KULT
A Rovatból

Salvador Dalíval pillangókat evett, 14 gyerekéből az egyik öngyilkos lett, és átkozza a napot, amikor megismerte Woody Allent – Mia Farrow 80 éves

Gyerekként hetekre lebénult, a bátyja meghalt repülőgép-szerencsétlenségben, a szerelme összejött a nevelt lányával, és eddig három gyermekét temette el… Mia Farrow élete azonban nem csak tragédiákkal volt tele.


Maria de Lourdes Villiers Farrow 1945. február 9-én született Los Angelesben, az ausztrál filmrendező, John Farrow és az ír színésznő, Maureen O'Sullivan (a Johnny Weissmuller-féle, ’30-as évekbeli Tarzan-filmek Jane-je) harmadik gyermekeként, egyben legidősebb lányaként. Összesen hat testvére van, az idősebbek Michael és Patrick, a fiatalabbak pedig John Charles, Prudence, Stephanie és Tisa. Híres keresztapja volt, méghozzá nem más, mint a My Fair Lady, a Gázláng vagy a Philadelphiai történet Oscar-díjas rendezője, George Cukor.

Farrow tehát beleszületett a showbizniszbe. Beverly Hillsben nőtt fel, szigorú katolikus családban. Állítólag különc gyermek volt, mivel időnként játéktőrökkel és művérrel rendezett előadásokat az előttük elhaladó hírességek turnébuszai előtt. Mindössze kétéves volt, amikor a filmvásznon debütált egy rövid dokumentumfilmben (1947: Unusual Occupations).

Kilencévesen pedig gyermekbénulást kapott egy járvány során, amely állítólag 500 embert érintett. Három hétig egy elkülönítő osztályon volt, s később azt mondta, ez az élmény „a gyermekkorának végét jelentette”.

1958-ban a Farrow család Spanyolországba költözött, ahol apja a John Paul Jones (1959) című filmet forgatta, amiben az akkor 13 éves lány is feltűnt. 1958 szeptemberében őt és a nővérét, Prudence-t egy zárdában működő bentlakásos iskolába küldték Surrey-be, Angliába, míg John Londonban befejezte a John Paul Jones utómunkálatait. Még abban az évben nagy tragédia rázta meg a családot: október 28-án Farrow legidősebb bátyja, Michael (aki amúgy a tengerészgyalogság tartalékos katonája volt) meghalt egy repülőgép-szerencsétlenségben. Az apja ezután erősen inni kezdett, ami gondot okozott a szülők házasságában. Farrow az emlékirataiban felidézte, hogy tanúja volt a szülei közötti erőszakos vitáknak, amikor meglátogatta őket a Chelsea-i lakásukban.

Amikor 16 éves volt, a családja visszatért az Egyesült Államokba, s Mia egy Los Angeles-i katolikus lányiskolában, a Marymount High Schoolban folytatta a diákéveit. Ezt követően a Bard College-ban kezdte meg a főiskolai tanulmányait. Ez idő alatt a szülei anyagi gondokkal küzdöttek, és édesanyja New Yorkba költözött, hogy Broadway-produkciókban szerepeljen. John Kaliforniában maradt, ahol a következő évben szívrohamban meghalt, Farrow mindössze 17 éves volt ekkor.

Apja halála után a családnak kevés pénze maradt, ami arra késztette Miát, hogy dolgozni kezdjen, hiszen el kellett tartania magát és a testvéreit. Kezdetben divatmodellként talált munkát, majd színházban kezdett el dolgozni beugróként a Bunbury – avagy jó, ha szilárd az ember című Oscar Wilde-darab egyik New York-i feldolgozásában.

Frank neki énekelt

„Miában nem volt semmi törékeny” – mondta róla az édesanyja. 18 éves korában már körülrajongott porcelánszépségként pillangókat evett a St. Regis szállodában kedves barátjával, Salvador Dalíval. 19 évesen, bimbózó ifjú nőként pedig már a hatvanas évek közepének legnépszerűbb főműsoridős szappanoperája, a Peyton Place sztárja volt, s egy nap az akkor 49 éves Frank Sinatra figyelmét is felkeltette, aki azonnal elrepült a repülőgépén Palm Springsbe. Körülbelül egy évvel később Mia édesanyja kétségbeesett telefonhívást kapott az egyik New York-i szomszédjától: „Azt mondta: »Valami szörnyűség történt Miával«. Azt kérdeztem: »Meghalt?« »Nem, Frank Sinatra felesége lett.« »Ó…« – mondtam – »Csak ennyi?«”

Az esküvő idején Farrow 21 éves volt, Sinatra pedig 50, a köztük lévő 29 év korkülönbség pedig sokakat felháborított.

A házasság mondjuk nem is tartott sokáig, akkor kezdett szétesni, amikor Mia megkapta a főszerepet Roman Polanski Rosemary gyermeke című filmjében. Amikor Sinatrával 1968-ban elváltak, Mia azzal lepte meg az exét, hogy egy fillér tartásdíjat sem kért. Farrow később a frigyük bukását a korkülönbségükre fogta, s azt mondta, hogy ő még egy „lehetetlenül éretlen tinédzser” volt, amikor hozzáment Sinatrához. Egyébként ők ketten jó barátok maradtak az énekes 1998-ban bekövetkezett haláláig.

Egy rakás gyerek

1970 szeptemberében Farrow Londonban hozzáment a Londoni Szimfonikusok karmesteréhez, André Previnhez, köztük már „csak” 16 év korkülönbség volt (25 és 41). Ráadásul Previn szeretőkként kezdték a kapcsolatukat, mivel a férfi akkor még a második feleségével, a dalszerző Dory Previnnel volt házas. Amikor azonban Farrow teherbe esett Previntől (egy ikrekkel), a karmester elhagyta Doryt, és beadta a válókeresetet. 1970 februárjában Mia ikerfiúknak (Matthew-nak és Saschának) adott életet, a csemeték érkezésével pedig megtalálta azt a szerepet, ami a legnagyobb örömet szerezte neki az életben: az anyaságot. Nem is volt elég neki két utód. A Previnnel való házassága összesen 10 évig tartott (1979-ben váltak el), ám ezalatt a párnak még egy vér szerinti gyermeke (Fletcher) született, három másikat (Lark, Daisy, Soon-Yi) pedig örökbe fogadtak.

A Previnnel való szakítása után Mia összejött az író-rendező Woody Allennel, akivel összesen 12 filmet forgattak együt: Szentivánéji szexkomédia, Zelig, Broadway Danny Rose, Kairó bíbor rózsája, Hannah és nővérei, A rádió aranykora, Szeptember, Egy másik asszony, Bűnök és vétkek, Alice, Árnyak és köd, utoljára pedig az 1992-es Férjek és feleségekben dolgoztak együtt.

A gyerkőcökből azonban továbbra sem volt elég: Farrow az Allennel való kapcsolata alatt, 1980-ban adoptálta Moses nevű fiát, 1985-ben Dylan nevű lányát, Tamet és Isaiah-t pedig 1992-ben. Sőt, Woodytól is született gyermeke, Ronan, aki később elidegenedett az apjától, ezért is használja a Farrow-t vezetéknévként. A rendező elmondása szerint nem esküdne meg rá, hogy Ronan valóban az ő vér szerinti fia, és bizony sokak szerint valóban sokkal jobban hasonlít Frank Sinatrára…

Allen és Farrow szakmai együttműködése és kapcsolata pedig azért ért véget 1992-ben, mert az 57 éves direktor összejött Farrow akkor 22 éves örökbefogadott lányával, Soon-Yivel, aki csupán 10 volt, amikor Woody és Mia összejöttek, vagyis a rendező 12 éven át a nevelőapja volt.

És hogy teljes legyen a gyerekkör: Farrow további három csemetét fogadott örökbe a kilencvenes években: 1994-ben egy fiút (Thaddeus) és egy lányt (Quincy) s végül 1995-ben egy lányt (Frankie-Minh). Vagyis összesen 14 gyermeke van, közülük négy a sajátja, tizet pedig a világ minden tájáról vett magához: pl. Vietnamból, Koreából, az Egyesült Államokból és Indiából.

Közülük egyébként hárman már nem élnek: Tam 17 évesen halt meg 2000-ben, receptre felírt gyógyszer-túladagolásban (amit a migrénjére kapott), Lark 35 évesen 2008-ban, HIV/AIDS okozta komplikációkban, a kerekesszékbe kényszerült Thaddeus pedig 2016-ban öngyilkos lett az autójában, szíven lőtte magát.

Farrow vs. Allen

A Mia Farrow és nevelt lánya, Dylan Farrow vádaskodása Woody Allen irányba, miszerint a rendező szexuálisan zaklatta a kislány Dylant, annyira bonyolult és sokrétű, hogy egy hosszú cikk is kevés lenne az ügy részleteinek kivesézésére. Így csak említés szintjén hoznánk fel az esetet, amely szerint Mia és Dylan először a kilencvenes években, majd 2014-ben is bíróság elé vitték az ügyet, ám bizonyítékok hiányában sosem ítélték el a most 89 éves író-rendezőt. Woody mindig is tagadta a vádakat, szerinte Farrow tömte tele ezzel Dylan fejét, hogy bosszút álljon rajta, amiért összejött Soon-Yivel, aki így természetesen elveszítette a kapcsolatát a nevelőanyjával. Mia egy interjúban azt nyilatkozta, hogy átkozza a napot, amikor megismerte Woody Allent, aki élete legnagyobb tévedése volt, és azt kívánja, bárcsak sose keresztezték volna egymás útját.

Illetve annyit még hozzá kell tenni, hogy Soon-Yi és Moses Farrow, akik szintén egy háztartásban éltek velük, megvédték Allent a visszaélési vádakkal szemben. 2013-ban Moses nyilvánosan azt állította, a nevelőanyja mindent bevetett azért, hogy a gyerekei elhiggyék az Allenről kitalált történeteket. 2018-ban pedig egy elég hosszú blogbejegyzést tett közzé, amelyben Allen ártatlansága mellett érvelt. Egy sor olyan esetet is felhozott, amikor őt és a testvéreit Farrow fizikailag bántalmazta. Az igazság természetesen most is odaát van…

Karrier Woody után

A fentiek tükrében látható, hogy Mia Farrow magánélete elég sok munkát adott az évtizedek alatt az újságíróknak, pedig a 80. életévét betöltött színésznő nem csupán a gyerekeiről, a férjeiről és a botrányairól híres. Hiszen több mint 60 éves filmes karrierrel rendelkezik, ez idő alatt pedig nem kevés klasszikussal gazdagította a filmtörténelmet.

Sokak számára egyébként meglepő lehet, hogy eddig soha nem jelölték őt Oscar-díjra, dacára annak, hogy olyan filmekben alakított nagyot, mint a Rosemary gyermeke (1968), A nagy Gatsby (1974), az Esküvő (1978), a Halál a Níluson (1978), vagy a fent említett Woody Allen-filmek.

Kétségtelenül ez utóbbiak jelentik a szakmai csúcsot az életében, hiszen ezekért a szerepekért összesen 3 BAFTA- és 3 Golden Globe-jelölést is kapott, főként a Broadway Danny Rose-ban, a Kairó bíbor rózsájában, a Hannah és nővéreiben, valamint az Alice-ben nyújtott alakításait emelte ki a szakmai grémium.

S bár a Woodyval való szakítása után sem ért véget a karrierje, az kétségtelen, hogy kevésbé volt már előtérben színészként, mint közben vagy előtte. 1992 után még olyan, itthon is vetített mozifilmekben tűnt fel többek között, mint a Miami rapszódia (1995), az Ómen-remake (2006), az Arthur és a villangók-filmek (2006, 2009, 2010) vagy a Tekerd vissza, haver! (2008). A 2011-es, Dark Horse című Todd Solondz-vígjáték után visszavonult, és teljes mértékben a családjára koncentrált, a nyugdíjas éveit pedig eddig csupán A megfigyelő című 2022-es Netflix-sorozatért függesztette fel, amelynek mind a hét epizódjában ő alakította az áskálódó szomszédasszonyt, Pearl Winslow-t. További mozgóképes tervei azonban nincsenek, így nem tudni, vajon 80 felett is van-e még benne színészi ambíció. Csak remélni tudjuk!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljesen átalakul az RTL műsorrendje júniustól – mutatjuk, hogyan újít a csatorna
Régi kedvencek búcsúznak, helyükre új szórakoztató műsorok és meglepetések érkeznek a képernyőre.


Hamarosan véget ér az RTL tavaszi műsorrendje, és a csatorna több változással is készül a nyári időszakra, írja a sorozatwiki.hu. Júniustól régi kedvencek búcsúznak, és új műsorok érkeznek a képernyőre.

A május 5-én indult Határtalan szerelem péntek este zárul le, akárcsak A mi kis falunk ismétlései, amelyek 21 óra körül voltak láthatók. Ezzel együtt lezárul a csatorna tavaszi műsorrendje is, így jövő héttől több műsor is új időpontban lesz látható.

A Fókusz marad a megszokott időpontban, minden hétköznap 18:55-kor kezdődik.

Hétfőtől viszont visszatér a The Floor, amely minden hétköznap este 20 órától lesz látható Szujó Zoltán műsorvezetésével.

Újdonsággal is készül a csatorna: június 2-án indul Ingatlanvadászokcímmel egy új reality, amelynek Fördős Zé lesz a házigazdája. A műsort hétköznap esténként 21:15-től vetítik. Emiatt az RTL Híradó – Késő esti kiadása is korábban, 22:35-kor fog kezdődni.

A hétvégi műsorstruktúra kevésbé változik: a Fókusz Plusz továbbra is szombatonként 19 órától látható, vasárnap pedig marad a Házon kívül 18:50-es kezdése. Ezután 20 órától A renitens eddig nem vetített részei kerülnek képernyőre, Gáspár Kata főszereplésével.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Allergiás a lovakra, szerinte a széles csípője az egyetlen fizikai hibája, és újra filmrendezésre készül – 45 érdekesség a 95 éves Clint Eastwoodról
Kígyókat gyűjtött, egyszer repülővel a Csendes-óceánba zuhant, benzinkutasként dolgozott, az emberekben pedig a rasszizmust utálja a legjobban, avagy minden amit nem tudtál Clintről.


Ma 95 éves Clint Eastwood, négyszeres Oscar- és háromszoros Golden Globe-díjas filmrendező, színész és producer. Ennek apropóján összegyűjtöttünk 45 érdekességet róla. Mutatjuk is:

1. Angol, skót, ír, valamint kisebb mértékben német, holland és walesi ősökkel rendelkezik.

2. Gyerekként kígyókat gyűjtött, volt idő, amikor 13 kígyója is volt egyszerre.

3. A hadseregben szolgálat közben a felettesei felajánlották neki, hogy kiképzik tisztnek, mert szerintük megfelelő hozzá a megjelenése. Eastwood azonban beismerte, hogy egyáltalán nem érdekli a katonai karrier.

4. 1951-ben, Seattle-ből, egy találkozóról hazafelé tartó repülőúton a kétüléses gép, amelyen utazott, kifogyott az üzemanyagból, és a Csendes-óceánba zuhant Point Reyes közelében. Eastwood és a pilóta egy mentőcsónakban 2 mérföldet eveztek a partig.

5. Fiatalon vízimentőként is dolgozott, 1951 és 1953 között pedig életmentő és oktatófilmek vetítője volt az amerikai hadseregnél, a kaliforniai Marina városában található Fort Ord támaszponton. Egykori barátja, Don Loomis szerint Eastwood elkerülte a koreai háborút azzal, hogy viszonyt kezdett egy Fort Ord-i tiszt egyik lányával, aki valószínűleg megkérte az apját, hogy vigyázzon Clintre, amikor a beosztásokról döntöttek.

6. A színészi karrierje előtt volt fakitermelő, acélkemence-tüzelő és benzinkutas is.

7. Az 1959 és 1965 között sugárzott Rawhide című westernsorozatban kapta meg az első nagy szerepét. Úgy került bele a szériába, hogy amikor meglátogatta egy barátját a CBS stúdiójában, a stúdióvezető felfigyelt rá, mert úgy nézett ki, mint egy vérbeli cowboy.

8. Rendezés közben ragaszkodik ahhoz, hogy a színészei minél kevesebb sminket viseljenek, és nem szeret sokszor felvenni egy jelenetet, általában már a legelsővel elégedett. Ennek eredményeként a filmjei mindig az ütemterv szerint és a költségkereten belül készülnek el.

9. Rendezés közben egyszerűen csak „Oké”-t mond a „Tessék!” és az „Ennyi!” helyett is.

10. A Bosszú az Eiger csúcsán (1975) című filmhez megtanult hegyet mászni, mert úgy érezte, hogy a jelenetek túl veszélyesek ahhoz, hogy kaszkadőrt alkalmazzon.

11. Ő volt az utolsó hegymászó, aki feljutott a Monument Valley-ben található Totem Pole-ra, mivel a szerződés részeként a filmstáb eltávolította a több évtized alatt más hegymászók által hagyott szegeket. A jelenet, amelyben egyetlen kötélen lóg a hegyoldalon, valóban Eastwoodot mutatja, és nem egy kaszkadőrt.

12. Az Egy maréknyi dollárért, a Pár dollárral többért és A jó, a rossz és a csúf című filmjeiben is ugyanazt a sarapét (ponchót) viselte, amit egyébként soha nem mostak ki.

13. Azt állította, hogy a leginkább a rasszizmust utálja másokban.

14. Rendezőként mindig elutasította, hogy a filmjeiből rendezzenek még a hivatalos mozibemutató előtt úgynevezett premiervetítést.

15. Amikor megkérdezték, hogy leforgatná-e a hatodik Piszkos Harry-filmet, azzal viccelődött, hogy Harry Callahant már régen nyugdíjasnak képzeli, aki a .44-es Magnumjával horgászik.

16. Bár az egész filmes karrierjében fontos szerepet töltött be az erőszak, a valóságban mindig is gyűlölte azt, és az olyan filmjeiben, mint például a Nincs bocsánat (1992), a Tökéletes világ (1993), az Államérdek (1997), a Titokzatos folyó (2003), a Millió dolláros bébi (2004) vagy a Gran Torino (2008), mindig gondosan figyelt arra, hogy bemutassa az erőszak szörnyű következményeit.

17. Bár a filmjeiben gyakran dohányzik, a valóságban egész életében kerülte a cigit.

18. Megkérték, hogy engedélyezze a neve használatát a Vissza a jövőbe III (1990) című filmben. Beleegyezett, és állítólag nagyon meghatotta, hogy így akarnak tisztelegni előtte. Azt nem tudni, tisztában volt-e azzal, hogy a filmben elhangzik a „Mindenki tudni fogja, hogy Clint Eastwood volt a leggyávább ember a vadnyugaton.”, természetesen erősen ironikus mondat.

19. Produkciós cége, a Malpaso Productions, érdekes körülmények között jött létre. Amikor az olasz rendező, Sergio Leone megkereste, hogy szerepeljen spagettiwestern-trilógiájában (Egy maréknyi dollárért, Pár dollárral többért, A jó, a rossz és a csúf), Eastwood szívesen vállalta volna, de az ügynöke próbálta lebeszélni róla, mondván, ez „rossz lépés” („mal paso”) lenne. Minden tanács ellenére azonban a színész igent mondott a „névtelen férfi” szerepére, a döntése pedig nagyon is jó lépésnek bizonyult. Eastwood soha nem felejtette el a helyzet iróniáját, ezért választotta a „Malpaso” nevet a produkciós cégének.

20. Kiváló dzsesszzongorista, és a filmjei zenéjét is sokszor ő komponálta, később kiegészülve a zeneszerző fiával, Kyle Eastwooddal.

21. A filmjeiben hallható hanghordozását Marilyn Monroe ihlette. Elmondása szerint feltűnt neki, hogy Monroe milyen légiesen szokott suttogni, amit nagyon szexinek talált, és mivel neki olyan jól bevált, úgy döntött, hogy ő is kipróbálja ennek a férfi változatát.

22. 193 cm volt a csúcsmagassága, de a hátproblémái miatt már „csak” kb. 188 cm-re tud felegyenesedni.

23. 35 évvel idősebb volt az exfeleségénél, Dina Eastwoodnál. Dina szülei 19 és 21 évesek voltak, amikor a lányuk megszületett, ami azt jelenti, hogy Clint 16 évvel volt idősebb az anyósánál és 14 évvel idősebb az apósánál.

24. Mindig is utálta, ha a filmjeiből politikai és társadalmi üzeneteket olvastak ki. Állítása szerint a filmjei apolitikusak, és amikor forgat, csak az jár a fejében, hogy a végeredmény szórakoztató és izgalmas legyen.

25. A kedvenc színészei között ott van Gary Cooper, Humphrey Bogart, Robert Mitchum és James Stewart is, a legnagyobb kedvence pedig James Cagney.

26. 12 színész kapott Oscar-jelölést az alakításááért valamelyik filmjében: Gene Hackman, Meryl Streep, Sean Penn, Tim Robbins, Marcia Gay Harden, Hilary Swank, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Matt Damon, Bradley Cooper, Kathy Bates és ő maga is (a Nincs bocsánatért és a Millió dolláros bébiért). Közülük Hackman (Nincs bocsánat), Penn (Titokzatos folyó), Robbins (Titokzatos folyó), Freeman (Millió dolláros bébi) és Swank (Millió dolláros bébi) pedig meg is kapták az aranyszobrot.

27. A Nincs bocsánat (1992) című filmben viselt csizmája ugyanaz, mint amit a Rawhide című tévésorozatban viselt. Ma már a magángyűjteményének része, és 2005-ben a Los Angeles-i Gene Autry Museum of Western Heritage-ben, a Sergio Leone-kiállításon volt kiállítva. Ez a csizma tulajdonképpen keretbe tette a westernkarrierjét.

