KULT
A Rovatból

A színpadon vérzett el Lady Gaga – A 35 éves sztár ikonikus pillanatai

Vasárnap ünnepelte a születésnapját a sokszínű Gaga. Összegyűjtöttük médiatörténeti pillanatait.

Link másolása

Sokoldalú tehetség, zeneszerző, énekes, zenész, színész. A külsejével is üzen, ízig-vérig a művészetnek szenteli magát. Lady Gaga nagyon profin érzi, hogyan kell felhívnia magára a figyelmet, mit kell tennie ahhoz, hogy róla szóljon egy díjátadó, vagy mit kell lépnie, ha eltűnt egy ideje és szeretné, ha újra ő róla szólna a popvilág. Vasárnap lett 35 éves a sztár, de olyan érzés, mintha sokkal régebb óta velünk lenne az énekesnő, hiszen annyiféle különleges alakban láttuk már, amennyi átváltozásra maximum Madonna volt képes. Legutóbb Joe Biden elnöki beiktatásán énekelte a himnuszt egy békegalambbal a ruháján, nem akárhogy:

Jó példa rá, hogy egy weboldalon találhatunk a legjobb ruháiból gyűjtést, ami 153 (!) fotót tartalmaz, és ezek csak a legjobbak. Persze ahhoz, hogy valaki így ki tudjon tűnni ennyi időn át, tartalom is kell. A szintet Gaga zeneileg (ez ízlés kérdése persze, én csípem) több mint 12 éve hozza, és már színészként is elismert művész, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy jelenleg éppen Ridley Scott rendezővel forgatja a Gucci-filmet, melyben Maurizio Gucci gyilkos özvegyét játssza.

Bad Romance

Gaga legnagyobb sikere ez a szám és a zenei klipjei között is ez a legsikeresebb, hiszen máig a legnézettebb videója a YouTube-on a maga 1,3 milliárd megtekintésével. A 2010-es MTV Video Music Awardson megnyerte vele a legjobb videóklipnek járó díjat, és több országban végzett a toplisták élén. A kritikusok is elismerték, olyannyira, hogy a Rolling Stone nagynevű zenei lap az év kilencedik legjobb dalának választotta. A videoklip képei szintén beégtek a közönség retinájába, a Gagától megszokott különleges ruhaköltemények és képek jellemzik, a klip kimerevített képei egyértelműen elérik a képzőművészeti színvonalat, minden kép egy-egy kiállítás részleteként él külön életet. A videó egy fürdőházban játszódik, a sztori szerint pedig Gagát elrabolják és eladják szex-rabszolgának. Ugyanígy a Judas című számának videoklipje is megérdemel némi kultúrtörténeti-esztétikai elemzést.

Elvérzik a színpadon

2009-ben Lady Gaga egy olyan MTV VMA-fellépést produkált, amiről máig beszélnek, ha a Video Music Awards színpadán fellépők nagy pillanatait emlegetik. A Paparazzi című szám a sztárság kifordított oldalát mutatta meg, Lady Gaga pedig egy ponton vérezni - természetesen művérezni kezdett - , aminek az üzenetét nem volt nehéz dekódolni. A performansz végén elvérezve lógott a színpad felett.

Itt a teljes videó:

Super Bowl Show 2017

A Super Bowl szünetében fellépni egy énekesnek olyan, mint egy színésznek Oscar-díjat kapni. Gaga állítólag el is sírta magát a fellépés közben a meghatottságtól. A műsor egy nagy ugrással kezdődött a csarnok tetejéről a színpadra, gagás különlegességgel. A ruhája valamiféle katonai páncélra hasonlított, némi szuperhős-hatással. Az előadás több politikai vonatkozást is rejtett, melyeket azonban nem direkt módon közvetített, hanem rejtett üzenetekkel. Trump politikáját kritizálta.

Poker Face

Ez volt az első albumáról a második kislemez. A Poker Face volt az első hatalmas sikere, tizenhét országban vezette a listákat, Grammy-díjat kapott az év dance-slágereként, a kritikusok is szerették, sőt, a digitálisan legtöbbet letöltött szám volt abban az évben. A klipben még nem annyira vad jelmezek jellemzik Gaga ruházatát, mint később, de már egyértelműen jelen van az extravagáns irány, amit az ezt követő időszakában tovább fokozott.

Carpool Karaoke James Cordennel

Ebben a műsorban is csak a legnagyobb sztárok kapnak lehetőséget, ám a Gaga-videót extra sokan, több mint 70 millióan néztek meg a YouTube-on. Amitől igazán érdekes volt, hogy James Corden több ikonikus Gaga-ruhát leutánzott, többször átöltözve a műsorban. Itt tudhattuk meg többek között azt is, hogy Gaga annyira rajong Michael Jacksonért, hogy még egy igen komoly relikvia-gyűjteménye is van tőle.

Hús-ruha

A 2010-es MTV Video Music Awardson Gaga egy húsruhában jelent meg átvenni a díját. A ruha marhahúsból készült, és hatalmas botrány lett a dologból, hiszen több állatjoggal foglalkozó szervezet erősen bírálta a jelmezt. Gaga a ruhával több dolgot is szeretett volna üzenni a világnak, például a homoszexuálisok mellett állt ki az Amerikai hadsereg ellenében, ahol közismerten kirekesztik a melegeket.

American Horror Story: Hotel

Gaga színészi pályafutásának fontos mérföldköve volt Ryan Murphy kultikus, talán soha véget nem érő sorozatában szerepelni. Még Golden Globe-díjat is nyert érte, innentől volt kikerülhetetlen színészileg. A Csillag születik csak hab volt a tortán, az igazi Gaga-rajongók már a sorozatban odáig voltak a színészi vénájáért.

Tojásból előbújó Gaga - Grammy díjátadó 2011

Lady Gaga az előző évben vette át az MTV díjátadón egy húsruhában a díjat, amivel újra nagy"botrányt kavart. Erre az átadóra is emlékezetes dologgal készült, egy Alien tojásba bújva vitték végig a vörös szőnyegen, amiből nem is látszott ki. Később csak a show keretei között bújt elő belőle, a Born This Way előadása az egyik legemlékezetesebb színpadi pillanata.

Csillag születik és Oscar-díjátadó, 2019

Lady Gaga a 2018-as filmben Bradley Cooper oldalán mutatta meg igazán, hogy színésznőként is komoly tehetség, a film hatalmas siker lett, 430 millió dollárt hozott a kasszáknál, 8 Oscar-díjra jelölték, közte Gagát a legjobb színésznőnek járó díjra, majd a Shallow című Gaga-szám meg is kapta a legjobb betétdal díját. A dalt előadták Cooperrel a díjátadón is, ami valóban felejthetetlen pillanat volt: csak a YouTube-on több mint 400 millióan megnézték. A film eredeti klipjét pedig több mint egymilliárdszor tekintették meg. Go, Gaga!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: