KULT
A Rovatból

Elindult a FILMIO, a magyar Netflix

A FILMIO megálmodóinak célja minél több magyar filmalkotás elérhetővé tétele és a magyar filmipar forradalmasítása.

Link másolása

Filmtörténet bejelentést ígért Káel Csaba, a magyar mozgóképipar fejlesztéséért felelős kormánybiztos azon az online sajtótájékoztatón, amelyen rajta kívül Dobó Kata színész-rendezővel, Divinyi Réka forgatókönyvíróval és Lajos Tamás operatőrrel beszélgetett Gyárfás Dorka a magyar filmről.

A nagy bejelentés a FILMIO elindítása, amely egyfajta „magyar Netflixként” szeretne működni,

bár Káel Csaba azért gyorsan örinokiusan megjegyezte, hogy ez azért meglehetősen nagyzolós összehasonlítás.

A FILMIO havi előfizetéses rendszerben elérhető új, online streamelő szolgáltatás, amely első körben minél több magyar filmalkotás elérhetővé tételét tűzte ki céljául. Ez jelenleg több mint 220 filmet jelent, amelyből 160 játékfilm.

A kínálatban szerepelnek a közelmúlt olyan sikerfilmjei, minta a Valami Amerika trilógia, a Poligamy, a Megdönteni Hajnal Tímeát, a Swing, a Kincsem, A Viszkis, a Liza, a rókatündér és az Oscar-díjas Saul fia. A digitális felújításnak, restaurálásnak köszönhetően pedig 120 olyan régi kedvenc is tökéletes kép- és hangminőséggel nézhető meg a felületen, mint a Hyppolit, a lakáj, a Mici néni két élete, A tizedes meg a többiek, A veréb is madár, A tanú, a Régi idők focija, A Pogány Madonna, a Megáll az idő, a Szamárköhögés, a Macskafogó, a Roncsfilm, a Sose halunk meg, a Csinibaba vagy a Moszkva tér.

A filmrajongók olyan ritkaságokat is felfedezhetnek a kínálatban, mint az egyik első fennmaradt magyar mozifilm:

Casablanca világhírű, Oscar-díjas rendezője, Michael Curtiz, azaz Kertész Mihály 1914-ben forgatott alkotása, A tolonc,

az egyetlen mozgókép, amelyben Jászai Mari látható. De a FILMIO kínálatát színesítik animációk, dokumentumfilmek és tévéfilmek is.

Káel Csaba azt is elmondta, nem szándékosan időzítették a FILMIO indítását az újabb korlátozások idejére, hiszen a munkák már körülbelül egy éve megkezdődtek, amikor még híre sem volt a pandémiának.

A sajtótájékoztató színfoltjaként kis bejátszásokban különböző ismert személyek vallottak saját kedvenc magyar filmjeikről.

Rujder Vivien, a Katona József Színház színésznője a Ház a sziklák alatt című filmet emelte ki.

Ónodi Eszter bevallotta, ő csak nem rég fedezte fel a 80-as évek filmtermését, így ezeket a filmeket nézné meg először a FILMIO kínálatából. Kiemelte Páger Antal, aki szerinte döbbenetesen modern alakítást nyújtott mindenben, ma is megállná a helyét bármelyik filmben.

Tomán Szabina üzletasszony szívesen újranézi gyermekeivel a Szaffit.

Kovács András Péter a humor vonalat képviselve a vígjátékokról beszélt, mint a Csapd le csacsi vagy a Turné, és elmondta, alig várja, hogy újra végig izgulhassa a Pogány Madonna Ladás autósüldözését.

Végezetül Győrffy Pál is megszólalt, aki A tanút emelte ki.

A filmek mellett extra tartalmak is elérhetőek, például standfotók és werkfilmek, és minden alkotás a saját, korabeli plakátjával szerepel a kínálatban, így plakáttörténeti szempontból is érdemes lehet böngészni az oldalon.

A későbbi fejlesztési tervek kapcsán elhangzott az is, tárgyalnak arról, hogy az SZFE-s vizsgafilmek átkerüljenek a Filmarchívum gondozásába, így ezek sem merülnének örök feledésbe.

Káel Csaba arra is utalt, hogy a FILMIO a jövőben – a Netflixhez hasonlóan –, saját tartalmakat is fejlesztene, erről azonban nem tudtunk meg részleteket, és sajnos az ezzel kapcsolatos kérdésemet sem olvasták fel.

A kormánybiztos szerint a távlati tervek között szerepel saját mozik, egy filmmúzeum és egy budapesti filmfesztivál létrehozása is.

A Nemzeti Filmintézet online filmtárára az idei év végéig kedvezményesen lehet előfizetni. December 31-ig 890 forintot kell kifizetni a havidíjas szolgáltatásért. Januártól pedig havi 1190 forintért nézhetnek hazai filmeket korlátlanul a nézők a FILMIO-n, melynek bevételéből a Nemzeti Filmintézet a magyar filmek gyártására fordítható támogatási keretét növeli.A szolgáltatásra itt lehet regisztrálni.

Nem tudtam ellenállni a kísértésnek, hogy összeállítsam a szubjektív listámat a kedvenc magyar filmekből. Nem fontossági sorrend, és lehet, holnap kicsit más lenne, tehát ne vegyétek véresen komolyan:

Az én lányom nem olyan

Felmegyek a miniszterhez

Gyula vitéz télen-nyáron

Mici néni két élete

Ripacsok

Macskafogó

Pogány Madonna

Kontroll

Liza, a rókatündér

Akik maradtak

Nektek mik a kedvenc magyar filmjeitek? Ha gondoljátok, írjátok meg kommentben!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk