Elbocsátási hullám a magyar autóiparban, több százan vesztették el az állásukat
A magyar autóipar nehéz időszakot él át, amit a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai is alátámasztanak: tavaly 21 százalékkal esett vissza a járműgyártás volumene. A visszaesés elbocsátásokkal is járt. Például az egri ZF Hungária Kft., amely német tulajdonban van, mintegy 110 munkavállalót küldött el. Bár nagyobb csoportos létszámleépítésekről nem sok szó esett, több cégnél is folyamatosan csökkent a dolgozói létszám.
A G7 gazdasági portál megvizsgálta, hány munkavállalótól váltak meg az autóipari cégek tavaly. A legnagyobb létszámcsökkenést az alábbi vállalatoknál találták:
- Flextronics International Kft. – több mint 730 fős csökkenés egy év alatt,
- Continental-csoport – több mint 440 fővel kevesebb dolgozó,
- Bosch – 330 fős állománycsökkenés.
Emellett több mint 200 főt veszítettek el más nagyobb autóipari vállalatok is, például:
- a Joyson Safety Systems miskolci üzeme (közlekedésbiztonsági eszközök gyártása),
- az Adient (autóülések gyártása),
- a győri Audi,
- a pécsi Harman Becker-üzem (autókba gyártott erősítők, navigációs rendszerek, fejegységek és egyéb elektronikai eszközök),
- az Aptiv tatabányai üzeme (elektronikai alkatrészek gyártása autóipari cégek számára).
Nemcsak a nagyvállalatoknál, hanem a közép- és kisvállalkozásoknál is megfigyelhető volt a létszámcsökkenés. A közepes méretű cégek (50–249 fő) esetében ugyanannyi vállalat (19) veszített alkalmazottakat tavaly, mint az előző négy évben összesen. Ráadásul ezek a cégek nagyobb mértékben csökkentették létszámukat 2023-ban és 2024 elején, mint a korábbi években.
A kisebb vállalkozások (10–49 fő) sem tudták megtartani a dolgozóikat, és különösen a magyar tulajdonú cégek érezték meg a visszaesést. Az adatok azt mutatják, hogy a hazai autóipar lassulását leginkább a magyar tulajdonú vállalatok sínylik meg.
(via 24.hu)