Aki a Facebookon lett sztár
Szirmai Gergőt imádja a Facebook és a Youtube. A videóbloggernek már 25 ezer követője van a Facebookon és 30 ezer feliratkozója a Youtube-on. Amit filmkritika címen csinál, az a tévé jövője. Ismerkedjetek meg vele.
Láng Dávid cikke
A Hollywood Hírügynökség a 2012-es Goldenblog közönségdíjasa lett kult-szórakozás kategóriában. Ez Gergő videóblogja, ami ma már az egyik legnépszerűbb, ha nem A LEGNÉPSZERŰBB magyar moziajánlós műsor. Mindezt nem milliókból, nem egy profi csapattal a háta mögött, nem egy ismert tévécsatorna bábáskodásával hozta össze.
Olyasmiket használt, amihez bármelyikőtök hozzáfér: számítógépet, internetet, a Youtube-ot, a Facebookot, és egy kamerát. Meg persze a tehetségét.
Azt mondja, az egész 15 éves korában kezdődött. Ekkor épp gördeszkás korszakát élte, és erről forgattak videókat. Ő pedig elvállalta a vágást, és idővel egyre jobban kiismerte magát a technikában. 2009-ben kiment Amerikába egy szemeszterre, ott találta ki a Hollywood Hírügynökség elődjét, egy videósorozatot. Kezdetben csak saját ismerőseinek véleményezte a nálunk még be nem mutatott filmeket, hogy így gyakorolja a hang- és képszerkesztést.
Itt például a District 9 amerikai bemutatója kapcsán értekezik a "mesterséges ételízesítőkre, kriminális mennyiségű pénzre és testi-lelki nemtörődömségre épülő" Amerikáról, sok-sok vicces képpel, animációval:
"Ez a film tökéletesen ötvözi az agyatlan agressziót a kifinomult társadalomkritikával. Olyan, mint egy tömeggyilkos a felső 20 ezerből. Mint Hannibál tanár szociológiai mesterkurzusa. Ez a film Stephen Hawking, a terminátor."
És a nézői reakciók? "Hát ez a kezdetek kezdete videó, így hajnali 2 óra után, a nyakamban a holnapi 3 darab vizsga ellenére ... feldobta az egész hetemet :) Nem tudom levakarni a mosolyom."
Azután Gergő, immár itthon az egyik iskolai órájára elkészítette a Hírügynökség első epizódjait. A dologból pedig bombasiker lett. Így emlékezett meg a 30 ezredik feliratkozóról:
A Hírügynökség legnagyobb sikereit az Alkonyat-szériáról szóló videókkal érte el, amit Gergő nemes egyszerűséggel összművészeti bubópestisnek titulált. A befejező rész kritikájának nézettsége már 400 ezer (!) felett jár, de a többit is rengetegen látták.
"Mi olyan borzalmas ebben a látszólag teljesen ártalmatlan filmszériában, ami miatt fehéren izzó gyűlölet lesz úrrá a laikus közönségen? Mi érdemelte ki ezt a kontrollálatlan utálatot? Hol kezdjem?"
Gergő szerint a Twilight-kritikák sikere a film sajátos popkulturális helyzetének köszönhető. Mindenkiből szélsőséges reakciókat vált ki, ez pedig a legtökéletesebb alapanyag a kritikához. Na meg szerepe lehetett annak is, hogy a videókban nagyon őszintén átjön az általa érzett tömény utálat.
"Az Alkonyat-széria valószínűleg az egyik legpofátlanabbul igénytelen, rosszindulatú, erjesztett trágyadomb, amit valaha végig kellett ülnöm. Egy párat kétszer. Már nem vagyok ugyanaz az ember."
"Pár tinédzser szörnyike rohangál egymás körül ziháló küldetéstudattal, miközben a világ körülöttük folyamatosan szétesik, pumpáló szexuális kielégületlenségük miatt."
Gergő a kamerába néz, kikel magából, ordít, hevesen gesztikulál, káromkodik, parodizál, vizuális gegekkel poénkodik, ugrál, veri és csak veri az asztalt, végül egy koreai atombombával lebombázza a Twilight komplett szereplőgárdáját.
Amit csinál, az abszolut profi one-man-show, okos szöveggel, rengeteg effekttel, gyors vágásokkal, viccesen, szórakoztatóan, karakteresen. Egyszerűen nem lehet rá nem figyelni.
Gergő videói jóval többek egyszerű filmkritikáknál. Minden film kapcsán szóba kerülnek különböző társadalmi jelenségek is, a rasszizmus, a férfi-női szerepek, a vallás, a különböző függőségek, vagy a humanizmus.
Azt mondja, a munkában az „agyalási” fázis tart a legtovább, néha hetek mennek el rá. Maga az összerakás ehhez képest gyors. Ha csütörtökön lát egy filmet, hagy egy kis leülepedési időt, majd a pénteki napot teljes egészében a forgatásnak, a szombatot pedig a vágásnak szenteli, hogy optimális esetben estére közzé tudja tenni a végeredményt.
És hogy meddig lehet ezt csinálni? A hasonló profilú amerikai videoblogokat elnézve úgy látja, hogy azok még 6-7 év után sem veszítettek a lendületükből, és egyelőre ő sem lát okot arra, hogy a közeljövőben befejezze. Szerinte ez az a műfaj, amit az interneten felnőtt generáció legkönnyebben be tud fogadni: rövid, ütős, vizuális, így nagy jövő állhat még előtte.
Ami a saját jövőjét illeti, Gergő idén végez a Színművészetin, televíziós műsorkészítő szakon. Szívesen lenne egy médiaügynökség projektvezetője, vagy valamilyen produkciós cég operatőre-vágója. És persze folytatja a videóblogolást, most épp egy új, politikai-közéleti témájú vlogon gondolkodik.
Terve tehát rengeteg van, ha pedig az eddig elért sikereit nézzük, tuti, hogy érdemes lesz figyelni rá.
Ha tetszik, amit Gergő csinál, nyomj egy lájkot!