KULT
A Rovatból

Neki köszönhetjük Brad Pittet, a Gladiátort és a rendezői változatot – Ridley Scott 85 éves

Gladiátor, Szárnyas fejvadász, Alien – csak három film a rendezései közül. Egy élő legenda, aki máig nem állt le.

Link másolása

Ridley Scott Hollywood egyik élő legendás állócsillaga többek között Spielberg, Scorsese, és George Lucas mellett. A karrierje másképp építkezett, mint új hollywoodi kollégáié, de érdemes végignézni a filmográfiáján, és elismerően rácsodálkozni, hogy 85 évesen még mindig milyen színvonalat hoz - és mit tett le az asztalra. Összegyűjtöttünk róla pár érdekességet:

Színészmániás

Scott alázatosan a színészi játék hangsúlyozásának rendel alá számos szegmenst, így híres arról, hogy V-felállásban, két kamerával rögzítse a jeleneteket, hagyja, hogy a színészek folyamatában reagálhassanak egymásra, és nem állítja le állandóan a felvételt "Ennyi" felkiáltással. Az utolsó párbajban gyönyörű példákat láthattunk erre.

Zene, képek fontossága

A Ridley Scott-filmek egyik kiemelkedő erőssége a zene, a másik  a látványvilág. Nem akárkikkel dolgozik együtt mindkét oldalon: gyakran kollaborál Hans Zimmer zeneszerzővel és Dariusz Wolski operatőrrel. Az 1492-ben minden ott van, ami a vizualitásban fontos neki: a gazdag, organikus hátterek, történelmi hűségre való törekvés, mindez drámai vizuális és zenei alátámasztása, felfokozása.

Szeret ragaszkodni színészeihez

Russell Crowe például egy ideig a vesszőparipája volt, ha castingra került a sor. Crowe játszott a Gladiátorban, a Bor, mámor, Provence-ban, az Amerikai gengszterben, a Hazugságok hálójában és a Robin Hoodban. Mostanság a rendezőt Adam Driverhez is nagy szerelem fűzi, A Gucci-házban és Az utolsó párbajban is kiaknázta a színész sokszínűségét.

Ő a rendezői változat szülőatyja

Scott a "rendezői változat" elnevezésű végső filmverzió atyja, Hollywoodban ugyanis a nagy stúdiófilmek utolsó verzióját legtöbbször a stúdióvezetők/producerek hagyják jóvá. Scott volt az egyik első rendező, aki rendezői változatot hozott vissza a mozikba: az 1982-es Szárnyas fejvadász saját változatával hatalmas sikert ért el.

Ez az irány aztán népszerű lett mind a közönség, mind a direktorok körében, a stúdióvezetők szájízéről csak ők nyilatkozhatnak. Azóta Scott számos saját rendezői változatot adott ki DVD-n és BluRayen is, illetve filmjei hosszabb, általa jobbnak tartott verzióit.

Beszédes hátterek

A tájak és hátterek mozgó, élő, beszédesen megrendezett, önmagában is működő vizuális ábrázolása különleges Scottnál, akkor is érdemes rájuk odafigyelni, sőt, ez egyfajta vizuális rendezői kézjegy nála, ha egy karakter közelképét látjuk. A Gladiátor és a Robin Hood is remek példa erre.

Erőszak, gyorsan

A Robin Hoodtól Az utolsó párbajon át a Gladiátorig Scott filmjei nem szűkölködnek az erőszakban, de nem öncélúan ábrázolja azt. Sőt, a kevesebb több elvén alapulva sokszor egészen gyorsan elvágja a grafikus, véres képeket, úgyis tudja, hogy bement az információ, ráadásul a szaggatott, gyors ritmusú vágással a jelenet feszültségét is növeli. Még olykor be is gyorsítja a szerelők mozgását utólag, a vágószobában, ha jól odafigyelünk, észrevehetőek ezek az okos trükközések sok akciójelenetében.

Alkalmazkodó karakterek

Jellemző az is a Ridley-Scott-filmekre, hogy gyakran kibillenti a komfortzónájukból a színészeket. És ez még egy enyhe kifejezés, ha belegondolunk abba, hogy Matt Damon karakterének például a saját széklete segítségével kellett krumplit termesztenie a Marson a Mentőexpedícióban, hogy életben maradjon, mire odaérnek érte. A hősei gyakran a legzordabb körülményekhez is kénytelenek adaptálódni. Különben meghalnának, az adott mozi pedig két órás helyett kisjátékfilm lenne.

Családtagjainak dedikálja a filmjeit

Több Ridley Scott-mozit is egyes családtagok emlékének ajánlotta a rendező: a Szárnyas fejvadászt testvérének, Franknek, A Sólyom végveszélybent édesanyjának, A jogászt és az Exodus: Istenek és királyok című filmeket tragikusan elhunyt testvérének, a szintén rendező Tony Scottnak. Róla a 2016-os Golden Globe-díjátadón is megemlékezett, miután a Mentőexpedíció a legjobb musical vagy vígjáték kategóriájában megnyerte a legjobb film díját. Veszteségeiről mindig őszintén nyilvánul meg.

(Még) nincs Oscarja

A filmes szakma vagy a nagyközönség teljesítmény/siker-fokmérője gyakran az Akadémiai díj, melynek eddig Ridley Scott, akit a Ranked magazin pár éve a legnagyobb élő rendezők sorában az ötödiknek jelölt meg, még nem tulajdonosa. Vajon ő is arra a sorsra jut, mint Scorsese, akinek már muszáj volt adni egy Oscart olyan klasszikusok után, mint a Dühöngő bika, a Taxisofőr vagy a Nagymenők, melyekért sokak szerint jobban kijárt volna, mint A tégláért? Scott több filmje is a klasszikus huszadik századi filmkánon része, kezdve az Aliennel, ami megújította a scifi-horror műfaját. Négy Oscar-jelölése van, filmjeiért azonban a színészeket többször jutalmazták Oscarral, sőt, a jelölések száma is feltűnően sok, elég, ha önmagában csak a Mentőexpedíció - ami pedig nem feltétlenül a legjobb filmje - hét jelölését nézzük.

Neki köszönhetjük Brad Pittet is

Na azért nem teljesen, de tény, hogy az 1991-es Thelma és Louise után kapott Pitt igazán nagyobb mozis szerepeket, addig csak téblábolt a kisebb filmes és tévés produkciók között. A szépfiú, aki elcsábítja Jeena Davist, jól megmaradt a nézőknek, és innentől Pittnek nem volt megállás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: