KULT
A Rovatból

Még a Trónok harca gonoszait is alulmúlják a The Boys hősei

A fiúk egy szatirikus, véres vígjáték, a fekete humor melegágya. A harmadik évad után is csodálatos képregényadaptáció, polgárpukkasztó alapanyagból.

Link másolása

Eric Kripke igazi veterán a sorozatok világában. 2005-ben ő hozta el nekünk az Odaát-ot, majd 2016-ban az Időutazókat, így nem volt meglepő a 2019-es A fiúk hatalmas sikere sem, ami egy zseniális, fekete humorral átitatott

kegyetlen akció-dráma, amely megmutatta a Trónok harcának, hogyan kell egyszerre ízlésesnek és undorítónak lenni.

Itt nem számít, kinek mekkora a szuperereje, vagy mennyire jószívű, pillanatok leforgása alatt felrobbanthatják az agyát, kitéphetik a szívét, vagy rosszabbnál rosszabb dolgok történhetnek vele.

A The Boys egy egy anti-szuperhős sorozat, ami Amazon Prime-ra készült. Az említett kifacsart világban ismerjük meg főszereplőnket, Hughie Campbellt, akinek a barátnőjén konkrétan, szó szerint keresztülfut, átrohan a világ leggyorsabb embere, A-Train (gyakorlatilag ő Flash ebben az univerzumban). Hughie-nak a szeme láttára hullik szét az élete apró molekuláira, elveszít mindent, ami számára fontos volt. Ezt követően Billy Butcher – egy volt kormányzati ügynök, igazi antihős, akinek szintén egy "szuper" ölte meg kedvesét –

beszervezi Hughie-t, hogy segítsen neki elpusztítani ezeket a különleges képességű embereket.

Egy hatalmas és befolyásos cég irányítja a helyi „Justice League”-et. A cég, a Vought maga gyakorlatilag a Disney és a Marvel kombinációja, ők állnak minden gonoszság mögött. Ebben a világban Superman egy Homelander nevű „hős”, aki egy kegyetlen pszichopata jó marketinggel: az emberek imádják, ő pedig istenként tekint magára. Billy Butcherék fő célja Homelander elpusztítása.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire elborult sorozat a The Boys, egyszerűen mindent kiforgat, amire számítanánk. Képzeljük magunk elé a Trónok harca leggonoszabb karakterét, Ramsey Boltont, nos itt minden átlagos szuperhős minimum egy Ramsey Bolton.

Az alkotók az egészet megfűszerezik egy kevés fekete humorral és egy csipet szatírával, és kész is A fiúk.

Az alapanyagul szolgáló képregény fő üzenete az, hogy akinek hatalma van, könnyen rosszra is használhatja, és akiket istenítünk, lehet, hogy nem is hősök. Kiderül, hogy Flash drogos, Aquaman szexuális ragadozó, Superman egy gyilkos pszichopata, Wonder Woman egy alkoholista leszbikus, akit a marketingesek ennek ellentétére kényszerítik, Batman egy néma gyilkológép, a Láthatatlan ember pedig egy perverz kukkoló.

A széria technikailag is nagyon minőségi, a vágás, az effektek, a rendezés is, és csak dicsérni lehet az alkotókat, az Amazon hihetetlen mennyiségű pénzt fektetett a The Boys sikerébe.

A főhősünk, Hughie, aki akár egy átlagos néző is lehetne,

gyerekként imádta a szuperhősöket, most pedig belecsöppent egy számára teljesen idegen és brutális világba, ahol a hősei ellen kell küzdenie.

Őt Jack Quaid – Dennis Quaid fia – alakítja, tökéletesen hozza a szánalmas karaktert, Billy Butchert pedig Karl Urban formálja meg fantasztikusan keményen. Jól működik kettejük között a kémia, Urban hihetetlenül vicces és brutális figurát hoz.

Szintén zseniális Antony Starr Homelandere, aki, ha megjelenik a képernyőn, fogalmunk sincs, mit fog csinálni a következő pillanatban.

Akármikor megölhet egy országra elegendő ártatlan gyermeket és nőt, vagy segíthet megmenteni a világot egy szupergonosz ellen, teljesen kiszámíthatatlan,

és ez még a harmadik évadban is érződik. Nem tudhatjuk mikor fog egy főszereplőn átgyalogolni. De az egész szereplőgárda nagyon jó: Erin Moriarty, Laz Alonso, Karen Fukuhara, mind-mind tökéletes választás volt.

Mitől különleges sorozat A fiúk? Egyszerű:

minőségi szórakozás, de szigorúan felnőtteknek,

elképesztő technikai kivitelben. A vérengzés még sosem volt ennyire gyomorforgató és realisztikus. Ha itt felrobbannak a fejek, akkor ne számítsunk gyors vágásra. Bizony minden apró részletet látni fogunk a nem kívánt testnedvekből. A harmadik évad erre az egészre rátesz még egy lapáttal. A Termesz jelenete (a helyi Hangya), megmutatja, mi is történt volna a Bosszúállókban Thanossal, ha megtörténik a sokunk által már ismert mém, az internet által „megoldásnak” hitt, fenékbe felfutós jelenet, csak éppen itt nemi szervvel, és nem fenékkel.

Olyan mennyiségű művér fogyott el a harmadik évad forgatásán, hogy a szezon felénél új adagot kellett rendelniük,

mert elhasználták a teljes szezonra tervezett mennyiséget. Az új évad mozgatórugója egy fegyver megtalálása, amivel le lehet győzni a halhatatlannak hitt Homelander-t.

Az évad egyik nagy ígérete Soldier Boy, akit az Odaátból ismert Jensen Ackles alakít, de eddig nem nagyon mutatta meg, miért is lesz ő fontos karakter a történetünkben. De az biztos, hogy ez a sorozat azt fogja folytatni, amihez ért: egy

kegyetlen jó, szórakoztató, morbid kis móka, különösen a képregényrajongóknak,

akik minden apró utalást érteni fognak. Érdemes adni egy esélyt a The Boysnak, mert megérdemli. A sorozat megtekinthető az Amazon Prime Video kínálatában magyar felirattal és szinkronnal – bár mindenképpen az eredeti hangot ajánlom, Karl Urban eredeti akcentusa páratlan.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk