HÍREK
A Rovatból

A Bubi biciklik majdnem fele eltűnhet az utcákról – Vitézy Dávid szerint ez nagyon rossz ötlet

Jelenleg 2100 kerékpár érhető el a városban, azonban az új, 5 évre szóló tender mindössze 1200-ra szólna.


A BKK Igazgatósága szeptemberben írt ki tendert a MOL Bubi üzemeltetésére, 5 évre, 1,7 milliárd forintért. A tender beadási határideje október 26-án lesz, azonban jelenleg nincs sok esélye, hogy addigra lesz új üzemeltető. Így, ha a BKK nem hoz rendkívüli intézkedést, november végén, 6 év után először, leállhat a közbringarendszer működése.

A MOL Bubi 2014 szeptemberében indult el, akkor még csak 1100 kerékpárral és 76 dokkolóállomással. Azóta a biciklik száma közel 2100-ra bővült és 158 állomáson érhető el a Bubi. Az új, 5 évre szóló tender ehhez képest mindössze 1200 biciklire szólna.

Mindez azt jelenti, hogy a rendszer nem csak, hogy nem bővülne 2026-ig, hanem jelentősen szűkülne is, több mint 40%-kal.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója közösségi oldalán fejezte ki aggodalmát a közbringarendszer leépítési terveivel és bizonytalan jövőjével kapcsolatban.

„Látva a rendszer fejlesztésének és kiterjesztésének elmúlt 5 éves ütemét, a BKK Igazgatóságának a Bubi visszafejlesztéséről szóló döntése rövidlátó hozzáállást tükröz és szembemegy a városvezetés klímavédelemmel és fenntartható közlekedéspolitikával kapcsolatban megfogalmazott célkitűzéseivel”

- fogalmazott Vitézy, majd hozzátette, hogy azt azonban egy pillanatig sem állítja, hogy a Bubi tökéletes lenne.

„A népszerű indulás után több adminisztratív nehézség riasztotta el az első bérletüket megújítani szándékozó felhasználókat, a mobilapp éveken át nem frissült, a díjszabás a kezdeti óvatosság (kaució előírása) után nem követte a felhasználói szokások változását. Rég integrálni kellett volna a BKK bérletekkel a Bubi díjszabását, megszüntetni a személyes szerződéshosszabbítást és eltörölni a kauciót. Ez mind igaz - ezek azonban megrendelői döntéseken és egy régóta időszerű átfogó szoftverfrissítésen múlnak, ehhez nem kéne kidobni az egész rendszert biciklistül és drasztikusan csökkenteni a biciklik számát.

A Bubi azok számára is elérhető közlekedési móddá tette a városi kerékpározást, akik saját biciklivel nem rendelkeznek vagy ha van is saját kerékpárjuk, azt nem tudják napközben Budapest belső területein használni. A Bubi ezért egy sikeres szolgáltatás és brand, mely az elmúlt években - egy ilyen új szolgáltatásnál talán nem is meglepő módon - kicsit megkopott és valóban frissítésre szorul. De a frissítésnek a továbbfejlesztés és nem a visszafejlesztés irányába kellene mutatnia - hisz Európa-szerte és Amerika vagy Ázsia számos nagyvárosában is látjuk, a közbringa-rendszerek növekedési potenciálja a mai budapesti szinthez képest még óriási.”

„A Budapest Fejlesztési Központ részéről minden Budapestet érintő közlekedésfejlesztés műszaki tartalmáról konzultálunk a Fővárossal és az érintett kerületi önkormányzatokkal - a másik oldalról a Bubi leépítéséről azonban sajnos senki nem kérdezett meg bennünket. Pedig készek lennénk az együttműködésre, hiszünk a Bubiban és a közbringa-rendszer fejlesztésében. A belvároson kívül is van élet, a külvárosi csomópontok, nagyobb lakótelepek és akár, együttműködési készség esetén az agglomerációs központok irányába is érdemes lenne továbbfejleszteni a rendszert. Sajnálom, hogy ehelyett most a leépítésről kell itt írnom. Bízom benne, hogy sikerül ezt a rossz döntést korrigálni és a BKK vagy a Főváros vezetése visszavonja ezt az elhibázott koncepción alapuló közbeszerzési kiírást” - zárta közleményét Vitézy Dávid.

Vitézy Dávid

? A BUBI VISSZAFEJLESZTÉSÉRŐL ? Szomorú vagyok a MOL Bubi közbringarendszer leépítési tervei és bizonytalan jövője miatt. A Bubi üzemeltetésére szóló szerződés idén november végén lejár és úgy...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Lőtt sérüléssel hozták haza a honvédelmi miniszter egyik testőrét Törökországból
A Tisza Párt elnöke erről Ruszin-Szendi Romulusz fegyverügye kapcsán írt. Ahogy arról is, hogy pártja politikusai halálos fenyegetéseket kapnak.


Ahogy arról korábban írtunk, fegyvernek látszó tárgyat vélt felfedezni Ruszin-Szendi Romulusz övében egy Tisza-rendezvényen a kormánysajtó. Emiatt Tényi István már feljelentést is tett ellene, míg Orbán Viktor külön posztot szentelt az ügynek. A volt vezérkari főnök szerint ugyanakkor engedéllyel tartotta magánál fegyverét, amit a halálos fenyegetések miatt hord magával.

Az esethez most hozzászólt Magyar Péter is. A Tisza Párt elnöke szerint „az orbáni propaganda” arról nem számol be, „hogy milyen halálos fenyegetéseket kapnak a TISZA politikusai, így jómagam is.”

„Azt sem látom a címlapokon, hogy a felém érkező fenyegetések miatt tett feljelentések ügyében még egy dossziét sem tett arrébb a rendőrség”

– tette hozzá.

Ezután egy másik témával is előjött. Állítása szerint „nemrég Szalay-Bobrovniczky Kristóf "honvédelmi" miniszter 4 testőrt vitt magával a NATO szövetséges Törökországba, ahonnan az egyiküket lőtt sérüléssel hozták haza MEDEVAC (egészségügyi evakuációs) géppel.” Szerinte felmerül a kérdés: „Vajon miért jár a honvédelmi miniszter 4 testőrrel NATO országba?”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
„Számtalan fenyegetést kaptam” – Ruszin-Szendi elismerte, hogy pisztolyt viselt az egyik tiszás fórumon
A volt vezérkari főnök állítja: politikai nézetei felvállalása óta rendszeresen fenyegetik. A Tisza Párt fokozott védelmet biztosít számára.


Ahogy arról korábban írtunk, a kormányhoz közeli sajtó hétfő este szúrta ki, hogy Ruszin-Szendi Romulusz egy pisztolynak látszó tárggyal az övén jelent meg a Tisza Párt egyik fórumán. Az eset miatt a volt vezérkari főnököt fel is jelentették, a jelenetet pedig szóvá tette Orbán Viktor is.

Ruszin Szendi közleményben reagált Facebook-oldalán. Azt írta: „Az orbáni maffia és a propaganda nem áll le, mindenképpen ki szeretnének vonni a politikai életből. Most újabb feljelentés érkezett ellenem, ebben az esetben lőfegyverrel való visszaélés miatt vádolnak alaptalanul. Lőfegyverviselési engedélyem van”.

Azt is elmondta, hogy politikai szerepvállalása óta számos fenyegetést kapott. Volt, amit katonaként nem tartott annyira ijesztőnek, hogy jelezze a párt vezetőinek, de a rendelkezésére álló eszközökkel igyekezett felkészülni a legrosszabbra is.

„Mostanra odáig jutottunk, hogy a Tisza fokozott személyi védelmet kell biztosítson számomra. Azóta nem hordom az önvédelmi eszközömet. Katona vagyok. Képes lennék meghalni a hazámért. De olyan országot szeretnénk építeni, amelyben szabadon lehet politikai véleményünket kifejezni, és nem kell fenyegetésektől tartanunk”

– fogalmazott.

Hangsúlyozta, hogy a párt politikájának középpontjában az emberség áll. „Egy olyan országot fogunk építeni, ahol nem uszítanak magyart a magyar ellen, és amely az emberségre épül. A hazámat szolgálom” – zárta közleményét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
„Csak” – válaszolta Soltész Miklós felesége arra a kérdésre, hogy miért vették meg budajenői házuk utcájának egy részét
Az államtitkár a saját telkéhez csatolta a területet, de közben a szomszéd hoppon maradt. Az RTL megkérdezte a polgármestert is az ügyben.


Korábban írtunk róla, hogy Soltész Miklós engedély nélkül épített kocsibeállót, ami miatt a szomszédja nem tud behajtani a saját telkére. Az egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkár szomszédja elmondta: mióta Soltész tulajdonába került az utca vége, azóta nem tudja megközelíteni normálisan a telkét, egyik oldalról ugyanis az államtitkár földje határolja, a másikon pedig egy többméteres betonárok.

„Csak” – ennyit mondott az államtitkár felesége az RTL híradójának arra a kérdésre, miért vették meg férjével az utcát.

A település polgármestere, Vezérné Hevedi Tünde azt nyilatkozta az RTL-nek, hogy nem tudja megállapítani, szabályos volt-e a terjeszkedés. Ugyanakkor hozzátette: befedik az árkot, így a szomszéd be tud majd jutni a telkére.

A szóban forgó 91 négyzetméteres terület korábban közút volt, Soltész pedig 2020-ban vásárolta meg 150 ezer forintért az önkormányzattól. A kérelmet még 2014-ben nyújtotta be.

Ráth Gábor és családja 2019-ben vette meg a szomszédos telket, amelyet négy részre osztottak. Három rész másik oldalról is elérhető autóval, egy viszont csak Soltészék felől, de valójában úgy sem.

Az államtitkár korábban arról beszélt, hogy a területet már húsz éve ő és a családja gondozta. A maradék közutat is szerették volna megvenni, de az önkormányzat elutasította a kérelmet, amit tudomásul vettek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kormányzati luxusautóból szállt ki Lázár János fia a minisztérium előtt
A felvétel szerint a miniszter fia állami sofőrrel érkezett az épülethez. Lázár szerint mindez jogszerű, de nem tart igényt állami autóra – csak használja.


Szokatlan jelenetet közvetített élőben hétfő délután Szabó Bálint, korábbi szegedi önkormányzati képviselő. A videón az látszik, ahogy Lázár János idősebb fia kiszáll egy kék villogós, kormányzati Mercedes kisbuszból az Építési és Közlekedési Minisztérium épülete mellett.

A felvétel később felkerült a Redditre is. A videóban a fiú körülbelül a 2:15-nél tűnik fel.

A jármű egy luxuskategóriás ezüst Mercedes kisbusz, amely nagyon hasonlít ahhoz, amit júliusban egy hivatalos eseményről való távozáskor is használt a miniszter. Akkor a hvg.hu rákérdezett, kié a busz. A minisztérium elismerte, hogy ők használják, de azt állították, nem a kormány vette, hanem a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság az üzembentartó. Azt viszont sem ők, sem a főigazgatóság nem árulták el, ki vásárolta vagy lízingelte az autót, és mennyiért.

Érdekesség, hogy az a fotó, amin Lázár beszáll ugyanebbe a kisbuszba, azóta eltűnt a miniszterelnök közösségi oldaláról – derítette ki a Blikk.

Egy belügyminisztériumi szabály szerint egyébként bizonyos feltételek mellett magáncélra is lehet használni a szolgálati autókat. Eseti használat esetén egyeztetni kell, és piaci áron lehet igénybe venni az autót. Tartós használatnál már szigorúbb a szabályozás: ehhez külön minisztériumi engedély kell.

Ez alapján akár az is előfordulhat, hogy Lázár maga adott engedélyt saját magának. A rendelet a havi és éves kilométerkeretet is szabályozza, amit csak külön díjért lehet túllépni. Az autóval kapcsolatos költségek – például parkolás, úthasználat vagy sofőr – a használót terhelik.

A Blikk kérdéseket küldött Lázár hivatalának is, többek között arról, hogy milyen célból és mennyiért használta a család a videón látható járművet. Azt is megkérdezték, szerintük milyen képet fest ez a nyilvánosság előtt, különösen azok után, hogy a miniszter nemrég még a luxus ellen szólalt fel.

A válasz egy Facebook-videó volt – ami valójában 2018-as felvétel –, és ezt írták mellé:

„Tegnap egy napon át fújta a trombitáját a minisztérium előtt Szabó Bálint. Közben akit ismert, abba belekötött. A fiamba is, akit a kollégám hozott a minisztériumhoz, hogy aztán együtt utazhassunk haza. (...) Ez soha nem volt titok, ma sem az! Ja! Noha a jogszabályoknak megfelelően az állam biztosíthat mind a miniszteri munkámhoz, mind pedig személyes használatra autót, ilyet én nem veszek igénybe. Az általam használt autót nem az állam biztosítja, annak csupán üzembentartója.”

A Blikk arra is emlékeztetett, hogy volt már olyan eset, amikor hasonló szituációban egy miniszternek le kellett mondania. Hat évvel ezelőtt Észtországban is hasonló ügy kavart nagy port: Mailis Reps oktatási miniszter szolgálati autóval vitte gyerekeit óvodába és iskolába. A sajtóban megjelent fotók is alátámasztották, hogy a kormányzati járművet magáncélra használta.

Reps eleinte védekezett, majd beismerte, hogy hibázott, mert nem választotta szét megfelelően a munkáját és a magánéletét. A hatgyermekes miniszter végül a nyomás hatására le is mondott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: