KULT

George Clooney 60 – itt vannak a kedvenc filmjeink tőle

Május 6-án ünnepli kerek születésnapját a színész, akit a Vészhelyzetben zártunk a szívünkbe, és máig az egyik legsokszínűbb hollywoodi figura.

Link másolása

Sok mindent tudunk egyik kedvenc hollywoodi színészünkről: például hogy volt egy malaca, nem zavarja, ha Mr. Amalnak hívják, mert büszke a feleségére, későn lett apa, ráadásul ikrei vannak, és évekig ő volt Hollywood ügyeletes agglegénye. Most viszont mi a szakmai oldalát nézzük, és összegyűjtöttük, mely filmjeit nézzük szívesen bármikor újra. Mert Clooney nemcsak nagy viccláda, hanem remek humorú és tehetségű színész is, legyen szó bármilyen műfajról.

10. Nespresso-reklámok

Azért van helyük a listán, mert a világon a legtöbben valószínűleg ezekben a kisfilmekben látták Clooney-t. Mindemellett megvan bennük minden, amit Clooney-ban szeretünk. A sármjával még a férfiakat is leveszi a lábáról, egyedi, önironikus humorát pedig pont úgy hagyták, hogy használja, mintha egy filmben játszana. Ikonikus darabokká váltak ezek a kisfilmek.

9. Gravitáció

Clooney maga is rendező, így remekül érez rá mindig, hogy színészként mely rendezőkkel kellene együtt dolgoznia, ha csak egy kisebb szerep erejéig is. Remek ízléssel lopja be magát kis szerepekre nagyszerű filmekbe. Jó példa erre a Gravitáció, amiben tényleg nyúlfarknyi szerep jutott neki, de annál emlékezetesebb. Ebben az is segített neki, hogy az egész filmben ketten játszanak összesen: a másik Sandra Bullock. A film 7 Oscar-díjat kapott 2014-ben. 

8. Michael Clayton

A 2007-es év egyik legjobb filmje volt ez, Oscar jelölésekkel tarkítva, Clooney is megkapta jól megérdemelt jelölését érte (Tilda Swinton a díjat is átvehette). Ez volt Tony Gilroy forgatókönyvíró rendezői debütálása (ő írta a például az összes Bourne-film forgatókönyvét). Michael Clayton egy nagy világcég jogásza, akinek az üzleti élet mocskosabb oldala és az erkölcs határain kell helytállnia.

7.Ocean's Eleven - Tripla vagy semmi

A színész Steven Soderbergh rendezővel dolgozott legtöbbet együtt pályafutása során, így bizonyára sokat is tanult tőle rendezőként is. Fontos kapcsolat az övéké, hiszen Soderbergh-gel első közös filmjük, a Mint a kámfor hozta vissza a rendezőt alkotói vergődésből több félresikerült film után,  Clooney-n pedig az ugyanebben az évben készült Az őrület határán lökött egy hatalmasat a színészi karrierjén. Ezután nem csoda, hogy Soderbergh-gel bármikor szívesen forgattak együtt. Az Oceans's Eleven filmekben volt talán Clooney életében a legkúlabb és "legclooneybb", ahogy a többi színésznek is az volt a feladata, hogy legyenek hihetetlenül menők. Jó móka volt nézni, ahogy Brad Pitt, Matt Damon és Clooney együtt menőznek és fosztanak ki kaszinókat, remek zenékre és vicces dialógusokkal.

6. Sziriána

Ez a film a politika és az olajvállalatok közötti összeesküvésekre mutat rá, krimibe és elgondolkodtató drámába csomagolva, miközben elég bonyolult puzzle. Maga a film nem is annyira marad meg az emberekben és gyakran unalmas is, de Clooney mégis ezért kapta meg a legjobb férfi mellékszereplőként az Oscar-díjat. A szokásos kötelező Oscaros elemeket jól hozta, hiszen hízott egy csomót a szerepért, undorító szakállat növesztett érte és teljesen átalakult önmagához képest. Ez az egyetlen filmje, amiben nem nézett ki jól. Persze a játéka tényleg jó volt, lecsupaszított, dokumentarista, hiteles játékot hozott. Fontos film a filmográfiájában. 

5. Kegyetlen bánásmód

Ez a film azért került fel a listára, mert Clooney ebben volt életében talán a legviccesebb. A Coen-fivérek ezekben az időkben kísérleteztek azzal, hogy a szokásos Coen-hangulatú drámák helyett populárisabb vígjátékokat forgassanak. Hatalmas sikereket nem értek el, de csináltak két jó könnyed vígjátékot (a Betörő az albérlőm a másik). A film ettől még eléggé Coen-hangulatú lett, talán a kasszáknál ezért nem lőtt annyira ki, de Clooney és Catherine Zeta-Jones párosán nagyon jól szórakoztunk és a film többször is újranézhetőnek bizonyult az évek során.

4. Az őrület határán

Terrence Malick 1998-as háborús filmje, amellett, hogy háborús, az egyik legszebb, legköltőibb óda az ember és természet, ember és ember egymást nélkülözni nem tudó kapcsolatáról. A második világháborúban játszódik, s Clooney egy kapitány mellékszerepét játszotta benne. Az egyik legcsodálatosabb film a háború értelmetlenségéről és az élet értelméről.

3. Good Night, and Good Luck

A valós események alapján készült, fekete-fehérben forgott, nagyon elegáns film a rendező George Clooney második munkája, és igazi kultikus darab. Minden időben fontosak amerikai politikai áthallásai: a híres McCarthy-érában játszódik, s főhőse a televízió amerikai hőskorának nagy alakja Edward R. Murrow, aki túllép a feladatkörén - vagy egy más értelmezésben épp azt teszi, ami egy újságíró feladata: tévés műsorvezetőként meg akarja dönteni a mccartysta rendszert. Magára is osztott benne egy kulcsszerepet.

2. Egek ura

Hat Oscarra jelölt film, köztük Clooney is majdnem díjazott lett a játékárért. A film hangulata egyszerre komor és ironikus, kicsit vicces is, de leginkább mély üzenete miatt hat az emberre. Mindenképp gondolkodásra késztet, akárhányszor is nézzük újra. Ez pedig a tipikus Clooney-esszencia is egyben: a dolgok egyszerre intellektuálisan és érzelmesen megközelítése, emiatt pedig az egyik legtipikusabb Clooney-filmnek is nevezhetjük. Akár lehetett volna ő is a rendezője. 

1. Utódok

Nem ez a legnagyobb Clooney-alakítás – bár le a kalappal ezért is –, de talán az egyik legjobb film, melyben valaha játszott. A legjobb forgatókönyv díját kapta az Oscar-díjátadón 2011-ben, és Clooneyt ezért a szerepért is jelölték legjobb férfi főszereplőnek. Egy apa a családjával utána próbál járni nemrég elhunyt feleségének titkainak, például, hogy a nő anno megcsalta-e. A történet ezúttal is egyszerre komor és vicces. Sőt, mind a két véglet jobban jelen van egyszerre, ettől pedig nagyon hatásos a film. Nem beszélve a hawaii mintás ingekről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: