JÖVŐ
A Rovatból

Washington Post: egyetlen év alatt 14 ember halhatott meg a Tesla önvezető rendszere miatt Amerikában

Ahogy a Tesla autói egyre gyakrabban feltűnnek az utakon, az önvezető rendszerre visszavezethető balesetek száma is meredeken nő. Az Egyesült Államokban már 736 karambolnál és 17 halálos áldozatnál tartanak.

Link másolása

Az elmúlt három évben 17 ember halt meg olyan közúti balesetekben, amelyekért a Tesla autók önvezető rendszere, az Autopilot, és annak egy továbbfejlesztett változata, a Full-Self Driving lehet a felelős - számolt be róla a Washington Post.

Az amerikai Közúti Biztonsági Hivatal májusi összesítése szerint 2019 óta összesen 736 ilyen ütközés történt az Egyesült Államokban. Egy évvel korábban még csak 272 esetről tudtak.

Ráadásul, még tavalyig csak 3 halálesetet hoztak összefüggésbe az önvezető rendszerrel, egyetlen év alatt 14 újabb potenciáis halálesetet regisztráltak.

Helyzet súlyosbodását a Washinton Post szerint mindenekelőtt az okozhatja, hogy egyre több ilyen jármű van forgalomban, de közlekedés-biztonságuk egyáltalán nem javult.

A lap egy márciusi Észak-Karolina állambeli esetet részletesen is bemutat. Tillman Mitchell, egy 17 éves diák épp egy iskolabuszról szállt le, amikor egy Tesla Model Y, amely feltételezhetően Autopilot üzemmódban volt, lassítás nélkül, 70 km/órás sebességgel elgázolta. Tillman szerencsére élve megúszta a brutális ütközést, de eltört a lába, több nyakcsigolyája, és lélegeztető gépre kellett tenni. Azóta is memóriazavarai vannak és nehezen jár. Nagynénje szerint esete is figyelmeztető jel: az emberek túlságosan bíznak a gépekben.

Elon Musk, a Tesla tulajdonosa továbbra is azt állítja, hogy Autopilot üzemmódban a kocsik biztonságosabbak, mint amikor emberek vezetnek, éppen ezért „erkölcsi kötelességének” tekinti a technológia terjesztését. A friss a baleseti adatok miatt azonban egyre többen aggódnak.

A 17 haláleset közül négyszer motoros volt az áldozat, egy alkalommal pedig egy mentőautóval ütközött az önvezető Tesla.

Szakértők szerint mindehhez hozzájárulhattak Musknak olyan, saját mérnökei által is vitatott döntései, mint például az, hogy kivetette a Teslákból a radarszenzorokat, és hogy a Tesla-tulajdonosok széles körben hozzájuthattak az Autopilothoz.

A Tesla 2014-ben hozta forgalomba az Autopilotot, amely számos önálló manőverre képes. Ezt most már a cég autóinak állandó tartozékaként kínálja: az Egyesült Államokban jelenleg 800 ezer Autopilottal felszerelt kocsi járja az utakat. A rendszer elsősorban országúti közlekedéshez alkalmas. Az NHTSA egyik volt biztonsági tanácsadója, Missy Cummings azonban úgy véli, hogy egyre többen használják városi közlekedésben és lakóterületeken is.

Közben már megjelent a kísérleti, teljes önállóságot biztosító Full Self-Driving mód is, amelyet az autósoknak külön kell megvásárolniuk.

Ez lehetővé teszi, hogy a Teslák maguktól eljussanak A pontból B pontba, követi az egyes utak forgalmi rendjét, az így felszerelt autók megállnak a stop-tábláknál és a lámpáknál, fordulnak, sávot váltanak és váratlan helyzetekre is reagálnak.

Ezzel együtt a Tesla arra szólítja fel a vezetőket, hogy folyamatosan figyeljék az utat, és avatkozzanak közbe, amennyiben szükséges.

A Full-Self Drivingot tavaly még alig 12 ezren használták, egy év alatt viszont közel 400 ezer újabb autós vette meg.

Az nem derült ki, hogy a fatális baleseteknél konkrétan melyik rendszert használták, mert a Tesla azt kérte az NHTSA-től, hogy ilyen információt ne tegyenek közzé. Februárban mindazonáltal a cég több mint 360 ezer Full Self-Drivinggal felszerelt kocsi visszahívását rendelte el, mivel úgy tűnt, hogy a rendszert működtető szoftver engedetlenségre ösztönözte az autókat a közlekedési lámpáknál, a stop-tábláknál, és figyelmen kívül hagyhatta a sebességkorlátozásokat is.

Azóta a cég már arról számolt be, hogy a szoftvert frissítették, hogy biztonságosabb legyen, és lépések történtek a radarszenzorok visszaállítására is.

Az NHTSA számos vizsgálatot indított a Tesla baleseteivel kapcsolatban, hogy kiszűrje a szoftverhibákat. Az egyik oka a „fantomfékezés” volt, amikor a jármű minden valódi ok nélkül hirtelen lelassított. Tavaly például egy Tesla S Modell hirtelen fékezett a San Franciscó-i öböl hídján, melynek következében nyolc autó rohant egymásba, és kilencen megsérültek, köztük egy két éves kisgyerek.

Veszélyt jelenthetnek a Teslák a motorosokra is. Ugyancsak tavaly történt, hogy Salt Lake City közelében egy nagy forgalmú országúton egy Harley Davidsonost éjjel 1 órakor hátulról öklelt fel egy önjáró kocsi. A motoros a helyszínen meghalt. Mint a vizsgálat kiderítette, a kocsi vezetője nem is látta őt.

Az iskolabuszról leszálló elgázolt fiú eseténél arra is fény derült, hogy az Autopilot megtéveszthető: az autó sofőrje olyan súlyokat rakott a kormánykerékre, amelyek miatt az önműködő rendszer azt hitte, hogy a kormányon tartja a kezét.

A közlekedési hivatal szóvivője hangsúlyozta: a baleseti jelentések nem jelentik azt, hogy megkérdőjelezik a technológia létjogosultságát, de emlékeztetett arra, hogy minden automata segítő rendszerhez elengedhetetlen az ember ellenőrzése.

A szóvivő arra is felhívta a figyelmet, hogy jelenleg a törvények szerint mindig az ember felelős járműve működéséért.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: