SZEMPONT
A Rovatból

14 áldozat három balesetben két nap alatt – tényleg olyan súlyos a helyzet a magyar utakon?

Az esetek így egymás után ijesztők, az elmúlt évek statisztikáit böngészve azonban kiderül: évek óta csökken a halálos közúti balesetek száma.

Link másolása

Három közúti balesetben összesen 14 ember halt meg az elmúlt két napban Magyarországon.

Hétfő reggel egy Opel Corsa hajtott be egy sorompó nélküli vasúti átjáróba Kunfehértónál és összeütközött egy vonattal:

a balesetben az autó mind a hét utasa életét vesztette. Az áldozatok között van egy négygyermekes édesanya, az apa és egyik fiuk is.

Kedden este két újabb tragédia történt, amiben összesen heten haltak meg.

Este hét óra körül a Békés megyei Vésztőnél ütközött össze két autó, a balesetben meghalt egy 42 éves férfi és egy 60 éves Komádi nő, hárman pedig súlyosan megsérültek.

Kilenc óra körül pedig a 37-es számú főúton, Miskolc és Szerencs között ütközött össze frontálisan két Audi.

Ebben a balesetben öten haltak meg – köztük egy 13 éves kislány is.

Erről az esetről azóta kiderült, hogy az egyik autó sofőrje jóval gyorsabban haladt a megengedett 60 kilométer per óránál, ezért sodródott át a szemközti sávba, ahol összeütközött a másik járművel.

Ebben az évben ezeken kívül akadt még néhány megrázó baleset:

  • Június 29-én egy 23 éves fiú és a 24 éves lány halt meg, amikor összeütköztek egy teherautóval a 811-es főúton, Felcsút és Óbarok között.
  • Július 28-án egy nap alatt három halálos baleset is történt Budapesten, amelyekben összesen hárman vesztették életüket
  • Szeptember 1-én pedig Kapuvárnál egy embercsempész hajtott az autójával a Répce-hídról a folyómederbe, itt négy ember halt meg.

    Javuló tendenciákat mutat a statisztika

    A Magyar Autóklub oldalán elérhető statisztika szerint ebben az évben

    július 31-ig 250 halálos baleset történt a magyar közutakon, ezekben pedig 282 ember halt meg.

    Ebben nincsenek benne az augusztusi és a szeptemberi balesetek – tehát a héten történ két tragikus eset sem.

    Bár a 12 halálos áldozat néhány nap alatt valóban sokkoló, de ha megnézzük a 2021-es hasonló időszakot nem látni jelentős növekedést. 2021. július 31-ig ugyanis 248 halálos baleset történt, ami csak kettővel kevesebb, mint az idei első hét hónap adata. Az áldozatok számában azonban már jelentősebb az eltérés: tavaly júliusig 272-en haltak meg a közutakon, ebben az évben tízzel több áldozat volt.

    Ha hosszabb időtávon nézzük vissza az egész éves adatokat, akkor viszont már

    határozottan javuló tendenciát láthatunk.

    2010-ben még 676 halálos baleset történt, az áldozatok száma pedig 740 volt. Kilenc évvel később azonban már 552-re csökkent a tragikus kimenetelű balesetek száma, amikben 602-an haltak meg.

    A 2020-as évben is folytatódott a balesetek számának csökkenése, itt azonban az előző évhez képest sokkal jelentősebb volt a visszaesés: 417 halálos baleset volt, 222 áldozattal. Ebben az évben vélhetően közrejátszott a járványhelyzet is: a karantén idején sokan otthonról dolgoztak, így kevesebben is közlekedtek az utakon.

    Ehhez képest 2021-ben nőtt a halálos balesetek száma, 484 ilyen volt, az áldozatok száma pedig 537. Ezek a számok azonban még mindig alacsonyabbak, mint a 2019-es adatok, tehát összességében a javuló tendencia folytatódott.

    A gyorshajtás a legfőbb oka a baleseteknek

    Mindez úgy történt, hogy közben az utakon egyre több lett az autó. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint, míg 2010-ben 2 984 063 személyautó volt az országban, addig tavaly már több mint négymillió. Bár nem ilyen mértékben, de nőtt a motorkerékpárok és a teherautók száma is ez idő alatt.

    „Az elmúlt tíz évben látni annak jeleit, hogy általában javult a magyar közlekedéskultúra, talán nyugodtabbak, higgadtabbak lettek a magyar autósok” – mondta Kovács Kázmér, ügyvéd, közlekedési szakjogász. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke szerint ebben szerepe lehetett abban, hogy sokan felismerhették, hogy az autóvezetés bizony egy veszélyes üzem.

    Ugyanakkor Kovács Kázmér úgy látja a statisztikák mindig hullámzók, két számból még nem lehet komoly következtetést levonni. És ugyan lehet, hogy bizonyos összehasonlítások szerint javulás is kimutatható, még mindig sok olyan autós van, aki felelőtlenül és nem csak magára, hanem másokra nézve is veszélyesen közeledik. Hogy erről meggyőződhessünk,

    „elég csak végigautózni például egy hétvégén a zsúfolt M7-esen”.

    A szakértő által említett felelőtlenség visszatükröződik az okok között is: idén július 31-ig a legtöbb baleset a gyorshajtás miatt történt.

    Ebben azonban Kovács Kázmér szerint az úgynevezett relatív gyorshajtás is benne van, amikor az autós az adott körülményekhez képest vezet gyorsan - például túl nagy sebességgel közelít meg egy vasúti átjárót, vagy egy gyalogátkelőt -, viszont nem lépi át az adott területre érvényes legnagyobb megengedett sebességet.

    Közép-Magyarországon volt a legtöbb baleset

    Ha az adatok régiós bontását nézzük, akkor azt látjuk, hogy idén július 31-ig a legtöbb halálos baleset (60) a Közép-Magyarországi régióban volt.

    Ez azonban talán nem annyira meglepő, hiszen a fővárost is magában foglaló területen a legnagyobb a népességszám, és a KSH 2021-es adatai szerint itt a legmagasabb a személyautók száma is. Ezt követte 56 halálos balesettel a dél-alföldi régió, majd a Nyugat-Dunántúl 32 esettel.

    Ha az idei év első hét hónapjában történt balesetek halálos áldozatainak számát egymillió főre vetítjük, akkor viszont éppen Közép-Magyarországon látjuk a második legalacsonyabb számot, 20,3-et. Ennél csak Észak-Alföldön volt kedvezőbb az arány, 19,2.

    Arányaiban a legtöbb halálos baleset a Dél-Alföldön volt:

    itt egymillió főre vetítve 53,1 eset jön ki. A hétfő reggeli hét halálos áldozatot követelő baleset is ebben a régióban, Kunfehértónál történt.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

  • Népszerű
    Ajánljuk
    Címlapról ajánljuk


    SZEMPONT
    A Rovatból
    Suhajda Szilárd felesége: Nem szeretném, hogy Szilárd testét lehozzák az Everestről
    Legindi Tímea több okot is mondott, amiért úgy döntött, hogy a serpák a most induló akciójuk során ne hozzák le a férje holttestét. A nepáli hatóságok szeretnék megtisztítani a hegyet a sok hátrahagyott hulladéktól, és több holttestet is lehoznának.

    Link másolása

    Nem hozzák le Suhajda Szilárd testét a Mount Everestről - ezt özvegye, Legindi Tímea mondta el a Blikknek.

    A magyar hegymászó 2023. májusában indult a 8848 méter magas csúcsra, de életét vesztette. Utoljára 23-án adott életjeleket magáról. A holttestét nem találták meg.

    A nepáli hatóságok most úgy döntöttek, hogy megtisztítják a hegyet a sok szeméttől, hulladéktől, amit az expedíciók hagytak maguk után. A serpák feladatai között állítólag az is szerepelt, hogy öt alpinista testét is hozzák le. Suhajda Szilárd neve is felmerült, de felesége cáfolta, közölte, hogy erről szó sem lehet.

    "Nem szeretném, hogy Szilárd testét lehozzák az Everestről, ez az én személyes elhatározásom és döntésem. Több ok is áll emögött. Egyrészt a keresés során nem találták meg a testét. Másrészt egy ilyen kutatóexpedíció nagyon nehéz, akik megpróbálkoznának vele, önmagukat is veszélybe sodorhatják"

    - mondta a lapnak.

    Hozzátette: ritka, hogy egy-egy hegymászó holttestét a családtagok megpróbálják lehozatni. Előfordult azonban, például, mikor egy amerikai mászó családja egy hagyatéki ügy miatt indított expedíciót. De ha nincs ilyen ok, vagy vallási meggyőződés, akkor felesleges bolygatni az ott elhunyt személy testét.

    Egy ilyen küldetés szinte emberfeletti és nagyon veszélyes. Egy példát is elmesélt: korábban a Broad Peak (8051 méter) csúcs első magassági táborából – ez az alaptábor fölött elhelyezkedő első tábor – egy magatehetetlen hegymászó mentése – akiért több mint egytucatnyian indultak el – csaknem egy napba telt, ennyi idő alatt sikerült visszavinni az alaptáborba. És ez még nem is a csúcsrégióban történt.

    A most útnak induló serpák fő feladata a hegy megtisztítása, ebben a nepáli hadsereg 18 katonája is segíti őket. 2019 óta 110 tonna hulladékot hoztak le a Himalájából. Az idei terv szerint 10 tonnányi szeméttől szabadítanák meg a hegyet. A legtöbb hulladék a táboroknál van, mert az expedíciók a felszereléseiket általában ott hagyják, így az üres, széltépte sátrak, oxigénpalackok fent maradnak.

    A lap megjegyzi, hogy 2023-ban Suhajda Szilárd emlékére a Szemlő-hegyi barlang feletti parkban tartottak búcsúztatót. Özvegye idén várhatóan a közösségi oldalán emlékezik meg férje elvesztésének első évfordulójáról.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    SZEMPONT
    A Rovatból
    Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
    A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

    Link másolása

    Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

    A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

    A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

    Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

    „Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

    De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

    A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

    „Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

    - mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

    Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

    A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

    Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:


    SZEMPONT
    A Rovatból
    „Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
    Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
    Láng Dávid - szmo.hu
    2024. április 19.


    Link másolása

    Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

    „A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

    Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

    Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

    Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

    Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

    „A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

    Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

    „Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

    Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

    Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

    A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

    „Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

    Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

    „Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:


    SZEMPONT
    A Rovatból
    Csernus: Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk
    Ügyesek voltunk, mert megmaradtunk, magyarul beszélhetünk. De az ügyességből egy ponton megalkuvás lett.
    Fischer Gábor - szmo.hu
    2024. április 18.


    Link másolása

    Csernus Imre az Index Konkrétan Rónai Egonnal című műsorának legutóbbi adásában lesújtó képet festett társadalmunk lelkiállapotáról. „Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk” – mondta a pszichiáter, akinek az elkövetkező hetekben jelenik meg legújabb könyve A magyar címmel.

    A szakember úgy látja, hogy egy gyönyörű országban élünk, minden lehetőségünk meglenne arra, hogy jól érezzünk magunkat, de erre azért nem vagyunk képesek, mert érzelmileg nem vállalunk felelősséget, nem viselkedünk felnőttként. Ebből az önbecsapásból és gyávaságból fakad szerinte rengeteg egészségügyi problémája az embereknek.

    Ebből a szempontból egy beteg nemzet vagyunk.

    – mondta.

    Közéleti állapotaink kapcsán elmondta, hogy azért vagyunk képtelenek a politikusainkon számonkérni az ígéreteiket, mert akkor egyúttal azzal is szembe kellene néznünk, hogy a saját ígéreteinek sem tartjuk be valójában.

    Önmagunkkal viszont nem akarunk konfrontálódni.

    A felelősségvállalás hiánya, a nem felnőtt viselkedés kialakít egy „öntudatlan populációt”, akikkel szemben viszont működik az „oszd meg és uralkodj” technikája.

    Csernus arról is beszélt, hogy bár számtalan sportágban sikerült a történelem során a döntőig küzdeni magát a magyar csapatoknak, ám gyakran, váratlanul elbuktunk. Szerinte mindennek az az oka, hogy előre félünk a vereségtől, ez a félelem pedig megbénít minket.

    A pszichiáter úgy látja, hogy akkor lehet belőlünk sikeres nemzet, ha bátrak leszünk, elkezdünk hinni magunkban, ha az érzelmeinkért is felelősséget vállalunk, de merünk beszélni a gyengeségeinkről, hiányosságainkról is. Mindez szerinte az ország jövője szempontjából kulcsfontosságú, mert ezeket a rossz mintákat adjuk tovább gyermekeinknek.

    A teljes beszélgetést ITT tudod megnézni.

    Link másolása
    KÖVESS MINKET: