KULT
A Rovatból

A sötét oldal mi magunk vagyunk – 50 éve jelent meg a Pink Floyd The Dark Side of The Moon című korszakos albuma

Minden idők legsikeresebb progesszív rock-lemeze lett, 1973 és 1988 között összesen 736 hétig volt fenn a Billboard 200-as listáján. A tökéletes quadrofón hangzás miatt máig a gyűjtők és a vájtfülűek első számú albuma.

Link másolása

1973 nyarán Balatonföldváron dolgoztam egy üdülő vitorlás sétahajóján. Remekül éreztem magam matrózként, esténként pedig 17 évemnek megfelelően a helyi zenés helyekre tértem be, ahol élő zene és wurlitzer váltakoztak. Egyik alkalommal a zenegépből egy furcsa basszusfutam ütötte meg a fülemet, egy erőszakosan dekadens ének, majd egy hasonló hangulatú szaxofonszóló, amely egy harsány leütéssel átment gitárimprovizációba. Megnéztem, mi ez az újdonság, és alig hittem a szememnek: a Pink Floyd Money című dala volt.

Akkor már jól ismertem a cambridge-i bandát, volt tőlük egy-két olyan lemezem, amivel nálam konzervatív zenei ízlésű családomat ki lehetett volna üldözni a világból, és el sem tudtam volna képzelni, hogy egyszer olyan közegben hallom egyik dalokat, amelyeket általában a slágereknek tartanak fenn.

A Money a The Dark Side of The Moon című albumuk második oldalát nyitotta, és nemcsak ez a dal lett toplistás, hanem a lemez is – méghozzá hosszú éveken át. A mai napig minden idők legsikeresebb progresszív-rock lemeze lett. Az 1973. március 1-én megjelent LP úgy vitte át a Pink Floydot az elvont „underground” stílusból egy populárisabb hangzásvilágba, hogy közben megőrizték igényességüket, kísérletezőkedvüket, és nem utolsósorban a komor világképüket.

1973 az irányzat, az „egész estés” concept-albumok csúcséve volt. A magas szintű zenei háttérrel rendelkező előadók és együttesek már évek óta egy-egy téma vagy történet köré építették összefüggő kompozícióikat, sok esetben már eleve színpadi produkcióban is gondolkodtak. Ebben az évben olyan máig példaértékű lemezek születtek, mint a Jethro Tull A Passion Play-e, a Yes Tales From Topographic Oceans-e, az Emerson, Lake and Palmer Brain Salad Surgery-je, vagy a The Who Quadropheniája, hogy csak néhányat említsünk a rendkívül gazdag kínálatból. Ezekből, már az egyes darabok hossza miatt sem igen került fel a slágerlistákra, a Pink Floyd egészen ritkaságnak számított – a banda egész történetében egyetlen number one-t tudott produkálni, 1979 végén az Another Brick in the Wallt – a Money mégis széles körben népszerű lett az albumtól függetlenül is.

„Vannak, akik fekete-fehérrel kezdenek és csak azután jutnak el a szivárvány színeihez. Mi fordított sorrendben haladunk” – nyilatkozta az együttes vezetője, Roger Waters, aki akkor még több évtizede tartó depressziójának csak az elején tartott.

A rock-világ leghíresebb grafikai stúdiója, a londoni Hypgnosis által készített fekete alapú borítón látható prizma, amelyből egy hétszínű fénytörés nő ki (a hátlapon pedig ugyanennek a fordítottja), pontosan jellemzi a The Dark Side of The Moon közös tőről fakadt sokszínűségét, amelynek háttérében azonban ott van az elpusztíthatatlan sötét oldal.

Repülőtéri katasztrófa. Igazi repülővel, igazi áldozatokkal. Véletlenül eltalált, eltévedt gépek, titkos szigetek, lángban álló országok, tengeröblök felett. Az utolsó csepp üzemanyagig kering a gép. De van rajta valami különleges anyag, amely megállítja a lenti életet. Egyszerre szólal meg minden óra, mégsem mozdul senki. De mindegyik mozdulatlanná merevedett embernek ott dobog a szíve, mint az elátkozott szerelmeseké, akiket az Ördög kővé változtatott, mert megtagadták a parancsait.

Roger Waters, David Gilmour, Rick Wright és Nick Mason csaknem 18 hónapig játszották a Dark Side teljes zeneanyagát, egyes elemeit már 1970-től, együtt a korábbi nagyobb lélegzetű darabjaikkal, mint az Atom Heart Motherrel, vagy az Echoeszal – mielőtt felvették és 1973. március 1-jén megjelentették a lemezt. A zenével együtt kipróbálták élőben a látványos színpadi show-t is. Az eredeti anyag ennél bővebb volt, a koncertekről számos kalózfelvétel készült, és a gyűjtők szerint például az 1972. februárjában a londoni Rainbow-színházból „ellopott” felvételek sokkal jobbak. (A rajongóknak most már van összehasonlítási alapjuk, mivel 2015-ben hivatalosan is kiadták ezt a koncertet dupla CD-n). Az eredmény így is a tökéletesség határát súrolja.

Bár elvileg különálló darabokról van szó, elképzelhetetlen lenne részleteiben végighallgatni ezt a rockot, ipari zenét, rádiófecsegéseket, ideges nevetéseket, pénzcsörgést, az akkori sztereotechnika minden vívmányát felvonultató, ritmikájában inkább lassú, de hangszerelésében annál tömörebb 44 percet.

A kezdeti, Speak To Me címet kapott szívdobogást követő sejtelmes Breathe megadja az alaphangot: csak magadra számíthatsz ebben a világban: A pánikot keltő On The Run után, amelynek elektronikus ostinatóját Waters a nevezetes pompei koncert egyik szünetében kísérletezte ki), brutális ébredés a Time bevezetője, mielőtt visszatér a Breathe. Az első oldalt záró The Great Gig In The Sky, amelyhez eredetileg egy komor emelkedő hangsor is fűződik, megalázóan puritán zongorájával egy velőtrázó női sikolyaival egy szado-mazo filmben is megállta volna a helyét. A Money groteszk rock-bluesa remek lehetőség Gilmournak, hogy egy kicsit visszatérjen saját gyökereihez. Az Us and Them az emberek közti kibékíthetetlenségre reflektál egy lírai szaxofonszólóval. És ekkor jön a váltás.

Immár öt év telt el azóta, hogy a Pink Floyd alapítója, énekes-gitáros-zeneszerzője, Syd Barrett, mértéktelen drogfogyasztással súlyosbított bipolaritása miatt kiszállt a bandából, de szellemének, nyomasztó egyéniségének hatása ott lebegett a többiek felett, mind a zenében, mind a gondolatiságban. Egyesek szerint éveken át ott volt a koncerteken, sőt a színfalak között játszott is, de erre máig nincsen semmi bizonyíték.

A Dark Side-on kezdődik el a Barrett-hatás alól való felszabadulás folyamata, ami a pszichológiában jól bevált „kibeszélést” alkalmazza.

Az Any Colour You Like hangszeres kompozíciója Wright szintetizátorszólójával, amelyben korábbi Floyd-motívumok is felbukkannak, átvezetnek a lemez kéz utolsó darabjába. Waters mindkettőben félelmetesen eltalálta szövegeiben Syd állapotát. A Brain Damage főhőse egy „fűben heverő holdkóros”. „Bezártad az ajtód/eldobtad a kulcsot/valaki van a fejemben/de nem én vagyok… ha a felhő robban/mennydörög a füled/üvöltesz és nem jön felelet/és ha a bandában hamisan játszanak/a hold sötét oldalán meglátlak”. Az Eclipse pedig e lehangoló sorokkal végződik: „Mindaz, mi lesz/mindaz, mi volt/mindaz, mi lesz/a nap alatt már/minden felhangolt/de a napot eltakarta a hold”. Tehát felejtsük el egyszer s mindenkorra, hogy a Dark Side-nak bármi köze lenne az „űrrockhoz”.

Az album elképesztő sikert aratott: 1973 és 1988 között összesen 736 hétig volt fenn a Billboard 200-as listáján, Nagy-Britanniában és Egyesült Államokban egyaránt 15-szeres platinalemez lett, 50 év alatt több mint 50 millió példányt adtak el belőle világszerte. Magát az együttest is meglepte ezt a hihetetlen népszerűség, amely végleg kivitte őket a „rétegzenészek” kategóriájából. Gilmour évtizedekkel később úgy nyilatkozott, hogy valójában semmi más nem történt, minthogy sikerült a zenei elképzeléseiket megfelelő szövegekkel és egy jól eltalált lemezborítóval elegyíteni.

A Dark Side hazai népszerűségére jellemző, hogy a Money-ból a Kockázat című pénzügyi-gazdasági műsor szignálja lett, de az On The Runból és a Time-ból is felhasználtak részleteket különböző hírműsorokban.

A Pink Floyd ezzel csúcsra ért, de miközben zenéjük egyre szélesebb tömegeket érintett meg, és a következő lemezzel, a Wish You Were Here-rel úgy tűnt, megszabadulnak Syd Barrett kísértetétől, a zenekar egyre inkább Waters súlyosbodó önimádatának és a világgal szembeni paranoiájának lett a szenvedő alanya. Glmour, Wright és Mason alkotói tevékenysége a háttérbe szorult, mire 1979-ben eljutottak a The Wallig, már szinte Waters „kísérőzenekarává” süllyedtek, és a Floydot egy újabb orbitális siker sem menthette meg a széthullástól.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: