KULT
A Rovatból

Ilyen, amikor Andy Garcia megpróbál minket megnevettetni

Megnéztük az Örömapa legújabb feldolgozását az HBO Maxon.

Link másolása

Bár történetünk a jelenben játszódik, a kezdetekhez mégis vissza kell mennünk az időben 73 évet, egészen 1949-be, ekkor jelent meg ugyanis Edward Streeter Örömapa (Father of the Bride) című, nagy sikert aratott regénye. Olyan nagy volt a népszerűsége, hogy egy évvel később már meg is jelent az amerikai mozikban a filmváltozat több nagyágyú közreműködésével. A rendező Vincente Minnelli (Egy amerikai Párizsban, A Nap szerelmese, Gigi) volt, az apát a kétszeres Oscar-díjas Spencer Tracy játszotta, a házasodni készülő szeme fényét pedig az akkor 18 éves Elizabeth Taylor.

Az Örömapát imádta a közönség és a szakma egyaránt, 1951-ben a legjobb film Oscar-díjára is jelölték, ahogyan a forgatókönyvet és Tracyt is a férfi főszereplők közt.

Most ugorjunk előre 41 esztendőt, egészen 1991-be, ekkor jött ki ugyanis az első remake (az alkotók inkább úgy mondanák: a könyv egy újabb feldolgozása) azonos címmel, a főszerepekben Steve Martinnal és Diane Keatonnal. Charles Shyer (Kibékíthetetlen ellentétek, A zűr bajjal jár, Alfie) filmje megtartotta a sztori fő elemeit: ezúttal is egy jómódú fehér család kálváriáját láthattuk, amelyben az apa, George Banks (a vezetéknév is megmaradt a regényből és az első filmből) próbálja elkerülni az idegösszeroppanást, amikor fiatal lánya bejelenti, férjhez megy.

A ’91-es Örömapa bemutatása után szépen csilingeltek az amerikai mozik kasszái, össze is kalapolt 89,3 millió dollárt, ami a gyártó Disney stúdiónak több mint elég volt arra, hogy elkészítsék Martinékkal a folytatást is, így 1995-ben megjelent az Örömapa 2, amiben már egy kettős terhesség (Banks egyszerre lesz nagyapa és apa, ugyanis a lánya és a felesége egyaránt állapotosak) okozza az őrjítő galibákat. Egész szépen fogytak a jegyek a folytatásra is, harmadik epizód azonban már nem készült.

Ezért újabb 31 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy 2022-ben, immár a Warner gyártásában ismét elővegyék Edward Streeter könyvét, és ezúttal az HBO Maxra forgassanak belőle egy harmadik feldolgozást.
Ezúttal azonban az alkotók, élükön Gary Alazraki rendezővel (A Noble család) csavartak egy picit az eredeti koncepción. Na nem nagyot, csupán annyit, hogy Bankséket ezúttal Herrerának hívják, és Kubából érkeztek az Egyesült Államokba, Floridába.

A lány, Sofia (Adria ArjonaTűzgyűrű: Lázadás, Six Underground: Hatan az alvilágból, Morbius) pedig egy mexikói sráchoz (Diego BonetaMindörökké rock, Terminátor – Sötét végzet, Monster Hunter - Szörnybirodalom) készül hozzámenni. Vagyis most latinokiadásban nézhetjük meg újra a jól ismert sztorit.

Andy Garcia (Aki legyőzte Al Capone-t, A keresztapa 3, Ocean’s-filmek) játssza a Herrera család pátriárkáját, az egykori nincstelen kubai építészt, Billyt, aki végül Floridában tudta megvalósítani önmagát mind a szakmájában (virágzó és népszerű építészirodát vezet), mind a magánéletében. Feleségével, Ingriddel két gyönyörű lányt nevelnek, Sofiát és Corát (Isabela MercedTransformers: Az utolsó lovag, Sicario 2: A zsoldos, Dóra és az elveszett aranyváros).

És itt álljunk meg egy picit a szereposztás kapcsán! Ingridet ugyanis a világhírű kubai énekesnő, Gloria Estefan alakítja élete mindössze harmadik filmszerepében (korábban az 1999-es A szív dallamaiban és a 2017-es A Change of Heartban játszott csupán), alakítását látva pedig jogosan merül fel a kérdés: miért nem vette ki eddig is jobban a részét a színészkedésből, a tehetsége ugyanis láthatóan megvan hozzá.

Na de vissza a sztorihoz: Billy és Ingrid házassága jó ideje lejtmenetben van, s épp a film nyitányának idejére jutottak el arra a pontra, amikor már csak a válás jöhet szóba (főként Ingrid presszionálja a dolgot). Az éppen hazatérő nagyobbik lányuk otthoni üdvözlése mellé jelentenék be a dolgot a család előtt, Sofia azonban megelőzi és eléggé meg is lepi őket, amikor hírül adja, hogy egy ideje együtt van egy Adan nevű mexikói fiúval, sőt hozzá is megy feleségül egy hónapon belül, mivel rögtön utána Mexikóba költöznek együtt Sofia új állása miatt.

Billy természetesen hallani sem akar az egészről (vagyis arról, hogy szinte minden fronton „elveszíti” a lányát), de mivel már a 2020-as évek peregnek, az apai tekintély nem sokat számít, így kénytelen rábólintani a dologra.

Az esküvő hirtelen szervezése, valamint a nonprofit jogi cég üzemeltetésén gondolkodó Adan (újabb rossz pont) dúsgazdag apjának (Pedro Damián) érkezése (és annak mindenbe beleszólása) tűrőképességének határára sodorja a férfit, aki egész addigi életében mindent az irányítása alatt tartott, ám most mindez kicsúszni látszik a kezei közül.

Az Örömapa 2022-es verziója nem tesz hozzá sokat az alapanyaghoz, mivel azon kívül, hogy megváltoztatta a főszereplők nemzetiségét, nagyjából tartja magát az eredeti szellemiségéhez. Főhősünket minden kiakasztja, bármit is akar elérni, akadályokba ütközik, mindenki összeveszik vele, s egy ponton azt is gondolhatjuk, rossz apa, hiszen miért akarna keresztbe tenni a lánya boldogságának. Később persze lebomlik a szigorú külső, és mögötte egy csupaszív, idősödő ember rejtőzködik, aki még a házasságáért is képes küzdeni ennyi év után. Vagyis nincs új a nap alatt, és sajnos vígjátéki fronton Gary Alazraki filmje jócskán alulmúlja az előző verziókat. Nem sok friss poént tartogat a film, elcsépeltekből azonban rendesen betárazott.

Nem az új Örömapa nézése közben fogjuk hát sebesre csapkodni a térdeinket, már amennyiben ez volt a cél.

Viszont! Az érzelmi húrokat egész ügyesen pengeti a film. Főként az utolsó harmadában érnek célba az alkotók e tekintetben, addigra a mindennapi élet apró-cseprő dolgainak részletezésével elérik, hogy tényleg egy szerető családként és közeli ismerőseinkként gondoljunk Herreráékra, s így Billy végső, akár giccsesnek is mondható esküvői nagymonológja is hatásos tud lenni. Mégsem teljesen kidobott idő tehát az a két óra, amit adott esetben az Örömapára fordítanánk. Csupán arra készüljünk fel előre, hogy egy butácska, de szerethető családregényt kapunk, hahotaindok nélkül.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: