HÍREK
A Rovatból

Rácz András: Nemcsak lelőtték az oroszok az azeri gépet, de landolni sem engedték, majd össze-vissza hazudoztak

A biztonságpolitikai szakértő hosszan elemezte a lezuhant utasszállító tragédiáját. Szerinte az ügy az egyik tanúsága az orosz államigazgatás félelmetes, strukturális aljassága.


Az azeri repülőgép katasztrófája kapcsán a legfontosabb tanulság az orosz hatóságok inkompetenciája és strukturális aljassága - írta Rácz András biztonságpolitikai szakértő a Facebook-oldalán.

Az Azerbaijan Airlines gépe december 25-én zuhant le a kazahsztáni Aktau közelében. A fedélzetén 67 ember utazott, 38-an nem élték túl szerencsétlenséget. A légitársaság közleményében korábban azt írta, hogy a gép „külső fizikai és műszaki beavatkozást követően” zuhant le.

Szombaton Putyin elnézést kért az azeri elnöktől utasszállítót érintő „tragikus incidensért”.

A Kreml szerint miközben a repülőgép megkísérelt leszállni Groznijban, ukrán drónok támadták Oroszországot, az orosz légvédelmi erők pedig visszaverték a támadásokat.

Az orosz elnök azonban azt nem mondta ki, hogy az orosz légvédelem találta el a gépet.

Rácz András pénteken arról írt, hogy valószínűleg az orosz légvédelem találta el a gépet, tévedésből.

„Ezután viszont az orosz állam mindent megtett, hogy eltüntesse a saját felelősségének nyomait, halálra ítélve a gép utasait és személyzetét. Az, hogy végül voltak túlélők, csak a két, hősi halált halt pilóta szaktudásának köszönhető” - tette hozzá. A biztonsági szakértő szerint is arról írt, hogy miközben a repülőgép Groznijban készült leszállni, a várost nem sokkal korábban ukrán drónok kezdték el támadni. Valószínűleg emiatt lehetett olyan erős elektronikai zavarás is, ami megbolondította az azeri gép műszereit.

„A VCsK-OGPU nevű, biztonsági ügyekben jól értesült Telegram csatorna szerint Groznij felett a dróntámadás miatt 08:17-kor rendelték el a »KOVER« nevű rezsimet, ami a légtér teljes lezárását jelenti. Az időpont azért lényeges, mert az azeri járatot egy perccel korábban, 08:16-kor adta le a vészjelzést. Sokatmondó, hogy a polgári légiirányításhoz csak 08:21-kor jutott el az információ a »KOVER« elrendeléséről, tehát öt perccel azután, hogy az azeri gépet eltalálta valami.”

Rácz szerint az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy egy Groznijt védő Pancir önjáró légvédelmi rendszer találta el a gépet, és minden bizonnyal hibás célazonosítás történt.

A sérült azeri repülőgép hiába kért leszállási engedélyt, ezt minden környékbeli orosz repülőtér megtagadta” - írta a szakértő, majd felsorolta, hogy milyen repterek vannak a környéken.

„Mégis, a nyomorult azeri gépet sehol sem engedték leszállni, arra hivatkozva, hogy mindenhol rossz az időjárás. Erről tényszerűen tudjuk, hogy nem igaz, Rosztovban például tiszta, napsütéses idő volt. A közeli Mahacskala repülőterén párás idő volt, ami enyhébbnek számít, mint a köd. Emellett, ha reménytelenül rossz lett volna az időjárás, akkor a repülőgép eleve meg sem kezdhette volna a leszállást Groznijban sem...”

A történetnek Rácz szerint két fő tanulsága van.

„1) az orosz légvédelem és légirányítás totális csődje. Eleve érthetetlen, hogy ha egyszer éppen ukrán dróntámadás zajlott, akkor hogyhogy nem volt lezárva a teljes csecsen légtér.”

Erre szerinte az tűnik a leglogikusabb magyarázatnak, hogy az orosz légvédelem, úgy tűnik, nem képes elég korán érzékelni, illetve követni az ukrán drónokat, ha azok egyszer átrepülték a front zónáját (ahol nyilván elég sűrű a radarhálózat). Ergo, csak akkor érzékelték az ukrán drónok közeledtét, amikor az azeri járat már megkezdte a leszállást Groznijban.

A másik tanúság szerinte az orosz államigazgatás félelmetes, strukturális aljassága.

„A sérült repülőgép egyetlen környékbeli orosz repülőtéren sem kapott leszállási engedélyt. Arra, hogy ehelyett Aktauba küldték őket, keresztül a Kaszpi-tengeren, jelenleg nem találok semmilyen más értelmes magyarázatot, mint hogy azt akarhatták, hogy a gép a tengerbe zuhanjon, és így a hullámok elnyeljék az orosz rakétatalálat bizonyítékait.

Azt ők is pontosan látták a saját radarjaikon, hogy a sérült Embraer folyamatosan veszíti a magasságot...”

Rácz számára a történetben az a döbbenetes, hogy nyilván az orosz döntéshozókat is meglepte a találat, mégis,

„az első meglepetésből ocsúdva azonnal képesek voltak előjönni egy olyan megoldással, ami - gép utasainak élete árán - esélyt kínált rá, hogy eltűnjenek a bizonyítékok”.

Végül Rácz megemlékezett a pilótákról is, mert szerinte „emberfeletti repülőteljesítmény volt, amit véghezvittek”.

„Miután kiderült, hogy az oroszok nem engedik leszállni a gépet, és ezzel lényegében halálra ítélték őket, nem estek pánikba, hanem még képesek voltak átrepülni a Kaszpi-tengert és elérni Kazahsztán partjait. Bár a leszállás Aktauban már nem sikerült, mind a 28 túlélő a két pilóta bátorságának és repülőtudásának köszönheti, hogy életben maradt. A két pilóta, Igor Ksnyakin és Alekszandr Kaljanyinov megtettek mindent, amit csak lehetett. Nyugodjanak békében”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Süddeutsche Zeitung: Pintér Sándor beszélte le Orbán Viktort a Pride szétveréséről
A német lap pénteken megjelent cikkében egy újságíró számolt be arról, hogy mit tapasztalt egy hete Budapesten.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 05.



A múlt szombaton szivárványszínekbe öltözött Budapest. A főváros utcáin tartották meg a Pride felvonulást, amelyen a „Európa figyel” nevű civil szervezet három alapító tagja is részt vett. Őket elkísérte Andrian Kreye, egy német szabadúszó újságíró, aki az élményeiről később részletesen beszámolt a Süddeutsche Zeitung hasábjain.

Kreye szerint a menetet eleinte aggodalom övezte, sokan attól tartottak, hogy balhéba torkollik az esemény. Végül azonban nem ez történt: a nap az összetartozás és a békés együttállás ünnepe lett.

A felvonulást megelőző este Karácsony Gergely is megszólalt a Városháza udvarán rendezett fogadáson. Úgy fogalmazott: „sokat jelent, hogy ekkora a nemzetközi szolidaritás, mert ezzel is megmutathatjuk, hogy közösen állunk ki az európai értékekért.” A német újságíró szerint ez az üzenet célba talált, és igazi profi megnyilvánulás volt a főpolgármestertől.

A menet napján a városban szinte csak annyi rendőr volt, mint egy átlagos népünnepély alkalmával. A német újságíró szerint feltűnő volt viszont, hogy hiányoztak azok a szereplők, akik korábban gyakran a fotósok kedvencei voltak: a különleges, olykor alulöltözött pride-ozók. Kreye úgy véli, ők idén feltehetően jobbnak látták, ha kimaradnak a felvonulásból – a hírhedt „gyerekvédelmi törvény” miatt ugyanis tartani lehetett attól, hogy bajba kerülnek.

A „Európa figyel” küldöttségének vezetője, a tévésként is ismert Thomas Hermann azt mondta: Orbán mindig elmegy a falig, ezért az ember idegeire megy. Hozzátette, hogy a szombati esemény tétje jóval túlmutatott a melegjogokon – azt mutatta meg, vajon Európa továbbra is értékközösség-e, vagy már csupán gazdasági unió.

Bár a rendőrség nem lépett közbe, a háttérben komoly döntés születhetett.

A Süddeutsche Zeitung értesülése szerint Pintér Sándor belügyminiszter személyesen győzte meg a miniszterelnököt arról, hogy a demonstrációt nem szabad szétverni. „Mert ki tud 200 ezer embert őrizetbe venni egyetlen délután?” - írja a lap. Az nem derül ki a cikkből, hogy az újságíró mindezt mire alapozza.

Az esemény békésen zajlott le, de a német újságíró úgy tudja, hogy Orbán Viktor magán kívül volt.

(via hvg.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
„Akkor is ezt mondanád, ha Berettyóújfaluban meghalt volna egy beteg a leomló mennyezet miatt?” – Magyar Péter máris visszaszólt az államtitkárnak
Igazi vitasorozat indult meg Takács Péter egészségügyi államtitkár posztjának kommentszekciójában. Egymást érik Magyar Péter, az államtitkár és Kulja András válaszai.


Szombaton vitavonat indult meg azzal kapcsolatban, amikor Kulja András fotókat tett közzé a berettyóújfali kórház beomlott mennyezetéről. Az orvos posztját követően Takács Péter államtitkár is megszólalt az ügyben. Facebook-posztjában úgy fogalmazott Kulja András posztjával kapcsolatban, hogy

„Minden áldott nap megjelenik egy hírrel, amelyben beszámol olyan átmeneti üzemzavarról, kisebb üzemeltetési nehézségről, amik óhatatlanul velejárói 3 millió négyzetméternyi kórház működtetésének. Ezeket persze felnagyítja, dramatizálja és próbálja általános jelenségként beállítani.”

Erre reagált nem sokkal később Magyar Péter, a Tisza Párt vezetője, aki azt írta kommentjében:

„Akkor is ezt mondanád, ha Berettyóújfaluban meghalt volna egy beteg a leomló mennyezet miatt?”

Azonban Takács nem hagyta magát, és rögtön riposztolt Magyarnak:

„Egy 1 nm-es felületen rejtett beázás miatt levált a vakolat (NEM mennyezet szakadt le, ahogy ti állítjátok!), ami egy olyan ágyra esett, amiben nem feküdt senki. Ebből a "legfelkészültebb embered" segítségével igyekeztek »vakolattal akart gyilkolni a Zorbán!!!« típusú hírt generálni. Alinsky mester büszke lehet kései utódaira!”

– írta az államtitkár, amire nem maradt el Kulja András válasza sem:

„Takács »nem tudom mi van Szentesen« Péter, szánalmas ez a vergődés... kifogások-kifogások, 0 felelősségtudat, 0 empátia... mintha nem önök lettel volna hatalmon 15 évig. Dolgozni kellett volna és most nem lenne mit mutogatni. Jelzem, a képeket elkeseredett egészségügyi dolgozók küldik, mert Ön meg sem hallgatja őket.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Meghalt Shrek, a Tankcsapda biztonsági csapatának fontos tagja
A zenekar közösségi oldalán búcsúzott a hosszú évek óta velük dolgozó Gyuritól. A férfiért nemrég irányított véradást is szerveztek, de már nem tudtak rajta segíteni.


Gyászba borult a Tankcsapda és a koncertjeik biztonságáért felelős csapat: elhunyt Gyuri, akit sokan Shrekként ismertek. A hírt a zenekar osztotta meg a közösségi oldalán, vette észre a Blikk.

„Köszönjük Gyuri, hogy sok éven keresztül mellettünk voltál és nem csak vigyáztad a rendet, de jó hangulatot is hoztál! Nyugodj békében Shrek! És 'tessík szípen pogózni'... ott fent...”

– búcsúzott tőle a zenekar a Facebookon.

Gyuri hosszú éveken át biztosította a Tankcsapda koncertjeit, miközben a rajongók szerint nemcsak a rendre figyelt, hanem mindig jó kedvet is sugárzott maga körül. A zenekar és a stáb tagjai családtagnak tekintették őt.

A férfit foglalkoztató biztonsági cég is megható sorokkal emlékezett meg róla. Azt írták, Gyuri halálával nemcsak egy kollégát, hanem egy igaz barátot, szinte testvért veszítettek el.

„Hatalmas szíve volt és abba mindenki belefért. Nincsenek szavak... a csend, az űr a legrosszabb, amit maga után hagyott” – fogalmaztak a közösségi oldalon.

Júniusban irányított véradást is szerveztek számára, miután egyik ismerőse közölte, hogy egy komoly betegség miatt sürgősen vérre volt szüksége. A felhívásra rengetegen reagáltak, és sokan segítettek.

Gyuri személye sokak számára összeforrt a Tankcsapda koncertjeivel – a zenekar és rajongók egyaránt őrzik emlékét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kiderült, miért lett egy hatalmas lyuk a Gubacsi hídon, az RTL stopperórával mérte le, mennyit kell kerülni a gyalogosoknak
A gyalogosokat szalag és kerítés állítja meg, a Dunára tátongó lyuk sokkoló látványt nyújt. A járda helyett a bicikliúton kell kerülni, zebra viszont még mindig nincs.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 05.



Szalagok és kerítés zárják el a gyalogosokat a budapesti Gubacsi hídon, miután a hét elején beszakadt a járda. A Budapest Közút tájékoztatása szerint a vasbeton panel átázása okozta a problémát. A gyalogosok számára szerdán zárták le a szakaszt, most az északi oldalon futó bicikliutat használhatják.

Aki a csepeli oldalról szeretne visszatérni a híd déli oldalára, annak kerülővel kell számolnia. Egyesek a szalagkorláton átlépve, az úttesten próbálnak átjutni, pedig ott nincs zebra, csak egy tábla figyelmezteti az autósokat a gyalogosforgalomra.

A vízpart felé vezető lépcső most szintén nem használható. Az RTL Híradó stábja stopperórával mérte le, mennyi idő alatt érhető el a legközelebbi szabályos gyalogátkelő.

A bicikliúton, majd a járdán, a benzinkút mellett haladva lehet eljutni a zebráig. Az út oda-vissza összesen több mint 8 percet vesz igénybe.

A Gubacsi hídon jelenleg a vonatok legfeljebb 5, az autók pedig 30 kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek. A híd vegyes tulajdonú: az államé és a fővárosé is. A járda Budapesthez tartozik. Németh Szilárd, a Fidesz alelnöke szerint a főpolgármester feladata lenne a karbantartás.

Vitézy Dávid fővárosi képviselő ezzel szemben úgy látja, hogy az államnak már korábban új hidat kellett volna építenie. Az Építési és Közlekedési Minisztérium az RTL Híradó megkeresésére közölte: a beruházást az Európai Beruházási Banktól igényelt hitelből fedeznék. Kiemelték: amennyiben az eljárás sikeres és a hazai és uniós politikai szereplők a saját politikai érdekeik miatt nem akadályozzák tovább a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kivitelezés még idén megindulhat.

A Budapest Közút azt is jelezte, hogy a csepeli oldalon pár héten belül zebrát létesítenek. A BKK addig is átmenetileg ingyenessé tette a buszos utazást a hídon mindkét irányban.

Az RTL Híradó riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: