KULT
A Rovatból

Boszorkányok, robbantás, tragikus otthonszülés - Januári streaming-ajánló

Shia LaBeouf magyar rendező filmjében szerepel, Ralph Fiennes netflixes moziban régészkedik, és jön Clint Eastwood filmje is az atlantai merényletről.

Link másolása

Januárban sem fogunk unatkozni a képernyőink előtt. Íme pár ajánlatunk:

Pieces of a Woman - Netflix, január 7.

Mundruczó Kornél első amerikai produkcióját nagyon várjuk. Shia LaBeouffal, Vanessa Kirbyvel és Ellen Burstynel a főszerepben a film egy drámai történetet mesél el Wéber Kata forgatókönyve alapján: egy fiatal párét, akik egy otthonszülés után feldolgozhatatlan tragédiával és veszteséggel kénytelenek szembenézni.

Íme a Pieces of a Woman előzetese:

Lupin - Netflix, január 8.

Szeretted az Életrevalókat? És bírtad a főszereplőt, a mindig pozitív, sajátos humorú figurát, akit a szeretetreméltó Omar Sy hívott életre? Akkor a Lupin is kedvedre való lesz, és akkor meg főleg, ha szeretted a Szemfényvesztők című bűvészes-bankrablásos filmet, ugyanis épp ennek a filmnek a direktora rendezte a sorozatot. Sy ezúttal egy nagymenő, előkelő tolvajt játszik, aki Arsene Lupin kalandjaiból merít ihletet, a célja pedig bosszú, ugyanis egykor egy gazdag család követett el igazságtalanságokat az apja ellen.

A Lupin trailere:

Dickinson 2. évad - Apple TV+ január 8.

Már anno az első évadát is ajánlottuk ennek a nagyon vagány sorozatnak, mely Emily Dickinson költőnő életét veszi alapul, és elég szabadon bánik az életrajzzal, leszámítva azt a nagyon fontos tényt, hogy Dickinson gyakorlatilag úgy halt meg, hogy ismeretlen maradt a világ előtt, holott majdnem kétezer zseniális verse maradt fenn utána. Hailee Steinfeld feltehetően most is szuper lesz a hősnő szerepében, aki választás elé kerül az évadban: az ismertséget választja-e, vagy továbbra is homályban marad a kiléte, zsenije és művei.

Íme a Dickinson előzetese:

A boszorkányok elveszett könyve - HBO GO, január 9.

A misztikus világú sorozat sikeres volt az HBO-n, így most a második évaddal folytatódik. A széria egyik erőssége a tehetségét már számos nagyjátékfilmben megmutató Teresa Palmer, aki Diana, egy ősi család leszármazottjának bőrébe bújt. A lány az alkímia világában kutakodik, aminek az első évadban meg is lesz az eredménye: rátalál egy elveszettnek hitt könyvre, amit mint kiderül, sokan mások is meg akarnak szerezni. A második évadban Diana az Élet könyvét keresi majd, és találkozik egy erős boszorkánnyal, aki megtanítja a lánynak használni és irányítani a saját erejét.

A második évad előzetese:

Tenet - Google Play

2020 egyik legmegosztóbb filmje volt a Tenet, melynek most adhatunk még egy esélyt: aki nem látta, azért, aki meg igen, ha nem értette, azért nézze újra Christopher Nolan legújabb filmjét. Az idővel és térrel, valamint az egész világ fennmaradásának problematikájával birkózó film nagy falat, döntsétek el Ti, mennyire szeretitek ezt a gigantikus vállalkozást, melynek vizualitása és bátorsága mindenképpen tiszteletre méltó.

A Tenet trailere:

Richard Jewell balladája - HBO GO premier: január 17.

Clint Eastwood filmjét végre otthoni képernyőinken is élvezhetjük. A Richard Jewell balladája az 1996-os atlantai merénylet utóéletének igaz történetét meséli el, a középpontban a címszereplővel, aki egyesek nézőpontjából a robbantás egyik áldozata, míg anno mások szerint elkövetője volt. Az ő történetét mondja el Eastwood a tőle megszokott alapossággal, drámaisággal és katartikus lezárással.

Íme a Richard Jewell balladája előzetese:

Feketelista, 8. évad - Netflix, január 24.

Hihetetlen, hogy ez a sorozat már a nyolcadik évadot éli meg. A 2013-ban indult sorozat fő éltetője a főszereplő James Spader, aki csodálatos módon még mindig él - mármint a figurája - mindazok után, ami történt vele. A krimisorozatok egyik legkitartóbbikát azok biztosan követni fogják, akik eddig is nézték, de érdemes elölről is elkezdeni.

A Feketelista trailere:

Ásatás – Netflix , január 29.

Az ásatás egy Netflix Original Film, azaz egy, a streamingszolgáltató által rendelt és gyártott tartalom, melynek főszereplője az általunk mindig szívesen látott Ralph Fiennes, valamint az Oscar-jelölt, nagyszerű Carey Mulligan. A valós események alapján készült film egy archeológiai feltárás megdöbbentő történetét meséli el 1938-ban, miközben a második világháború egyre közeledik. A Sutton Hoo-nál talált leletek történelmi jelentőségűek, s roppant izgalmas lesz megismerni feltárásuk különös körülményeit.

Az Ásatás előzetese:

A szerző írásai itt olvashatók:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk