KULT
A Rovatból

Megnéztük Kelet-Magyarország legnagyobb buliját – benyomások a Campus Fesztiválról

A debreceni Nagyerdőben négy nap alatt gyakorlatilag mindenki fellépett, aki számít a hazai könnyűzenében.

Link másolása

Az egyetemista fesztiválok külön kategóriát képviselnek a hazai mezőnyben, jó néhány olyan sajátossággal, ami máshol nem jellemző. A Campus ebből a szempontból tulajdonképpen az egy héttel korábban zajló EFOTT ikertestvérének számít. Idén itt és ott is eltöltöttem egy napot, ami nem olyan sok, de arra elég, hogy meglássam a közös pontokat (és a különbségeket, mert vannak azért olyanok is).

Mindkét fesztiválon meglepő volt látni – főleg a Fishing on Orfű után, ami mára teljesen szponzormentes lett –, mekkora mértékben jelen vannak a támogatók.

Gyakorlatilag az összes színpadot valamilyen cégről vagy márkáról nevezték el, a Continental technológiai vállalattól (aminek nincs köze a dohányipari céghez) kezdve a National Instrumentsen és a Paksi Atomerőműn át a városban gépgyárat üzemeltető Kronesig.

Ezen túl rengeteg cég képviseltette magát külön standdal is, ami mondjuk érthető, hiszen nyilván minden lehetőséget meg szeretnének ragadni a munkaerő-piacra frissen kilépő generáció bevonzására. Ebből a szempontból a fesztivál tulajdonképpen egy mini karrierexpó is, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a közönség jelentős része valószínűleg a régióból érkezett.

A Campus fő erőssége az, amit a szlogenjükben is kiemelnek: "Dunán innen a legnagyobb", vagyis itt pár napon belül, egy helyen lehet megnézni azokat a zenekarokat, akik egyébként csak évente 1-2 alkalommal, vagy annyiszor sem koncerteznek a keleti országrészben.

A felhozatal elég nagy átfedésben volt az EFOTT-éval, a csütörtöki napon a nagyszínpadon konkrétan megismétlődött az előző szombati velencei program, egymás után játszott a Kowalsky meg a Vega, a Halott Pénz, illetve Majka & Curtis. De valószínűleg mindent összesítve is több olyan zenekar van, akik mindkét fesztiválon játszottak, mint akik nem.

Pozitívum, hogy a nagyszínpadok mellett jó pár kisebb helyszín is volt – és nem csak DJ-pultok –, ahol feltörekvő zenekarok kaphattak lehetőséget. Ebben nagy szerepe volt a Hangfoglaló Programnak, akik öt általuk támogatott csapatot léptettek fel, de a Dehir.hu színpadon például pár kivétellel csupa olyan együttes játszott, akikkel más nagy fesztiválon aligha lehet találkozni.

Manökken Proletarz

Péterfy Bori & Love Band

The Bluebay Foxes

Maga a helyszín egyébként abból a szempontból szokatlan, hogy jórészt közterületen található. A Nagyerdei Stadion környékét kerítik le erre a néhány napra, de úgy, hogy több színpad konkrétan az úttest közepén kapott helyet, a közönség az aszfalton áll és az út menti közlekedési táblákat kell kerülgetnie.

Jó pont az EFOTT-hoz képest, hogy itt használtak betétdíjas repoharakat, emiatt érzékelhetően sokkal kevesebb volt a szemét. Ezt egyébként az idei évre majdnem minden fesztiválon bevezették, szerencsére.

A teljes készpénzmentesség is legalább ennyire elterjedt, itt se volt másként, szóval így 2018-ra azért csak kezdünk megérkezni a 21. századba.

A nyitónapon még csökkentett módban üzemelt a fesztivál, az egyes számú nagyszínpadon például egyáltalán nem voltak programok, de azért így is bőven lehetett miből válogatni. Fellépett például a Junkies, a Péterfy Bori & Love Band, a Jónás Vera Experiment és a 30Y, a legnagyobb húzónév pedig Lovasi András volt, aki idén az egész országban megturnéztatja 50. születésnapi életműkoncertjét.

A felállást tulajdonképpen a Kiscsillag zenészei alkották Kispál Andrással kiegészülve, valamint vendégként színpadra lépett Falusi Mariann is. A repertoár nagyjából fele-fele arányban állt össze Kispál és a Borz, valamint Kiscsillag-dalokból, 4-5 számos blokkokban váltakozva.

Bár ma már a Kiscsillag is vitán felül az ország legnépszerűbb zenekarai között van, itt azért erősen érződött, mennyivel népszerűbb a Kispál még 8 évvel a hivatalos feloszlása után is.

Jól hallható különbség volt a közönség reakcióiban, amikor utóbbitól került sorra bármi, és a skandálók közül is folyamatosan akadtak páran, akik valamelyik régi slágert követelték.

Végül a hivatalos játékidőt erősen meghaladva közel 2 és fél órás bulit hoztak össze, és a ráadás ráadásában még az Emesét is eljátszották, pedig Lovasi korábban lehűtötte a kedélyeket, mondván "bocs, de most a mi kedvenc dalainkat játsszuk, nem a tiéteket."

A Campus attól függetlenül jó buli, hogy maga helyszín és a hangulat nem tud akkora érzelmi köteléket kialakítani, mint amiért például Orfűre vagy a Művészetek Völgyébe évek óta visszajárok. De aki csak simán szórakozni akar 4 napon keresztül a kedvenc zenekaraira, és a környékhez is van valamilyen kötődése, annak ideális választás.

(További képeket IDE KATTINTVA lehet nézegetni.)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk