KULT
A Rovatból

Magyar siker az International Photo Awardson - különdíjat kapott a Dante-kiállítás fotósa és videó-rendezője

Infernális bűnök - Dante körei és a mi bűneink

Link másolása

Dante Alighieri látomásainak magyar vizuális megjelenítésének híre eljutott a tengerentúlra is. A Los Angeles-i központú International Photo Awards különdíjjal jutalmazta a Hajszáloptika Képirodalmi Hálózat Infenális bűnök című tárlatának egyik alkotóját, Hegedűs Ákos/morphót.

Veretes mondatok, hihetetlenül burjánzó képek, a középkor alkonyának és a reneszánsz hajnalának összecsapása, a modern irodalom születése. 700 éve halt meg Dante Alighieri, az Isteni színjáték szerzője, az olasz irodalmi nyelv megteremtője, aki közös nevezőre tudta hozni a misztikumot a földi léttel, annak vágyaival, erényeivel és bűneivel.

Fotó:Budavári Csaba

Mit mondhat a „születésére nézve firenzei, erkölcseit tekintve nem az” költő, akit szülővárosa pártviszályai kényszerítettek száműzetésre a klasszikus irodalmat háttérbe szorító 21. századnak? Egy ilyen kerek évforduló mindig lehetőséget ad az új megközelítésekhez, hiszen Dante és a világirodalom hasonló nagyságai éppen azért maradandók, mert bármely kor emberéhez képesek szólni, ha megtaláljuk a megfelelő kommunikációs csatornát.

Még emlékszem arra, amikor irodalomkedvelő szüleim megvettek egy kékes-szürke magyar Dante-összkiadást, amit 1965-ben, születésének 700. évfordulójára jelentettek meg, és ez az idő számomra szinte felfoghatatlan volt. Később két csodálatosan illusztrált példány is bekerült a családi könyvtárba: az egyiket a 19. századi mester, Gustave Doré rézmetszetei, a másikat pedig Salvador Dalí akvarelljei díszítik. Olvasni csak középiskolás koromban kezdtem az Isteni színjátékot, és akkor még nem lepődtem meg, hogy a 35 éves költő azt írta magáról: „Az emberélet útjának felén”. Ma már rossz néven venném a sorstól, ha csak hetven évet adna. Számtalan itáliai utunk során sok helyütt találkoztunk Dante emlékével Veronától Ravennáig, a legemlékezetesebbek természetesen a firenzeiek voltak.

Amikor felmentünk a Dóm földöntúli hangulatot árasztó kupolájába, és lenéztünk az alattunk lévő háromdimenziós hatású mozaikokra, úgy éreztük, mintha a Pokol köreibe néztünk volna bele. De megőriztük egy angol vagy amerikai fiatalember képét, aki Dante firenzei háza előtti kútnál ülve olvasta a Divina Commediát.

Fotó: Göbölyös N. László

És bár az olaszt évtizedek óta szinte második anyanyelvemnek tekintem, a nagy toszkán komédiás, Roberto Benigni kellett hozzá, hogy az ő előadásában élvezhessem a költemény eredeti zenéjét, a „dolce stil nuovót” (édes új stílust), ahogy annak idején elnevezték.

A pokolra szállás kimeríthetetlen téma az ókori mítoszoktól napjaink misztikus thrillerjeiig. Dan Brown Infernójában a kulcs egyenesen Dante műve. És ugyancsak ebbe a rettenetbe vezet bele a Halszájoptika Képirodalmi Hálózat tárlata, amely tavasszal kirakatba került, október 1-től pedig nagykiállításként látható a Ráday utcai Kispont Galériában Infernális Bűnök címen.

„Dante a Pokolban részletes bűnhierarchiát alkotott, a közönyösöktől az árulókig. Érdemes eljátszani a gondolattal, hogyan értelmezzük ezeket a kategóriákat saját magán- és közéletünkben súlyuk vagy természetük szerint. Vajon melyik a nagyobb a bűn, erőszakosnak vagy hazugnak lenni? Kik lehetnek manapság az eretnekek, és kik játszhatják a gátlástalanok vagy a mértéktelen fogyasztók szerepét?” – teszi fel a kérdést Haynal Ákos, a Halszájoptika alapítója, akinek irányításával fotósok, képzőművészek, írók és költők engedték el fantáziájukat a dantei Pokol 27 bűnéről, amelyek – jöhetnek birodalmak, rendszerek, törvények – soha el nem évülnek. Az Inferno 3. énekéből, a Pokol kapujának feliratában rendszerint ezt idézik: „Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel”, pedig az előtte lévő két sor sokkal fontosabb: „Én nem vagyok egykorú semmi lénnyel/csupán örökkel, s én örökkön állok”. (Babits Mihály fordítása).

És íme az ősbűnök megszólaltatói:

„belőlem is csak a hiányom kellett,

mondanád, mondod is, jól hangzik/de nem igaz.

kimentelek, vagy meg, ne félj. még engedem, hogy élj. aztán magamhoz láncollak, madárfüttyel,

hárfazenével, szép szóval, jóléttel, minden vagyonommal. sziréned leszek, füledből vedd ki az/ólmokat. de úgysem tudsz ellenállni majd” – írja Nagy Zsuka, a csábításról.

Icsu Renáta égő láb-sorozata a szent dolgok kiárusítóit jelenítik meg. Ürmös Attila a cselvető Odüsszeuszt idézi meg, aki ezúttal utazó ügynöknek álcázza magát.

Fotó: Icsu Renáta

Magyary Ágnes a színlelők ürügyén a járványküldő haragos Istenről ír, valamint egy hátborzongató múlandóságról:

„Mert végül mindannyiunkból csak egy név és egy szám marad. Idővel a név feledésbe merül, de a szám nem tűnik el, mert iktatószám nélkül kitörne a káosz, és az bürokratikus apokalipszishez vezetne, márpedig azt a pokolba kívánjuk. Kit érdekel már a szerelem, amikor a testet kukacok bomlasztják, a sötétben pedig árnyak vonaglanak? Ki akarja hallani a régi történetet arról, hogy úgy szerette atyját, ahogy atyját szeretni vétek?”

Fotó: Syporca Whandal

A kiállítás elengedhetetlen része az az alig több mint 3 perces videó, amelyet Hegedűs Ákos/morpho készített, felvillantva az Inferno valamennyi bűnét a bujaságtól a korrupcióig, a hízelgéstől a hazaárulásig, a kapzsiságtól az álszentségig. Van-e, aki ezekről a bűnökről nem hallott, vagy bocsánatosnak tartja őket napjainkban? Az ehhez készült fotókkal nyerte el az alkotó a napokban elnyerte az International Photo Awards különdíját.

Az Infernális bűnök kiállítás október 22-ig látható a Kispont Galériában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: