KULT
A Rovatból

Saját magából csinált szexszimbólumot, és elárulta, miért vonult vissza 10 évvel ezelőtt – Eva Mendes 50 éves

Közvetlenül az ezredforduló után ő volt a legismertebb és legszexibb latin színésznő, nem sokkal azután, miután összejött Ryan Goslinggal, azonban nyugdíjazta magát. Íme Eva karrierje az Aerosmith dögös bombázójától az erős női szerepekig és a karrierje beáldozásáig.

Link másolása

A Vészhelyzet egyik 1998-as epizódjában szerepelt először, majd olyan filmekben tűnt fel többek között, mint a Kiképzés (2001), a Halálosabb iramban (2003), a Volt egyszer egy Mexikó (2003), az Időzavarban (2003), a Túl közeli rokon (2003), A randiguru (2005), Az éjszaka urai (2007), a Mocskos zsaru – New Orleans utcáin (2009), a Pancser Police (2010), a Holy Motors (2012) vagy a Túl a fenyvesen (2012). Majd tíz évvel ezelőtt, 2014-ben, 40 évesen úgy döntött, visszavonul a színészkedéstől. Cikkünkből kiderül, miért! Addig is azonban érdemes megvizsgálni, honnan robbant be a legnagyobb sztárok közé, majd lett Ryan Gosling számára a nagy Ő a kubai származású, főként erős, határozott nőket alakító Eva Mendes.

Egyszer volt, hol nem volt, 1974. március 5-én, Miami nyüzsgő városában kubai szülők (anyja, Eva Pérez Suárez a Mann's Chinese Theatre-ben, majd később egy repülőgépipari vállalatnál dolgozott, apja, Juan Carlos Méndez pedig egy húsforgalmazó üzletet vezetett) gyermekeként jött a világra a kis Eva de la Caridad Méndez. Volt egy bátyja is, Juan Carlos Jr., aki azonban 2016-ban, 53 évesen elhunyt torokrákban. Eva a Los Angeles-i Silver Lake trendi negyedében töltötte gyermekkorát, a Glendale-i Hoover gimibe járt, majd felvették a Northridge-i Kaliforniai Állami Egyetemre, ahol marketingtanulmányokat folytatott.

A színészet és Hollywood azonban végül elcsábították, így félbehagyta az egyetemet, hogy a neves színésztanártól, Ivana Chubbucktól tanulhasson.

Aerosmith és Will Smith

Mendes azután kezdett bele a színészi karrierjébe, miután egy tehetségkutató meglátta a fényképét egy barátja portfóliójában. Először a Pet Shop Boys (Se a vida é) és az Aerosmith (Hole in My Soul) videóklipjeiben tűnt fel, majd a Vészhelyzet 4. évadának 15. epizódjában alakította Donnát. Utóbbival egy időben, 1998-ban játszotta első filmszerepét is a videópiacra készült A kukorica gyermekei 5: A sikolyok földje című horrorban. Mendes viszont csalódott volt az alakításában, és elkezdett színésztanárhoz járni. Ezt követően elvállalta egy koszorúslány szerepét az 1998-as Diszkópatkányokban Will Ferrell és Chris Kattan oldalán, így ez lett az első mozifilmje.

Ettől kezdve folyamatosan kapott munkákat (Kismalac az öcsikém, Rémségek könyve 2: A végső vágás, Sebhelyek), az áttörést azonban 2001-ben, az Antoine Fuqua által rendezett Kiképzésben játszott szerepe hozta meg számára. Mendes Denzel Washington és Ethan Hawke mellett alakította egy korrupt zsaru szeretőjét, alakítását pedig a karrierje szempontjából kulcsfontosságúnak nevezték. A film kasszasiker volt, világszerte több mint 100 millió dolláros bevételt hozott. Eva pedig a Kiképzés népszerűségének hullámán lovagolva további szerepekben dúskálhatott.

Övé lett a női főszerep a Halálosabb iramban, az Időzavarban, valamint Will Smith oldalán A randiguru (2005) című filmekben, utóbbival pedig az egyik első kisebbségi színésznő lett, aki egy mainstream romantikus vígjáték főszerepében tündökölhetett.

Nagy elismerést szerzett neki az a képessége is, hogy könnyedén tudott különböző karaktereket alakítani a butácska bombázótól kezdve a femme fatale-okig. Ráadásul az olyan kasszasikerek, mint a Kiképzés, a Halálosabb iramban, A randiguru, A szellemlovas (2007) vagy a Pancser Police (2010) biztosították sztárstátuszát.

Mi tud még?

Jogos kérdés, merthogy Eva nem állt meg a színészkedésnél, ami a fentiek tükrében láthatóan igen jól ment neki. Több mindenben kipróbálta magát, íme ezek közül néhány:

Modellkedés: a videóklipes múltja után (Will Smith Miami című dalának klipjében is látható volt), 2005-ben Mendest a Revlon nemzetközi szóvivőként alkalmazta, és részt vett a mellrákkutatásra szánt pénzgyűjtő kampányukban is. 2007 decemberében az állatvédő PETA egyesület egy meztelen fotót használt Mendesről a szőrmeellenes kampányukhoz (természetesen a színésznő beleegyezésével). Szintén ruha nélkül szerepelt a Calvin Klein Secret Obsession parfümjének 2008-as nyomtatott reklámjában is, amelyet az Egyesült Államokban a csatorna vezetői túl kockázatosnak találtak a sugárzáshoz… Ezek mellett olyan további márkák kaparintották meg őt arcuknak, mint a Magnum, a Thierry Mugler, a Reebok és a Pantene, illetve feltűnt a Peek & Cloppenburg ruhakatalógusában is 2011-ben.

Tervezés/divattervezés: Mendesnek van egy saját ágynemű- és étkészletcsaládja, amelyet a Macy's áruház forgalmaz. 2013 februárjában a New York & Co. céggel együttműködve ugyanakkor elindította saját divatvonalát, az Eva by Eva Mendest. Emellett kreatív igazgatója a CIRCA Beauty sminkmárkának is.

Éneklés: 2010-ben Mendes elénekelte a Pimps Don't Cry című dalt a Pancser Police című vígjátékban, majd CeeLo Greennel is duettezett ugyanezzel a számmal. Ez az élmény pedig annyira tetszett neki, hogy 2011-ben felénekelte az 1968-as A Thomas Crown-ügy Oscar-díjas betétdala, The Windmills of Your Mind egy új változatát. Énekesi karrierbe azért nem kezdett.

Szexszimbólum lenne?

Eva Mendest számos médium folymatosan a világ egyik legszebb latin nőjeként emlegette, és gyakran írtak róla szexszimbólumként.

Ő maga pedig el is fogadta ezt a státuszt, és azt mondta, elismeri, hogy részben saját maga teremtette azt meg. „Azt hiszem, időnként játszom a szexualitásommal. És van, amikor nem. Szeretem, ha ez nem korlátozza a karrieremet. Ez is az életem része, de csak másodlagos szinten” – mondta erről.

Ennek ellenére a 2000-es években a szakmai pályája inkább olyan szerepek felé tendált, amelyek nagyban támaszkodtak a megnyerő külsejére. Nem is véletlen, hogy 2002-től 2010-ig Mendes folyamatosan feltűnt a Maxim magazin Hot 100 összeállításában, az 54. helytől indulva egészen a 7-ig menetelve a világ legdögösebb női közt, illetve természetesen többször is szerepelt a kiadvány címlapján. Ennél is előkelőbb helyen végzett azonban az AskMen.com Top 99 legkívánatosabb nője listájának 2008-as kiadásában, amelyben a negyedik lett, 2009-ben pedig ugyanitt már övé lett az abszolút első hely.

A beleegyezésük nélkül soha

Eva első ismert kapcsolata George Augustóval volt, akivel 2002-ben szerettek egymásba, és majdnem kilenc évig voltak együtt. Augusto volt például a producere a 2006-os Édes és keserű című filmnek, amiben Eva is szerepelt Kathy Bates, Gerard Butler, Anna Faris és Julie Delpy oldalán. 2011-ben szakítottak, majd Mendes állítólag rövid ideig randizott a Ted Lasso Jason Sudeikisével, hogy aztán a Túl a fenyvesen című filmjének forgatása örökre megváltoztassa az életét.

Derek Cianfrance rendezésében ugyanis együtt szerepelt Ryan Goslinggal, akivel egymásba szerettek a munkálatok alatt. 2011 szeptemberében csaptak bele a románcba, és azóta is elválaszthatatlanok, tehát immár több mint 12 éve vannak együtt. Azóta két kislányuk született, Esmeralda Amada 2014. szeptember 12-én, Amada Lee pedig 2016. április 29-én.

A Túl a fenyvesen pedig mindebben több fronton is közrejátszott. Egyrészt a forgatás alatt jöttek össze Goslinggal, másrészt a filmben szülőket alakítottak, amelynek hatására a színész rájött, hogy szívesen alapítana saját családot Mendesszel. „Nem gondoltam gyerekekre, mielőtt megismertem őt, de miután találkoztam Evával, rájöttem, hogy egyszerűen nem akarok gyerekeket nélküle. És voltak pillanatok a Túl a fenyvesenben, azt játszottuk el, hogy egy család vagyunk, én viszont nem igazán akartam, hogy ez többé csak színlelés legyen.”

Gosling és Mendes amúgy meglehetősen szűkszavúak a magánéletükkel, különösen a lányaikkal kapcsolatban. „Mindig is világos határokat húztam, ha a páromról és a gyerekeimről van szó. Természetesen beszélek róluk bizonyos korlátok között, de nem posztolok képeket a mindennapi életünkről" – írta ezzel kapcsolatban Mendes az Instagramon még 2020-ban. „Mivel a gyerekeim még kicsik, így nem értik, mit jelent valójában a képük kiposztolása, szóval nincs meg a beleegyezésük. És addig nem is fogom posztolni a képüket, amíg nem lesznek elég idősek ahhoz, hogy felelősségük teljes tudatában megadják ehhez a zöld utat.”

A közös háztartásukban például a 9 éves Esmeralda és a 7 éves Amada nem férnek hozzá az internethez sem. „Túl veszélyes. Ahogy az ivás, a szavazás vagy a jogosítvány megszerzése stb. sem megengedett a gyerekeknek, úgy az internet is ebbe a kategóriába tartozik számomra. Különösen a közösségi média” – tette hozzá Eva.

Na de miért vonult vissza?

Eva a Túl a fenyvesen után csupán két Pantene-reklámban, az Előzmények törlése című 2013-as film egy kisebb szerepében (amelyért kövérre maszkírozták), valamint férje, Ryan Gosling első és eddigi egyetlen rendezésében, a 2014-es Lost Riverben tűnt fel. Vagyis idén kereken tíz éve, hogy nem szerepelt semmiben. A visszavonulását eddig csupán egy szinkronszerep erejéig törte meg: a Bluey című animációs sorozat egyik részében szólaltatott meg egy jógaoktatót 2021-ben. Amikor a Variety magazin újságírója kb. másfél évvel ezelőtt megkérdezte a színésznőtől, hogy mi a helyzet a színészkedéssel, ő így felelt:

„Nem igazán hiányzik. Belefáradtam a jó szerepekért való küzdelembe. Volt egy pont, amikor azt gondoltam, hogy megteremtem a saját lehetőségeimet, és én magam leszek a projektjeim producere, de egyszerűen nem éreztem azt, hogy megérné a fáradtságot.”

Mendes egyébként megjegyezte, hogy a szórakoztatóipar sokat változott ahhoz képest, amikor még ő is meghallgatásokra járt: „Most több lehetőség van a latin színésznők számára, de amikor 2014-ben kiléptem a bizniszből, nem kaptam olyan ajánlatokat, amelyek nem kifejezetten sztereotipikus latin szerepekre szóltak. Izgalmas, hogy most másképp mennek a dolgok, szóval ki tudja, mit fogok csinálni a jövőben. Jelenleg viszont otthon maradok gyerekeimmel.”

És bár a fentiek tükrében bizonyos, hogy a rajongók nem fogják annyit látni Mendest a nagyvásznon, mint szeretnék, a színésznő azonban elmondta, nem tervezi, hogy örökre abbahagyja a színészkedést: „Szerintem az is jó móka lenne valamikor. De azt hiszem, a listám már nagyon rövid lett. Nem akarok semmi erőszakosat és semmi szexuálisat csinálni. Viszont akkor mi marad?”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: