KULT
A Rovatból

„Nincs olyan hely az országban, amiben ne lenne a keze József nádornak”

A Várkert Bazár ingyenes kiállításán képpárokon keresztül ismerheted meg a legmagyarabb Habsburghoz köthető helyszíneket.

Link másolása

A legmagyarabb Habsburg - József nádor nyomában címmel nyílt ingyenes szabadtéri tárlat a Várkert Bazárban. A tárlaton képpárok formájában ismerheted meg a nádorhoz köthető emblematikus helyszíneket és történeteket.

A kiállítást Habsburg-Lotaringiai Mihály magyar királyi főherceg nyitotta meg, aki lebilincselő anekdotákat mesélt üknagyapjáról. Mi már láttuk a kiállítást, mutatjuk mi vár rád.

Ki volt József nádor?

1796-ban Ferenc császár a legmagasabb magyar rendi vezető méltóságba, a nádori tisztségbe választtatta meg öccsét, Habsburg-Lotharingiai József Antalt főherceget.

József Antal alaposan megismerte a magyar viszonyokat és gondolkodást, így számtalan esetben igyekezett felkarolni a magyar célokat az udvarnál és királyi bátyjánál – sajnos rendszerint kevés sikerrel. József nádor azonban igen messzire is hajlandó volt elmenni a magyar rendek támogatásában.

Nádori feladatai mellett figyelmet fordított székvárosa fejlesztésére is. Egyik fő célja lett, hogy egy modern, külső megjelenésében is rendezett, virágzó fővárost hozzon létre a nemzet számára.

Habsburg-Lotaringiai Mihály magyar királyi főherceg a megnyitón kiemelte, hogy üknagyapja már gyermekkorában nagy érdeklődéssel tekintett környezetére és a világra. Ennek első tanujelét akkor adta, amikor

4 éves korában kimászott szülőháza, a Pitti-palota ablakán, és körsétára indult az épület magas, külső párkányán.

A későbbiekben szintén nem kisebb bátorságról tett tanúbizonyságot, amikor bátyja II. Ferenc császár parancsára politikai érdekből feleségül kérte a mogorvaságáról ismert I. Pál orosz cár lányának kezét.

A sikeres lánykérésből végül szerelmi házasság lett, tragikus módon azonban Alexandra Pavlovna alig egy évvel később gyermekágyi lázban halt meg. Miután József nádor második felesége, Herminaanhalti hercegnő is gyermekágyi lázban hunyt el, a főherceg harmadszor is megházasodott. Mária Dorottya württembergi hercegnőt vette feleségül.

A tárlat 10 szabadon álló kivilágított installációból áll, amelyek mindkét oldalán egy-egy emblematikus helyszínt láthatunk.

A tablófelületek egyik oldalán korabeli metszeteken keresztül követhettük nyomon József nádori pályájának színhelyeit, a kísérőszövegekből pedig megismerhettük Budapest fejlődésében játszott elengedhetetlen szerepét.

A tablófelület másik oldalán Kárász Karolina, a Várkapitányság fotográfusának képeiben gyönyörködhettünk, amik az ikonikus helyszínek jelenkori állapotát mutatják.

A nádor a budai vár ablakából rálátott a székvárosra, ami akkor még egy szegényes kisváros volt. Nem csoda, hogy József Antal főherceg 1801-ben egy részletes rendezési tervet készíttetett, amelyben kitért a városfejlesztéshez szükséges lépésekre. Ennek következtében a reformkor végére Pest-Buda egy rendezett klasszicista stílusú várossá vált.

A főherceg emlékeztetett arra is, hogy Széchenyi István számos híres alkotásában jelentős szerepet játszott József nádor. Nem csak megértette, hanem támogatta is a legnagyobb magyar terveit, illetve udvari kapcsolatait is mozgósította azok megvalósítása érdekében.

Széchenyi naplójába nem véletlenül jegyezte be: “Ha a nádor támogatását nem bírtam volna, akkor rég a dunába ugrok."

Ráadásul a főherceg már Széchenyi István apjával is együtt dolgozott a Nemzeti Múzeum megalapításán.

József nádor idején a Margitsziget teljesen lakatlan volt, és elvadult növényzet borította. A főherceg itt először klasszicista nyaralót építtetett, majd egy gyönyörű angolparkot alakíttatott ki, ami számos ünnepi esemény helyszínévé vált. A kiállítás egyik fotóján a fereces templom romjai mellett még ott áll József nádor villája.

A magyar nemesi vezető réteg már a 19. század elején fontos célként tűzte ki egy önálló magyar tisztképző intézet létrehozását. József nádor a magyar nemesi haderő parancsnokaként természetesen támogatta ezt a kezdeményezést is, sőt ő maga rakta le a Ludovika alapkövét 1831-ben. Erről az épületről is hangulatos képpárt láthattunk a tárlaton.

Az alcsuti birtok 1819-ben került József nádor tulajdonába. Az uradalom központjaként a leghíresebb magyar főúri rezidenciákkal vetekedő kastélyt építtetett. Ez lett a Habsburg-ház magyar ágának meghitt otthona, ahol a család 1944-ig élt, a szovjet megszállásig. Mindigis nagyon tetszett a kastély meghagyott homlokzata. A kiállításon az épületet teljes pompájában is láthattuk archív felvételen.

Ahogy Kossuth Lajos is megfogalmazta: "Nincs olyan hely az országban, amiben ne lenne a keze József nádornak."

A kiállításon keresztül mi is átérezhettük széleskörű hatását Magyarországra. Nem véletlenül szokták emlegetni, hogy József nádor Habsburgnak született, de magyarként halt meg.

A kiállítást november végéig nézheted meg a Várkert Bazár Glorietthez vezető rámpáján, November 18-án pedig kísérőprogram is vár: dr. Nánay Mihály történész kurátor tart tárlatvezetést a kiállításban, ami után megnézheted a Budavári Palotában található Habsburg nádori kriptát is. Részletek a Várkert Bazár honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: