KULT
A Rovatból

A horror, amiben mindenki olyan hülye, hogy inkább a gyilkos medencének drukkolunk – Éjszakai merülés

A januári mozi-szezon az utóbbi években kimondottan jó volt, de végre visszatértünk a jó öreg hulladék-januárhoz. Amikor azok a filmek kerülnek mozikba, amiknek el sem kellett volna készülniük, ilyen az Éjszakai merülés is.


A Blumhouse horror stúdió híres arról, hogy apró költségvetésű horrorfilmeket készítenek, fiatalabb alkotógárdával, így igazi starpower nélkül. A szájhagyományra és a kisebb marketingtevékenységekre támaszkodva hozzák ki ezeket a filmeket, amik aztán többszörösen visszahozzák a készítési költségüket.

Ez azért alakult így, mert Jason Blum, a stúdió tulajdonosa anno elszalasztotta 1999-ben az Ideglelés című indie-horrort, ami 60.000 dolláros készítési költségből 248 millió dollárt hozott a konyhára.

Ez annyira bántotta, hogy amikor létrehozta a Blumhouse-t, megfogadta, hogy minden érdekesnek tűnő projektnek ad esélyt. Nos, az Éjszakai merülésre igazán mondhatott volna egy nagy nemet is.

Már most tudjuk, hogy a film sikeres lesz, világszinten az első héten összeszedett 18 millió dollárt, így a 15 milliós készítési költség, plusz még egy kevés marketing költség simán be fog csordogálni.

Eleve a stúdió előző filmjeivel hirdetik, tipikus Blumhouse taktika: a M3gan készítőitől – igen a producer ugyanaz volt, tehát a két film között a pénz a közös nevező.

Reméljük, azért el fog terjedni, hogy mennyire rossz film az Éjszakai merülés. Vagyis nem egyértelműen rossz, de minden kétséget kizáróan rémesen unalmas. A kilencven perces játékidőt hosszabbnak éreztem, mint A Gyűrűk Ura: A király visszatér bővített extra változatát. Konkrétan semmi nem történik: az egész film alatt két ember hal meg és (állatbarátok figyelem!) egy kisállat. Ezek is kamerán kívül történnek, csupán azért lett 16-os a korhatár, mert néha mutatnak egy-két pancsoló szörnyet pár képkocka erejéig. Se vér, se akció, se horror… akkor mi is az, amit a vásznon nézünk?

Leginkább egy gyengébb háztartási-dráma. A főszereplő házaspár Ray (Wyatt Russell) és Eve (Kerry Condon) vesznek egy házat, amely mellett van egy elátkozott medence. A férfi profi baseball-játékos volt, de aztán kialakult nála a szklerózis multiplex, ezért kénytelen volt otthagyni pályafutását és a gyógyulásra koncentrálni. A kisvárosi élet majd segít rajta – gondolták a forgatókönyvírók.

Ekkor megveszik a titokzatos házat, vele az elátkozott medencével, amit egy varázstalajvíz táplál.

Ezért nem meglepő, hogy néha iszapos, fekete massza mászik fel a medence vizéből. De ha velem ilyen történik, nem csak nézek ki a fejemből, hanem előcsapom a Kisokost és kikeresem az első vízvezetékszerelőt, aki szétkapja az egész rendszert, mint édesanyám a vasárnapi levesnek való csirkét.

Vagyis mindenre gondoltak az alkotók, csak a józan észre nem. Egy közepesen izgalmas alapötletet, ami egy rövidfilmre bőven elegendő lenne – ők pedig kitöltötték egy nagy kövér semmivel. Utánanézve láttam, hogy eredetileg valójában egy rövidfilm volt a Lubickolás holdfényben, csak elnyújtották, mint a rétestésztát. Megpróbálták logikusan előadni, hogy miért is történik mindez, de még több kérdésem támadt, mint mielőtt elkezdték volna magyarázni a bizonyítványt.

Egyértelmű, miért lett ennyire unalmas a film, buta a forgatókönyv és a feszültségmentes rendezés – ez utóbbi kettő Bryce McGuire elsőfilmes rendezőnek róható fel.

Pedig az eredeti mű is az ő gyermeke, és mégis nem jó a film ritmusa, a párbeszédek olyanok, mintha földönkívüliek beszélgetnének, a halálos pancsoldát pedig úgy kezelik, mintha természetes volna – egyszerűen iránytalan az egész. Nagyon hasonló helyzete volt 2016-ban David F. Sandbergnek, aki szintén a Youtube-rövid filmjéből készíthetett, ugyancsak a Blumhousenak horrort, de az Amikor kialszik a fény mérföldekkel jobb, mint az Esti pancsi.

A szülőket játszó színészek korrekt munkát végeznek, még úgy is, hogy amit kaptak az egy homokvár statikai képességeivel bír. Wyatt Russell hoz egy Tesco-gazdaságos Ragyogást, mint az őrületbe menekülő apuka, Kerry Condon a gondos anyuka, aki nem veszi észre férje mániáit és gyermekei szenvedését. A két gyermeket játszó Amélie Hoeferie és Gavin Warren pedig harmatgyengék, mint az idősebb menő lány Izzy és a fiatalabb fura tesó Elliot. Ennyire bután megírt karaktereket régen láttam mozivásznon.

Ritkán van az, amikor a gyilkos karsztvíznek drukkolok, hogy hamarabb vége legyen a szenvedésnek.

Az egyik szereplőnek csak annyit kellett volna tennie, hogy kinyitja a szemét játék közben, és akkor minden gond nélkül megúszott volna minden lelki fájdalmat. De nem, Izzy kő keményen tartja magát a játékszabályokhoz és még a halál kapujában is csukott szemmel úszkál.

A filmet tökéletesen leírja a szintén nem celluloid atomvillanású Üvegtigris 3-ból egy idézet: „Itt mindenki hülye? – Itt mindenki.” Ez egy maximum 20 perces film koncepciója 90 percre nyújtva, buta karakterekkel és rengeteg logikai bakival. Annyi butaság van a filmben, hogy nem akarok egyet se lelőni, mert legalább azok érdekesek benne. Semmi más. Az egyik halál rögtön a film elején történik, majd jön a bevezetés, aztán megint egy kis bevezetés, majd megpróbálnak kicsit még tovább bevezetni minket, végül az utolsó 10 percben megtörténik a megoldás.

Nincs igazán konfliktus, de hát hogyan is lenne, hiszen a nagy ellenfél egy démon-medence…

Amikor az a nagy kérdés, hogy úszok-e délután a pancsoldában, amiben halott kislányok próbálnak lehúzni a mélybe, vagy inkább jógázok egyet a nappaliban, akkor nem nagyon lesz rajtam fürdőgatyó. A központi család meg medencés bulit tart a szomszédságnak… „Itt, mindenki.”

Akkor miért éri meg akkor megnézni a Sötétben ázást? Nem éri meg. Nem viccelek, annyira unalmas a film, hogy vártam, mikor tartanak kiselőadást a medencék algásodásáról, sokkal jobban élveztem volna, az legalább hasznos lett volna. Egy-két kreatív víz alatti jelenetet, valamint egy pár érdekes pillanatot kivéve szenvedés a film. Az legalább érthető, hogy miért került 15 millió dollárba: látszik, hogy a produkciós költségek jó helyre kerültek, a díszletek és a helyszínek tisztességesek voltak. (Elnézést, de keresgélnem kell a pozitívumokat).

A színészek nagyrészt tisztességes munkát raknak le az asztalra, de maga a film egy forintot nem érdemel.

Jobban untam, mint egy parlamenti közvetítést. Tét nélküli, horrornak nem működik, drámának gyenge, rövidfilmként lehetett érdekes a koncepció, de mozifilmnek édeskevés. Aki szeretne egy jó kis horrort, az inkább menjen el a Jason Statham-féle Méhészre, az legalább viccesen rossz, és nem ennyire unalmasan rettenet. Mondjuk az se horror, de az Esti medence-móka se.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: