KULT
A Rovatból

„Bevállalnék pár év börtönt, hogy én ontsam ki a vérét” – életek mennek tönkre 15 perc szégyen miatt az interneten

Elég egyetlen szerencsétlen pillanat, hogy közutálat tárgyává váljunk – derül ki Monica Lewinsky filmjéből.

Link másolása

Kinek ne rémlene Monica Lewinsky neve? A Bill Clintonnal viszonyt folytató gyakornok botránya meghatározó momentuma volt a kilencvenes éveknek. Gyerekkoromból emlékszem, rajta röhögött a fél világ. Nem volt más a közvélemény szemében, mint - a lehető legenyhébben szólva - egy erkölcstelen, könnyű nőcske, aki élete lehetőségének hitte, hogy kielégítheti az amerikai elnököt.

Lewinsky mindössze 22 éves volt a történtek idején, és - micsoda döbbenet! - halálosan szerelmes a jóképű, karizmatikus főnökébe, aki egyúttal a világ első embere is volt. Hihetjük, persze, hogy mi aztán soha nem keveredtünk volna hasonló helyzetbe, de egy biztos: mindenkinek vannak arcpirító történetei, amik nem mutatnának jól a New York Times címlapján. Éppen csak jókor voltunk jó helyen, és megadatott nekünk a privát szféra biztonsága.

Huszonöt évvel később már csak Lewinsky arca ismerős a régi címlapokról. Köze sincs ahhoz a képhez, amit akkoriban megalkottunk róla. Napjainkban aktivista, aki az online zaklatás ellen harcol, hiszen ő maga volt az első áldozat. Persze, így is haláláig rajta marad a bélyeg, hogy Bill Clinton szeretője volt.

Ennél is szomorúbb, hogy azóta sem tanultunk semmit. Sőt mi több: soha nem szedett annyi áldozatot a cyberbullying és az eltörlési kultúra, mint a közösségi média térnyerése óta. Azzal, hogy tartalomgyártást az átlagember kezébe adtuk, a labda elgurult: senki nem elszámoltatható azért, amit az internetre posztol.

A gyűlöletbeszéd pedig életeket tesz tönkre - hogy pontosan miként, arról szól a Lewinsky által rendezett dokumentumfilm, a 15 perc szégyen, ami az HBO Max kínálatában elérhető.

Tudjuk a címedet

A film olyan valódi, hús-vér emberek történeteibe enged betekintést, akik teljesen ártatlanul kerültek az események viharába: egyetlen pillanat miatt siklott ki az életük, amit az internet felkapott, hogy aztán kommentelők ezrei szedjék ízekre őket.

Egy amerikai kereskedő “bűne” például nem volt más, mint hogy a Covid-járvány hajnalán - amikor még fogalma sem volt róla, hogy a vírus az egész világon elterjedhet - nagy tételben vásárolt fel kézfertőtlenítőt, hogy aztán értékesítse az Amazonon.

A sztori futótűzként terjedt. Özönlöttek a gyalázkodó levelek, kommentek (mint például a címben szereplő), míg valaki be nem dobta a férfi címét is, aki ezután kénytelen volt Airbnb-be költözni a családjával. Ma, két évvel a történtek után sem tud könnyek nélkül beszélni erről.

De ott van az a munkás is, aki épp rosszkor és rossz helyen használt egy kézmozdulatot, így már le nem mossa magáról, hogy rasszista - annak ellenére sem, hogy történetesen mexikói.

“Azt sem tudtam, mi az az eltörlési kultúra, amíg nem lettem az áldozata” - mondja.

Ha ugyanis a lelki teher nem lenne elég, az érintettek kivétel nélkül kénytelenek voltak új állás után nézni. A munkáltatóik hamar megszabadultak tőlük a népharag nyomására.

Legszebb öröm a káröröm

Az talán a fentiekből is látszik, hogy a gyűlölködésnek bárki áldozatul eshet: vagy azért, mert fekete, vagy azért, mert nem támogatja a Black Lives Mattert. Vagy mert egy “társadalmon élősködő” bevándorló, vagy mert magas státuszú, irigyelt ember, akit sokan kéjes örömmel látnak elbukni.

A filmben egy szakértő elmondja: a kutatások szerint a fociszurkolók sem akkor a legboldogabbak, amikor a saját csapatuk gólt lő, hanem amikor az ellenfél kapufát.

Kiderül az is, a megszégyenítés végigkísérte a történelmet, a kalodába állított emberektől azokig, akiket folyóba merítettek, ketrecbe zártak, leborotváltak, kátrányba és tollba forgattak, vagy épp kiszavaztak a görög szigetekről, mint egy jóféle valósághow-ban.

Az igény tehát nem újkeletű, hogy egyesek másokon töltsék ki a bennük felgyülemlett frusztrációt. Az internet azonban olyan platformot adott a lincseléshez, ami azelőtt példátlannak számított a modern világban.

Amikor cikkekben, posztokban találkozunk valakivel, az nem elegendő ahhoz, hogy az agyunk valódi emberi lényként érzékelje őt - magyarázza a pszichológus. Aztán ott van még az online gátlástalanság-effektus is. Ennek lényege, hogy az internetes viselkedésünk olyan szabályozatlan, mint amikor a valóságban részegek vagyunk. Így már mindjárt érthetőbb, miért szidja Kovácsné Jucika Horváth Marikát a Facebook-kommentekben.

Ebben pedig természetesen cinkosunk a közösségi média is. A bizonyíték? Egy, a filmben is idézett tanulmány, amely szerint az erős negatív töltetű szavak - botrány, borzalom, szégyen és így tovább - átlagosan 13 százalékkal növelik a posztok elérését.

Az elénk tárt tartalmakat válogató algoritmus több felhasználónak mutatja az indulatokat kiváltó posztokat. Hiszen ezek vonzzák a lájkokat, kattintásokat, megosztásokat. A tech-szakértők szerint a Facebooknak hasznosabbak vagyunk, ha őrjöngünk, mint ha emberi lény módjára viselkedünk.

Mi lenne tehát a megoldás?

Ausztráliában már működik az eSafety rendszer: ha egy közösségi médiaplatform nem távolítja el az ártalmasnak ítélt posztokat, akkor a kormány akár pénzbüntetést is kiszabhat rá. De már az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Indiában is születtek az internetezőket védelmező jogszabályok - derül ki a filmből. A jogalkotás azonban a legtöbb országban nem tart lépést az internetes zaklatás jelentette kihívással.

Sajnos, az ausztrál eSafety is egy tragikus eset után született: Charlotte Dawson műsorvezető hallgatott a kommentelők tanácsára, és öngyilkos lett. “Oké, elfogadom a gyűlöleteteket, készen állok a halálra. Remélem, ezzel véget ér a szenvedés” - írta utoljára a Twitteren.

Az emberi természetet hiába próbáljuk megváltoztatni. Azt viszont megakadályozhatnánk, hogy az algoritmusok a hergelésünkre játsszanak. Ez a film felráz minket, és rádöbbent: ha nem lépünk fel időben a tudatiparral szemben, könnyen egy disztópiában találhatjuk magunkat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET: