JÖVŐ
A Rovatból

Mintha egy versenyautó küzdene egy bogárhátúval – Donald Trump on-line padlógázt nyomott az újraválasztásáért

fotók. Flickr - szmo.hu
2019. október 24.


Link másolása

A pontos célzás mellett a legfontosabb, hogy az emberek folyamatosan lássák a kampányt, a hirdetéseket, az sms-eket, a tweeteket és más tartalmakat. Az Acronym digitális elemzőközpont szerint Trumpék az impeachment-vizsgálat bejelentésének hetében 2,3 millió dollárt költöttek a Facebook és Google-reklámokra, közel ötször annyit, mint az azt megelőző hetekben. A Wesleyan Media Project pedig azt állapította meg, hogy

szeptember közepéig Trump összesen 15,9 millió dollárt költött a Facebookon és a Google-on, 400 ezer dollárral többet, mint a három legnagyobb demokrata párti jelölt együttvéve.

Parscale még 2018-ban a CBS 60 Minutes című műsorában némi iróniával említette meg, hogy ezeket a közösségi platformokat „nagyon liberális emberek” találták ki, akik aligha gondolták volna, hogy egyszer majd konzervatív értékeket fognak hirdetni.

Laura Edelson, a New York-i egyetem kutatója, aki a Facebook politikai hirdetéseit vizsgálja a New York Times-nak így jellemezte a két tábor küzdelmét:

„Mintha egy versenyautó küzdene egy bogárhátúval”.

A demokraták még mindig ott tartanak, hogy a mérsékelteket próbálják megszólítani, és a lehető legkevesebb embert akarják megbántani, annak ellenére, hogy a Berkeley és a Stanford egyetemek kutatói már két évvel ezelőtt kimutatták, hogy az ilyen „meggyőzési taktika” hatása az új médiakörnyezetben szinte a nullával egyenlő.

Elizabeth Spiers, egy digitális közvélemény-kutató cég vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a republikánusok üzenetei azért nem szólnak egységről, polgári értékrendről, mert ezek nem mozgósítanak senkit, annak ellenére, hogy valójában mindenki szeretne egy kevésbé megosztott országban élni. Curtis Hougland, a demokraták internet-jelenlétének erősítésére alakult MainStreetOne vezetője szerint

„az egyik fél fegyverként használja a hálót, a másik nem. A demokraták a tényekre és az adatokra helyezik a hangsúlyt. A másik fél a félelmekre játszik és az érzelmekre hat. Az egész az érzelmi rezonanciáról szól.”

Mostanára a fiatalok átköltöztek az Instagramra és a Snapchatre, míg az idősebbek egyre többen lettek a Facebookon.

2011 óta megduplázódott a 65 év feletti amerikai Facebook-felhasználók száma.

Ezt Parscale-ék már 2016-ben is tudták, és „Amerika elfelejtett népét” személyre szabott üzenetekkel bombázták.

Ráadásul a Facebook algoritmusa kifejezetten támogatja az érzelmekre ható üzeneteket, függetlenül azok valóságtartalmától. Az elérést alapvetően az határozza meg, mennyien klikkelnek, osztanak meg és reagálnak egy-egy bejegyzésre. Mindegyik kampányüzenet kap egy „aktivitási ráta besorolást”, és minél megosztóbb egy téma, annál több lesz rá a reakció. Trump kampányának provokatív témái így nagyobb aktivitást generálnak, mint a demokraták visszafogottabb üzenetei. Shomik Dutta digitális stratéga a New York Times-nak ezzel kapcsolatban azt mondta,

a Facebooknál létezik egy olyan algoritmikus torzítás, amely felszínre hozza a gyűlöletet, a negativitást és a haragot.

Ezt persze a Facebook tagadja. A legnépszerűbb közösségi portál azt állítja, a 2016-os választások óta próbálják megakadályozni, hogy egy külföldi hatalom jól álcázott dezinformációkkal beavatkozzon a kampányba, ahogy azt az oroszok tették. Biztonsági és tényellenőrző csapatokat hoztak létre, hogy a hamis híreket kiszűrjék,

csakhogy a tényellenőrzést nem alkalmazzák a politikai hirdetésekre.

Ez tette lehetővé Trump csapata számára, hogy a Facebookon olyan hirdetéseket tegyenek közzé, amelyeket a hagyományos tv-csatornák elutasítottak.

Daniel Kreiss, az észak-karolinai egyetem tömegkommunikáció professzora szerint az is Trump kezére játszik, hogy a hivatalban lévő elnöknek a párton belül nincs kihívója, tehát a kampánystábjának három éve volt, hogy adatokat gyűjtsön, amiket azután felhasználhatnak a célzott reklámok tesztelésére, a szavazók profiljának felépítésére és a mikrotargetálásra.

Ehhez minden korábbinál hasznosabb eszköz lesz a mostani kampányban a MAID, vagyis a mobil-reklámazonosító (Mobile Advertising ID).

Ez a weboldalak sütijeihez hasonlóan működik, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy ezeket az azonosítókat az operációs rendszerek gyártói kezelik, vagyis leggyakrabban a Google és az Apple. A céljuk az, minél célzottabb reklámok jelenjenek meg a mobilkészülékeinken. Rögzítik, milyen alkalmazásokat töltöttünk le, miket használtunk, mikre kattintottunk rá.

De a mobil-reklámazonosítók nemcsak a felhasználó magatartását követik nyomon, hanem a mozgását is.

A Mashable szerint a Trump kampány például már az adatvédelmi szabályzatában jelzi, hogy információkat gyűjthetnek a felhasználók tartózkodási helyéről is.

Mindkét nagy amerikai pártnak megvannak a maguk óriási listáik a szavazókról és a nemszavazókról egyaránt, tudják, mikor, hogyan használják a hitelkártyájukat, milyen újságokra fizetnek elő, melyik egyházközségnek és klubnak a tagjai, van-e vadász vagy horgász-engedélyük, és mindezek nagyon hasznosak annak előrejelzésére, hogy vélhetően kire szavaznak. A MAID segítségével pedig helyalapú üzeneteket küldhetnek nekik, például, hogy a tartózkodási helyük alapján mikor és pontosan hová menjenek el szavazni.

Az elemzők szerint Trump újraválasztási kampányában döntő szerepe lehet a digitális technikáknak.

Mivel Trumpnak kevés esélye lenne többséget szereznie a jelenlegi körülmények között, Parscale-ék vélhetően minden eszközt bedobnak, hogy elriasszák a tömegeket a demokrata párti jelölttől, gondosan kiválasztott célzott üzeneteket küldve azoknak, akik a demokrata program valamelyik pontjával nem értenek egyet. Valószínűleg ipari méretekben nyomják majd azokat a témákat, amelyek megrémisztik vagy feldühítik a szavazókat, hogy egyeseket szavazásra, másokat pedig éppen otthon maradásra ösztönözzenek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Újabb rekord dőlt meg, most az óceánok vízfelszínén mértek olyat, amit eddig még nem láttak
Április közepe óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az évnek ebben a szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete.

Link másolása

Kedden megdőlt az világóceán felszíni hőmérsékletére vonatkozó melegrekord - írja az Időkép.

Nem lassul az óceánok felmelegedésének üteme, olyannyira nem, hogy április 23-án minden eddiginél magasabb hőmérsékletet ért el globálisan a vizek felszíni hőmérséklete.

Az új rekord 21,18 fok, ami, még ha egy hajszállal is, de felülmúlta a március 1-én felállított 21,17 fokos rekordot.

Április 17. óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az év ezen szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete. Ráadásul hivatalosan is véget ért az El Niño, ami az átlagosnál magasabb tengerfelszín-hőmérsékleteket eredményezett a Csendes-óceán egyenlítőhöz közeli területein.

A melegedés a mi időjárásunk szempontjából legmeghatározóbb észak-atlanti térségben is jelentős. Itt jelenleg átlagosan 21 fokos a felszíni vízhőmérséklet, ami 0,4 fokkal magasabb a tavaly ilyenkor mért értékhez képest.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: