KULT
A Rovatból

Az élet féktelen élvezetére csábítottak ezek a plakátok

Nézd meg velünk a Nemzeti Galéria új kiállítását, ahol a különleges art deco plakátok, bútorok és öltözékek elrepítenek a két világháború közötti modern Budapestre.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 28.


Link másolása

Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) címmel nyílt nagyszabású kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. A tárlat középpontjában a magyar art deco művészet áll, ezen belül kiemelten a plakátművészet és a modern nagyvárosi élet.

A Chicago és A nagy Gatsby filmekből ismert csillogó, dekadens korszak az egyik kedvencem. Ezért izgalmas volt megismerni a kiállításon, hogyan is nézett ki Budapesten a 20-as, 30-as évek sok változást hozó, izgalmas időszaka. Mi már megnéztük a kiállítást, mutatjuk a legkülönlegesebb plakátokat.

Az első világháború traumája és a spanyolnáthajárvány szörnyűségei után a húszas évek második felében féktelen vágy jelent meg az élet élvezete iránt. Ez volt az egyik meghatározó eleme az art deco ízlésvilágának.

Az art deco stílusirányzat nehezen körülhatárolható. Tulajdonképpen egy ízlés, a 20-as, 30-as évek modernségre és nyugat felé nyitott nagypolgári középosztály ízlése. A többi stílusirányzattal szemben nem a képzőművészetben, hanem az iparművészetben jellemző, és a mindennapi tárgyi világban jelent meg: magazinokban, plakátokon.

Az art deco plakátok lehengerlő hatásra törekedtek, amelynek eszköze lehetett a szemkápráztató látványosság, az elegancia csillogása, az erotika csábítása, az egzotikum varázsa, a sebesség mámora.

A plakátok mellett a kiállításon számos art deco stílusú használati tárgyat, teás- és likőröskészletet, könyvborítót, ruhát, de még egy fésülködőasztalt is megcsodálhattunk.

A tárlat szekcióiban az intimszférától haladtunk a nyilvános felé. Az első teremben megismerhettük a modern nő testkultúráját. Az első világháború után a nők is gyakrabban vállaltak munkát, és az aktívabb életmód miatt a női divat is átalakult. Eltűnt a fűző, a modern nő diétákkal és sporttal küzdött a karcsúságért. A strand- és fürdőkultúra hozzátartozott az egészséges életmódhoz, ami legitimmé tette a szinte meztelen testek megmutatását - plakátokon is.

A két világháború között a “gyarmatáruk”, azaz egzotikus luxuscikkek - csokoládé, tea, kávé, likőr, dohányáru - fogyasztása szélesebb körben terjedhetett el. Reklámplakátjaikon jól megfigyelhettük miként fonódik össze a fogyasztás öröme a modern életérzéssel.

Az art deco ízlés a modern polgárság lakberendezési szokásaiban is teret hódított. A bútorok a funkció jegyében egyszerűbb körvonalat kaptak, kényelmesebbek, könnyebbek és variálhatók lettek. Magyarországon azonban nem volt jellemző a francia vagy amerikai art deco elegáns luxusa. A drága anyagú berendezési tárgyaknak itthon nem volt elég széles vásárlóközönsége.

A nagyvárosi élet egyik szimbolikus helyszíne az áruház volt. Az áruház szórakozássá tette a vásárlást, így a fogyasztás öröme az életmód része lett. Az 1926-ban megnyílt Corvin azzal tűnt ki a budapesti áruházak közül, hogy az art deco elemekkel díszített épületben a külföldi nagyáruházak szolgáltatásait nyújtotta, látványos plakátok hirdették a szezonokat, és a marketing része volt az arculatot tükröző bevásárlózacskó is.

A kiállítás plakátjai tükrözik a kor olyan újdonságait is, mint a hangosfilm, az autó vagy a rádió, és láthattunk egy igazi Orion zeneszekrényt is. A legnépszerűbb szórakozást, a moziba járást pedig filmplakátok és színészekről, táncosokról készült fotók, filmrészletek idézik meg.

A kiállítás legjobb része az volt, ahol az art deco plakátok erdejében a két világháború közti fővárosról vetítettek archív felvételeket, miközben jazz szólt a hangszórókból. Itt tényleg egy kicsit a 20-as évek budapesti utcáin érezhettük magunkat. Jó lett volna a tárlat többi részén is átélni ez a több érzékszervre ható hangulatot.

Budapest ebben az időszakban az éjszakai életéről is híres volt. A Nagymező utcában a Moulin Rouge és vele szemben az Arizona Mulató képviselte a kánkánok és revük előkelő világát. 1928-ban igazi szenzáció volt, amikor a kor szupersztárja, Josephin Bakert is fellépett Budapesten.

A kiállított ruhákon megfigyelhettük, hogy alakították át az új táncok a báli viseletet is. Az alig térdig érő charleston ruhákat gyöngyökkel, flitterekkel és rojtokkal díszítették, amiket jól kiemelt a gyors mozgás. A test vonalát követő hosszú estélyik csak a 30-as években tértek vissza - kiegészítve drámai hatású szőrmékkel és bundákkal.

A magyar idegenforgalmat bemutató teremben megtudtuk, hogy az ország Trianon után elég rossz helyzetből indult a turistákért folyó versenyben is. Az idegenforgalmi célpontok jelentős része ugyanis az új harátokon kívülre került. Ettől kezdve a nemzetközi turizmus elsősorban a főváros és a Balaton felé irányult.

A kiállításon érdekes volt szembesülni azzal is, hogy a főváros már akkor felhőkarcoló-lázban égett. Az Amerika-rajongás hatására nem csak a filmekben és plakátokon jelentek meg ezek a magas épületek, hanem számos valódi tervet álmodtak meg budapesti felhőkarcolókról.

A tárlaton több mint 130 plakát, valamint számtalan plakátterv vár, amelyeket olyan fontosabb tervezők készítettek, mint Berény Róbert, Bottlik József, Irsai István, Kozma Lajos, Lukáts Kató, Mallász Gitta, Réz Diamant Tibor.

Art deco Budapest kiállítást augusztus 28-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Galéria honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: