KULT
A Rovatból

Kifütyülték, tiltólistára tették, és véletlenül elvette Winona Rydert – 10 dolog, amit nem tudtál Keanu Reevesről

Szörnyű tragédiákat élt át, mégsem adta fel soha, s ma is az egyik legnépszerűbb sztár. Ezt a 10 dolgot azonban lehet, hogy még a legnagyobb rajongói sem tudták róla.

Link másolása

1. Soha nem lett amerikai állampolgár

Keanu Reeves 1964. szeptember 2-án született a libanoni Bejrútban. Miután az édesanyja, Patricia hozzáment a második férjéhez, az ausztráliai Sydney-be költöztek, majd New Yorkba, onnan pedig Torontóba. A kínai, angol, ír, hawaii őslakos és portugál származású színész mindig is ehhez a kanadai városhoz kötődött, ahol gyermekként a legtöbb időt töltötte. Annyira, hogy bár a karrierje már évtizedek óta az Egyesült Államokhoz köti, sosem folyamodott amerikai állampolgárságért, megmaradt kanadainak.

2. Gyerekkorában Alice Cooper gyakori vendég volt náluk

Patricia jelmeztervezőként dolgozott, ez pedig minden bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy a fia elkezdjen érdeklődni az előadóművészet iránt. 1995-ben Reeves a US Magazine-nak elmondta, hogy az anyja készített neki néhány bonyolult halloweeni jelmezt (pl. Drakula, Batman, Hogyishívják kuzin az Addams Familyből stb.), és gyakran meghívta néhány ügyfelét a házukba. Köztük volt többek között a rocksztár Alice Cooper is. „Emlékszem, műhányást és műkutyakakit hozott hozzánk, hogy azokkal terrorizálja a házvezetőnőt” – emlékezett vissza a színész. „Ott lógott nálunk folyton, mint egy teljesen átlagos fickó.”

3. Az egyik első szerepét egy Coca-Cola reklámban kapta

1983-ban Keanu egy Coca-Cola reklámban tűnt fel (akkor már voltak kisebb színpadi és tévés munkái Kanadában), amelyben egy kerékpárost kellett eljátszania. 2018-ban a The Late Late Show című talkshow műsorvezetője, James Corden többek között erről is faggatta Reevest, aki elmondta, hogy három napig tartott a forgatás, amely során töméntelen mennyiségű Coca-Colát ivott. Sőt, a szerep iránti teljes elkötelezettségében még a lábait is leborotválta, hogy még hihetőbb kerékpáros lehessen.

4. Majdnem átnevezte magát Chuck Spadinának

Amikor Reeves az 1980-as években Los Angelesbe költözött, azt tapasztalta, hogy néhány castingügynök vonakodott őt meghallgatásokra hívni, mert a keresztnevét (ami egyébként hawaii eredetű, és azt jelenti, hogy "hűvös szellő a hegyek felett") nehéz volt kiejteni, és túl egzotikusnak tűnt. Ezt az akadályt próbálta leküzdeni azzal, hogy rövid ideig a K.C. Reeves, a Chuck Spadina és a Page Templeton III neveket kezdte el használni. Aztán végül felhagyott a művésznevekkel, mert azt vette észre, hogy a meghallgatásokon úgyis mindig az igazi nevén mutatkozott be.

5. Rengeteg sérülést szedett össze a filmforgatások alatt

Reeves köztudottan nagy csapatjátékos. Ha úgy adódik, hogy fájdalmak, sérülések és betegségek ellenére kell forgatnia, ő akkor sem riad vissza, a kollégái iránti elkötelezettsége legendás. A Mátrixban annak idején több társszereplője is megsérült a drótköteles akciójelenetek során, Keanu pedig gerincsérüléssel küzdött a forgatás alatt, mivel a hátában két porckorong kezdett összeolvadni. Ráadásul nyaksérülést is szenvedett, ami miatt Yuen Woo-Ping harci koordinátornak olyan koreográfiákat kellett készítenie, amelyekben nem volt annyi rúgás. Később, még a Mátrix: Újratöltve forgatásának megkezdése előtt átvészelt egy súlyos bokasérülést is, az első John Wick-film egyik hosszabb jelenete során pedig (amelyben Reeves karaktere több tucat ellenféllel küzd egy éjszakai klubban) a 39,4 fokos láza ellenére is rendben befejezte a munkát.

6. A Féktelenül 2 miatt 10 évre "filmbörtönbe" került

Az 1994-es Féktelenül című akciófilm óriási sikere után a 20th Century Fox stúdió érthető módon nagyon vágyott a folytatásra. Amikor megmutatták Reevesnek a hajón játszódó Teljes gőzzel forgatókönyvét, ő éppen a Láncreakció (1996) című akciófilmet forgatta, és kezdett elege lenni azokból a szerepekből, amelyekben csak "rohangál és ugrál", nagyjából ok nélkül.

Ezért aztán nemet mondott a Féktelenül 2-re, ami miatt a Fox fejesei annyira megsértődtek, hogy tiltólistára került náluk, egyetlen filmjükben sem szerepelhetett éveken át.

Végül mégis elkészült a folytatás, Reeves helyére pedig Jason Patric került, ám a Féktelenül 2: Teljes gőzzel megbukott a pénztáraknál, ráadásul borzasztó kritikákat kapott, így Reeves nem bánta meg, hogy nem vállalta. Akkoriban, amikor visszautasította, azt mondta Jan de Bont rendezőnek: „Tudod, a hajók nem olyan gyorsak.” Végül kb. 10 évig tartott a foxos „filmbörtön”, mivel a 2008-as Amikor megállt a Földben már ő volt a főszereplő.

7. Lehetséges, hogy véletlenül feleségül vette Winona Rydert

A Francis Ford Coppola-féle 1992-es Drakula forgatásán Reeves és Winona Ryder feltűntek egy jelenetben, amelyben a karaktereik oltár elé álltak. A színésznő később rámutatott, hogy Coppola egy igazi, felszentelt papot használt a jelenetben, így amikor mindketten kimondták a boldogító igent, szerinte hivatalosan is összeházasodtak. A rendező is egyetértett ezzel az elmélettel, bár azt nem tudni, hogy az atya a színészek valódi nevét vagy a karaktereikét használta-e a forgatás során.

8. Előfordult, hogy kifütyülték a színpadról

Keanuról köztudott, hogy imád zenélni is, volt is egy Dogstar nevű bandája, és gyakran léptek fel különféle klubokban az 1990-es években. Állítása szerint folk zenét vagy folk thrash-t játszottak. Egyszer meghívták őket a milwaukee-i Metalfestre, ahol a zenekar eléggé éles kontrasztban állt az ottani tipikus fellépőkkel szemben. Reeves így emlékezett vissza a nem túl jól sikerült koncertre: „A tömeg sörrel dobált minket, illetve azt kiabálták, hogy ba**ódjunk meg, és hogy »Szarok vagytok!«. Csodás volt! Megnevettetett.”

9. Hamisítással vették rá, hogy szerepeljen egy filmben

A leskelődő című 2000-es thrillerben Reeves egy tőle szokatlan karaktert, egy sorozatgyilkost alakított, aki macska-egér játékot játszott egy nyomozóval (James Spader). Keanu elmondása szerint valójában belekényszerítették őt a filmbe, mivel az egyik ismerőse meghamisította az aláírását a szerződésen. S mivel nem akart azzal vacakolni, hogy megpróbálja igazolni, nem ő szignózta a papírt, úgy döntött, megcsinálja a filmet. „Nem tudtam bizonyítani, hogy ő tette, és nem akartam, hogy bepereljenek, így nem volt más választásom” – mondta.

10. Bármit megcsinál: izmosodik, fogy, szörfözik, az életével játszik

A Holtpont (1991) című filmre készülve Reeves heteken át tanult szörfözni, és hobbijává fejlesztette a sportot. Amikor megkapta a Féktelenül főszerepét, több hónapot töltött azzal, hogy megizmosodjon Jack Traven karakteréhez. Abban a jelenetben pedig, amelyben Traven egy mozgó autóból átugrik egy buszra, a rendező Jan de Bont meg volt győződve arról, hogy kaszkadőrre lesz szükség, de Keanu ezt is begyakorolta előzetesen, így bevállalta a kunsztot, amivel lenyűgözte az egész stábot. A Mátrix (1999) azon jelenetéhez, amikor Neo előbújik a kapszulából, Reeves leborotválta az egész testét, és 15 kilót fogyott, pedig mindössze néhány percig volt látható így a filmben. Mindez igazolja a színészek közt is ritkaságszámba menő elhivatottságát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: