KULT
A Rovatból

Oscar-tippjeink: ki nyer ma, a férfibosszuló lány, a siket dobos vagy a nomád?

Éjjel adják át a díjakat, mi is érintettek vagyunk. Történelmi Oscar: egy csomó filmet még streamingen is megnézhetsz!

Link másolása

Vasárnapról hétfőre virradó éjjel adját át az Oscar-díjakat Los Angelesben, mi is nézhetjük a ceremóniát magyar közvetítéssel: a Moziverzum csatorna vetíti 00:30-tól a vörös szőnyeges bevonulást, majd hajnali 2 órától körülbelül háromnegyed 6-ig tart a díjátadó.

A koronavírus járványnak érdekes következménye lett az Oscar-díjakra és jelölésekre nézve: mivel a mozibezárásokkal és a nagy mozis filmbemutatók eltolódásával/elmaradásával kiestek a spektrumból a nagyszabású blockbusterek, idén sok, kifejezetten streamingre készült filmet jelöltek, tehát mi is úgy drukkolhatunk, hogy jó párat meg tudtunk már nézni. Hétfőtől az itthon elérhető, fontos nyertes filmekről külön ajánlókat is írunk majd.

Az Oscar tehát idén mindenképp izgalmas lesz, mert az idei filmek nem a tipikus, klasszikus Oscar-mozik: inkább különleges és egytől egyig nagyon eredeti alkotások.

Többjük marginális témákat dolgoz fel. Ezért is történetett meg, hogy a jelöléseknél nem volt kiugróan sokra jelölt mozi - mondjuk nem volt, amit 11 díjra jelöltek - viszont jó pár remek alkotást 6-6 jelöléssel látott el az Akadémia. Lássuk, mi mit tippelünk, és mi kinek adnánk a díjakat:

Legjobb film

Nyerhet: A nomádok földje. Ismerve az Akadémia döntési mechanizmusát, szinte borítékolható ez a díj. Nem arról van szó, hogy nem ez a film érdemli meg a díjat, hanem ritkán vállalnak kockázatot a legjobb filmnek járó díj esetében. Ebben pedig semmi kockázat nincs, a díjat pedig valóban megérdemli, hiszen tényleg az év egyik legjobb, legszebb, legfilozofikusabb, legmélyebb, legemberibb mozija. A Chloé Zhao rendezésében és Frances McDormand főszereplésével készült film azokat az embereket mutatja be, akik Amerikában kénytelenek elhagyni az otthonukat, majd a nomád életmódot választják: egy lakóautóval folyamatosan úton vannak.

Mi ennek ellenére A metál csendjének adnánk a díjat. Ez ugyanis legeredetibb film az idei felhozatalban. Hihetetlen szuggesztív színészi alakítással, az ember napokig nem tudja kiverni a fejéből. Mintha egy korai Aronofsky-filmet néznénk. Egy hallását elvesztő dobos drámai története, aki képtelen elfogadni a sorsát.

Legjobb rendezés

Nyerhet: A nomádok földje. Chloé Zhao producere is volt a filmnek, így megvan az esélye, hogy egy női alkotó először kapjon egyszerre produceri és rendezői díjat is. Rendezői bravúrt látunk, hiszen a színészi jelenlétet és atmoszféráját tekintve tényleg olyan, mintha egy dokumentumfilmet néznénk, amit a rendező úgy ért el, hogy civileket castingolt a színészek közé. Ezt a díjat tényleg szerintünk is A nomádok földje rendezője, Chloé Zhao érdemli.

Rendezésileg ez a volt az egyik legkülönlegesebb alkotás 2020-ban, olyan egységes a világa a filmnek, mind vizuálisan, mind a színészek játékában.

Harmónia, életszeretet, emberi drámák - mindez csodásan belesimul a földdel, a természettel való organikus egybeolvadással.

Legjobb férfi főszereplő

Nyerhet: Riz Ahmed. Eddig Chadwick Boseman volt a legbiztosabban vehető befutó (aki tavaly augusztusban elhunyt, ő kapta a Golden Globe-ot is), de amióta átadták pár napja az Independent Spirit Awards díjait és Ahmed ezt megkapta A metál csendje főszereplőjeként, azóta inkább ő lett a legesélyesebb, hiszen ez a díjátadó tekinthető leginkább az Oscar előszobájának a Golden Globe-on kívül.

Mi is neki adnánk. Ahmed annyira szuggesztíven játszik, hogy szinte beleég az arca a szemünkbe.

Alakítása a korai De Niro-filmeket idézi fel, például a Taxisofőr Travis Bickle-je juthat eszünkbe .

Legjobb női főszereplő

Nyerhet: Carey Muligan (Ígéretes fiatal nő). Az Independent Spirit Awards díját is ő megkapta a múlt héten, és élete alakítását nyújtja a bántalmazó férfiakon bosszúálló, szétesett fiatal nő szerepében. 

Mi megosztva adnánk neki és Frances McDormandnek a díjat. Igaz, utóbbi már kapott két Oscart, de a legösszetettebb és legletisztultabb színészi játékot láthattunk tőle A nomádok földjében, mintha egy dokumentumfilm főszereplőjét néznénk. Ilyen hatású játékot legutóbb Casey Afflecktől láthattunk A régi városban.

Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a magyar vonatkozásról sem: simán lehet, hogy Vanessa Kirby viszi el a szobrot Mundruczó Kornél Pieces of a Woman című filmjének főszereplőjeként, és meg is érdemelné: ilyen drámai és hiteles szülést játékfilmen még nem láttunk, s ez Kirby érdeme is. Gyönyörűen ábrázolta a gyászfolyamatot is, melyet egy anya gyermeke születése is hirtelen halála után átél.

Legjobb eredeti forgatókönyv

Nyerhet: Ígéretes fiatal nő. Emerald Fennell volt az év egyik nagy felfedezése, ugyanis elsőfilmes rendezőként olyan filmet írt és rendezett, amire a szakma és a közönség egyöntetűen kapta fel a fejét. A legjobb filmnek járó díjat az eddigiek alapján nem merné odaadni neki az Akadémia, mert az már túl bevállalós lenne, pedig akár azt is megérdemelhetné.

Mi is neki adnánk az Oscart. A film annyira összetett, hogy nézőként alig tudjuk tartani vele a lépést. Az első fél órában csak kapkodjuk a fejünket.

Ez az összetettség jellemzi a forgatókönyvét, ami bravúrosan eredeti jelenetek és fordulatok sorát tartalmazza, bátor dramaturgiai fordulatokkal. 

Legjobb férfi mellékszereplő

Azt szokás mondani, hogy a mellékszereplői kategóriákban sokszor jobban meg tudják mutatni a színészek tehetségük kiemelkedő oldalát, mivel sokszor kevésbé klasszik, inkább extrém kisebb szerepekben zsenialitásuk jobban előbújhat. Az idei felhozatalból mi Daniel Kaluuyára tippelünk nyertesként, aki a Judas and the Black Messiah főszereplőjeként hátborzongatóan szuggesztív alakítást nyújt. Mi is szívesen átnyújtanánk neki a díjat, de ugyanígy Sacha Baron Cohennek is. Őt érdekes módon, ugyanazon történelmi pillanatot feldolgozó filmért jelöltek. A chicagói hetek tárgyalásában játszott nagyon vagányan és magas szinten szintén polgárjogi forradalmárt.

Legjobb női mellékszereplő

A Minarit szintén hat kategóriában jelölték, mint több társát idén az Oscaron, ezek közül az egyik kiemelkedő teljesítmény Youn Yuh-Jungé, aki a koreai nagymamát alakítja csodásan a filmben. Arra tippelünk, hogy neki ítélik majd a díjat, de közben ott van a Vidéki ballada az amerikai álomról is - a Netflixen megtekinthető -, amiben pedig Glenn Close nyújt felejthetetlen alakítást, és nem mellékes, hogy generációjának egyik legfantasztikusabb színésznőjét eddig elkerülte a szobor, holott már nyolcszor (!) jelölték. Mi épp ezért is neki adnánk, meg azért is, mert tényleg megérdemelné.

Legjobb adaptált forgatókönyv

A nyertes lehet: The Father. Az idei év egyik nagy meglepetése volt számunkra ez a kamaradráma-szerű, csavaros, megdöbbentő és katartikus mozi. Épp ezért mi is neki adnánk a díjat. Nehéz úgy beszélni róla, hogy ne spoilereznénk, de egyvalami tény: érezni, hogy valódi drámaíró tollából született. A forgatókönyvet Christopher Hampton írta, aki a Veszedelmes viszonyokért már egyszer részesült Oscar-díjban. Társírója Florian Zeller volt. Az eredeti színdarab szerzője is maga Zeller.

Legjobb dokumentumfilm (egész estés)

Tippünk szerint a Kollektíva (HBO GO) fog nyerni, mert egy komoly történelmi pillanatot, egy ország drámáját és egy egészségügyi rendszer krízispontját mutatja be. Ráadásul, ami ritka, a legjobb külföldi film kategóriájában is jelölték. Mellbevágó alkotás.

A

Mi imádtuk a Tanítóm, a polipot (Netflix) is, ami pedig egy igazi dokumentumfilmes különlegesség, valójában egy filmes varázslat. Egy dokumentumfilmes és egy polip különleges kapcsolatát mutatja be.

Legjobb idegen nyelvű film

Thomas Vinterberg zseniális filmje, A még egy kört mindenkinek egyértelmű esélyes és mi is rá szavaznánk. Egyszerre igazi high concept mozi és allegória az emberi élet értelmetlenségéről és ezzel egyszerre felvillanó értelméről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: