KULT
A Rovatból

Ne nézz fel! - Az év legfontosabb filmje, ami megnevettet, felbosszant és elgondolkodtat

Szatíra kimaxolva, avagy a korábban abszurd humorban utazó Adam McKay nem kímél senkit és semmit: kíméletlenül beszól neki, neked, nekem, nekünk. Mert megérdemeljük.
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2021. december 27.


Link másolása

Ha volt karrierbeli éles irányváltás rendezőnél, hát Adam McKay ékes példája ennek. Az író-direktor nevét főként Saturday Night Live-os humoros szkeccsek, majd 2004-től kezdve Will Ferrell-es komédiák kapcsán jegyezhettük meg. A híres Ron Burgundy legendájával és annak 2014-es folytatásával (Ron Burgundy – A legenda folytatódik), a Taplógázzal (2006), a Tesó-tusával (2008) és a Pancser Police-szal (2010) McKay az amerikai abszurd humor egyik legfőbb ászává lett, az elsőre nem túl kifinomultnak tűnő poénjai ugyanis már ekkor többről tanúskodtak: arról, hogy ez az ember éleslátó, intelligens, széles látókörű és rafinált.

Az alantasabb ösztöneinkre és agyunkra egyaránt ható vígjátékai, illetve ezen korszakának utolsó darabja, a Pancser Police után azonban merőben más, sokkal komolyabb vizekre evezett, bár a humort képtelen volt elengedni, az a lényének elengedhetetlen része. Szerencsére.

A 2015-ös A nagy dobással a pénzügyi szférába nyújtott kendőzetlen betekintést (ezirányú érdeklődését amúgy már a Pancser Police sztorijában és végefőcímében is egyértelművé tette), s lám, meg is kapta érte élete első Oscar-jelölését a legjobb rendező és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriákban, sőt, az utóbbiért az első díját is átvehette.

A 2018-as Alelnökkel ezután a politika világába ásta bele magát Dick Cheney élettörténetén keresztül. Az eredmény: újabb Oscar-jelölések rendezői, forgatókönyvírói és produceri fronton.

Ekkor már egyértelmű volt, hogy McKay lehet a XXI. századi Sidney Lumet vagy Alan J. Pakula, csak ő a társadalmi görbe tükreit velük ellentétben inkább csípős humorral tálalja.

Persze korántsem biztos, hogy mindenki veszi a lapot (sőt!), de akinél kell, bizton célba találnak ezek a filmek, nem mellesleg pedig a szórakoztatófaktoruk is magas.

A Ne nézz fel!-lel pedig Adam McKay szintet lépett. Ezúttal már nem elégszik meg egyetlen kifigurázandó területtel, nagyjából mindenki megkapja a magáét, A nagy dobás és az Alelnök szatirikus hangvételét itt a maximumra csavarja, s így már közelebb áll talán Barry Levinson 1997-es Amikor a farok csóválja… vagy Mike Judge 2006-os Hülyék paradicsoma című filmjeihez.

Az alapsztori szerint két csillagász, Dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) és Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) felfedezik, hogy egy Mount Everest nagyságú üstökös közeledik a Föld felé, sőt, valamivel több mint hat hónappal később bele is csapódik a bolygóba, kiirtva ezzel minden életet. Rettentő felismerésüket azonban sokkal nehezebb az emberek értésére adniuk, mint gondolták volna. Roppant idegtépő küzdelmük már akkor kezdetét veszi, amikor először az Egyesült Államok elnökével (Meryl Streep) kellene megértetniük, hogy közeledik a világ vége. És csak ezután jönnek a tévés beszélgetős műsorok, vagyis a média és a közösségi média álságos világa, majd természetesen az egyértelmű tények széles körű elutasítása. A legfelső körökből is induló „üstökösellenes” nézetek kezdenek terjedni, noha csak fel kéne nézni az égre, és látni azt, ami ott van az orrunk előtt.

Ismerős, ugye? Igen, a Ne nézz fel!-ben a Dibiasky-üstökös egyértelmű Covid-allegóriának tűnik, bár, ha minden igaz, McKay még a világjárvány kirobbanása előtt megírta a forgatókönyvet, hiszen a Paramount eredetileg már 2019 végén bejelentette, hogy forgalmaznák a filmet, tőlük pedig 2020 februárjában vette át a projektet a Netflix. Szóval lehet, hogy a szkript a világszerte pusztító vírussal csak egy plusz jelentésréteget kapott, illetve az is előfordulhat, hogy a történtek tükrében McKay némileg átírta azt, s kissé ráigazította az életünket lassan két éve megkeserítő eseményekre.

Akárhogy is, a Ne nézz fel! az elevenünkbe vág. Mindy és Dibiasky a pokoljárásuk során ugyanis számos olyan dologgal találkoznak, amelyek sokunkat dühítenek: a politikai nyerészkedéstől és érdekektől kezdve, a techcégek és milliárdosok kapzsiságán és pöffeszkedésén át a média, a közösségi média és a sztárkultusz felszínességéig, nem beszélve a félrevezető összeesküvés-elméletekről (konteókról) és a szakértői vélemények kétségbe vonásáról, vagyis az emberi butaságról.

A játékidő 138 perce alatt csak győzzük kapkodni a fejünket, annyi mindenbe ránt bele minket a film, a csapongás és az itt-ott kissé repetitív képsorok ellenére azonban egy pillanatra sem válnak unalmassá a látottak.

Ebben nagy segítségünkre van az a húsz raklapnyi sztár, akiket McKay sikeresen beszervezett nyolcadik rendezésébe.

Az egyáltalán meglepő, hogy a filmtörténelem egyik legdurvább ideggócát alakító DiCaprio és a majd’ hároméves alkotói szünet után visszatérő Lawrence is csúcsformában vannak.

Talán az utóbbi az, aki a beteg, az igazság elfogadására képtelen világunkra a leginkább rácsodálkozik, s ezáltal a nézők kalauzaként szolgál, időnként pedig DiCaprio karaktere veszi át tőle ezt a stafétát. Emlékezes páros. Ahogyan a mellékszereplők zöme is az, kezdve az Elon Musk/Jeff Bezos/Mark Zuckerberg/Steve Jobs-paródiát parádésan alakító Mark Rylence-től a csak a népszerűségével foglalkozó Orlean elnököt játszó Meryl Streepen át az utóbbi seggfej kabinetfőnöke (egyben fia) szerepében brillírozó Jonah Hillig. Talán csak Timothée Chalamet karaktere lóg ki egy kicsit a képletből, aki túl hirtelen válik a központi csapat tagjává, bár ő talán az események vallásos nézőpontját hivatott képviselni, ahhoz azonban kicsi a szerepe, hogy komolyabb tényezővé váljon.

A Ne nézz fel! mindenesetre nem csak céloz, hanem talál is, méghozzá bele a közepébe.

Fontos film, mivel amellett, hogy nagyon vicces, egyben rendkívül dühítő is, és remélhetőleg sokunkat késztet majd egy kis önelemzésre, vagy legalább ezen a felettébb rossz irányba haladó világhoz, társadalomhoz és a fentiekben ecsetelt dolgokhoz való hozzáállásunk átgondolására.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET: