KULT
A Rovatból

Az Oppenheimer tarolt, magyar győzelem is született, a Megfojtott virágok és a Barbie viszont hoppon maradt a 96. Oscar-díjátadón

Hét díjával az idei Oscar-gála nagy győztese lett Christopher Nolan háromórás életrajzi filmje, a Szegény párák pedig négy díjával szintén nagyot ment. Azért meglepetések is születtek.

Link másolása

Sok szempontból hozta a papírformát az idei, 96. Oscar-díjátadó gála, de azért itt-ott meg is tudtak lepni minket. Na nem magával a show-val, ami idén sem sikerült túl érdekesre, néhány fénypontot leszámítva.

A legtöbb díjat, azaz hetet, ahogy azt várni lehetett, az Oppenheimer kapta, köztük a legjobb film mellett magáénak tudhatta a legjobb rendező (Christopher Nolan), a legjobb fényképezés (Hoyte Van Hoytema), a legjobb zene (a 39 éves Ludwig Göransson a második szobrát érdemelte ki a Fekete Párduc után) és a legjobb vágás (Jennifer Lame) elismeréseit is. Illetve két férfi színészt is díjaztak: Cillian Murphy a főszereplők, Robert Downey Jr. pedig a mellékszereplők közt örülhettek az első Oscarjuknak.

A színészek közt amúgy nem voltak meglepetések, hiszen Murphy és Downey Jr. mellett a női mellékszereplőknél mindenki a Téli szünetben nagyot alakító Da’Vine Joy Randolph díjazását várta, az idei legerősebb színészi kategóriában, a női főszereplőknél pedig csak az volt a kérdés, hogy Lily Gladstone (Megfojtott virágok) vagy Emma Stone (Szegény párák) kerül-e ki győztesként.

Emma Stone lett a befutó, aki így 35 évesen már két Oscar-díjas színésznő. Mégsem ő a legfiatalabb, hiszen Billie Eilish is két oscaros lett a Barbie betétdaláért (What Was I Made For), akinek mindössze 22 évesen sikerült ez a kunszt.

Így viszont a Megfojtott virágok elesett az egyetlen esélyétől, és 10 jelöléséből egyet sem tudott díjra váltani, valamint a Barbie-nak is meg kellett elégednie a 8 nominációjából egy győzelemmel az Eilish-féle betétdalért. Illetve szintén szobor nélkül maradt Bradley Cooper és a Maestro, náluk hétből semmi.

A Szegény párák szintén nagyot ment, hiszen Emma Stone díja mellett náluk landoltak a legjobb smink és haj, a legjobb jelmez és a legjobb látványtervezés szobrocskái is, ráadásul utóbbiért a berendező Mihalek Zsuzsa is Oscar-díjas lett, bár ő maga nem tudott ott lenni a gálán.

Két éve ugyanebben a kategóriában tudott Sipos Zsuzsanna győzedelmeskedni a Dűnéért, szóval kiváló időszak ez a magyar szakemberek számára, és talán még több nagy hollywoodi produkciót vonz majd hazánkba.

A harmadik legtöbb, azaz szám szerint két díjat az Érdekvédelmi terület kapta, az Egyesült Királyságból érkező film lett ugyanis a legjobb nemzetközi játékfilm, mellé pedig megkapta a legjobb hang díját is, abszolút megérdemelten.

Meglepetéééés!

Ilyenből is akadt azért, főként a forgatókönyves kategóriákban. A legjobb eredeti szkript Oscarját ugyanis a francia Egy zuhanás anatómiájáért Justine Triet és Arthur Harari kapták (itt a legtöbben a Téli szünet győzelmét várták), a legjobb adaptált forgatókönyv díja pedig az Amerikai irodalomnál, pontosabban Cord Jeffersonnál landolt, itt pedig az Oppenheimer volt a favorit.

A vizuális effektek okozott még egy kisebb hökkenést, amikor a boríték kinyitása után nem A galaxis őrzői: 3. rész vagy Az Alkotó címét olvasták fel, hanem a Japánból érkező Godzilla Minus One-ét, amelynek alkotói kb. 12 millió dollárból tudtak több száz milliós hollywoodi blockbusterekéhez fogható (vagy azokat is lepipáló) látványvilágot létrehozni.

És talán még az animációs film kategóriájában lehettünk szem- és fültanúi egy kis meglepinek, amikor nem az Oscar-díjas Pókember: Irány a Pókverzum folytatását, A pókverzumon átot hirdették ki győztesként, hanem a japán Mayao Hiyazaki A fiú és a szürke gém című animéjét. Így a 2001-es Chihiro Szellemországban után (ami a 2003-as gálán nyerte meg a kategóriáját) a 83 éves mester már a második Oscarját kapta meg, ehhez pedig, ha hozzávesszük a Godzilla Minus One díját és a Tökéletes napok jelölését a nemzetközi játékfilmek között, elmondhatjuk, hogy Japán is nagyot gurított az idei gálán.

Showtime – Unalom néhány fényponttal

A 96. gála maga viszonylag semmilyenre sikeredett. Jimmy Kimmel negyedik ízben volt házigazdája az eseménynek. Azonban már láthatóan belefáradt e posztba, vagy az írók nem tudtak neki ütős poénokat írni, mivel a nyitánya is elég haloványra sikeredett csupán egy-két jó poénnal, illetve a show közbeni felbukkanásaival sem tudott emlékezetes pillanatokat szerezni. A legjobb momentuma egy improvizált mozzanat volt, erről külön cikkünkben olvashatnak.

Az átadó legpazarabb showeleme kétségtelenül Ryan Gosling előadása volt, amikor elénekelte a Barbie betétdalát, az I’m Just Kent, de kifejezetten aranyos pillanat volt az is, amikor az Ikrek két sztárja, Arnold Schwarzenegger és Danny DeVito előadták, hogy mindketten meg akarták ölni Batmant (Mr. Freeze-ként és Pingvinként), majd rámutattak a közönség soraiban ülő Michael Keatonra.

Jimmy Kimmel jobb kezét, a folyton tequilázó és a sztárokat furcsa helyzetbe hozó Guillermót is mindig öröm látni, ezúttal például mindenkinek bemutatta az általa csak „feleségének” hívott Charlize Theront, és férfi főszereplők közt jelölt Colman Domingóval (Rustin) koktélozott.

Ryan Gosling és Emily Blunt a tavalyi Barbenheimer-féle rivalizást idéztek fel viccesen, amikor együtt adtak át egy díjat, megható lett az In Memoriam-összeállítás is, illetve az is jól eshetett nekünk magyaroknak, amikor a Szegény párákért a legjobb jelmez díját elnyerő Holly Waddington megemlítette a magyar stábot.

Azt viszont örökre el kéne felejteni, hogy a színészi kategóriákban öt korábbi nyertes külön-külön bemutassa az aktuális jelölteket (ahogy történt ez a 2009-es gálán és most is), mivel nagyon lelassítja a show-t. Sokkal jobb lenne, ha csak egy rövid részletet mutatnának a nominált aktor alakításából, ahogy az korábban volt szokás.

Bizonyára a színészek tavalyi sztrájkja miatt volt erre szükség, de inkább fárasztóra sikeredett, és nem felemelőre.

Összességében egyébként nem volt sok baj az idei gálával, igazán kínos vagy ciki pillanat nem született, de a jövőben sokkal jobban oda kéne figyelni az emlékezetes show-elemekre és a sokkal jobb, akár csípősebb, odamondogatósabb poénokra, hiszen nagyon ráférne már az Oscar-átadóra egy a régebbiekéhez fogható nézettség.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: