KULT
A Rovatból

Klippremier: A feltétel nélküli szeretetről szól a Meg Egy Cukorka legfrissebb dala

A Te vagy aki beágyaz című dal egyszerre szól a párkapcsolatok alatti folytonos kísértések visszautasításának nehézségeiről, illetve arról, hogy milyen az, amikor szerelmünk nehézségeink ellenére is el tud fogadni minket.

Link másolása

Izgalmas heteket élnek meg a budapesti formáció rajongói, hiszen hétről-hétre friss megjelenésekkel rukkol elő a zenekar. Legutóbbi single-jük a mámoros melankóliát mutatta be, legfrissebb számuk azonban a párkapcsolatok alatt folyamatosan szembejövő kísértésekről szól.

A Te vagy, aki beágyaz az art-rock trió soron következő dala Keresem című második nagylemezéről. Az október 25-én megjelenő album friss ízelítője egyszerre szól a párkapcsolatok alatti folytonos kísértések visszautasításának nehézségeiről, illetve arról, hogy milyen az, amikor szerelmünk nehézségeink ellenére is el tud fogadni minket.

"Ez a dal az úton levés drámája, mely út közben időről időre hívogat a hűtlenné válás lehetőségének édes illata. Az út közben mégis arra gondolsz, aki otthon vár és úgy szeret, ahogy nem gondoltad, hogy téged bárki is szeretni tud… Egyszer Dávid azt mondta nekem, az olyan dalokat szereti, melyek szívszorítóak, mégis ott van bennük a remény. Azt hiszem, sikerült írnunk egy ilyen dalt"

– mondja Hárs Barna, a zenekar frontembere.

Első klipjük után, legújabb dalukhoz egy animációs videó készült, amit Balla Júlia (@afrebab) rajzolt és rendezett. A videó remek szimbiózisban van a szerzeménnyel, hiszen letisztultságával tökéletesen párosul a zene és a szöveg őszinteségéhez.

"A dal szövege tele van mozgalmas és érdekes szóképekkel - ezek már első hallásra megfogtak, és könnyű volt ezekből kiindulnom. Izgalmas és kedves feladat volt ötletelni, majd vizuálisan is képpé formálni a dalban megfogalmazott érzéseket. Akár úgy, hogy a szóképeket azok szó szerinti képeikké alakítottam át. Videóklipeknél különösen élvezetes egy animációt elkészíteni, mert ott nemcsak a történet és a vizuális elemek a fontosak, hanem a zene ritmusának, hangulatának követése is. Letisztult, egyszerű látvánnyal dolgoztam – jobban mondva fekete-fehér vonalrajzokkal és egy pálcikaemberrel – a klip a dallal egybefonódva, mozgásban és egészében-egyszerűségében válik kerekké" – meséli Balla Júlia.

VIDEÓ: Meg Egy Cukorka - TE VAGY AKI BEÁGYAZ

Október 29-én, az Instantban élőben is debütálnak a friss dalok. A koncertre olyan limitált darabszámú jegyeket is lehet vásárolni, melyek mellé az új, valamint a hároméves Jöhet bármi című Meg Egy Cukorka lemezt is kaphatnak a zenekar rajongói.

A Keresem című album lemezbemutató koncertjéről információk ITT.

KERESEM című lemezük felvételeit javarészt Ligeti Gyuri vezérletével tavasszal fejezte be Hárs Barna, Mihályi Dávid és Faragó-Kádár Antal a pécsi ZAJZAJZAJ stúdióban, de van olyan dal is, melynek részleteit egy hálószobában rögzítettek a srácok. A végleges masztereket Szabó Szebasztián készítette.

Hárs Barna, a zenekar frontembere így mesélt az album háttérmunkálatairól:

– Az utóbbi pár év egy tanulságokban és változásokban gazdag időszak volt számomra. Rengeteget tanultam magamról, sok mindenen mentem keresztül. Nagyjából olyan volt ez, mint egy második felnőtté válás. Most, hogy túlvagyok rajta, egészen biztos vagyok benne, hogy ilyen “ébredés élményem” lesz még az életem során máskor is. A KERESEM című lemezünk ezt az időszakot öleli körbe. A dalok nagyjából az elmúlt 2-3 évből származnak. Majdnem pont két éve kezdtem el őket meghangszerelni és otthon feldemózni. Sok olyan sáv van a lemezen, ami itt készült a szobámban. Nagyon büszke vagyok erre az albumra, mert most jelentem meg először nemcsak dalszerzőként, de producerként is, persze Ligeti Gyuri támogatásával. Annak különösen örülök, hogy felkerült egy olyan dal is a lemezre, amit ketten írtunk Dáviddal és ő énekli rajta a fő szólamot.

Október 29-én, az Instantban élőben is debütálnak a friss dalok, melyekhez olyan vendégzenészek is csatlakozni fognak a koncerten, mint Agócs Márton (Aurevoir), Csorba Lóránt (Lóci Játszik), Frank Tamás (4bards) és Rácz Dániel (Lóci Játszik).

– A budapesti lemezbemutatón és az azt követő lemezbemutató turnén a második lemezünk elkészülését fogjuk ünnepelni és ezzel búcsúzunk is az elmúlt pár évtől, sok tapasztalattal és új lendülettel feltöltve a jövő felé. Amellett, hogy sok idő telt el az előző lemez megjelenése óta, nagyon nehéz éveket hagyok magam mögött ezzel a lemezzel. Szóval izgatottan várjuk ezt az estét, hiszen egy különleges, másfél órás műsorral készülünk. Ilyen sokat pedig még nem játszottunk a zenekarral közönség előtt – meséli Mihályi Dávid, a zenekar basszusgitárosa.

A lemezzel egyidőben egy új animációs klip is debütál, ami a SZÁGULDANI PAPÍRDÍSZLETEKNEK című dalhoz készült. Erről a klip készítője Székely Zsófia mesélt: – A SZÁGULDANI PAPÍRDÍSZLETEKNEK számomra arról szól, hogy a csalódásaink által döbbenünk rá dolgokra. A klipben a srácok és a saját gondolataimat gyúrtam össze: minden ábra és mozgás szimbolikus jelentéssel bír, történetet mesélnek el és a csattanót készítik elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: