NÉGYKERÉK
A Rovatból

Cupra Born az elektromos autózás egyik legizgalmasabb karaktere: nem a számokról, hanem az érzésről szól

A sportos forma, az alacsony üléspozíció és a közvetlen vezethetőség együtt adják azt az élményt, amitől az ember újra és újra be akar ülni. Ez az autó nemcsak egy „elektromos autó”, hanem egy valódi Cupra – minden részletében.


A Born volt az első teljesen elektromos Cupra, amellyel a márka új korszakot nyitott. Ez a modell nem csupán egy új hajtásláncot, hanem egy új filozófiát is jelképez: a fenntartható, mégis szenvedélyes mobilitás korszakát.

A Cupra számára a Born elindította az elektrifikáció három pillérére épülő stratégiát, amelynek középpontjában a teljesítmény, a dizájn és a digitalizáció áll. Az autót  a német Zwickauban gyártják, ahol a márka első nettó CO₂-semleges modellje készült – ezzel is hangsúlyozva a környezettudatos irányt.

CUPRA – egy sportmárka születése

A Cupra 2018-ban vált önálló márkává, miután a SEAT úgy döntött, külön márkanév alatt építi tovább sportos modelljeit, amely korábban csak egy felszereltségi szint volt 1996-tól. A név a „Cup Racing” rövidítése, ami a SEAT versenysportos örökségét idézi. Szóval már 2018 előtt is létezett a Cupra, csak igazából az egy csúcs felszereltségi szintként élt a köztudatban, olyasmi, mint az R-Line a Volkswagennél, az RS az Audinál, az RS a Škodánál. Anno mindenki arra vágyott, hogy egy Leon Cuprát vagy egy Ibiza Cuprát  vezethessen, azért, mert ez a felirat szenzációs vezetési  élményt predesztinált. Kíváncsi voltam, hogy az új márka, még mindig magában hordozza-e ezt a vérvonalat?!

A Cupra azóta a Volkswagen-csoport prémium sportmárkája, amely a szenvedélyt, a teljesítményt és a dizájnt ötvözi. A bronzszín, az éles vonalak és a bátor arányok mind a márka identitását fejezik ki.

Külső jellemzők – sportos forma, barcelonai inspirációval

A Cupra Born külseje már első pillantásra sportosságot, dinamizmust sugároz. A feszes vonalvezetés, a mélyre húzott orr-rész és a bronz színű díszítőelemek karakteres formát alkotnak.

A Born formavilágát a barcelonai El Born negyed inspirálta – ez a városrész a modern, vibráló, avantgárd életstílus szimbóluma, amely tökéletesen illik a Cupra filozófiájához.

A Cupra-logó ikonikus bronz árnyalata több helyen visszaköszön: a lökhárítók betétjein, a felniken és a C-oszlop díszén is. A LED-es fényszórók agresszív formája és a hátsó, végigfutó fénycsík modern, egységes vizuális képet ad.

A Born a Volkwagen -csoport MEB-platformjára épül, tehát technikailag rokon a Volkswagen ID.3-mal, de karakterében teljesen más: laposabb, szélesebb és sportosabb hatású.

A 4,32 méteres hossz, az 1,81 méteres szélesség és az 1,54 méteres magasság ideális városi arányokat ad, miközben az autó mégis stabil és határozott kiállású. A csomagtartó 385 literes, ami bőven elég a mindennapokra – azonban a  hátsó ülések lehajtásával több mint 1200 literes bővíthető.

 

Belső jellemzők – alacsony üléspozíció, innovatív technológiájú hangulat

Az utastérben minden a vezető köré épül. Az ülések alacsonyan vannak, ami azonnal, versenyautós érzetet ad, ráadásul az ülések jó oldaltatással bírnak. Ez nagyon  karakteres tulajdonsága a  CUPRA Bornnak, ezzel kiemelkedik az autó a többi elektromos modell közül.

Az ergonomikus sportülések jól tartanak, az anyaghasználat igényes, a bronz díszítőbetétek pedig különleges atmoszférát teremtenek.

A lebegő hatású középkonzol egy 12 hüvelykes érintőképernyőt hordoz, amely uralja az egész műszerfalat. Az infotainment rendszer gyors és látványos, de néha már-már túl domináns – a fizikai gombok hiánya nem mindenkinek fog tetszeni.

A váltókapcsoló és a világításvezérlő a kormány mögé került – szokatlan megoldás, de gyorsan megszokható. Belül tágas, elöl és hátul is kényelmes, a kompakt külső ellenére négy felnőtt gond nélkül elfér.

A Born a biztonság terén is bizonyított: az Euro NCAP-teszten ötcsillagos minősítést szerzett, 93 százalékos felnőtt-utasvédelemmel és 89 százalékos gyermek-utasvédelemmel. A vezetéstámogató rendszerek – például a vészfékezés-asszisztens, a sávtartó automatika és a holttér-figyelés – az elektromos korszakhoz méltó szintet képviselnek.

Motor, váltó és vezethetőség – a hátsókerék varázsa

A Cupra Born egyik legnagyobb meglepetése, hogy hátsókerék-hajtású. Ez manapság ritka a kompakt szegmensben, különösen az elektromos modellek között. Ez hatással van a vezetési élményre:A Born ezzel a megoldással nemcsak stabilabb, hanem élvezetesebben kanyarodik: a kormányzás közvetlen, az autó szinte „tolásra” halad, ami igazi, hátsókerekes érzést ad. A súlypont rendkívül alacsony, az akkumulátor a padlóba került, így a Born mozgása magabiztos és kiszámítható.

A tesztelt változatban a legkisebb 58 kWh-os akkumulátort konfigurálták, amely egy 150 kW-os, 204 lóerős  teljesítményű elektromotort kapott, Ezzel az erőforrással 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra az Bor, ami  papíron is lendületes, de a valóságban még élvezetesebb – Elektromos autós tulajdonságm hogy a máximális  nyomaték azonnal  rendelkezésre áll.

A gyári WLTP-hatótáv 420 kilométer, de a valós használatban 300 km körül alakul, ami városban akár egy teljes hetet is lefed töltés nélkül. Országúton vagy autópályán viszont számolni kell sűrűbb megállásokkal, különösen hidegebb időben.

A töltés 120 kW-os gyorstöltővel 35 perc alatt 80 %-ra végezhető, otthoni wallboxról pedig éjszaka kényelmesen feltölthető. A Born városban és vidéki utakon is.

Összegzés

A Cupra Born jóa bizonyíték arra, hogy az elektromos autózás lehet érzelmes és élvezetes is. A formavilága egyedi, a vezetési élmény meglepően közvetlen, a hátsókerék-meghajtás pedig külön dimenziót ad a dinamizmusának.

Nem ez a legnagyobb hatótávú vagy legpraktikusabb villanyautó, de válaszhatunk a tesztautónál nagyobb aksis válozatot  is, ami normál használatban nagyobb hatótávot ígér.

A Born nemcsak technológiai újítás, hanem szimbóluma is annak, merre tart a Cupra: a szenvedélyes elektromos jövő felé.

Főbb tulajdonságok

Tulajdonság   Adat

Hosszúság   - 4 322 mm

Szélesség    -  1 809 mm

Magasság     - 1 540 mm

Csomagtartó: 385 liter (max. 1267 liter)

Motor  Elektromos, hátsókerék-meghajtás

Teljesítmény   150 kW / 204 LE

Akkumulátor  58 kWh

Gyorsulás (0–100 km/h) -  7,3 s

WLTP-hatótáv              420 km

Valós hatótáv kb. 300 km

Fogyasztás     16–17 kWh / 100 km

ára: 17 217 390 Ft-tól

 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


NÉGYKERÉK
Ekkora Volkswagent még nem láttál! Az új R-Line Tayront próbáltuk 2.0 literes motorral
A Volkswagen SUV-család eddig sem volt kicsi, de most megérkezett Európába az a modell, amely teljessé teszi a palettát.


A Volkswagen Tayron első generációja 2018-ban mutatkozott be a kínai piacon, a FAW-VW együttműködés részeként. (A FAW-VW, egy közös kínai vállalat, ahol a VW számos modellt gyárt és fejleszt kifejezetten az ázsiai piacra.) Az európai változat azonban nem ennek a Tayronnak az átdolgozása, teljesen új modellről van szó, amely a legfrissebb MQB Evo platformra épül – ugyanarra, mint az új Škoda Kodiaq és Tiguan.

A Tayron nevet eddig Kínában használták, Európában viszont ezzel a típussal váltják le a Tiguan Allspace-t – és egyben egy új korszakot is nyitnak a márka SUV-stratégiájában.

A koncepció világos: a Tayron átveszi a Tiguan Allspace helyét, amelynek a kinézete még mindig a Tiguanra hasonlít leginkább. A Touareg alá pozicionált modell a csúcs családi SUV szerepét kapja.

A  hat tagú, hagyományos hajtású Volkswagen Volkswagen SUV-paletta most így néz ki: T-Cross, Taigo, T-Roc, Tiguan, Tayron, Touareg. De ez utóbbi modell  sorsa egyelőre bizonytalan, a legnagyobb esély arra van, hogy az elektromos átállás jegyében  kivezetik a gyártásból a jövő év végéig. 2026 márciusáig azonban még lehet rendelni a Touareget, utána a  modell a 23 éves története után búcsúzik a piacról. A búcsúig a második legnagyobb SUV a Tayron lesz a kínálsatban.

Külső benyomások

Első ránézésre a Tayron sokkal nagyobbnak tűnik, mint a Tiguan, pedig a valóságban csak néhány centivel hosszabb. A különbséget az arányok adják: a hosszabb tengelytáv, a szélesebb karosszéria és a laposabb tetővonal egyértelműen prémium hatást kelt. Hosszúsága  közel 5 méter, a Tiguan Allspace-hez képest  60 mm-rel hosszabb. Szélessége  tükrök nélékül 1853 mm, magassága 1666 mm, tengelytávja 2790 mm.

Az összkép egy óriási autó benyomását kelti, első blikkre azt gondolnánk, hogy a belvárosban esélytelen vele a parkolás utcán vagy garázsban egyaránt.

A hétköznapokban használva a modellt végül kiderül, hogy szerencsére nincs ez így. Az óriási mérete ellenére kezesbárányként viselkedik többek között a progresszív kormányzásnak köszönhetően. A kormány kisebb elfordítására nagyobb kerékelfordítás jut, vagyis nem kell annyit tekerni a kormányt, az autó gyorsabban reagál.

Az R-Line kivitelben a forma kifejezetten sportos: fekete betétek, 20 colos felnik, fényes fekete tükörházak és a már jól ismert IQ.Light LED-Mátrix fényszórók teszik látványossá.

A fényszórókat egy teljes szélességű LED-csík köti össze, akárcsak hátul – a modern VW-arc most először igazán arányosan mutat ekkora autón. Az autó méretei belülről is óriásiak, kivételt képez ez alól a hátsó üléssor, ahol inkább csak gyerekek ülnek kényelmesen. A mi gyerekeink például állandóan  ott szerettek volna utazni, nagyon élvezték a privát teret, és láthatóan kényelmesen érezték magukat.

A Tayron belső tere családbarát és sokoldalú: a második sor hosszirányban csúsztatható, a háttámlák dőlésszöge állítható.

A Volkswagen Tayron csomagtartó mérete öt üléssel 705 vagy hétüléses változatban 885 liter. Hét ülést használva a pótülések mögött 345 literes rakodótér marad, amely csak kiméretű táskáknak elég.. Ezt az óriási méretű testet áruszállítása is használhatjuk: két üléssel akár több mint két köbméteres, 2090 liternyi rakterű furgon válhat a Tayronból.

Belső tér – digitális, letisztult, ismerősen volkswagenes

Az utastérben minden ismerős, mégis új. Az anyaghasználat igényes: puha műanyagok, fémhatású betétek, a középkonzol körül pedig fekete zongoralakk díszítés fut.

A 12,9 colos központi kijelző az új Passat és Tiguan kezelőfelületét kapta, a menürendszer gyorsabb és átláthatóbb, a klímavezérlést külön gombokkal lehet állítani a képernyő alján. Autógyártásban konzervatív srácként én mindig keresem a tekerőgombokat, annál jobb megoldást még nem sikerült kitalálni. Egyszerűen nem tudom megszokni a nyomógombok tehetetlenségét, és azt, hogy úgy kell keresni egy kapcsolót, hogy leveszem az útról a tekintetemet. Ez a megoldás sajnos számos mai autóban látható, szóval ez a kritika nem a Tayronról szól, hanem inkább az én ízlésemről és annak a  digitális nyomógombokkal való kapcsolatáról. A panorámatető és az ambient világítás nagyban hozzájárul a tágas, levegős érzethez.

Motor és hajtás – ismerős erő, finom hangolással

A 2.0 TDI motor a Volkswagen-csoport jól ismert, kiforrott egysége, itt 193 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal dolgozik. A 7 fokozatú DSG váltó gyorsan és észrevétlenül kapcsol, a 4Motion összkerékhajtás pedig stabilan tartja az autót minden helyzetben.

A Tayron futóműve az új platform miatt feszesebb, de a komfortorientált hangolás megmaradt, még 20 colos kerekekkel is jól szűri az úthibákat.

Autópályán csendes, a zajszintet a megerősített oldalüvegek is csökkentik, városban pedig a 360 fokos kamera és a parkolóautomatika könnyíti a manőverezést, bár az, hogy a kamerakép a kormány pozíciójának függvényében változik, ez a gyakorlatban nem mindig praktikus.

A teszt alatt mért átlagfogyasztás 6,6–6,9 liter/100 km között alakult, ami egy közel kéttonnás SUV esetében meglepően kedvező.

A Tayron nem sportautó, de dinamikusan vezethető. A progresszív kormányzás pontos, jól adagolható, a nagy karosszéria ellenére nem érezni nehézkesnek.

A vezetési mód választóval  öt különböző beállítás  áll rendelkezésünkre: választható Comfort, Sport, Eco és Individual mód – Sportban érezhetően élénkebb gázreakciókat és feszesebb váltást kapunk.

A 4Motion hajtás mindig finoman, előrelátóan osztja el a nyomatékot –  nedves úton kifejezetten meggyőző.

Technikai adatok (tesztautó)

KategóriaAdat
Motor2.0 TDI, négyhengeres turbódízel
Lökettérfogat1968 cm³
Teljesítmény193 LE (142 kW)
Max. nyomaték400 Nm
Hajtás4Motion összkerékhajtás
Váltó7-fokozatú DSG automata
Gyorsulás (0–100 km/h)kb. 8,2 s (nem hivatalos)
Végsebességkb. 210 km/h
Kombinált fogyasztás (WLTP)6,6–6,9 l/100 km
CO₂-kibocsátás173 g/km
Tömeg, üresen1 929 kg
Megengedett össztömeg2 390 kg
Hosszúság4792 mm
Szélesség1853 mm
Magasság1668 mm
Tengelytáv2791 mm
Csomagtér286–760 liter
Ülések száma7
Tesztelt példány ára24 790 000 Ft

 

 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
NÉGYKERÉK
Tömeges visszahívás a magyar Suzukiknál – hibás alkatrészek miatt kerültek bajba a Vitara és S-Cross tulajdonosok
Az üzemanyagpárát megkötő EVAP-tartály a hibás. Egyelőre azonban még várni kell a javításra, mert nincs megfelelő pótalkatrésze a gyárnak.


Komoly visszahívási kampányt indított a Magyar Suzuki Zrt. a 2019 óta gyártott Vitara és S-Cross modellek esetében, miután hibát találtak a járművek párolgásszabályozó rendszerében (EVAP-tartály). Ez a rendszer felel azért, hogy a kipufogógázokból származó üzemanyagpára ne kerüljön a környezetbe. Az EVAP rendszer ezt a gőzt egy széntartályba zárja, majd a motor üzemanyagként való felhasználására visszavezeti, így akadályozva meg a környezet szennyezésétA Pénzcentrum egyik olvasója is értesítést kapott arról, hogy autója érintett lehet a problémában. Az értesítés szerint a hibás alkatrész miatt

„fennáll a párolgó üzemanyag légkörbe jutásának lehetősége, ami a vonatkozó előírásoknak való nem megfelelőséget eredményezhet.”

A probléma az EVAP-tartály belsejében keletkező légrés miatt alakulhat ki, ami csökkentheti a rendszer hatékonyságát. A hiba miatt a Suzuki több tízezer autót hívhat vissza, bár a pontos számot egyelőre nem közölték. Tekintettel arra, hogy ez a két modell évek óta vezeti a hazai eladási listákat,

az érintett járművek száma jelentős lehet.

A visszahívás ugyan már szerepel az Európai Bizottság adatbázisában, de az autótulajdonosoknak még várniuk kell a javításra. A Suzuki ugyanis még nem rendelkezik a szükséges pótalkatrészekkel. „A javításhoz szükséges alkatrész még nem áll rendelkezésre, beszerzése érdekében a Magyar Suzuki Zrt. mindent megtesz” – áll a levélben, amelyet a Pénzcentrum olvasója kapott.

A visszahívás az alábbi gyártási időszakokban készült modelleket érinti:

- **SX4/S-Cross:** 2019.09.05. – 2024.09.05.

- **Vitara:** 2019.03.09. – 2024.05.24.

A bizottsági kiadvány szerint a problémát először Hollandiában észlelték, és az autók jelenlegi állapotukban nem felelnek meg a gépjárművek jóváhagyásáról szóló rendeletnek. Az autótulajdonosokat újabb értesítéssel fogják tájékoztatni arról, mikor vihetik autóikat a szervizbe a hiba ingyenes kijavítására. Az érintetteknek addig is érdemes fokozott figyelemmel kísérni a fejleményeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk




Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

NÉGYKERÉK
A Rovatból
A hatótávpara vége? Öt perc töltés után 520 kilométert megy a villanyautó az új akkumulátorral
A CATL fejlesztése lekörözheti a Teslát és a BYD-t. Az új akkumulátor extrém hidegben is csúcsteljesítményt nyújt, jönnek a nátriumionos változatai.


A debreceni gyárral is rendelkező, kínai CATL hétfőn több új akkumulátort mutatott be, köztük a második generációs Shenxing-modellt. A vállalat azt állítja, hogy ez az akkumulátor öt perc töltés után 520 kilométeres hatótávot biztosít, ami „új globális rekordot” jelent a szupergyors töltési technológiák terén.

A CNBC riportja szerint az új fejlesztés csaknem olyan gyors, mint egy hagyományos autó tankolása. A Shenxing akkumulátor teljes feltöltéssel egyébként 800 kilométeres hatótávolságra képes, és 1,3 megawattos csúcstöltési teljesítménnyel rendelkezik, de a gyártó azt is kiemelte, hogy az -10 Celsius-fokos környezetben jobb teljesítményt nyújt, mint a jelenleg elérhető leggyorsabb töltőrendszerek.

A vállalat bemutatta a Naxtra akkumulátorsorozatot is, amely szerintük „a világ első sorozatgyártású nátriumion-akkumulátora” lesz. Ez a technológia a lítium-alapú technológiáktól való függőség csökkentését célozza.

A CATL közlése szerint a nátriumion-akkumulátorok -40 és +70 Celsius-fok közötti hőmérsékleten képesek működni, és a karbantartási költségeket is csökkenthetik. A sorozat egyik típusa kifejezetten nehézgépjárművekhez készült: több mint nyolc éven keresztül használható, miközben olcsóbb üzemeltetés és nagyobb hatékonyság érhető el vele a hagyományos ólom-sav akkumulátorokhoz képest.

A CATL fejlesztése a kínai BYD legújabb akkumulátorát is megelőzheti.

A BYD múlt hónapban jelentette be, hogy új töltőrendszerével öt perc alatt körülbelül 400 kilométernyi hatótávot lehet elérni. A nyugati gyártók között a Mercedes-Benz és a Tesla szupergyors töltői tűnnek a legjobbnak: előbbi 10 perc alatt 325 kilométeres, utóbbi 15 perc alatt 270 kilométeres hatótávra képes.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk