hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Kamerakép alapján követhetik a kacsák súlyát, kielemezhetik a méhek hangját – így segít az agrárinformatika

"Ki kell alakítani a bizalmat, hogy ezek a megoldások elterjedhessenek a gyakorlatban" – interjú dr. Alexy Márta agrármérnökkel, az ELTE Informatikai Karának oktatójával.

Link másolása

hirdetés

2050-re több, mint 9 milliárd ember lesz a Földön, azonban az élelmiszertermelés adottságai régiónként eltérőek. Nem mindenütt intenzívek a gazdálkodási módszerek, viszont ahol igen, ott úgy kellene előállítani az élelmiszer-alapanyagokat, hogy a károsanyag-kibocsátást minimalizájuk. Ebben segíthet az agrárinformatika.

"Egy vizsgálat szerint egyes élelmiszereink átlagosan 2500 km-t tesznek meg a nemzetközi logisztikai hálózatokban, mire a farmtól eljutnak a fogyasztókig."

- mondja Alexy Márta, az ELTE IK Adattudományi ás Adattechnológiai Tanszék adjunktusa.

"Az informatika abban tud segíteni, hogy a jelenlegi gazdálkodási gyakorlatba beépülve, az állati- és növényi termékek előállításáról pontosabb információkat ad a termelőknek, így mutatva meg nekik, hogy mennyire hatékony a termékelőállításuk. A környezeti szempontokat figyelembe véve, a termelési hatékonyság növelésében szeretnénk nekik segíteni."

2019 óta több agrárinformatikai pilot projekt fut az ELTE Informatikai Karán. Az egyik ilyen projekt egy pecsenyekacsa-hízlalással foglalkozó telepen zajlik.

"Azt vizsgáljuk, hogy képesek vagyunk-e kameraképek alapján meghatározni a madarak egyedi súlyát. Ha az egyedi madársúlyok között kisebb a különbség, az jó a vágóhídnak is, hiszen kisebb lesz a vágási veszteség. Ezenkívül a kamerarendszer arra is jó, hogy lássuk, ha felborul egy kacsa, mert segítség nélkül nehezen vagy nem tud visszafordulni és felállni. Ha nem vesszük észre időben, és nem segítünk, akkor a madár elpusztulhat, ami növelheti az elhullást, ezáltal a termelés gazdasági veszteségét is."

hirdetés

Fotó:Alexy Márta

Az informatikai megoldások segíthetnek fenntarthatóbbá tenni a Föld egyre növekvő népességének élelmiszerellátását, de nem elég általános megoldásokat kidolgozni az egyes szektorokra.

"A gazda gyakorlati tapasztalatának, gyakorlati tudásának hasznos adatokká való alakítása minden esetben egyedi informatikai megoldást igényel." - mondja Alexy Márta.

Első lépésben mindig fel kell térképezni az adott területet, megfigyelni a folyamatot, sokat

beszélgetni a gazdálkodóval, megérteni a problémáját. Ezt követően lehet az adott körülményeknek és gazdálkodási gyakorlatnak, illetve a tulajdonos elvárásainak megfelelően kialakítani az informatikai megoldást.

"A méhészek a méhek hangja alapján következtetnek a kaptárak egészségi állapotára. Segíthetünk-e azzal, ha mi elemezzük a kaptár hangjait, és a kaptár felnyitása, valamint az állatok megzavarása nélkül tudunk gyakorlati információt adni a méhcsalád állapotáról?"

"A gazdák hosszú idő alatt kialakult, jó gyakorlatokat alkalmaznak a termelő tevékenységük során. Mi a szükséges mértékben kiegészíteni és erősíteni szeretnénk a munkájukat az informatika segítségével.”

Nem kizárólag az élelmiszertermelés üzemi szintjén van szükség változásokra. Tudatos vásárlással például mindenki képes befolyásolni a mezőgazdasági termékek környezetterhelő hatásait. Elég ha arra gondolunk, hogy például a hazánkban januárban megvásárolható szőlő sokszor több ezer kilométert tesz meg, mire az asztalunkra kerül.

"Amit egy adott régió lokálisan meg tud termelni és idény jellegű, azokat akkor fogyasszuk, amikor azoknak “szezonjuk van”, ahogyan a nagyszüleink is tették. A covidos időszak is megmutatta, hogy a lokális piacok is képesek ellátni jó minőségű és elegendő élelmiszerrel a fogyasztókat."

- mondja Alexy Márta.

Tapasztalatból tudjuk, hogy magyar fokhagyma helyett sokszor találunk külföldit a boltok polcain.

"Van érdekképviseleti szervezete a magyar hagymásoknak. Velük is beszélgettünk már arról, hogy milyen informatikai megoldásokkal tudnánk segíteni a munkájukat, erősítve a piaci pozíciójukat. Ahogy ők mondják, a szakmában egy egységes árualapot szeretnének kialakítani, amely fontos ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű, valamint folyamatosan szállítható mennyiséget tudjanak prezentálni a nagyobb láncok részére, hogy azoknak ne kelljen a hagymát külföldről behozniuk.”

Ahhoz, hogy a magyar gazdák hatékonyabban tudjanak termelni, a gazdálkodás körülményein kell javítani.

"Olyan digitalis megoldásokat kell fejleszteni, amely beépülve a napi gyakorlatukba, jövedelmezőbbé teheti a termelést. Az így megtakarított pénzből tud fejleszteni a termelő, majd gépekbe, eszközökbe és újabb digitalis megoldásokba invesztálni. Ez a fajta gondolkodásmód a jelenleg még újnak és ismeretlennek számító digitalis megoldásokkal szemben a gazdálkodói bizalomra épül, amely pedig csak több jó gyakorlaton keresztül alapozható meg, amelyek bizonyítékot adnak a termelőnek. Ezért nagyon fontosak azok az ún. pilot-projektek és kísérletek, melyekkel mi is foglalkozunk az ELTE Informatikai Karának Agrárinformatikai kutatócsoportjában." - magyarázza a kutató.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Szenzáció: Időkristályt hozhattak létre a Google kvantumszámítógépes laborjában

A tanulmányt egyelőre még nem tudták átnézni a tudományos közösségek, így egyelőre csak feltételezhető, hogy a világon először valóban sikerült időkristályt létrehoznia az embernek.

Link másolása

hirdetés

Több tucat tudós és a Google kvantumszámítógépes laborja létrehozhatta a világ első időkristályát - írja a Next Web cikkére hivatkozva a Telex.

A kutatásról készült tanulmány egyelőre pre-print, vagyis a tudományos közösség még nem nézte át az eredményeket. Ebből adódóan egyelőre csak lehetséges, hogy a tudósoknak sikerült időkristályt gyártaniuk.

Az időkristály egy olyan kristályszerkezet, ami folyamatosan egy konfigurációból a másikba változik át anélkül, hogy energiát használna.

Ha a tanulmány minden tudományos elvárásnak megfelel majd, akkor az egy hatalmas lépés lesz a sci-fikből ismert technológiák felé, mint például a teleportálás, a térhajtómű vagy egy örökmozgó, üzemanyag nélküli generátor. Ezekhez azonban kvantumszámítógépekre van szükség, ami ugyan nagyon hasznos, de legalább annyira összetett és nehézkes technológia.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ

Megmentette a Tesla automata pilótája a részeg sofőr életét, aki eszméletét vesztette a volán mögött

A fiatal férfi olyan mélyen aludt, hogy még a folyamatos dudálásra sem tért magához. Egyesek szerint a Tesla fejlett technológiája még több ilyen esethez vezethet.

Link másolása

hirdetés

Akár meg is halhatott volna a részeg férfi, aki elvesztette az eszméletét a volán mögött ülve egy Teslában Norvégiában, de szerencséjére a kocsi megmentette az életét - számolt be róla az Indy100.

Az esetről egy másik autós készített egy videót menet közben. Ezen az látszik, ahogy a kétsávos úton közlekedő Tesla Model S típusú autóban ülő fiatalember lehajtott fejjel, csukott szemmel ül a vezetőülésben.

Az elektromos, önvezető autó okosrendszere felismerte, hogy a sofőr nem reagál, ezért automata üzemmódba kapcsolt, majd egy alagútban félreállt és bekapcsolta a vészvillogót. Az ezt levideózó másik autós lelassított és dudálással próbálta felébreszteni az öntudatlanul ülő sofőrt, de nem járt sikerrel.

A helyi rendőrség később azt közölte, hogy a 24 éves férfi részeg volt, de tagadta, hogy így vezetett volna. Nyomozást indítottak az ügyben, a férfi jogosítványát pedig ideiglenesen bevonták. Az alagutat lezárták, amíg megérkezett a segítség.

A hír a Twitteren is elterjedt, a felhasználók pedig vegyesen reagáltak. A Tesla-rajongók nem győzték dicsérni az autó képességeit, mások viszont arra világítottak rá, hogy ez egy jó példa arra, hogy a fejlett technológia felelőtlenségre ösztönözheti az embereket.

hirdetés

"Az a férfi részegen aludt, mert a Tesla automata pilótája üzemmódja miatt azt gondolta, hogy oké, ha így kimegy az útra" - írta egy kommentelő.

"Úgy tűnik, ez egy olyan probléma lehet, amit az önvezető autók okoznak. Az önző részegek azt hiszik, rendben van, ha így ülnek volán mögé, mondván az autó úgyis elvezeti saját magát. Ez felelőtlen, veszélyes és félelmetes. Talán a Tesla beépíthetne egy szondát az autó elindításához" - írta le a véleményét egy másik.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Élhetetlen lesz Afrika legnépesebb városa az évszázad végére a szakértők szerint, ha minden így megy tovább

A nigériai Lagost a klímaváltozás okozta környezeti problémák sújtják: a tengerszint emelkedése, az egyre súlyosabb áradások és a parti erózió.

Link másolása

hirdetés

Nigéria lakói már hozzászoktak ahhoz, hogy évente többször is áradás sújtja hazájukat, pláne a legnagyobb várost márciustól novemberig, az esős időszakban. Idén július közepén azonban az elmúlt évek egyik legsúlyosabb árvízével kellett szembenézniük Lagosban, ami még náluk is szokatlan.

Az internetre felkerült fotókon és videókon jól látszik, hogy mennyire komoly volt a helyzet: utcákat, utakat, kerteket öntött el a víz, amely a közlekedést is megbénította.

"Amikor elindultam otthonról kocsival, még nem is tudtam, hogy ilyen sok eső esett. Nagyon erős volt a forgalom az árvíz miatt, minél messzebb mentem, annál magasabb volt a vízszint. Egyre csak emelkedett, aztán már elérte az autóm lökhárítóját is, majd elkezdett befolyni a víz"

- mesélte a CNN-nek egy helyi lakos, Eselebor Oseluonamhen.

Lagos most 24 millió embernek ad otthont, ezzel Afrika legnépesebb városának számít.

Az évszázad végére azonban élhetetlenné válhat a tudósok szerint az egyre extrémebb időjárás és a tengerszint emelkedése miatt.

Nigéria legnagyobb városa részben szárazföldön helyezkedik el, részben pedig szigetek alkotják. Lassan pusztuló tengerpartja egyre inkább sebezhetővé teszi az árvizekkel szemben. Környezetvédelmi szakértők szerint a parti erózióhoz a globális felmelegedés és a homokbányászat is nagyban hozzájárul.

hirdetés
Egy másik súlyos probléma pedig a tengerszint emelkedése, a víz ugyanis fokozatosan bekebelezi a partot.

A Victoria-sziget egyik teljesen új, part menti városát például már egy 8 kilométer hosszú betontömbökből épített fal védi majd a tengertől.



# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Autómentes IKEA nyílik a világon elsőként Bécs belvárosában

Csak azt lehet megvenni, ami gyalog, biciklin, vagy közlekedési eszközökön is szállítható, a vásárláshoz pedig elég egy okostelefon.
Fotó: IKEA - szmo.hu
2021. augusztus 03.


Link másolása

hirdetés
A világon elsőként Bécsben nyit olyan üzletet a svéd bútoróriás, az IKEA, amelyhez nem tartozik parkoló. Csak azt lehet megvenni, ami gyalog, biciklin, vagy közlekedési eszközökön is szállítható, a vásárláshoz pedig elég egy okostelefon.

Az autómentes bútoráruház augusztus végén nyílik meg a belvárosban.

Az automatizálás a digitalizáció és a fenntarthatóság szellemében épült Bécs legújabb IKEA-áruháza, amely idén augusztus 26-án nyit meg. A vásárláshoz már nem lesz szükség nagy bevásárlókocsikra, elegendő lesz egy okostelefon. A vásárló az IKEA-applikáció segítségével magának szkennelheti be a kívánt terméket, amit aztán rögtön ki is fizethet és mérettől függően magával vihet.

Az alagsorban található automatizált raktárban több mint 3.000 árucikk áll készen az azonnali elvitelre, a nagyobb termékeket kiszállítják, vagy egy külső átvételi ponton átvehetők. A tévhitekkel ellentétben ezekkel a lépésekkel az IKEA nem a dolgozói létszámot akarja csökkenteni: a Westbahnhof mellett található áruházban 320 embert foglalkoztatnak majd.

Az áruház tervezésekor a fenntarthatósági szempontokat helyezték előtérbe. Az épület mellett csak kerékpáros parkoló kap helyet, autóval nem lehet megállni. Ezen kívül nagy hangsúlyt fektettek a zöldítésre is: 160 óriáscserépbe ültetett fa szolgálja a homlokzatok és a tető árnyékolását, utóbbira napelemeket is telepítenek.

A látogatók maguk is élvezhetik a növények közelségét a zöld tetőteraszon. A gasztronómiai kínálatban pedig nagyobb szerep jut majd a vegetariánus fogásoknak.

Az IKEA a biztonságos vásárlás érdekében az első időszakban egy online foglalható jegyhez köti a látogatást. Jegyet 30 perces intervallumokra adnak ki, így szabályozzák a létszámot a bejáratnál.

hirdetés

Ausztria eddigi legkisebb IKEÁ-ja összesen 140 millió euróból épül. A bútoráruháznak helyet adó épületben hét emeletből ötöt a svéd bútorkereskedő foglal majd el, a felső kettőre egy főként fiataloknak és üzleti utazóknak szánt szálloda költözik. Az IKEA egyébként a pandémiás időszak ellenére is nyereséges Ausztriában. A 2019/20-as üzleti évben forgalma 5,5 százalékkal 847,3 millió euróra nőtt, amelyből 124 millió eurót az online értékesítés tett ki.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: