KULT
A Rovatból

Lindsay Lohan visszatért: Az ír kívánság olyan, mintha áttrappolna rajtunk egy csillámpónicsorda

Két pasi, egy csodás ír vidék, puccos esküvő, reménytelen szerelem, kívánságot teljesítő tündér stb. Annyi minden van itt, hogy élünk a gyanúperrel: a mesterséges intelligencia „keze” van a dologban.

Link másolása

Mielőtt belevágnánk Az ír kívánság című új Netflix-film kifilézésébe, fontos tartanunk egy rövidke Linsday  Lohan-gyorstalpalót, hiszen az új s nem meglepő módon gyengécske szerepe akár jó hírt is jelenthet a számára. Ennek pedig érdemes utánajárni!

Tehát! Lindsay Lohan már hatéves kora óta feltűnt tévéműsorokban és sorozatokban, a világ pedig akkor ismerte meg, amikor megjelent 1998-ban az Erich Kästner A két Lotti című könyve alapján készült Apád-anyád idejöjjön! (Abban már 11 évesen szerepelt.) S bár mindenki olvadozott a kettős szerepben látható cuki kislánytól, a sztárstátuszára még várnia kellett néhány évet. 2003-ban jött csak legközelebb, immár nagy kamaszként a sikert aratott Nem férek a bőrödbe című testcserés komédiában Jamie Lee Curtisszel, 2004-ben pedig a Bajos csajokkal, ami után Lindsay Lohan Hollywood legnépszerűbb tinisztárja lett. Énekesi karrierbe is fogott, így a következő pár évben e két pálya közt lavírozott, s persze állandó szereplő volt a bulvárlapok címlapján is.

Majd 2007-ben jött a megborulás. A megállás nélkül bulizó és a botrányos viselkedése miatt folyamatosan pellengérre állított lányt az Anya, lánya, unokája forgatásáról kórházba kellett szállítani kimerültség és kiszáradás miatt, és hasonló panaszok érkeztek a Tudom, ki ölt meg felvételei alatt is, amely egyébként hatalmasat bukott, Lohan pedig megkapta érte a legrosszabb színésznőnek járó Arany Málna-díjat.

Ekkor kezdett elesni az ígéretes szerepektől is, mivel senki nem akart együtt dolgozni a hírhedten problémás és megbízhatatlan színésznővel. A következő években pedig meztelen fotózások, plasztikai műtétek és elvonókúrák szegélyezték útját. A mozgóképes karrierje azonban kifújt, vagy cameószerepekben (Machete, Glee, Horrorra akadva 5, Nyugi, Charlie!), vagy Arany Málna-gyanús fércművekben tűnt fel nagy ritkán (Kismamának áll a világ, InAPPropriate Comedy, Vétkek völgye, Among the Shadows).

Épp ezért jó hír, hogy úgy tűnik, Lohan a harmincas évei közepére sikeresen összeszedte magát. Nem hallani botrányokról és elvonókról, arról viszont igen, hogy 2022-ben férjhez ment a pénzügyi szakember Bader Shammashoz, akivel már hat éve alkotnak egy párt, és hogy tavaly júliusban, 37 évesen édesanya lett, amikor megszülte első gyermekét, a Luai nevű kisfiút. Ráadásul a Netflix is felkarolta! 2021 májusában a streamingplatform ugyanis bejelentette, hogy Lindsay Lohan visszatér a színészethez egy karácsonyi romantikus vígjáték főszerepében, amelyben egy síbaleset után amnéziában szenvedő szállodaörököst alakít.

2022 novemberében jelent meg a Karácsonyi románc, ami több mint egy évtized óta az első szerepe egy jelentősebb produkcióban. S bár a film hagyott kívánnivalót maga után, Lohan alakítása általánosságban pozitív kritikákat kapott.

A Netflix fejeseinek pedig megtetszett a közös munka, így további két filmre kötöttek vele szerződést. Így amellett, hogy kijelenthetjük, az egykori bajos csaj visszatért, egyben meg is érkeztünk jelen filmünkhöz, a tovább két cím közül ugyanis Az ír kívánság lett az egyik.

A sztori szerint a könyvszerkesztő Maddie (Lohan) fülig szerelmes az ünnepelt íróba, Paul Kennedybe (Alexander Vlahos), akinek segített megírni az új regényét. Mielőtt azonban bevallaná neki a régóta titkolt érzelmeit, Paul belezúg Maddie egyik legjobb barátnőjébe, Emmába (Elizabeth Tan). Így pár hónappal később már koszorúslányként kell jó arcot vágnia az esküvőjükön Paul tehetős családjának írországi vidéki birtokán, ahol megismerkedik a fotós Jamesszel (Ed Speleers) is. Maddie épp egyedül kószál, amikor egy kívánságpadra lel, ahol megjelenik egy tündér, s azt mondja, teljesíti a leghőbb vágyát. Maddie pedig azt kívánja, bárcsak őt venné Paul feleségül. S lám, az óhaja valóra vált, menyasszonyként ébred, a dolgok azonban mégsem úgy alakulnak, ahogy azt szerette volna.

A fentiekből is kitűnik, hogy Az ír kívánság egy ízig-vérig romkom (ahogyan a Karácsonyi románc is az volt, raádásul a rendezőjük is ugyanaz – Janeen Damian –, a Netflix tehát e minőségében számít Lohanre), csak most egy tündérmesébe csomagolva.

Viszont annyira tündéri itt minden, hogy könnyen megfekszi a jó ízlésű néző gyomrát. Minden úgy történik, minden szereplő úgy viselkedik, a fordulatok pedig mindig úgy követik egymást, ahogy az a romkomok nagykönyve szerint meg vagyon írva.

Mindez megspékelve jópofáskodó, de egy cseppet sem szellemes párbeszédekkel és ezerszer látott szituációkkal.

Olyan ez a film, mintha az AI generálta volna minden mozzanatát, minden beállítását, minden percét. Persze egyértelmű, hogy mindez szándékos volt, a Netflix szerint ugyanis pontosan erre van most szükség, a célközönség belőve, s végül is, ha úgy vesszük, Az ír kívánság teljesíti azt, amiért elkészült. Lohant pedig ki hibáztatná azért, mert elvállal egy ilyen olcsó és habkönnyű semmiséget, ha újra főszerepben tetszeleghet, és akár milliók szórakozhatnak rajta, vele.

Az ír kívánság ahhoz persze nem elég rossz, hogy vicces is legyen, így csak akkor érdemes próbálkozni vele, ha egy fárasztó nap után jól tud esni egy giccses, nem túl emlékezetes, de ártalmatlan romantikus komédia. Aki ennél többre vágyik, messzire kerülje el!

Lohan mindenesetre profitálhat belőle, hiszen már bejelentették, hogy újra eljátssza Anna Coleman szerepét a Nem férek a bőrödbe folytatásában (újra Jamie Lee Curtisszel), emellett éppen a Disney-vel tárgyal egy szuperhősnő szerepéről a Marvel Mozis Univerzumában, illetve szeretné eljátszani Ann-Margret színésznőt a róla szóló életrajzi filmben. Lindsay Lohan tehát, úgy tűnik, tényleg visszatért, a kérdés csupán, hogy lesz-e benne köszönet? Mi azért drukkolunk neki!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: