KULT
A Rovatból

James Blunt a tömegbe ugrott

Egy magányos gitárost várt mindenki, de félóra múlva már kézről kézre adták a rajongók, a végére pedig a diszkógömb is felrobbant.
Lazáry Fanni - szmo.hu
2014. október 28.


Link másolása

Na nem, nem úgy, természetesen nem volt tűz, de a levegő aztán magas hőfokon égett! Hétfő este, James Blunt második magyarországi koncertjére, lassú tempóban szivárgott a nézősereg. Nyolc órakor nagy meglepetésre, nem az előzetesen beharangozott Josh Record, hanem egy noname zenekar nyitott. Huszonöt percig játszottak, James Blunt-feldolgozásokat is, de inkább ne tették volna...

Újabb 35 perc várakozás várt ránk, lassan megteltek a földszinti székek, az emeleten viszont jócskán maradt üres hely. Vajon megvolt nekik a jegy, csak nem jöttek el? Kihagytak egy ilyen koncertet? Kár értük! Videós beszámolónk most viszont pótol majd mindenkit.

jb3

A Moon Landing turnén használt fellépőruhákban. Fotó: James Blunt - Instagram

James Bluntot szinte mindenki ismeri. Ha máshonnan nem, hát a híres You’re Beautiful című számáról, amit már tíz éve hallgatunk, gyakran még esküvőkön is. Szende arc, mosolygós tekintet, lágyan búgó hang, gyakran egy gitár a kézben – igen, ő az, az idén 40(!) éves brit, mára már leszerelt katona, aki még a koszovói frontot is megjárta. Szolgálata alatt írta a No Bravery című dalt, ám híressé a 2004-es Back to Bedlam album, és a már említett szerelmes dal tette.

Az elmúlt tíz évben négy albumot adott ki, csak a Back to Bedlam több mint 11 millió példányban kelt el. Számos díjat bezsebelt már, azonban érdemes kiemelni, hogy koncertjeivel egy időben jótékonykodott is. A vele való személyes találkozásokat aukcióra bocsátotta a 2006-os turnéján, és az ebből befolyó mintegy 205 ezer amerikai dollárt a Nobel-békedíjjal kitüntetett Orvosok Határok Nélkül elnevezésű nemzetközi humanitárius segélyszervezetnek ajánlotta fel. 2007-től pedig a Help for Heroes nevű jótékonysági alapítványt patronálja – a háborúban megsebesült katonák rehabilitációjára és családtagjaik támogatására gyűjt adományokat.

jb2

Űrhajós ruhákban a banda az idei Moon Landing turnén. Fotó: James Blunt - Instagram

James Blunt stílusát nehéz körülírni. Ő maga azt szokta mondani, hogy „akusztikus-soul-pop-gitár egyveleget” játszik, de önálló, James Blunt-zsánerként is nevezi a zenéjét.

Most azt hiszitek, hogy az előbb túloztam, de aki ott volt velem, megerősítheti! Amikor rázendített az első dalra, a Face the Sun-ra, nekem még egy könnycseppem is kigördült. Az első 15 percet megállás nélkül végigtolta Blunt és a zenekara. Feldöntötte a saját zongoraszékét (amit akkor még nem tudtunk, hogy beépített műsorszám), de nem jöttek ki a felső hangok sem, különösen a High alatt, ennek ellenére bezengte az Arénát az énekes, és a hangulat kezdett kialakulni.

VIDEÓ - High

VIDEÓ - Carry You Home

VIDEÓ - Billy

Hát még amikor egy „Jó estét, Budapest!” köszöntéssel örvendeztetett meg minket! (Olvastam egyszer, hogy emberek annyira nem örülnek a lakhelyük említésének, mint amikor egy híres előadóművész szájából hangzik ugyanannak a városnak a neve. És tényleg, akárhányszor kimondta, hogy Budapest, a közönség őrjöngött. Én is…) Később újabb magyar szavakat ejtett el: köszi, köszönöm, szuper köszönöm.

De inkább mi köszönjük, főleg azt, amikor az első balladás, lassú dalos blokk után, az akkor már talpon álló küzdőtéri csapatot behívtad a színpad elé tombolni, majd közéjük ugrottál, és elkezdtél crowdsurfölni! Aztán odafutottál a jobb oldali, majd a bal oldali lelátóhoz is, mindenkit felállítottál, pacsiztál velük, és onnantól kezdve állva ünnepelt téged és a dalaidat a közönség. Szuperköszi az élményt, de tényleg.

VIDEÓ - James Bluntot kézről kézre adják:

A You’re Beautifult már nagyon vártam, kíváncsi voltam, hogy hangzik élőben. James Blunt egy „Just for you, Budapest!” (Csak neked, Budapest!) felszólítással konferálta be a dalt, és ekkor már egyedül állt a színpadon. ("A többieket visszaküldtem sörözni a backstage-be" - viccelődött az énekes.) Ez a szám, még 10 év távlatából is megdobbantja a szíveket, nem véletlen, hogy a refréneket a közönség énekelte. Olvastam az egyik Facebook-esemény üzenőfalán, hogy egy lány csak azért jön a koncertre, mert a mamája és James Blunt mondja neki egyedül, hogy gyönyörű… Igaz vagy nem igaz, fél perc múlva már a mellettem ülő lány hangos szipogását hallottam.

A ríkatás azonban nem ért véget, mert előkerült a másik nagy kedvenc sírós szám, a Goodbye my Lover is. De nemsokára következett is a másik nagy kedvenc lírikus szám, a Same Mistake. Mielőtt elkezdte volna a dalt, Blunt megkért minket, hogy vegyük elő a telefonjainkat, kapcsoljuk be rajta az elemlámpaként funkcionáló vakukat (az idősebbeknek mutassuk meg, hogy kell – újabb James-poén), és varázsoljunk csillagos eget az Arénába. Pazar látvány volt!

VIDEÓ - You're Beautiful:

VIDEÓ - Goodbye My Lover:

Sajnálom, hogy nem volt kivetítő, nem láthattuk a kakasülőről James Blunt minden rezdülését, helyette be kellett érnünk a zenekar mögé vetített videóanyaggal. Űrhajósok, Holdra szállás, lábnyomok, Föld körül keringő műholdak, James Blunt-replikák, de még Méliés híres Utazás a Holdba c. filmjére hajazó részletek is felvillantak. Nem egy számnál megjelent a dalszöveg, úgyhogy semmi sem tarthatta vissza az énekléstől a tömeget.

A másfél órás koncertet visszatapsoltuk, és nem egy, hanem mindjárt három ráadásszámot is kaptunk. Ekkor már gúnyát váltott James, és az addigi szürke űrhajós ruháját lecserélte egy zöld pilótaruhára, no meg egy szkafander sisakra. Az utolsó, 1973 című dal alatt pedig felrobbant az eddig alaphangon tartott diszkógömb, és sikerült Simonával együtt, egy klubban tombolnunk…

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: