Mintha egy versenyautó küzdene egy bogárhátúval – Donald Trump on-line padlógázt nyomott az újraválasztásáért
A sors úgy hozta, hogy Donald Trump számára időben egybeesett a jövő évi választási kampány startja és az impeachment, vagyis elnökkel szembeni alkotmányos vádemelési eljárás megindítása. Trumpot a demokraták azzal vádolják, hogy törvénytelenül, egy katonai segély visszatartásával próbálta rávenni Ukrajnát arra, indítsanak nyomozást Joe Biden fia ellen. Márpedig könnyen lehet, hogy épp Biden lesz a demokraták jelöltje az elnökválasztáson.
Vagyis a vád az, hogy Trump elnöki hatalmát felhasználva próbált beavatkozni az amerikai választási kampányba.
A kongresszusban már tartanak az üggyel kapcsolatos meghallgatások, de nem pihen Trump kampánystábja sem.
Az amerikai lapok szerint olyan eszközöket vetnek be, amelyek jól jelzik, mi várható a következő elnökválasztási kampányban.
Régóta tudjuk, hogy egy közvélemény-kutatásban egyáltalán nem mindegy, miként teszik fel a kérdéseket. A Trump-kampánystáb által az elnök híveihez intézett kérdés így hangzott: „Egyetért-e ön azzal, hogy Trump elnök nem tett semmi rosszat?” Aztán a Twitteren, a Facebookon és a YouTube-on keresztül arra kérték őket, csatlakozzanak az alkotmányos vádemelési eljárás ellen tiltakozó közzösséghez (Official Impeachment Defence Task Force). Az üzenetnek egy hatásvadász videóval adtak még nagyobb nyomatékot. Ebben elővették a már jól ismert összeesküvés-elméletet, ami szerint Trump választási ellenfele, Joe Biden fia összeszűrte a levet az ukrán hatóságokkal Trump megbuktatására.
VIDEÓ: a Trumpot védő kampányvideó
Mit csinált válaszul Biden? Miután nem tudta elérni a Facebooknál, hogy vegyék le az oldalról Trump hirdetését, úgy döntött, hogy az on-line kampányra szánt pénzét inkább a tv-reklámokra költi. Elemzők szerint könnyen lehet, hogy ezzel végzetes hibát követ el.
Biden úgy tűnik, képtelen haladni a korral.
És ez nemcsak rá jellemző. Több amerikai lapban is arról írnak, hogy a demokraták profi politikusai megöregedtek, és még mindig azt hiszik, hogy a tv fénykorában vagyunk, amikor a jelöltek tévés megjelenései vagy a nyilvános viták döntik el a választások kimenetelét.
Ezzel szemben Trump, ahogyan 2016-ban, ezúttal is az olyan közösségi médiumokra építi adatvezérelt kampányát, amelyek elfogadják a célzott üzeneteket.
És bár az elnököt több oldalról is ostromolják, a legtöbb közvélemény-kutatás szerint az amerikaiak többsége elégedetlen vele, 2020-ban ismét uralni fogja ezt a területet.
Erre utal az is, hogy Brad Parscale, aki 2016-ban Trump digitális igazgatója volt, most az egész kampányért felel. Még több célzott reklámot készítenek elő, és még agresszívebben tesztelik azok tartalmi hatékonyságát, miközben folyik a nagyarányú adatgyűjtés, hogy ezek alapján az üzeneteket még tovább finomíthassák.
Minden egyes reklámnál tucatnyi változatot próbálnak ki, hogy megtudják, melyik verzióra a legfogékonyabbak az emberek. Inkább klikkelnek az „adományozz” vagy a „járulj hozzá” gombra? Az alkotmányos vádemelési eljárás elleni tiltakozásul inkább "védelmi alapba" vagy "a védelmi különítmény alapjába" fizetnek szívesebben?
Parscale 2018-ban részletesen beszélt a már 2016-os kampányban is használt módszerükről a PBS Frontline című műsorban. Azt mondta, a legutóbbi elnökválasztási kampányban meg kellett találniuk a nyeréshez szükséges legerősebb üzeneteket Trump számára, majd azokat, akik a kampánystábból a legalkalmasabbak az ilyen üzenetek megfogalmazására. Ezután megnézték, kik élnek a választásokat eldöntő körzetekben, és számukra folyamatosan próbáltak olyan reklámokat készíteni, amelyek a megfelelő reakciót váltották ki.
Naponta több tízezer Facebook hirdetési variációt próbáltak ki. Ha valami nem működött, módosították, majd újrapróbálkoztak, egészen addig, amíg el nem érték a kívánt hatást, például a megosztást, vagy a hozzászólást. Mindez állandó felügyeletet és felülvizsgálatot igényelt.
Amint megvolt az ideális üzenet, átnézték a kulcsfontosságú választókerületben élők fogyasztói és szavazási adatait, a megfelelő kategóriák kiválasztásával becéloztak "mondjuk 300 ezer embert", majd egyetlen gombnyomással a Facebook segítségével országosan is azonosították azokat, akik hasonlóak ehhez a célcsoporthoz.