ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Csődbe jutott a Borsalino, ahol évtizedekig gyártották a gengszterek és politikusok kedvenc kalapját

Humphrey Bogarttól Silvio Berlusconiig, Al Caponétól Winston Churchillig művészek, politikusok, és nem utolsósorban gengszterek viselték és tették híressé a legendás kalapot, illetve márkát.


A történet 1857-ben kezdődött Alessandriában, és ugyanebben a piemonti városban ért véget 2017-ben. Két testvér, Giuseppe és Lazzaro Borsalino kalaposműhelyéből nőtt ki a gyár, amely a 20. század elejére az olasz export egyik bajnoka lett. 1914-ben már évi 2 millió belga nyúlszőrből készült nemezkalapot gyártottak, elárasztották a külföldi piacokat, mindenekelőtt az amerikait. Olyannyira, hogy a tengeren túlon, aki „számított”, az Borsalino kalapot viselt. Különösen népszerűek lettek a Fedorák, nagy szélű, elején a két oldalán bevasalt, a korona tetején hosszában betört formájú kalapok. Ez lett kedvence például a rettegett chicagói maffiavezérnek, Al Caponénak, ez is közrejátszott abban hogy a 30-as évektől így ábrázolták a filmekben a gengsztereket.

Így jelenik meg Robert de Niro az Aki legyőzte Al Caponét című filmben (1987), miként Johnny Depp is több mint 20 évvel később a Közellenségben,

amelyben John Dillingert személyesítette meg.

Egészen más jelentést kapott azonban a viselet, amikor a Casablanca nevezetes zárójelenetében Humphrey Bogart Borsalinóban jelenik meg és mondja el Ingrid Bergmannak „nagymonológját”. Addigra azonban olyan történelemformáló személyiségek is behódoltak neki, mint a mexikói forradalmár Pancho Villa, az olasz költő és kalandor Gabriele D’Annunzio, Winston Churchill brit miniszterelnök, de szívesen viselte Ernest Hemingway is. Később szívesen mutatkozott benne François Mitterrand francia köztársasági elnök és Silvio Berlusconi olasz kormányfő is. Ugyancsak az alessandriai cég törzsvásárlói közé tartoztak az amerikai ortodox zsidó közösségek is.

bogey

De maradjunk még a mozi és a kalap közös mítoszánál: 1970-ben készült el a Borsalino című film, amely a 30-as évek marseille-i bandaháborúin keresztül a két szupersztár, Alain Delon és Jean-Paul Belmondo közreműködésével csinált újra világméretű reklámot a kalapnak. Federico Fellini annyira szerette a Fedorát, hogy saját modellt készíttetett magának, és ez egyfajta védjegye lett. Természetesen ezt kellett viselnie alteregójának, Marcello Mastroianninak is a 8 és félben.

A 80-as években Harrison Ford, azaz Indiana Jones fején vált újra fogalommá, és ebben mutatta be jellegzetes táncait Michael Jackson is.

Ekkor már korántsem volt olyan tömegtermelés a Borsalino-kalapokból, mint fél évszázaddal korábban, de kultusza még mindig élt. A legenda azonban nem üzleti kategória: 1987-ben a Borsalino család utolsó leszármazottjai egy milánói vállalkozónak adta el a cég többségi tulajdonát. Néhány évvel később megindult a hanyatlás, miután a cég két fő részvényese, Silvano Larini, a szocialista párt milánói pénztárosa, és Gabriele Cagliari, az olasz állami olajvállalat, az ENI elnöke belekeveredett az akkori olasz politikai osztályt maga alá temető (és Berlusconit a hatalom csúcsára repítő), Tangentopoli néven ismert korrupciós botránysorozatba.

Innentől kezdve a Borsalino újabb és újabb tulajdonoshoz került, végül egy Marco Marenco nevű üzletember adta meg neki a kegyelemdöfést két évvel ezelőtt. Marceno „birodalmában” csak egy kis fiók volt a kalapgyár, amely végül 3,5 milliárd eurós csődöt jelentett. A Borsalinót egy svájci vállalkozó próbálta megmenteni, de ő sem tudott élni a cégbíróság által adott haladékkal:

százhatvan év után a mitikus kalapgyár bezárja kapuit.

Pedig még különleges ajándékkal is meg akarták örvendeztetni a vásárlókat: egy korlátozott példányban készített „160 éves” kalappal, amely az alapító piemonti becenevét, a „Sciur Pipent” kapta.

sciur

 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Itt a nyár szenzációja: máris póló készült Mészáros Lőrinc „Gondolom, nem gyalog" mondatával - mutatjuk, hogy néz ki a trendi ruhadarab
Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem, de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó immár legendás aranyköpését.


A Dorko villámgyorsan lecsapott Mészáros Lőrinc két héttel ezelőtt, Münchenben elhangzott „Gondolom, nem gyalog" aranyköpésére, és már meg is alkotta a nyár várhatóan egyik legtrendibb pólóját, adta hírül a Blikk.

Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem,

de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó mondatát. „Kommenteld, te kivel gyalogolnál egy jót, és nyerjetek ma egy-egy pár új Dorko cipőt!” – olvasható a Dorko játékfelhívásában. A történethez hozzá tartozik, hogy a sportos vállalkozás a "nem" szót áthúzta a pólón.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Mészáros Lőrinc barátai társaságában tekintette meg Münchenben a Paris Saint-Germain - Internazionale labdarúgó Bajnokok Ligája döntőt. Magyarország leggazdagabb embere az utat előbb a Liszt Ferenc Repülőtérig magánhelikopterrel, majd onnan magángéppel tette meg, ráadásul a francia csapattal egy szállodában szállt meg.

A 444 stábja itt próbálta megszólaltatni Mészárost, és feltették neki azt a kérdést is, hogy mivel érkezett Münchenbe. Az üzletember száját pedig ekkor hagyta el az azóta klasszikus magasságokba emelkedett „Hát, ööö, gondolom, nem gyalog” mondat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Véletlenül egy orgiaházban szállásolták el a British Airways személyzetét – 24 órán át nem tudtak aludni
A repülőtársaság személyzetének tagjai alig tudtak pihenni, mert egész éjjel nyögések, drogüzletek és prostituáltak zavarták őket. Egy 24 órás orgia is zajlott a motelben.


Legalább 12 munkatársnak foglaltak szállást a British Airways-nél egy milánói szexhotelben, miután tévedésből összekeverték a MO.OM Hotelt a közelben található Motel MO.OM-mal – számolt be róla a Daily Star. Az óránként fizetős szálláshelyen olyan felszerelések voltak, mint vagina alakú kád, tükrös mennyezet, kötözőkészletek, bőr hámok és emberi kutyaketrecek.

Egy névtelen forrás szerint „nyilvánvaló volt, hogy a stábnak nem ezen a helyen kellett volna lennie”.

A beszámoló szerint a személyzet tagjai alig tudtak aludni, mivel egész éjjel nyögéseket hallottak, és tanúi voltak egy 24 órás orgiának,

valamint drogügyleteknek és prostitúciónak is.

A forrás szerint az eset egy komikus, de komoly következményekkel járó hiba volt.

A kialvatlanság miatt a dolgozók másnap nem tudtak munkába állni,

ugyanakkor késésekről vagy járatkimaradásokról nem érkezett hír.

A British Airways a történtek után közleményt adott ki:

„A személyzet egy kis részét nem jóváhagyott hotelszobákban helyezték el a tudtunk nélkül, miután a szokásos szolgáltatónknál elérhetőségi problémák merültek fel. Sürgősen kivizsgáljuk az esetet, hogy többször ne fordulhasson elő ilyen.”

A Daily Star cikke emlékeztetett arra is, hogy az elmúlt hónapokban több hasonló eset is történt a légitársaság dolgozóival. Egy légiutas-kísérőt letartóztattak, miután meztelenül táncolt az egyik járaton, míg egy korábbi pilótájukat 2023-ban azért bocsátották el, mert felszállás előtt kokaint szippantott egy nő melléről. Ő azóta egy másik légitársaságnál újra repülhet.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Grillre fel! – Ezekért az újdonságokért érdemes várni a napsütést
A nyár nem is lenne igazi egy-egy klassz grillparti nélkül. És bár a grillrácsról nem hiányozhatnak az örök klasszikusok, mint amilyen a hamburgerpogácsa vagy a pácolt sertéstarja, ha te is megnézed a Lidl új kínálatát, könnyen úgy döntesz, hogy itt az ideje az újításnak.


Bár az időjárás még nem döntötte el, hogy májust vagy októbert írunk, a grillszezon előbb-utóbb hivatalosan is beköszönt. Sőt, bizonyára köztetek is vannak olyanok, akik már túl vannak az idei első kerti sütögetésen – ők azok a hősök, akik a tavaszi zápor ellenére is begyújtják a grillt. Ha te inkább kivárnád a napsütést, van egy jó hírünk: a Lidl idén is full extrás kínálattal készül a kerti sütögetések időszakára.

Több mint 60 féle grillcucc a kínálatban – húsimádóknak és ínyenceknek

Aki már most előrelátóan készül a nyári hétvégékre, annak érdemes csekkolnia a Lidl hűtőpultjait, mert több mint 60 féle grilltermék sorakozik fel az idei szezonban. A klasszikus marinált csirke- és sertésszeletek mellett hamburgerpogácsák, grillkolbászok, hot dog alapok, roládok, sőt még fokhagymás-chilis garnéla is bekerült a válogatásba. Nem kizárt, hogy az ínycsiklandó illatok miatt még a szomszédjaid kedve is megjön a grillezéshez.

A grillezés népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy

tavaly április végétől szeptember elejéig közel 6 milliárd forint értékben vásároltak grillterméket a Lidl boltjaiban.

A szabadtéri sütögetés nemcsak menő, de közösségi program is – és úgy tűnik, egyre többen választják ezt a közös kikapcsolódás formájának.

Jönnek a különlegességek – csak a Lidlben

A Lidl idén is csempészett a kínálatba néhány exkluzív újdonságot: például a Faluvégi vízibivaly grillkolbászt, vagy a Kométa bajor és Salsiccia al Vino változatait, amelyek csak náluk kaphatók. Akik szeretik az extra ízeket, azoknak ott van a jalapenos, tacos vagy koriander-lime-os vonal, míg a chilli cheese grillrolád és a bajor grillkolbász (ami semmilyen adalékanyagot nem tartalmaz) a természetesebb ízek kedvelőinek szól.

A Lidl kínálatában nemcsak a húsok, hanem a komplett grillélmény is megtalálható: friss zöldségek, fűszernövények, grillsütők, faszén és praktikus kiegészítők is lapulnak a polcokon.

Szóval ha eljön a „na most már tényleg tavasz van” pillanat, csak egy bevásárlókosárra lesz szükséged, és kezdődhet a sütögetés.

Fotó: Pixabay, Lidl


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Elindul az OTP Junior Piacralépők – tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintért
A nyertes saját vállalkozása fejlesztésére fordíthatja a pénzt.


Az OTP Bank új műsort indít OTP Junior Piacralépők címmel, amelyben fiatal vállalkozók versenyeznek egy 10 millió forintos fődíjért. A műsor célja, hogy támogassa a fiatalokat a vállalkozásindításban, és valós példákon keresztül mutassa be az ehhez szükséges tudást és kihívásokat.

A fiatalok karrierútjai változatosak, egyre többen választják a vállalkozói utat

A GUESSS nemzetközi kutatás magyar adatai alapján a friss diplomások többsége (71,1%) közvetlenül a diploma megszerzése után alkalmazottként képzeli el a jövőjét. Öt év elteltével azonban ez az arány 51,8%-ra csökken, miközben a vállalkozást tervezők aránya 13,8%-ról 32,9%-ra nő.

A Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának docense, Sáfrányné Gubik Andrea szerint a fiatalok először tapasztalatot gyűjtenek alkalmazottként, majd később bátrabban vágnak bele saját vállalkozásba.

A kutatás szerint a képzési terület és a családi háttér jelentős befolyással van a vállalkozói hajlandóságra:

a gazdasági, jogi és művészeti szakos hallgatók nyitottabbak a vállalkozásindításra, míg a természettudományi, informatikai és matematikai szakokon tanulók inkább a biztos alkalmazotti karriert részesítik előnyben. Emellett azok a fiatalok, akiknek szülei vállalkozók, nagyobb eséllyel indítanak saját vállalkozást.

Itt a Piacralépők – YouTube-műsor, ami elindíthat a siker felé

Az OTP Junior Piacralépők című műsor 2025. június 18-án indul az OTP Bank YouTube csatornáján.

A nyolcrészes sorozatban tíz, pályája elején járó vállakozó mutatja be vállalkozási ötletét, és három hónap alatt valós üzleti feladatokon keresztül mérettetik meg.

A fődíj 10 millió forint, amelyet a győztes a vállalkozása fejlesztésére fordíthat.

A műsort szakmai mentorálás kíséri. A versenyzőket három tapasztalt vállalkozó segíti:

- Cserháti-Herold Janka – Hormonmentes.hu

- Tóth Simon – Simon’s Burger

- Wettstein Albert – Munch

A mentorok saját tapasztalataik megosztásával, tanácsadással támogatják a résztvevőket. A nézők számára a sorozat közérthető és szórakoztató módon kínál vállalkozói ismereteket, gyakorlati példákon keresztül.

A műsor célja a fiatal vállalkozói generáció támogatása

„A fiatalok körében egyre fontosabbá válnak azok az ismeretek és kompetenciák, amelyek egy vállalkozás elindításához, eredményes és fenntartható működtetéséhez szükségesek. Az OTP Bank azzal a céllal hívta életre az OTP Junior Piacralépők vállalkozói versenyt és műsort, hogy ezek elsajátításában támogassa az ambiciózus fiatalokat” – mondta Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kivállalkozói üzletágának vezetője.


Link másolása
KÖVESS MINKET: