JÖVŐ
A Rovatból

Mintha egy versenyautó küzdene egy bogárhátúval – Donald Trump on-line padlógázt nyomott az újraválasztásáért

Trump ismét célzott, érzelmekre ható üzenetekkel bombázza a választókat, miközben elemzők szerint a demokraták egyáltalán nem értik ezt az új médiakörnyezetet.
fotók. Flickr - szmo.hu
2019. október 24.


Link másolása

A sors úgy hozta, hogy Donald Trump számára időben egybeesett a jövő évi választási kampány startja és az impeachment, vagyis elnökkel szembeni alkotmányos vádemelési eljárás megindítása. Trumpot a demokraták azzal vádolják, hogy törvénytelenül, egy katonai segély visszatartásával próbálta rávenni Ukrajnát arra, indítsanak nyomozást Joe Biden fia ellen. Márpedig könnyen lehet, hogy épp Biden lesz a demokraták jelöltje az elnökválasztáson.

Vagyis a vád az, hogy Trump elnöki hatalmát felhasználva próbált beavatkozni az amerikai választási kampányba.

A kongresszusban már tartanak az üggyel kapcsolatos meghallgatások, de nem pihen Trump kampánystábja sem.

Az amerikai lapok szerint olyan eszközöket vetnek be, amelyek jól jelzik, mi várható a következő elnökválasztási kampányban.

Régóta tudjuk, hogy egy közvélemény-kutatásban egyáltalán nem mindegy, miként teszik fel a kérdéseket. A Trump-kampánystáb által az elnök híveihez intézett kérdés így hangzott: „Egyetért-e ön azzal, hogy Trump elnök nem tett semmi rosszat?” Aztán a Twitteren, a Facebookon és a YouTube-on keresztül arra kérték őket, csatlakozzanak az alkotmányos vádemelési eljárás ellen tiltakozó közzösséghez (Official Impeachment Defence Task Force). Az üzenetnek egy hatásvadász videóval adtak még nagyobb nyomatékot. Ebben elővették a már jól ismert összeesküvés-elméletet, ami szerint Trump választási ellenfele, Joe Biden fia összeszűrte a levet az ukrán hatóságokkal Trump megbuktatására.

VIDEÓ: a Trumpot védő kampányvideó

Mit csinált válaszul Biden? Miután nem tudta elérni a Facebooknál, hogy vegyék le az oldalról Trump hirdetését, úgy döntött, hogy az on-line kampányra szánt pénzét inkább a tv-reklámokra költi. Elemzők szerint könnyen lehet, hogy ezzel végzetes hibát követ el.

Biden úgy tűnik, képtelen haladni a korral.

És ez nemcsak rá jellemző. Több amerikai lapban is arról írnak, hogy a demokraták profi politikusai megöregedtek, és még mindig azt hiszik, hogy a tv fénykorában vagyunk, amikor a jelöltek tévés megjelenései vagy a nyilvános viták döntik el a választások kimenetelét.

Ezzel szemben Trump, ahogyan 2016-ban, ezúttal is az olyan közösségi médiumokra építi adatvezérelt kampányát, amelyek elfogadják a célzott üzeneteket.

És bár az elnököt több oldalról is ostromolják, a legtöbb közvélemény-kutatás szerint az amerikaiak többsége elégedetlen vele, 2020-ban ismét uralni fogja ezt a területet.

Erre utal az is, hogy Brad Parscale, aki 2016-ban Trump digitális igazgatója volt, most az egész kampányért felel. Még több célzott reklámot készítenek elő, és még agresszívebben tesztelik azok tartalmi hatékonyságát, miközben folyik a nagyarányú adatgyűjtés, hogy ezek alapján az üzeneteket még tovább finomíthassák.

Minden egyes reklámnál tucatnyi változatot próbálnak ki, hogy megtudják, melyik verzióra a legfogékonyabbak az emberek. Inkább klikkelnek az „adományozz” vagy a „járulj hozzá” gombra? Az alkotmányos vádemelési eljárás elleni tiltakozásul inkább "védelmi alapba" vagy "a védelmi különítmény alapjába" fizetnek szívesebben?

Parscale 2018-ban részletesen beszélt a már 2016-os kampányban is használt módszerükről a PBS Frontline című műsorban. Azt mondta, a legutóbbi elnökválasztási kampányban meg kellett találniuk a nyeréshez szükséges legerősebb üzeneteket Trump számára, majd azokat, akik a kampánystábból a legalkalmasabbak az ilyen üzenetek megfogalmazására. Ezután megnézték, kik élnek a választásokat eldöntő körzetekben, és számukra folyamatosan próbáltak olyan reklámokat készíteni, amelyek a megfelelő reakciót váltották ki.

Naponta több tízezer Facebook hirdetési variációt próbáltak ki. Ha valami nem működött, módosították, majd újrapróbálkoztak, egészen addig, amíg el nem érték a kívánt hatást, például a megosztást, vagy a hozzászólást. Mindez állandó felügyeletet és felülvizsgálatot igényelt.

Amint megvolt az ideális üzenet, átnézték a kulcsfontosságú választókerületben élők fogyasztói és szavazási adatait, a megfelelő kategóriák kiválasztásával becéloztak "mondjuk 300 ezer embert", majd egyetlen gombnyomással a Facebook segítségével országosan is azonosították azokat, akik hasonlóak ehhez a célcsoporthoz.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: