KULT
A Rovatból

Öncélú erőszakorgia vagy műfajmegújító felnövéstörténet? - Titán

Megérkezett a magyar mozikba az Arany Pálma-díjas botrányfilm.

Link másolása

Bizarr testhorror, öncélú erőszakorgia, trash-film, bátor transzgender mozi, gore-filmbe ágyazott felnövéstörténet – ilyen és ehhez hasonló műfajmegjelölésekkel illették Cannes-i bemutatója után Julia Ducournau második nagyjátékfilmjét. A rendezőnő nem ismeretlenül érkezett idén Cannes-ba, ugyanitt debütált első játékfilmjével 2016-ban. A Nyers, a rendezőnő allegorikus emberevő szocio-horrorja a Titánhoz hasonlóan ellentmondásos fogadtatásban részesült annak idején, de végül elnyerte a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját, és a figyelemreméltó alkotók közé sorolta Ducournau-t.

A Titán az idei fesztivál legmegosztóbb mozija volt. Sokan már a versenyprogramban való szerepeltetése előtt is értetlenül álltak, pláne, miután többen rosszul lettek és kimentek a vetítéséről.

Nekik hatalmas fricska volt, hogy végül Ducournau filmje nyerte az Arany Pálmát. Mások viszont hosszú percekig hangos tapssal ünnepelték a Titán győzelmét, és Cronenberg meg Tarantino alkotói univerzumát kezdték emlegetni vele kapcsolatban.

Alexia kislánykorában súlyos autóbalesetet szenved. Az orvosok beültetnek a fejébe egy titánlemezt és figyelmeztetik a szülőket, hogy előfordulhatnak majd viselkedésbeli problémák a lánynál. Ducournau nem magyarázza túl Alexia és a szülei kapcsolatát, de néhány elejtett mondatból és szemvillanásból is egyértelművé válik, hogy nem feltétlenül a titánlemez lesz itt a felelős bizonyos személyiségzavarokért.

Alexia (Agathe Rousselle elképesztően erős élete első főszerepében) a következő jelenetben már szexi fiatal nőként lejt vad, erotikus táncot egy kocsi tetején brutáljó zenéje, rezzenéstelen arccal. Autókiállításokon dolgozik táncosnőként, egyébként pedig gondolkodás nélkül meggyilkol bárkit, aki túl közel merészkedik hozzá.

Képtelen ugyanis bármiféle érzelmi és/vagy testi kapcsolatra az emberekkel, az autókhoz viszont ellenállhatatlanul vonzódik. Szexuálisan.

Nyilván adja magát a kérdés, hogy ezt hogyan kell elképzelni. Mindenki nyugodjon le, mert Ducournau megmutatja. Ahogyan majd azt is, hogy a sajátos násznak milyen következményei lesznek testileg Alexiára nézve.

De előbb még egyéb tetteivel kell kezdenie valamit, miután a rendőrség teleplakátolja a fantomképével a várost. A lány egy gyors ötlettől vezérelve fiúvá maszkírozza magát és jelentkezik a rendőrségen, hogy ő az a tíz évvel ezelőtt eltűnt kisfiú, akinek az arcképével szintén tele van a környék. Hamarosan megérkezik érte az eltűnt fia apja, Vincent (Vincent Lindon), aki soha nem adta fel a reményt, hogy egyszer visszakapja a gyerekét, és boldogan hazaviszi magához Alexiát – aki innentől Adrien névre hallgat.

Hogy mire megy egymással a fiúnak álcázott, aszociális gyilkológép és az öregedést elfogadni képtelen tűzoltóhadnagy egy erősen maszkulin közegben, azt nem áruljuk el. De előre óva intek attól minden elsőéves pszichológushallgatót, hogy ebből a filmből próbáljon tájékozódni a mentálisan súlyosan sérült emberek személyiségfejlődését illetően.

Az út ugyanis, amit Alexia bejár, pszichológiailag közel sem hiteles, de ahogyan Ducournau ábrázolja, az magával ragadó, és bár olykor a határán táncol, mégsem megy át soha giccsbe.

Megértem, ha valakinek túl sok a Titán. De ha kibírjuk a gyomorforgató jeleneteket és túllendülünk a film első felében látottakon, a másodikban visszamenőleg sok minden értelmet nyer. Na nem minden, mert akadnak azért elvarratlan szálak, felesleges részletek és elmagyarázatlan motivációk, de a legtöbb dolog igen.

Mert Ducournau filmje csak a felszínen erőszakos és horrorisztikus. A slasher és a gore elemeinek felhasználása itt műfaji játék csupán, a sokkolás pedig a metaforateremtés eszköze. Kisebb hiányosságai mellett a Titán legfőbb érdeme, hogy a nyitottságra tanít és egy sor fontos témát vet fel.

Rámutat például arra, hogy a mai kor embere milyen eszelősen képes imádni a kényelmét kiszolgáló gépeket és előnyben részesíteni az élettelen tárgyakat az emberekkel szemben. Meg arra, hogy a szeretetlenség milyen helyrehozhatatlan pusztítást tud csinálni. De szól az apa-lánya kapcsolat összetettségéről, egy gyerek elvesztésének feldolgozhatatlanságáról, a feltétlen szeretet gyógyító erejéről és nem utolsó sorban a testünk elfogadásáról is. Itt a válasz a Cannes-i győzelemre.

Titán

Francia-belga film, 108 perc, 2021.

Rendező: Julia Ducournau

Szereplők: Agathe Rousselle, Vincent Lindon, Garance Marillier


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk