Bitrise - A magyar startup, amibe Ashton Kutcher is befektetett
Mi is beszámoltunk arról, hogy magyar tech cég került be a világ legsikeresebb fejlesztői közé. A magyar alapítású Bitrise-ról akkor is írt a hazai sajtó, amikor nyilvánosságra került, hogy Ashton Kutcher Fehér Gyulával közösen fektetett be a cégbe.
Sőt: amíg ez az interjú készült, kiderült, hogy 20 millió dolláros befektetéssel vesz új lendületet a Bitrise. A harmadik befektetési körrel azt tervezik, hogy tovább javítják szolgáltatásukat, ami naponta már több tízezer cég életét teszi könnyebbé.
Mivel foglalkozik a Bitrise? Kik hozták létre? Mi a céljuk? És hogyan jutottak el idáig? Balla Dániellel, Benei Viktorral és Birmacher Barnabással, az alapítókkal beszélgettünk.
„Az egyik ismerősöm egyszer azt mondta, szerinte a startupok világa egy lufi Magyarországon, ami hamarosan ki fog pukkadni” – kezdem a beszélgetést a Bitrise alapítóival.
„Szerencsére nem pukkadt ki” – hangzik a válasz. „Sok itthon a tehetséges ember, aki szeretné kipróbálni magát, aki kíváncsi rá, hogy az ötlete üzleti szempontból mennyire működik, és vajon mennyien használnák azt világszerte. Aktívak vagyunk, ügyesek vagyunk, kiválóan együtt tudunk működni a technológiával.” A Bitrise alapítói szerint
nagyobb gond akkor van, amikor a termékeinket ki akarjuk vinni a piacra.
„Kevés információnk van ugyanis arról, hogyan lehet product/market fit-et nézni, hogyan tudjuk megnézni, hogy az ügyfelek igénye mennyire áll összhangban azzal, amit mi kitaláltunk. Ezen a területen még sokat tanulhatunk. A másik, hogy Magyarországon elegendő tőke áll rendelkezésre, lehet találni befektetőt, ha kell. Érdemes megnézni, mikor van erre szükség, mikor került a cég erre a pontra. Ez általában nem csak pénzt jelent.
Az is előfordul, hogy túl sok pénzt fektetnek be olyan ötletekbe, amelyeknek nincsen akkora értékük.
Sajnos még mindig kevesen vannak nálunk, akik a pénzhez plusz egyéb tapasztalatot tudnak adni a vállalkozás köré. Ezért is fontos, hogy azok, akik már sikeresen meglépték az első pár lépést, visszajöjjenek és segítsék azokat, aki szeretnék ezt az utat bejárni.”
Benei Viktor és Birmacher Barnabás a jatekfejlesztes.hu-n ismerkedett össze, játékok, főleg 3D-s motorok fejlesztésével foglalkoztak a középiskolás évek alatt. Hamar kiderült, hogy egészen közel laknak egymáshoz, és elkezdtek együtt dolgozni.
Egyetemi éveik alatt találkoztak újra, megalapították a közös céget, végül az egyetemet nem fejezte be egyikük sem.
Ballai Dániel, a Bitrise társalapítója és termékfejlesztési igazgatója befejezte a tanulmányait, a MOMÉ-n grafikusnak tanult.

Mit csinál a Bitrise? Mivel foglalkozik? Ma már mindenki használ valamilyen okoseszközt, azon pedig valamilyen alkalmazást. A Bitrise az applikációk fejlesztőinek segít, a szolgáltatásával a fejlesztési folyamatot támogatják. Azok az appfejlesztők akik a Bitrise-t használják, sokkal gyorsabban és sokkal jobb minőségű alkalmazásokat tudnak készíteni a rendszerükön keresztül.
„A mobilapp-piac a fejlesztési folyamatokat teljesen átalakította” – magyarázzák a cég alapítói. Más platformra kell fejleszteni, máshogyan kell a felhasználók kezébe eljuttatni az új verziókat, és a felhasználók sokkal gyorsabban várják el a legújabb frissítéseket. Ez óriási nyomást jelent a fejlesztői csapatoknak. Az összes olyan eszköz, ami a munkájukat felgyorsítja, hasznos számukra.”
Eredetileg egy problémájukra szerettek volna megoldást találni, de hamar kiderült, ez nem csak egy kis szegmens gondja, hanem akkora megoldásra váró probléma, amire fel lehet építeni egy egész üzleti vállalkozást. Szeretik az ezzel kapcsolatos munkát, szeretnek nap mint nap bejárni, a csapattal együtt dolgozni a terméken.
„Mi határozhatjuk meg a cégkultúrát, azt hogy milyen környezetben és kikkel dolgozunk együtt, és ez hatalmas luxus ahhoz képest, ha valahol alkalmazott vagy. Ráadásul nagyon változatos ez a fajta munka.”



Amikor azt kérdezem, melyek voltak a legfontosabb mérföldkövek a Bitrise-nál, azt a választ kapom, hogy az, amikor Barnabás és Viktor útnak tudta indítani az ötletét anélkül, hogy külső tőkét kellett volna igénybe venniük. A másik, hogy pontosan azokkal kezdtek foglalkozni, akik számára tervezték az alkalmazást. A harmadik, hogy megtalálták a megfelelő csapatot a munkához.
Fontos volt számukra az is, hogy 2014 végén, 2015 elején megkapták az első befektetést a Fiedler Capitaltől és létrehozták Londonban a HQ-t, illetve Magyarországon egy fióktelepet. „A fejlesztés Magyarországon történt, de Danival kimentünk 7-8 hónapra Angliába” – mondta Barnabás.
„Pontosan azon a fázison mentünk át, ami egy ötlet után lényeges: a product/market fit megtalálása. Mi kint Londonban beszéltünk az ügyfelekkel, néztük, hogy mi működik, mi nem, a munkatársaink pedig itthon, Budapesten fejlesztették tovább a terméket a kapott információi alapján.”
A product/market fit lényege itt az volt, hogy lesz-e elég felhasználó, aki hajlandó fizetni a termékért.
„Érdekli-e a piacot annyira, hogy legyenek előfizetőink?”
A következő nagyobb lépés az volt, amikor elérték a profitábilis szintet.