KULT

Kultúrmigránsok, akik sosem voltak egyedül – Sam Havadtoy kiállításán jártunk a Nemzeti Múzeumban

Nyitottságra, elfogadásra szólítanak fel a festmények ajtói.

Link másolása

Őszintén megmondom, először fogalmam sem volt, hogy mit akar Gulyás Gábor kurátor a Liverpool legendás futballcsapatának hasonlatával az Hommage – Kulturális migráció című tárlat sajtóbejárásán. Beugrott természetesen a város nagy szülötte, John Lennon, a kiállító művész Sam Havadtoy barátja, de arra, hogy a bemutatott 11 híres festménynek, amely az angliai születésű, magyar anyanyelvű, jelenleg Olaszországban élő alkotó értelmezésében jelenik meg, mi köze van az egyező létszám mellett a focihoz, csak a végén jöttem rá. Vagy legalábbis úgy gondolom.

A Vörösök hívei álmukból is tudják a csapat himnuszát, a You’ll Never Walk Alone-t.

Az a 11 művész, aki Sam Havadtoy-t megihlette pontozó-csipkéző technikájával és a képeket tágra nyitó vagy leszűkítő, esetleg eltűntető ajtókkal, valamennyien a „kultúra migránsai” voltak: hazájuktól távol találták meg azt a befogadó közeget, amelyben alkothattak, ahol hírnévre tettek szert és ahol sem emberként, sem művészként nem kellett a magánytól tartani.

Így számomra megvan a megoldás, és kész vagyok elfogadni, hogy Chagall a kapus, Vasarely a söprögető, Picasso az irányító és Warhol a center.

„Ez az első alkalom, hogy nem elfedni akarok a csipke alatt, hanem felfedni e művészek élettörténetét. Az átlagos látogató felismer egy művet, de nincsen tisztában azzal, hogy az alkotó milyen életutat járt be. Az ő művészetük különböző kultúrák eredménye, aki akarja felfedi, aki nem, az elrejti, de akkor egy halott képet kap. Én Angliában születtem, négyéves koromban érkeztem Magyarországra, 19 évesen megszöktem a kommunizmusból, 1972-ben megérkeztem illegálisan az Egyesült Államokba, három évvel később kaptam meg a zöld kártyát, és azóta is egész életemet utazással töltöm különböző kultúrák felfedezésével” – mesélte Havadtoy Chagall Hegedűsének képe előtt.

A kultúrmigráns csapatban egyedül a lengyel-orosz Tamara de Lempicka képviseli a női nemet, aki Párizsban az 1920-as években nemcsak art deco művészként, hanem nőként is hódított, majd egy pármai zárdából Hollywoodba vezetett az útja. „Nagy dolog volt az ő korában, hogy egy nő önálló karriert csináljon és nem engedte, hogy az erőszakos férfiak elnyomják őt” – magyarázta az Afflitto márki portréja kapcsán Havadtoy.

„Álmomban két macska voltam és játszottam egymással” – olvashatjuk Victor Vasarely Zebrái melletti panelen Karinthy Frigyes híres gondolatát, ki tudja, hogy a Csiszár Győző néven világra jött festő-szobrász-ipari formatervező nem két zebra csíkjainak labirintusában látta-e magát. Havadtoy felidézte, hogy ő szervezte 1986-ban honfitársa 80. születésnapi buliját New York-ban, és a Zebrák alapján készült marcipántortával ajándékozta meg. Erre emlékezve festette meg a maga stílusában ezt a modern klasszikust.

Max Ernst-nek az 1930-as években született Celebes-i elefánt című kollázsát a művész azért tartja fontosnak, mert benne van a közelgő világháború előérzete, és napjainkban is egymást érik az újabb és újabb háborúk. Ernstnek a nácizmus elől kellett elmenekülnie, Moholy-Nagy László pedig azért kényszerült emigrációra, mert 1919-ben aláírt egy nyilatkozatot a Tanácsköztársaság idején. A kiállítás első hetében ő van jelen az egyik eredeti „telefonos” képével”, amelyben fotós kolléganőm „halálcsillagot” látott. A tárlat 11 hete alatt a Havadtoyt megihlető többi alkotó egy-egy műve is látható lesz.

Pablo Picasso is többlaki volt, spanyolnak született, és már 36 éve Franciaországban élt, amikor Franco hatalomra jutása után francia állampolgárságot akart kérni, de elutasították, mert kommunistaként tartották számon.

Havadtoy megtudta, hogy amikor a fiatal Picasso megérkezett Párizsba, lakhelyének házmestere már akkor mindenkiről jelentéseket írt. „Nem tudom, hogy anarchista-e, mert nem tudom, hogy mit mond, olyan rosszul beszél franciául” – állt a festőről szóló jelentésben.

Különleges története van Andy Warhol John Lennon-portréja újjászületésének. Warhol a Menlove Avenue című posztumusz lemez borítójára tervezte ezt a képet. „Egyszer John Lennon kávézás közben elmondta nekem, hogy nagyon haragszik Andy Warholra, mert csinált egy sorozatot Mick Jaggerről, mint szex-szimbólumról. És ő úgy érezte, hogy neki kellett volna a modellnek lennie. Sokat gondolkodtam azon, hogy egy ilyen fontos embernek miként hagyhatott egy ilyen apró dolog ennyire mély nyomot. Javasoltam Yoko Onónak, hogy kérjük meg Andy-t a lemezborító megtervezésére és ezzel jóvá tehet valamit. Ez lett a 11. kép, eredetileg csak tízet terveztem.

De úgy gondoltam, hogy ez egy nagyon érdekes „kultúrmigráns” sztori, mert Warhol Szlovákiából származott, Lennon Liverpoolból, én Angliából és Magyarországról, és e három művész ötvözetéből született ez a kép. Néha azzal viccelek, hogy ez az én Szentháromságom…”

– mesélte Havadtoy.

De volt Lennonnal egy másik érdekes beszélgetése is. Amikor a zenész megtudta, hogy Sam Magyarországról jött, arról elmélkedett, hogy annak idején számára Liverpool és London között nagyobb volt a „migrációs” távolság, az osztálykülönbség és az akcentusa miatt. „Mi ezt könnyebben elfogadjuk” – mondta a világpolgár művész, a jelenlévők enyhén ironikus nevetése közepette.

Az Hommage képeinek nyitó-záró kereteit egy elektronikus eszköz segítségével lehet mozgatni. Önmagunk előtt is színt vallunk, ahogy tágítjuk vagy szűkítjük a teret.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: