KULT
A Rovatból

A kíváncsiság hajtja ma is Takács Katalint – beszélgetés a Psota-díj idei kitüntettjével

Ott voltunk a díjátadón, ezután készítettünk interjút a művésznővel.

Link másolása

„Haja arany mi lenne más

Szép hosszantartó villanás

Vagy láng mely lobot vet keményen

A rózsán hogyha hervad éppen”

(Radnóti Miklós fordítása)

Régóta a kedvenceim közé tartozik Guillaume Apollinaire verse, és amikor megtudtam, hogy a Psota Irén Alapítvány az idén Takács Katalint tünteti ki, azonnal levettem a polcról a kötetet. A Rózsavölgyi Szalonban rendezett bensőséges ünnepségen, ahol végre maszk nélküli arcokat lehetett látni és rég várt találkozásoknak lehettünk tanúi, a hagyományoknak megfelelően csak kellő felvezetés után mondták ki a legújabb Psota-díjas nevét. Hegedűs D. Géza kuratóriumi tag után Józan László és Brasch Bence idézett az ünnepelt korábbi nyilatkozataiból és még dalduóval is köszöntötték.

Grecsó Krisztián egy verset olvasott fel olvasójának, majd Bálint András idézte fel közös emlékeiket – mint kiderült, jó néhányszor voltak férj-feleség szerepben - és az a szeretet, ahogyan beszélt róla, szinte megfiatalította őt. Aztán a Radnóti Miklós Színház volt igazgatója idézni kezdte az Egy szép vörösesszőkéhez-t. Kicsit „haragudtam” is rá, mert lelőtte a belépőmet, de valahol büszke is voltam, hogy egy rugóra jár az agyunk az egyik kedvenc színészemmel. Végül elhangzott a név, és Básti Juli adta át nagy tapsvihar közepette a díjat.

Takács Katalin szinte gyermeki örömmel fogadta az elismerést. Nem volt könnyű őt kihámozni a pályatársak, barátok, tisztelők, fotósok gyűrűjéből, végül egy viszonylag nyugodalmas sarokban le tudtunk ülni beszélgetni.

- Mit jelentett Önnek Psota Irén, keresztezte egymást a pályájuk?

- Sajnos nem, egyetlen találkozásunk volt egy szinkronszerepnél, Truffaut Amerikai éjszakájában. Akkoriban az volt a szokás, hogy amikor elkészült a szinkron, meghívták a vetítésre a színészeket. Ott volt Irén is, és volt szerencsénk néhány mondatot váltani. Én akkor kezdő színész voltam, és ő nagyon kedves volt hozzám. De nagyon sokat néztem őt tévében, színházban, Hatalmas energiákkal teli, behatárolhatatlan tehetségű színésznő volt, nagyon szerettem. Annyira jó, hogy Almási Éva kitalálta ezt a díjat, mert fennmarad a neve, hogy ne felejtődjön el, amit ő alkotott. Hiszen nagyon tünékeny a mi művészetünk, a színház különösen. Akkor jó, ha ott vagy, látod, érzed azt a közeget, állapotot, ami egy színházi estéhez tartozik.

- Amikor Önt először láttam filmen, és meghallottam a hangját, egy olyan „szecessziós nőalakot” láttam, mint amilyennek Apollinaire „szép vörösesszőkéjét” elképzeltem. Ugyanakkor az Ön egész pályája Nórától Alizig, Peacockné-ig olyan, mintha tudatosan kerülte volna a sztereotípiákat.

- Mindig kíváncsi természetű voltam, és számomra lényeges, hogy egy rendező meglássa benne azt a mást, ami miatt nem rutinból osztanak szerepet.  Így játszhattam el a nyolcéves Alizt, kétszer is lehettem Peacockné, de a Koldusoperában voltam Lucy is. Nagyon fontos szerepem volt Hajnóczy Péter A halál kilovagolt Perzsiába című darabját, amit Szenteczki Zita rendezett a Trafóban Juhász András videóssal. Nekem egy reveláció volt az az egész őrület, amibe bekerültem a videó, a loopozás kellős közepébe. Hihetetlen volt az anya szerepe, aki bekebelezi a lányát. Az egészet megbillentettük és egy abszurd játék lett belőle. Amikor az ember fiatalon szép és tehetséges, nem mindig jön rá, hogy ebből egy idő után váltani kell. Nekem megadatott, hogy eljutottam az igazi karakterszerepekhez.

- Mi az, ami megragadja egy szerepben?

- Akkor vagyok szerencsés helyzetben, amikor látok egy filmet abból a szerepből az agyamban. Ha ez nem jön, ránézek a rendezőre, egy kollégára, vagy elkezdek beszélgetni. Amikor nem találom a figurát, nem találom a szerep felé az utamat, állandóan beszélek róla, kérdéseket teszek fel barátaimnak, és akkor valahogy megjön az ihlet. De mindegyik szerephez másként közeledni.

- Korábbi interjúiból is kiderült számomra, hogy Önnek nagyon fontosak a rendezők. A díjátadó során már elhangzott Valló Péter neve. De nagyon nagy hatást gyakorolt Önre az olasz Paolo Magelli.

- Az mindig nagyon izgalmas, amikor egy messziről jövő ember azt mondja: „Te”. Magellivel kétszer is találkoztam, először Zalaegerszegen a Liliomot rendezte, majd Miskolcon a Szerelem című darabot. Ő ismeretlenül látott bennem valamit, amit addig nem és ezzel új színeket hozott ki belőlem. Néha elcsodálkozom egyes amerikai filmeken, amelyekben szerepel egy sztár, akit egy másik karakterbe bújtatnak. Mernek rajta változtatni, tehetségét másfajta szemszögből tudják láttatni.

- Emlékszik-e olyan előadásokra, amelyek nagy találkozásokat hoztak Önnek?

- Nagyszerűek voltak a Bálint Andrással eltöltött évek a Radnóti Miklós Színházban. De volt például a Bethlen című Závada Pál-darab, amit az Új Színházban csináltunk. Hargitay Iván rendezésében. Gáspár Sándor játszotta Bethlen Gábort, én voltam a felesége. Sanyival addig csak érintőlegesen dolgoztunk együtt, volt is közöttünk egyfajta távolságtartás. Itt azonban olyan energiákat tudtunk egymásnak adni és megmozgatni, ami nagyon nagy élmény volt tőle. De hát ez csak egy történet a sok közül.

- Lassan újra beindul a színházi élet, de ez egyfajta újrakezdést jelent a színészeknek és a közönségnek egyaránt.

- Ha az ember nem gyakorolja a szakmáját, mindig előjönnek a kétségek és a félelmek. E másfél év alatt is dolgoztam, próbáltam, ősszel volt bemutató is közönség előtt, de aztán leálltunk. Miután megszakadt a folyamat, bizonytalan légkörbe kerültünk: lesz még? Ez minden agyban, minden szívben meghagyja a nyomát. Ezért nyilván első találkozás a közönséggel magán viseli ezt az érzést. Ezzel az egész coviddal nemcsak a rettenetes mennyiségű beteg és halott volt a baj, a rejtély, hogy kitől, hogyan, mikor kapod el, hanem egy hihetetlen pánikfélelem volt az emberekben. Ezt gerjesztették, de mi is gerjesztettük egymásban. Nehéz volt ezt uralni, egy darabig ott is marad az idegpályákon, de reméljük, hogy gyors gyógyulás lesz a vége.

- A színháznál ez különösen fontos, mert ez az a műfaj, amelynél végképp nem működik az online.

- Én főleg külföldi koncerteket, operákat néztem, és olyan színházi előadásokat, amelyekről tudtam, hogy nem lesz alkalmam megnézni élőben. Itthon csak egy székesfehérvári előadást néztem meg, Gáspárral, László Zsolttal, Derzsi Jánossal, amit már nem játszanak. Nekem az kell, hogy ott üljek a sötétben még több száz emberrel körülöttem, és aznap történjen meg az, ami másnap este már más lesz.

- Milyen feladatok várják a következő hónapokban?

- A Budaőrsi Latinovits Színházban mutatjuk be szeptemberben A requiem egy álomért című darabot. Ebben van egy fantasztikus anyaszerepem.  Ugyanitt újra színre kerül a Születésnap, amelyből csak néhány előadást tarthattunk meg. Szeptember végén lesz egy mozgásszínházi bemutató a Trafóban, a Kredenc a pincében maradt címmel. Folytatjuk a Rózsavölgyi előadásait is. Lassan felvesszük a fonalat….

-

 

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk