A robotok javítják a mentális közérzetet
A koronavírus radikális változást hozott a munkavégzésben, a hirtelen változás sokakat felkészületlenül ért.
Egy tanulmány, amelyet az Oracle és a Workplace Intelligence emberi erőforrások kutatásával foglalkozó és tanácsadó társaság készített kimutatta, hogy a járvány növeli a dolgozóknál a stresszt és a szorongást, és a nehéz pillanatokban nem az emberek, hanem a robotok társaságát részesítik előnyben.
Az AI@Work 2020 nevű felmérésben több mint 12 ezer embert kérdeztek meg a 22-74 év közötti dolgozók közül, akik 4 kontinens 11 különböző országában élnek.
A megkérdezettek – menedzsereket is beleértve – 78%-a állította, hogy a járvány mentális nyomokat hagyott bennük: stresszt, szorongást, érzelmi kimerültséget. Nehezen tudták harmonizálni a szakmai és a családi életüket, és negatívan élték át a szocializálódás hiányát - írta a Techrepublic.
42% érzett felettesei részéről túlzott nyomást annak érdekében, hogy a vállalat céljai teljesüljenek.
41% érezte úgy, hogy a szokásosnál nehezebb feladatokat róttak rá. 76% szerint a cégeknek jobban kellene törődniük a munkatársak pszichológiai közérzetével. A járványra nem készültek fel a vezetők, nem tudták a megváltozott körülményekhez igazítani beosztottjaik munkáját. Ezt a technológiai eszközök hiánya és a mentalitás is okozta. Ezt bizonyítja az is, hogy 775%-kal nőtt a felhő-szolgáltatások forgalma.
Az otthon végzett munka hatására nőtt a magánéleti stressz. Ezt a megkérdezettek 85%-a állítja. Hatása súlyos: 40%-nak álmatlanságot, 35%-nak rossz fizikai állapotot, 30%-nak rossz családi légkört, 23%-nak a barátoktól való elszigetelődést eredményez.
60% azt állítja, hogy stresszéről szívesebben beszélne egy robottal, mint egy vezetővel vagy egy terapeutával, már csak azért is, mert ezek az eszközök a nap 24 órájában a rendelkezésükre állnak. Például ha hajnali 3 órakor szeretnének választ kapni arra, hogy miként segítsenek alvászavarukon, könnyebb hozzájuk fordulni, mint felverni legszebb álmából egy pszichiátert.
Mindössze 18% nyilatkozott úgy, hogy inkább emberhez fordul mentális egészsége ügyében. 34%-nak meggyőződése, hogy a robotok mentesek az előítéletektől, 30% szerint bármilyen problémát meg lehet velük osztani, 29% pedig úgy véli, hogy gyors válaszokra képesek egészségügyi kérdésekben.
75% vallja, hogy kapott már támogatást szakmai téren mesterséges intelligenciától és ennek pozitív hatása volt munkakedvére, aktivitására. A robotokat azért is kedvelik, mert lerövidítik a munkahetüket és több idejük marad a pihenésre. Az AI 63% szerint növeli a termelékenységet, 54% szerint az elégedettséget, 52% szerint az általános jó közérzetet.
Néhány vállalat úgy próbál javítani az alkalmazottak helyzetén, hogy ösztönzi őket fizetett szabadság kivételére, miközben segítenek az otthoni munkakörülmények kialakításában is. Nyilván ez utóbbiak javára írható, hogy a válaszadók 62%-a vonzóbbnak találja ma a távmunkát, mint a pandémia előtt, 51% bevallotta, hogy most több ideje van a családjára, 31% többet alszik, 30% szerint pedig az egyes munkák elvégzésére is több idő jut.
A dolgozók a maguk részéről hozzáférést kérnek egészségük monitorozását szolgáló eszközökhöz, meditációs alkalmazásokhoz, valamint olyan csatornákhoz, amelyeken azonnali választ kapnak egészségi problémáikra.