28. Az 1994-es cannes-i zsűri elnöke volt, amikor a Ponyvaregény kapta az Arany Pálmát, bár ő nem arra szavazott: „Amikor a Ponyvaregény nyert, valaki azt mondta: »Ó, Clint Eastwood is a zsűriben volt, ezért az amerikai filmre voksolt.« De én európai érzékenységű vagyok, itt kezdődött a sikertörténetem is. Valójában Zhang Yimou Élni című filmje volt a kedvencem, de a legtöbb európai zsűritag a Ponyvaregényért volt oda."

29. Azt állítja, hogy Sergio Leone Egy maréknyi dollárért című filmjében azért kapta meg a szerepet, mert James Coburn, akinek eredetileg felajánlották, 25 000 dollárt kért érte, Eastwood pedig bevállalta 15 000-ért is.

30. Mindig is allergiás volt a lovakra, ezért a westernjeiben ritkán látható közelről lóháton. Amikor filmekben lovagolnia kellett, előbb gyógyszert kellett szippantania az orrába és a tüdejébe. A Bronco Billy (1980) forgatásán például állandóan rosszul volt emiatt.

31. Öt filmjét jelölték Oscar-díjra a legjobb film kategóriában: Nincs bocsánat (1992), Titokzatos folyó (2003), Millió dolláros bébi (2004), Levelek Ivo Dzsimáról (2006) és Amerikai mesterlövész (2014). A Nincs bocsánat és a Millió dolláros bébi meg is nyerték a díjat.

32. Naponta kétszer transzcendentális meditációt gyakorol, és 2013-ban elmondta, hogy már 40 éve meditál.

33. Legalább nyolc gyermeke van legalább hat különböző nőtől: Laurie Murray (1954), akit a biológiai anyja örökbe adott; Kimber Eastwood (1964) Roxanne Tunistól; Kyle Eastwood (1968) és Alison Eastwood (1972) Maggie Johnsontól; Scott Eastwood (1986) és Kathryn Eastwood (1988) Jacelyn Reevestől; Francesca Eastwood (1993) Frances Fishertől, valamint Morgan Eastwood (1996) Dina Eastwoodtól.

34. Hosszú ideig megszállottan rajongott a New York Times filmkritikusáért, Pauline Kaelért, mert az soha nem kedvelte a munkáit. Miután Kael recenziót írt az Az igazságosztó (1976) című filmjéről, Clint megkért egy pszichiátert, hogy elemezze Kael korábbi kritikáit, amelyeket szó szerint megtanult. Az elemzés arra a következtetésre jutott, hogy Kael valójában fizikailag vonzódott Clinthez, és mivel nem kaphatta meg, gyűlölte őt. Clint szerint a kritikus tehát valamiféle bosszúhadjáratot folytatott ellene.

35. Felajánlották neki James Bond szerepét az Élni és halni hagyni (1973) című filmben. Meghatódott, de elutasította, mondván, Bondot angol színésznek kell játszania. Így választották végül a Roger Moore-t. További neki felajánlott szerepek, amelyeket végül visszautasított, vagy amelyekre esélyes volt: Harmonica (Volt egyszer egy vadnyugat, 1968, Charles Bronson), Doug Roberts (Pokoli torony, 1974, Paul Newman), Clark Kent/Kal El/ Superman (Superman, 1978, Christopher Reeve), John Rambo (Rambo, 1982, Sylvester Stallone), K ügynök (Men in Black – Sötét zsaruk, 1997, Tommy Lee Jones), Edward (A bakancslista, 2007, Jack Nicholson).

36. Érdekesség, hogy Clint Eastwood nevének egyik lehetséges anagrammája az „old west action” („régi nyugati akció”).

37. Szerepelni akart a Drágán add az életed! (1988) című filmben, mivel eredetileg ő birtokolta a film alapjául szolgáló Nothing Lasts Forever című regény jogait, de végül a Holtbiztos tipp (1988) mellett döntött.

38. Clint szinte minden tekintetben későn érő típus volt: 19 évesen végzett a középiskolában (egy olyan korszakban, amikor egyes diákok már 16 évesen leérettségiztek), 34 évesen kapta első nagy filmszerepét, 38 évesen alapított családot (a nem házasságból született gyermekeket nem számítva), 41 évesen debütált rendezőként, és 62 évesen kapta első Oscar-jelölését.

39. Kedvenc filmjei közé tartozik a 39 lépcsőfok (1935), a Hová lettél, drága völgyünk? (1941), a York őrmester (1941), a Különös eset (1942) és a Tűzszekerek (1981).

40. Egyszer azt mondta, hogy a széles csípője az egyetlen fizikai hibája, leszámítva a törött fogát, amit végül helyrehozatott.

41. 74 évesen ő lett a legidősebb ember, aki Oscar-díjat nyert a legjobb rendező kategóriában a Millió dolláros bébi (2004) című filmjéért, s ezt a rekordot azóta is tartja.

42. Hat filmet forgatott néhai élettársával, Sondra Locke-kal: A törvényenkívüli Josey Wales (1976), A vesszőfutás (1977), Mindenáron vesztes (1978), Bronco Billy (1980), Bármi áron (1980) és Az igazság útja (1983).

43. Clint elárulta, hogy melyek a kedvenc filmjei a saját rendezései közül: Nincs bocsánat (1992), Bird – Charlie Parker élete (1988), Titokzatos folyó (2003), Millió dolláros bébi (2004), Levelek Ivo Dzsimáról (2006) és A törvényenkívüli Josey Wales (1976).

44. A 80. születésnapján nem akart ünnepséget, mert elmondása szerint már öreg a szülinapi partikhoz. Azt mondta, az egyetlen terve az, hogy elmenjen egy italra az akkori feleségével, Dinával.

45. Friss hír, miszerint Clint Eastwood, most, hogy betöltötte a 95-öt, újabb filmrendezésre készül, s ha összejön, ez lenne e minőségében a 41. egész estés munkája.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Valerie Mahaffey, a Született feleségek és Az ifjú Sheldon szereplője
A 71 éves színésznő halálhírét a sajtósa közölte. Karrierje több évtizedet ölelt fel, és Emmy-díjat is nyert.


Valerie Mahaffey Emmy-díjas amerikai színésznő 71 éves korában elhunyt – jelentette be péntek este a művész sajtósa.

Mahaffey 1953. június 16-án született Indonéziában, művészi pályáját pedig a hetvenes évek közepén kezdte New Yorkban. 1976 és 1984 között hat Broadway-darabban is szerepelt, köztük a Drakulában is színpadra lépett.

Tévés karrierje az NBC The Doctors című szappanoperájával indult be, amelyért Emmy-díjra is jelölték. Később Shakespeare Othellójában Desdemonát játszotta Morgan Freeman partnereként.

Szélesebb ismertséget a Miért éppen Alaszka? című sorozat hozott számára, amelynek három évadában is szerepelt. Alakításáért 1992-ben elnyerte az Emmy-díjat. A magyar közönség leginkább a Született feleségek című sorozatból ismerheti, ahol Alma Hodge karakterét formálta meg – ő volt Orson Hodge korábbi felesége. Ugyanakkor a nézők ismerhették Az ifjú Sheldon című sorozatból is.

Pályafutása során olyan sorozatokban is feltűnt, mint a Seinfeld, a Vészhelyzet, az Ally McBeal és a CSI. A színésznő az utolsó időszakban daganatos betegséggel küzdött, de egészen a végsőkig dolgozott: 2022-ben szerepelt az Echo című sorozat három epizódjában, valamint a közelmúltban mutatták be a The 8th Day című filmjét is az Egyesült Államokban.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
18+-os Vissza a jövőbe-animáció? Igen, ez a Rick és Morty, és most a 8. évaddal támadnak!
Elindult az HBO Maxon a 8. évad, ez pedig egészen váratlan eredménnyel járt. Lehet, már nem olyan vicces Dan Harmon és kompániája, mint azt gondoltuk? Ez eddig elég gyenge...
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. május 30.



Mi lenne, ha a Vissza a jövőbe egy rajzfilmsorozat lenne? 2013-ben ez volt az alapfelvetése Justin Roilandnak, amikor is az Adult Swim csatornának bemutatta őrült agymenését.

Társnak megkapta az elképesztően kreatív és zseniális vígjáték író/rendezőt Dan Harmont és együtt kockatörténelmet alkottak.

Az Adult Swim egy felnőtteknek szóló tévécsatorna, ahol főleg humoros szkeccsműsorok, vígjátékok és rajzfilmek hódítanak. A Warner tulajdonában van, így idehaza az HBO Max keretein belül találkozhatunk Rick és Morty legújabb kalandjaival.

2013-ban a Rick és Morty egy üde, friss és rettenetesen rosszindulatú csoda volt. A humora nehezen behatárolható. Nagyon kockahumor, keverve erős szatírával, társadalomkritikával és elképesztően fekete humorral. Anno Roiland úgy képzelte el, mintha a Vissza a jövőbe Dokija és Marty (innen a Morty név) folytatnák az időutazós kalandjaikat, kiegészítve egy kevés multiverzummal és vérrel. Egy ténylegesen 18+-os felnőtt vígjáték sorozat, aminek a központi történetszála rengeteget fejlődött Dan Harmonnak köszönhetően. A két zseniális alkotó együtt, valami hihetetlen vicces dolgot rakott össze. Persze minden mesterműnek van árnyoldala,

Roilandot 2020-ban mindenhonnan kirúgták, teljesen jogosan, hiszen élettársát bántalmazta, ezért megszakadt minden kapcsolat a sorozat és az alkotó között.

Ami azért hatalmas gond, mert Roiland adta mindkét főszereplő eredeti hangját. A két karakternek olyan jellegzetes hangja volt, amit nehéz pótolni. Dan Harmon próbált tüzet oltani, hogy Roiland csak a projekt elején vett részt az alkotási folyamatban, de amióta eltávolították a produkcióból, azóta a Rick és Morty se az igazi.

Vagyis ha őszinte akarok lenni, a 8. évadjába lépett sorozat már egy jó ideje nem az elvárt szintet hozza. A cél az lenne, hogy a metahumort értelmes történet köré fűzve, kegyetlen poénokkal támadják a nézőket. Ebből az lett, hogy kapunk egy közepes történetet, egy-két ténylegesen jó poénnal és sok sallanggal. A szinkronhang-váltást már az előző évadban se lehetett észrevenni, sokan azt állítják, hogy mesterséges intelligencia segítségével érték el, hogy a két új színésznek olyan hangja legyen, mint az eredeti Roiland-féle szinkronnak.

Ez nézői szemmel teljesen indifferens. De ami ennél is fontosabb, hogy amit nézünk, az jó is legyen.

Itt az első számú, legnagyobb probléma. Nem annyira vicces már a Rick és Morty, mint az elején volt. Sokszor már munkának tekinthető nézni is. Nem úgy ülök le elé, hogy: „juj de jó, új rész!”, hanem „reméljük ez most jobb lesz mint eddig...” - és ez gond.

Dan Harmonnak is akadtak problémái, nem is kevés. Az elképesztően kreatív szakembernek köszönhetjük a Community (idehaza Balfékek keresztségre kárhoztatott) sorozatot, ami minden idők egyik legjobb vígjáték sitcomja volt. Aztán 2018-ban őt is megvádolták szexuális zaklatással és az alkoholizmusa sem segített. Igazából ekkortájt kezdett a Rick és Morty lefele menni a lejtőn. Itt jön az örök kérdés: el lehet-e különíteni a művet az alkotójától? Lehetne, ha a kettő nem kapcsolódna szervesen össze.

Az ok-okozati összefüggés egyértelmű: problémás alkotók mellett nem lesz tökéletes alkotás sem.

Hogy ezt miért kezdtem ennyire Ádámtól és Évától? Mert a Rick és Morty tökéletesen mutatja be ezt a felemás állapotot. Az animáció, a zenék, minden technikai elem évadról évadra egyre tökéletesebb, de a sorozat minősége mégis folyamatosan romlik. A tartalom egyre kevesebb, a viccek nem olyan pörgősek, nem kapunk négy másodpercenként két elmondott poént, két vizuális gaget és három rejtett apróságot, amit csak az vesz észre, aki kereste a részletekbe rejtett gyöngyszemeket.

Márpedig a Rick és Morty minden pillanata tele volt ilyen rejtett apróságokkal. A 8. évadra annyi maradt, hogy az első részre kaptunk egy féllábú Mátrix-paródiát. Nem fogja vissza magát egy másodpercre se, kegyetlen és véres, de egyre kevésbé vicces. Már nincs igazi átívelő szál sem, azt lezárták az előző szezonban. Nem tudom mivel lehetne új életet lehelni a sorozatba.

Az Adult Swim megrendelte a szériát a 12. évadig, amit valószínűleg tartani is fognak az alkotók, mert hatalmas pénzt kaptak érte.

De semmi más motivációt nem érzek az újabb és újabb évadokban és spinoffokban. Van ugyanis még egy anime-sorozata is a Rick és Mortynak, stílusosan csak Rick és Morty: Anime címmel. Ez sem rengette meg a világot 2024-ben, ahogy a következő évadok se fogják nagy valószínűséggel.

Bár ki tudja, Dan Harmon lehet, hogy önmagára talál és kapunk valami érdekeset, frisset és vicceset a 8. évadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET: