KULT
A Rovatból

„Nem éreztünk politikai nyomást, hagytak minket dolgozni” – találkozás Módos Péterrel

Módos Péter, a klasszikus magyar zenei televíziózás egyik kulcsembere, az Egymillió fontos hangjegy és a Pulzus műsorok szerkesztője mesélt a hetvenes-nyolcvanas évek rockzenéjéről és a tévézésről.

Link másolása

Módos Péter 1968-ban került a tévé zenei és szórakoztató főosztályára, és ez az időszak ma is úgy él benne, hogy akkor kezdődött a magyar televíziózás fénykora. 32 évet töltött a tévénél, és nevéhez fűződik több olyan műsor, amelyek mérföldkövet jelentettek a zenés televíziózás műfajában, mint az Egymillió fontos hangjegy, a Pulzus, majd a Pori jazz-fesztivál koncertjeinek felvétele.

A közelmúltban jelent meg a Kossuth Kiadónál az Egymillió fontos emlék című memoárkötet, amelyben Módos Péter Kabai Józseffel idézi fel életét, egymásra találásukat élete párjával, Verával, és természetesen a tévézéshez, a zenéhez fűződő emlékeit. Mi elsősorban ez utóbbiakról beszélgettünk.

„Az volt a legfeltűnőbb, hogy valamennyien új fiúk-lányok voltunk és senki sem dicsekedhetett azzal, hogy többet tud a másiknál. Akadtak persze olyanok, akiknek a vérében volt ez a műfaj. Magatartásunk is ennek megfelelően alakult, mindenkiben volt egy kis tartózkodás, és távol állt tőlünk a nagyképűsködés. Aztán később megjött az önbizalmunk, felszínre kerültek azok az ambícióink, amelyek a televíziós munkához feltétlenül szükségesek, de azért többségünk megmaradt szerénynek. Nem volt „gizdáskodás”, ahogy akkoriban mondták, mindenki betartotta a saját szabályait, és így jól szinkronban lehettünk egymással.”

Módos Péter azért nem minden előzmény nélkül csöppent bele ebbe a világba. Klasszikus zongoratanulmányokat folytatott, de már a 60-as évek elejétől rendszeresen járt a budai Ifjúsági Parkba, a különböző klubokba és személyesen is megismerkedett a magyar beat-korszak első nemzedékével, akik utat törtek maguknak a könnyűzenében. Tagja volt a KISZ KB által létrehozott Budapesti Könnyűzenei Ifjúsági Klub elnökségének is, amelynek elnöke Bergendy István volt, ő pedig az egyik alelnök Illés Lajos és Sztevanovity Zorán mellett.

„A hagyományos tánczene már a végét járta. A korai beat-zenészek újszerűsége nemcsak a repertoárban, az előadásmódban nyilvánult meg, hanem a közönséggel való élő kapcsolatteremtésben is, ez létkérdés volt számukra, hiszen a lemez- és tv-felvételek előtti időkben így válhattak csak népszerűvé. Nagyon jól éreztük magunkat együtt, ugyanakkor sokat tanultunk is tőlük, olyasmit, amit a hagyományos tánczenétől nem kaptunk meg. Én különösen szerettem a Bergendyéket, mert ők a tartalmas, jazzes irányzatot képviselték, amelyben kijött zenei képzettségük. És nagyon izgalmasak voltak az Illés zenekar törekvései. Igazi vagány gyerekek voltak, akik mindenféle zenéhez a legnagyobb természetességgel tudtak hozzányúlni. Ezek az együttesek, de említhetném a Metrót vagy az Omegát is, húzták maguk után a mezőnyt, mert pontosan tudták, hogy mit akarnak. Mi pedig loholhattunk utánuk… Nekünk, tévéseknek rá kellett hangolódnunk a beat-zene stílusára, miközben a korszak társművészetei, főleg a filmek, is hatottak ránk. Együtt nőttünk fel velük, és együtt is öregedtünk meg”.

Ha már a filmnél tartunk: Módos Péter dolgozott Kovács András Extázis 7-től 10-ig című, 1968-ban készült filmjében, amely mai szemmel is rendkívül fontos kordokumentum a beat-jelenség hatásáról, társadalmi szerepéről és megítéléséről. „A beat által kiváltott extázist nem a szó szoros értelmében kell érteni, hanem mint egy természetes módon belénk ivódó érzést, ami miatt nem volt szégyellni valónk”. A film egyik érdekes színfoltja, hogy megjelenik egy lakli fiatalember, aki a Horváth Charlie vezette Olympia zenéjére táncol, majd a Rolling Stones-ról beszél. Földes László, azaz Hobo.

„Hobo nagyon érdekes fazon volt, mert nem a kis zenei tudományokat képviselte, hanem az egész látásmódot. Nem tudott ugyan g-dúrban skálázni, de benne volt az egész életérzés, és jó stílusérzéke volt.”

Hamarosan elindultak a zenés tv-show-k. Módos az elsőt Koncz Zsuzsával készítette, akivel a mai napig egész családja szoros baráti viszonyban van, aztán jöttek a többiek: az Illés, az Omega, az Locomotív GT. Ezek a félórás műsorok, amelyek az előadók egy-egy új nagylemezére épültek, képi világukban, vágásaikban jó egy évtizeddel megelőzték a videóklip-világdivatot. Máig emlékezetes például az Add a kezed című Illés-film, amelynek rendezője Sándor Pál volt. Ő később többször dolgozott az LGT-vel, Módos Péter másik nagy kedvencével.

„Presser Gábor fogalom volt, és ma is az. Az LGT-ről bátran kijelenthetjük, hogy messze megelőzték a korukat, és mindig kitaláltak valami újat, amivel meg tudtak lepni bennünket. Ezek a bandák mind vágytak a vezető szerepre, és tettek is érte szorgalommal, lelkesedéssel.”

1976-ban új színfoltot jelentett az akkor még egyetlen csatornán sugárzó magyar televízióban, az Egymillió fontos hangjegy című, hetenként húsz percben jelentkező műsor, amelyben igyekeztek a pop-rock műfaj legszélesebb skáláját bemutatni a jazzes törekvésektől a diszkóig. Különböző nosztalgia-műsorokban, vagy mostanában szilveszterkor az éjfél utáni zenés programban gyakran látjuk viszont ezeket a felvételeket.

A címet szabadon „loptuk” Mark Twain Egymillió fontos bankjegy című novellájából, és egy szójáték is volt benne, mert a hangjegyek fontosságát akartuk vele hangsúlyozni. Hét éven át csináltuk nagy örömmel, sok leleménnyel. Ez a műsor volt az egyik legfontosabb eszköze a lemezek propagálásának.” Módos Péter szerint nemigen éreztek politikai nyomást, hagyták őket nyugodtan dolgozni, a „zenei köröktől távolállók” is nagy türelemmel viseltettek irántuk és örültek a sikereiknek.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: