KULT
A Rovatból

„Bevállalnék pár év börtönt, hogy én ontsam ki a vérét” – életek mennek tönkre 15 perc szégyen miatt az interneten

Elég egyetlen szerencsétlen pillanat, hogy közutálat tárgyává váljunk – derül ki Monica Lewinsky filmjéből.


Kinek ne rémlene Monica Lewinsky neve? A Bill Clintonnal viszonyt folytató gyakornok botránya meghatározó momentuma volt a kilencvenes éveknek. Gyerekkoromból emlékszem, rajta röhögött a fél világ. Nem volt más a közvélemény szemében, mint - a lehető legenyhébben szólva - egy erkölcstelen, könnyű nőcske, aki élete lehetőségének hitte, hogy kielégítheti az amerikai elnököt.

Lewinsky mindössze 22 éves volt a történtek idején, és - micsoda döbbenet! - halálosan szerelmes a jóképű, karizmatikus főnökébe, aki egyúttal a világ első embere is volt. Hihetjük, persze, hogy mi aztán soha nem keveredtünk volna hasonló helyzetbe, de egy biztos: mindenkinek vannak arcpirító történetei, amik nem mutatnának jól a New York Times címlapján. Éppen csak jókor voltunk jó helyen, és megadatott nekünk a privát szféra biztonsága.

Huszonöt évvel később már csak Lewinsky arca ismerős a régi címlapokról. Köze sincs ahhoz a képhez, amit akkoriban megalkottunk róla. Napjainkban aktivista, aki az online zaklatás ellen harcol, hiszen ő maga volt az első áldozat. Persze, így is haláláig rajta marad a bélyeg, hogy Bill Clinton szeretője volt.

Ennél is szomorúbb, hogy azóta sem tanultunk semmit. Sőt mi több: soha nem szedett annyi áldozatot a cyberbullying és az eltörlési kultúra, mint a közösségi média térnyerése óta. Azzal, hogy tartalomgyártást az átlagember kezébe adtuk, a labda elgurult: senki nem elszámoltatható azért, amit az internetre posztol.

A gyűlöletbeszéd pedig életeket tesz tönkre - hogy pontosan miként, arról szól a Lewinsky által rendezett dokumentumfilm, a 15 perc szégyen, ami az HBO Max kínálatában elérhető.

Tudjuk a címedet

A film olyan valódi, hús-vér emberek történeteibe enged betekintést, akik teljesen ártatlanul kerültek az események viharába: egyetlen pillanat miatt siklott ki az életük, amit az internet felkapott, hogy aztán kommentelők ezrei szedjék ízekre őket.

Egy amerikai kereskedő “bűne” például nem volt más, mint hogy a Covid-járvány hajnalán - amikor még fogalma sem volt róla, hogy a vírus az egész világon elterjedhet - nagy tételben vásárolt fel kézfertőtlenítőt, hogy aztán értékesítse az Amazonon.

A sztori futótűzként terjedt. Özönlöttek a gyalázkodó levelek, kommentek (mint például a címben szereplő), míg valaki be nem dobta a férfi címét is, aki ezután kénytelen volt Airbnb-be költözni a családjával. Ma, két évvel a történtek után sem tud könnyek nélkül beszélni erről.

De ott van az a munkás is, aki épp rosszkor és rossz helyen használt egy kézmozdulatot, így már le nem mossa magáról, hogy rasszista - annak ellenére sem, hogy történetesen mexikói.

“Azt sem tudtam, mi az az eltörlési kultúra, amíg nem lettem az áldozata” - mondja.

Ha ugyanis a lelki teher nem lenne elég, az érintettek kivétel nélkül kénytelenek voltak új állás után nézni. A munkáltatóik hamar megszabadultak tőlük a népharag nyomására.

Legszebb öröm a káröröm

Az talán a fentiekből is látszik, hogy a gyűlölködésnek bárki áldozatul eshet: vagy azért, mert fekete, vagy azért, mert nem támogatja a Black Lives Mattert. Vagy mert egy “társadalmon élősködő” bevándorló, vagy mert magas státuszú, irigyelt ember, akit sokan kéjes örömmel látnak elbukni.

A filmben egy szakértő elmondja: a kutatások szerint a fociszurkolók sem akkor a legboldogabbak, amikor a saját csapatuk gólt lő, hanem amikor az ellenfél kapufát.

Kiderül az is, a megszégyenítés végigkísérte a történelmet, a kalodába állított emberektől azokig, akiket folyóba merítettek, ketrecbe zártak, leborotváltak, kátrányba és tollba forgattak, vagy épp kiszavaztak a görög szigetekről, mint egy jóféle valósághow-ban.

Az igény tehát nem újkeletű, hogy egyesek másokon töltsék ki a bennük felgyülemlett frusztrációt. Az internet azonban olyan platformot adott a lincseléshez, ami azelőtt példátlannak számított a modern világban.

Amikor cikkekben, posztokban találkozunk valakivel, az nem elegendő ahhoz, hogy az agyunk valódi emberi lényként érzékelje őt - magyarázza a pszichológus. Aztán ott van még az online gátlástalanság-effektus is. Ennek lényege, hogy az internetes viselkedésünk olyan szabályozatlan, mint amikor a valóságban részegek vagyunk. Így már mindjárt érthetőbb, miért szidja Kovácsné Jucika Horváth Marikát a Facebook-kommentekben.

Ebben pedig természetesen cinkosunk a közösségi média is. A bizonyíték? Egy, a filmben is idézett tanulmány, amely szerint az erős negatív töltetű szavak - botrány, borzalom, szégyen és így tovább - átlagosan 13 százalékkal növelik a posztok elérését.

Az elénk tárt tartalmakat válogató algoritmus több felhasználónak mutatja az indulatokat kiváltó posztokat. Hiszen ezek vonzzák a lájkokat, kattintásokat, megosztásokat. A tech-szakértők szerint a Facebooknak hasznosabbak vagyunk, ha őrjöngünk, mint ha emberi lény módjára viselkedünk.

Mi lenne tehát a megoldás?

Ausztráliában már működik az eSafety rendszer: ha egy közösségi médiaplatform nem távolítja el az ártalmasnak ítélt posztokat, akkor a kormány akár pénzbüntetést is kiszabhat rá. De már az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Indiában is születtek az internetezőket védelmező jogszabályok - derül ki a filmből. A jogalkotás azonban a legtöbb országban nem tart lépést az internetes zaklatás jelentette kihívással.

Sajnos, az ausztrál eSafety is egy tragikus eset után született: Charlotte Dawson műsorvezető hallgatott a kommentelők tanácsára, és öngyilkos lett. “Oké, elfogadom a gyűlöleteteket, készen állok a halálra. Remélem, ezzel véget ér a szenvedés” - írta utoljára a Twitteren.

Az emberi természetet hiába próbáljuk megváltoztatni. Azt viszont megakadályozhatnánk, hogy az algoritmusok a hergelésünkre játsszanak. Ez a film felráz minket, és rádöbbent: ha nem lépünk fel időben a tudatiparral szemben, könnyen egy disztópiában találhatjuk magunkat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: