KULT
A Rovatból

Öngyilkos akart lenni, majdnem megsüketült, és a modellekre esküszik – A Bradley Cooper-portré

A Másnaposok, a Csillag születik és a Napos oldal kilencszeres Oscar-jelölt sztárja nem szívesen emlékszik vissza a vad, drogos, piás napjaira, arra viszont már annál szívesebben, amikor úgy döntött, itt az ideje a változtatásnak. 49 évesen pedig még mindig a karrierje csúcsán találjuk.

Link másolása

Kétségtelenül 2009 volt Bradley Cooper éve. Noha a mozgóképes karrierje tíz évvel korábban, 1999-ben indult egy kis szereppel a Szex és New Yorkban (ő volt Jake a 2. évad 4. epizódjában), és olyan ismert mozifilmekben is feltűnt különféle mellékszerepekben (sokszor játszotta a főhős egyik haverját), mint az Ünneprontók ünnepe (2005), az Anyám nyakán (2006), A meztelen dobos (2008), Az igenember (2008) vagy a Nem kellesz eléggé (2009), végül a 2009-es Másnaposokban főszerepet kapott, ami rögvest világhírűvé tette, így a következő években már A-kategóriás sztárként szerepelhetett olyan filmek élén, mint A szupercsapat (2010), a Csúcshatás (2011) vagy a Másnaposok további két része (2011, 2013). A 2012-es Napos oldalból pedig azt is megtudtuk, hogy nemcsak jóképű és sármos, hanem csodálatos színész is.

S valóban sokkal összetettebb ő, mint amilyennek elsőre látszik. A Georgetownon végzett Cooper tizenéves kora óta azonosul Joseph Merrickkel (egy torz, XIX. századi angol férfival, akiről David Lynch forgatott filmet Az elefántember címmel 1980-ban), az egyetemi diplomamunkáját Vladimir Nabokov Lolitájából írta, olyan könyveket kedvel, mint pl. Milan Kundera Halhatatlanság című műve, és imádja az olyan filmeket, mint a Szerelmem, Hirosima (1959) című francia klasszikus.

Hollywoodot is elhagyta Philadelphia kedvéért, amikor visszaköltözött gyermekkori otthonába, hogy gondozza rákos beteg apját (aki 2011 januárjában halt meg).

"Nevetségesen más a való életben" – mondta róla Todd Phillips, a Másnaposok-trilógia és a Joker rendezője: „Az emberek azt hiszik, hogy csak önmaga egy változatát játssza, pedig ez nem is állhatna távolabb az igazságtól. Ő nagyon is sebezhető, és van benne egy olyan melegség, amiről nem is gondolnád, hogy a lényének része."

Kórházról kórházra

Bradley Charles Cooper 1975. január 5-án született Philadelphiában, s ott is nőtt fel a nővérével, Hollyval együtt egy tőzsdeügynök apa, Charles és egy háztartásbeli anya, Gloria fiaként. Utóbbi révén olasz, előbbi révén ír származású, és mindkettejük révén katolikus. „A csontjaimban katolikus vagyok" – jegyezte meg egyszer Bradley, aki még mindig naponta imádkozik.

A születése után nem sokkal a szülei felfedezték, hogy koleszteatómája van, egy daganat a középfülben, amely süketséget okozhat, és ezért meg kellett műteni. „Nagyon fiatalon elkezdtem búvárkodni, és kilyukadt a fülem, 5 és 18 éves korom között négy vagy öt műtétem is volt. Most már állandó lyuk van a dobhártyámon, nem is tudok füldugó nélkül úszni."

De nem csak ezért volt nehéz a tinikora. 15 évesen ugyanis feldöntött egy üveglámpát, ami az arcán tört szét. „Spriccelt belőle a vér, majd hat hónapig nem tudtam mozgatni az arcom egy részét. Plasztikai műtétre volt szükségem". Az ebből és más balesetekből származó hegek megmaradtak az arcán, de hiúság nélkül mutogatja őket.

Cooper 12 éves volt, amikor megnézte David Lynch Az elefántemberét, ami teljesen lenyűgözte. „Az a film kísértett engem. Nem tudtam abbahagyni a sírást. Ahhoz, hogy bárki olyan mértékben megérintsen, hogy ez cselekvésre késztessen (mivel később Londonba utazott, hogy megnézze Merrick személyes tárgyait – a szerk.), abban lennie kell valamiféle azonosulásnak.”

A Villanovában, majd a Georgetownban folytatott tanulmányai után 70 000 dolláros diákhitelt vett fel, hogy csatlakozhasson a New York-i The New School Actors Studio drámaiskolához, amíg azonban ott tanult, szüntelenül dolgozott a megélhetéséért: portás volt a Morgans Hotelben, majd csatlakozott a LeAp (Learning Through an Expanded Arts Program) nevű nonprofit szervezethez, amely elvitte őt különféle belvárosi iskolákba, ahol a nehéz sorsú gyerekek könyörögtek neki, hogy fogadja örökbe őket.

A színészet számára reveláció volt. A felnőttként átélt fájdalmakat a munkájába sűrítette, így a való életben elmondása szerint először tanult meg igazán lazítani. Coopernek korán jöttek a sikerek: a csoportjából elsőként lett ügynöke, majd hamarosan a TLC utazási sorozatának, a Globe Trekkernek lett a házigazdája, amely olyan helyekre vitte el, mint Peru és Horvátország, és amelynek köszönhetően olyan sorozatokban kapott szerepet, mint a Szex és New York, a Kés/alatt és a legfontosabb, az Alias, amelynek 46 epizódjában is szerepelt 2001 és 2006 között.

Durva évek

"Már egyáltalán nem iszom, és nem drogozom" – nyilatkozta Cooper, hozzátéve, hogy 29 évesen hagyott fel a függőségeivel, amikor már elviselhetetlen volt a szerek ára. „A józanság sokat segít. Egyszer egy buliban szándékosan bevertem a fejem a betonpadlóba, mintha azt akartam volna ezzel kifejezni, hogy hé, nézzétek, milyen kemény vagyok! Aztán felálltam, és vér csöpögött rólam. Majd megint megtettem. Az éjszakát a St. Vincent kórházban töltöttem, miközben vártam, hogy összevarrjanak” – emlékezett vissza a vadabb időszakára, amikor az öngyilkosságot is fontolgatta, és amit szerencsére sikeresen maga mögött tudott hagyni.

„Annyira aggódtam, hogy mit gondolnak rólam, nem tudtam, hogyan éljem túl a napokat. Mindig kívülállónak éreztem magam, csak a fejemben éltem. Rájöttem, hogy nem fogok megfelelni mindannak a fantasztikus lehetőségnek, ami elém pottyant, és ez halálra rémített.”

Ekkor döntött úgy, hogy változtat az életén, a hatás pedig nem maradt el. Olyan komolyabb filmekben kezdett el szerepelni, amelyek rendre felbukkantak a díjátadó gálákon jelöltként és/vagy díjazottként, ilyen volt például a Lopott szavak (2012) vagy a Túl a fenyvesen (2012). A Napos oldalért 2013-ban megkapta élete első Oscar-jelölését színészként, majd ezt követte 2014-ben az Amerikai botrányért, 2015-ben pedig az Amerikai mesterlövészért kapott nomináció (utóbbiért már producerként is jelölték). Cooper hozzátette azért, hogy jó barátja és színészkollégája, Will Arnett rengeteget segített neki abban, hogy terápiákra járjon, és leszokjon a kábítószerekről.

2014-ben aztán csatlakozott a Marvel Mozis Univerzumához, igaz, „csupán” szinkronhangként, hiszen ő adja immár tíz éve Mordály, a mosómedve hangját. A sztárságát pedig az is jól jellemzi, hogy elkezdett cameózni és vendégszerepeket vállalni nagy filmekben – amikor a közönség megörül annak, hogy hirtelen felbukkan Bradley Cooper egy nem róla szóló sztoriban: ilyen volt A szerelem epizódjai (2015), a Haverok fegyverben (2016), A csempész (2018), a Licorice Pizza (2021) vagy a Dungeons & Dragons: Betyárbecsület (2023).

Csillag született

"Mindig a történeten, a felvételen és a jelenet tényleges kivitelezésén agyalok. Egyáltalán nem úgy gondolkodom, mint egy színész” – nyilatkozta egyszer Cooper, ez pedig később meg is mutatkozott a karrierjében. Már kapásból azzal, hogy korán elkezdett producerkedni, a Csúcshatásnak, a Lopott szavaknak, a Napos oldalnak és az Amerikai botránynak executive producere volt, az első fő produceri munkája, az Amerikai mesterlövész pedig azonnal Oscar-jelölést hozott neki. Majd olyan filmekkel folytatta e posztjában a karrierjét, mint a Haverok fegyverben vagy a szintén Oscar-nominációkat hozó Joker (2019) és a Rémálmok sikátora (2021).

És persze ne feledjük a Csillag születiket (2018) sem, amellyel alaposan meglepte a világot: kiderült ugyanis, hogy Cooper rendezőként is rendkívül tehetséges.

A Lady Gagával közösen forgatott zenés drámájáért három minőségében (férfi főszereplő, forgatókönyvíró, producer) is Oscar-díjra jelölték, a film pedig összesen 8 nominációt kapott, nem rossz eredmény ez egy elsőfilmes direktortól. S bár Cooper az eddigi 9 jelöléséből egyet sem tudott díjra váltani, könnyen lehet, hogy második rendezésével, a nemrég a Netflixen bemutatott Maestróval tovább bővíti nominációinak listáját – fogalmazzunk úgy, hogy a Leonard Bernsteinről szóló életrajzi filmjével egy felettébb Oscar-kedvenc tematikában alkotott.

Színésznők és modellek

Színészünk csupán egyszer volt házas eddig, akkor is mindössze néhány hónap erejéig. 2006 októberében ugyanis eljegyezte Jennifer Esposito színésznőt, és decemberben már össze is házasodtak. Jennifer aztán 2007 májusában beadta a válókeresetet, amit novemberben véglegesítettek. A rövidke házasságukkal kapcsolatban Cooper anno így nyilatkozott: „Ez csak valami, ami megtörtént. A jó dolog az, hogy mindketten rájöttünk, így a jó. Néha csak úgy rájössz." Utána olyan sztárokkal járt, mint Renée Zellweger (vele a 2009-es Védtelen gyermek forgatásán ismerkedett meg), Zoe Saldana (vele a 2012-es Lopott szavakén), majd áttért a modellekre. Suki Waterhouse-szal két évig volt együtt 2013 és 2015 között, Irina Shaykkal pedig négy évet töltött 2015-től 2019-ig. Tőle született eddigi egyetlen gyermeke, a Lea de Seine nevű kislány, még 2017 márciusában.

A Shaykkal való szakítása után 2022-ben Dianna Agron színésznő oldalán látták, tavaly október óta pedig állítólag Gigi Hadiddal randizgat, szóval úgy tűnik, továbbra sem tud ellenállni a modelleknek.

Cooper és a családja egyébként szoros kötelékben élnek. Két évvel azután, hogy az édesapja 2011-ben tüdőrákban meghalt, az édesanyjával Los Angelesbe költözött. Azt mondta, hogy az apja diagnózisa után nagyon szerencsés helyzetben volt, mert mindent félre tudott tenni, és teljes mértékben az ő gondozására tudott koncentrálni. Egyébként azóta támogat olyan szervezeteket, amelyek segítenek a rák elleni küzdelemben.

Róla mondták

Bradley Coopert jó barátja, Robert De Niro (akivel együtt szerepelt a Csúcshatásban, a Napos oldalban, az Amerikai botrányban és a Joyban is) így jellemezte egyszer: „Nagyon okos és őszinte, a spektrum minden oldalát ki tudja próbálni. Nagyon jó, és egyre jobb és jobb lesz.” Todd Phillips pedig a következőt mondta róla: „Annyira őszinte és egyenes fickó; egy cseppnyi kétszínűség sincs benne.”

Bradley tehát, úgy tűnik, tényleg túl van a fiatalkori sötét napjain, és a fényes jövő felé halad, olyan filmekre alapozva a hírnevét, amelyekben hisz. Gyerekkori barátja, egyben a Lopott szavak társrendezője, Brian Klugman elmondása szerint még mindig azon csodálkozik, hogy a fiú, aki anno részt vett a bár micvóján, megmaradt olyannak, aki két lábbal a földön áll, és hű önmagához. „Annyi káosz kavarog körülötte. Egyik filmből a másikba kerül. Ez egy nagyon szürreális életmód. De nézd meg, milyen döntéseket hoz – ezek nem egy tipikus filmsztár döntései. Egyik sem csak a pénzről és a hírnévről szól."

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Amikor egy szerepről gondolkodom és a színpadon állok, akkor az nem az én testemről szól” – Interjú Márkus Luca színésznővel
A Vígszínház tehetségével őszintén beszélgettünk halálról, színpadi vetkőzésről, szorongásról, elmondta, milyen votl Liam Neesonnal dolgozni, és milyen nagynevű magyar rendezőkkel fog együtt dolgozni a következő évadban.

Link másolása

Márkus Luca még nincs harminc éves, de máris impozáns pályafutás áll mögötte. A nagy klasszikusok, Csehov, Shakespeare és Schiller mellett a kortárs és énekes szerepek is jól állnak neki. A sokoldalú művésznővel az Ármány és szerelem bemutatója kapcsán beszélgettünk.

– Egy interjúban arról beszéltél, hogy azért hiszel valamennyire a halál utáni életben, mert nem tudod elképzelni, hogy megszűnjön az éntudatod. Ez nagyon megragadott, mert egyrészt nagyon hasonlóan gondolkodom, de azért is, mert azt mutatja, hogy foglalkoztatnak az „élet nagy kérdései”.

– Persze, vannak ilyen nagy, megfejtendő dolgok az ember életében, amikhez folyamatosan próbál közelebb kerülni. Aztán az is lehet, hogy soha nem jut el a megfejtésig. De én inkább azt szeretem, ha történik velem, ami történik. Teljes nyitottsággal, odaadással teszem a dolgomat és szeretem az embereket, akik körülvesznek. Nem agyalok túl olyasmiket, amiket még nem tapasztaltam meg és nem tudom, mikor következnek be az életemben.

Nyilván vannak elképzeléseim a jövőmet illetően, de nem azzal töltöm a napjaimat, hogy ezen rágódom. Inkább a mai nappal foglalkozom, eddig ez bevált.

De örülök, hogy ezt mondod. Azért tudok hinni valamennyire abban, hogy van valamiféle élet a halál után, mert ahogyan érzékelem, hogy ez az én testem, az én tudatom, ezek az én érzelmeim, nem tudom elképzelni, hogy ez a fajta viszonyítás egyszer csak megszűnik. Ezen tényleg szoktam gondolkodni, hogy hogy is van. De majd meglátjuk, és talán majd a következő életünkben beszélgetünk róla, más-más testbe csomagolva. (nevet)

– Sok mindenben láttalak az elmúlt néhány évben, de amiben igazán a rajongód lettem, az a Krum volt. Meg kellett nézem, ki játssza Doopát, mert konkrétan nem ismertelek fel.

– Ezt a szerepet eredetileg nem is én játszottam volna, csak egyeztetési problémák miatt alakult így. Nagyon örültem a feladatnak, mert mint látható, ha egy rendező vagy igazgató gondolkodik erről a szerepről, első körben nem rám osztaná.

Pedig nagyon izgalmas kilépni azokból a körvonalakból, amik alapján az ember szerepeket kap. Persze nem mindig van így, hogy az ember bekerül egy skatulyába, és mindig ugyanazt kell csinálnia különböző darabok kapcsán, és úgy hiszem, az én esetemben sincs így. Úgy érzem, hogy sokféle feladatom van a Vígszínházban.

Mindenesetre én szeretem ezeket a tőlem távolabb eső karaktereket megformálni, mert valahogy mégis csak magamból kell megfogalmazni őket. A mélyén ott van a személyiségem, erre kell olyan rétegeket ráhúzni, amitől aztán meg tud születni a karakter.

Izgalmas volt egy ilyen harmincas nőt játszani, akinek tulajdonképpen semmiféle sikerélménye és értékelhető kapcsolata nincs az életben. A nőiségét semmilyen szinten nem élte meg eddig, és nem is gondol úgy magára, mint aki ezt elértheti.

Kihívás, mert van annyi egészséges önképem, hogy tudjam, alapvetően én nem ezt jelentem a színpadon.

Innentől pedig elkezdődik egy komoly meló magammal, a kinézetemmel, a saját frusztrációimmal, hogy hogyan lehet összefonni ezeket a szálakat. Szerintem ezek a legizgalmasbab munkák.

– Amikor a rendezők azt mondják, hogy neked főleg a drámai főhősnők állnak jól, abban az ítéletben hány százalék a személyiséged, az energiáid, és hány százalék a külsőd?

– Szerintem elsősorban a belső energiák számítanak. Az Ármány és szerelemben például Luise Miller egy fiatal, 16 éves lány. Aki egyébként szerintem nem naiv, bár szeretjük a nagy szerelmi történetek főhősnőit naivnak ábrázolni. De én azt gondolom, hogy aki egy ilyen történetet végig tud vinni a hátán, a végsőkig kitart, tartja a szavát és közben megingathatatlan erővel megy bele a legnehezebb helyzetekbe a szerelme miatt, az nem egy gyönge, naiv karakter.

Mégis, hagyományosan naivaként szokták ábrázolni, amihez úgy gondolom, nem feltétlenül passzol az én külsőm. Ezért sem hiszem, hogy ez alapján döntenének. Az elmúlt évek alapján talán már látják, hogy milyen energiákkal tudok dolgozni, és azt milyen feladatokhoz tudják párosítani.

– Ez már a második munkád David Doiasvilivel. Az első a Sirály volt. A grúz rendező eléggé megdolgoztatja a színészeit. Szaladni kell, felmászni, leugrani, csúszdázni… Zokszó nélkül bevállaltatok mindent, vagy előfordult, hogy vitába szálltatok vele?

– Aki dolgozott már valaha David Doiasvilivel azt tudja, hogy nem nagyon tudsz ellenkezni vele. Egyszerűen olyan magával ragadó a személyisége, a jelenléte, ahogyan a színházról gondolkodik, ahogyan felépíti ezt a formát, amit képvisel. Akkor is így van, ha nézőként sok kollégám úgy látja, hogy számunkra ez egy nagyon távoli és kevésbé komfortos nyelv, amiben nem egyszerű színeszként közölni, és megtartani a nézői figyelmet. Ha találkozik vele az ember, egészen másképp fog gondolkozni a színházáról.

Valóban nem nyújt egyszerűen kódolható, hátradőlős színházi élményt.

Nagyon expresszív, sokféle vizuális effekttel, akusztikai elemmel bombázza a közönséget, és sokszor párhuzamosan kell bonyolult képleteket megoldani a nézőknek, ami nem egyszerű, de azt gondolom, hogy nagyon izgalmas, és szükség van az ilyen fajta színházra is a sok másféle felfogás mellett.  Szeretem, ha ezek megférnek egymás mellett.

– Ha valakinek ennyire lehengerlő a személyisége, mint ahogy Doisaviliről mondod, annak meglehet az a veszélye, hogy utólag esetleg azt érzed, ebbe mégse kellett volna belemenni.

– Az ő temperamentuma és lendülete azért meg van alapozva egy olyan elemzéssel, szellemi munkával, ami végigkíséri az egész próbafolyamatot. Itt nem arról van szó, hogy van egy nagyon szenvedélyes ember, aki fanatizálja a színészeit, hanem elképesztően okos gondolatai vannak a darabokról, és olyan rétegeket tud feltárni, amikre én soha nem jönnék rá. A főpróbahéten már nincsenek kérdőjelek a fejemben, és soha nem merül fel, hogy ezt vagy azt miért csinálom.

– Merészen bánik a jelmezekkel is. Az Ármány és szerelemben is elég merész az öltözetetek a partnereddel, Medveczky Balázzsal. A Sirályban pedig vannak egészen „bátor” pillanataid is a színpadon, amikor meglehetősen kendőzetlenül állsz a közönség előtt. Van egy belső értékrended arról, mi fér bele és mi nem, vagy egyszerűen a színésznek meg kell tennie, amit a rendező kér, mert ez a munkája?

– Ez egy nagyon érzékeny téma, nyilván mindenkinek másutt vannak ebben a saját határai, amit tiszteletben is kell tartani. Ha egy színpadi helyzet megkívánja, emeli az adott pillanatot, hozzátesz, ad egy új réteget neki, akkor helyénvalónak találom, nincs problémám azzal, ha meg kell mutatnom magam.

Amikor egy szerepről gondolkodom és a színpadon állok, akkor az nem az én testemről szól. Tudom függetleníteni saját magamtól és nem jövök zavarba.

Nem azt mondom, hogy ez a legkényelmesebb dolog a világon, de izgalmas tud lenni ennyire lemeztelenedni egy ezerfős nézőtér előtt. Ha azt érezném, hogy egy dekorációs elem, akkor valószínűleg azt mondanám, hogy meg lehet oldani máshogy. De valójában szerintem nem ez a legintimebb része a szakmánknak, hanem az, hogy a saját érzelmeimet mutatom meg, a saját élményeimből táplálkozom.

– Kicsit Medveczky Balázs miatt is vártam ezt a bemutatót, mert pont előtte nem sokkal láttuk a Pinceszínházban az Élet-ritmusra című egyszemélyes előadását, és nagyon kíváncsi voltam, milyen lesz nagyszínpadon egy ilyen klasszikusban. Mesélj arról, milyen volt Balázzsal dolgozni.

– Nagyon jó. mi nem próbáltunk együtt még korábban. A padlásban játszunk együtt, de az mindkettőnk részéről átvett szerep.

Nagyon jól lehet Balázzsal együttműködni. Olyan színész, aki folyamatosan foglalkozik a szerepével. Nem rak pontot, amikor lemegy a premier. Nagyon szeretem, amikor lehet együtt gondolkozni előadásról előadásra, átbeszéljük, mi az ami jó volt, mitől működhetet jobban egy adott jelenet, mint korábban, vagy épp mitől nem. Abszolút partner, és magánemberként is remekül kijövünk.

– Május 1-én mutatták be a színházban az intézmény történetét bemutató Víg125 című dokumentumsorozatot, amely ősszel lesz látható az M5 csatornán. Ebben a társulat minden tagja, feltűnik kisebb-nagyobb szerepekben, így te is. A filmben sokat emlegetik, milyen volt a régi nagy legendákkal találkozni, együtt játszani. Röpködtek a nagy nevek – Ruttkai, Tolnay, Darvas, Várkonyi, hosszan lehetne sorolni. Nekem pedig az jutott eszembe, hogy ma is vannak itt legendák. Neked, mint fiatal színésznőnek milyen élmény Kernnel, Hegedűs D. Gézával, Kútvölgyi Erzsébettel vagy épp Nagy-Kálózy Eszterrel színpadra lépni?

– Amikor először találkozhattam ezekkel a színészekkel, és először játszottam velük, abban volt persze valami fura, zavarba ejtő. Az ember nagyokat pislog, hogy olyan embereket nevezhet kollégának, akiket csodálattal nézett gyerekkorában. De aztán mégis csak egymás partnerei leszünk, próbálunk, vannak jó próbák, rossz próbák. Együtt ülünk le a büfébe megenni valamit, együtt éljük meg ezeket a pillanatokat. Elmosódnak a határok. Persze megmarad az alapvető tisztelet – bár szerintem ez nem kor függvénye. Mindegy, hogy valaki 30 éves vagy 60 éves, ugyanúgy tisztelem. De egy idő után nem lehet ezzel foglalkozni, nem is egészséges. Kialakul egy olyan kollegiális viszony, ahol nem az jár a fejemben, hogy úristen, a Hegedűs D. Géza ül mellettem. Ő ráadásul a tanárom volt, ami még speciálisabb helyzet. Persze attól is függ, hogy az az idősebb kolléga milyen labdát dob neked.

Valaki nagyon laza és azonnal magához húz, és el tudja oszlatni ezt a fura zavart. Valakit viszont egyáltalán nem érdekel, hogy egy fiatalabb kolléga ne érezze magát zavarban.

– A jövő évadban milyen új feladatok várnak rád?

Alföldi Róberttel fogok dolgozni az Egy nő anatómiája című Mundruczó Kornél film színpadi változatában. Nagyon örülök neki, mert még nem dolgoztam vele, és mindig örülök, amikor új emberekkel találkozhatok. Ráadásul az egyik kedvenc filmemről van szó. Ez októberi bemutató lesz. Utána pedig a Rémségek kicsiny boltjában lépek színpadra, amit ugyancsak várok, mert Novák Eszterrel sem dolgoztam még. Nagyon izgalmas zenei feladat lesz, amit különösen szeretek.

– Feloldódtak az énekléssel kapcsolatos korábbi gátlásaid?

– Oldódgatnak. De nem tudom, hogy valaha megszűnik-e teljesen ez a probléma. Viszont már megszoktam magamat és együtt tudok ezzel élni. Sokat dolgozom rajta és szerencsére vannak olyan pozitív, megerősítő élmények, mint a tavalyi Szegedi Szabadtéris bemutatóm, az Ezeregy éjszaka meséi, ahol 4000 ember előtt énekeltem egyedül a színpadon. Nagyon féltem tőle, betegen, szteroidokkal telenyomva csináltam végig a premiert, úgyhogy a szokásos mintázat megint kirajzolódott. De utána ott álltam és azt gondoltam magamban: ettől féltem? Hisz ez csodálatos érzés! Meg tudom csinálni! Ilyenkor talán kicsit közelebb kerülök ahhoz, hogy legközelebb egy héttel a bemutató előtt is el tudjam ezt hinni.

– Mesélj kicsit Liam Neesonról.

– Róla túl sokat nem tudok mesélni, bármennyire szeretnék. Nyilván találkoztam vele és együtt forgattunk két napon keresztül Antal Nimród Retribution című akciófilmjében. Kezet fogtam vele és nagyon udvarias volt. De nekem elsősorban nem vele kellett dolgozni abban a jelenetben, amit én forgattam a filmben. Nagyon nagy élmény volt a forgatás és hálás vagyok, hogy megtapasztalhattam, milyen egy ekkora stábbal dolgozni. Már önmagában az is csodálatos, hogy találkozhattam Antal Nimróddal. Nagy formátumú rendező, aki nem utolsó sorban nagyszerű ember is.

– Nagyon más egy ilyen hollywoodi stábba becsöppenni ahhoz képest, amit itthon tapasztalsz?

– Össze sem lehet hasonlítani. Az embernek vannak elképzelései erről. Szájtátva figyeltem a történéseket. Sokszor egészen zavarba ejtő volt az a figyelem, amivel felém fordultak. Mi egész másképp szocializálódunk itthon. Volt például egy csomó olyan helyzet, amire azt mondtam, hogy ezt én is meg tudom oldani magamnak. De mindenki hangsúlyozta, hogy nem, én azért vagyok ott, hogy abban az öt percben a lehető legjobb legyek, amikor kamera elé kerülök. Minden, ami ezen kívül esik, az más emberek felelőssége, azt majd ők intézik.

Ez a fajta figyelmesség, hogy a játékomon kívül tényleg semmi mással nem kellett törődnöm, az elképesztő érzés volt.

Fotó: Dömöly Dániel, Emmer László, Gimesi András, Gordon Eszter, Vígszínház

Link másolása
KÖVESS MINKET: