KULT
A Rovatból

Már a századfordulón is készültek 3D fotók Budapestről – Lenyűgöző képek a Nemzeti Galériában

A Fortepan kiállításán a 150 éves fővárosról láthatsz korabeli, részletgazdag képeslapfotókat és izgalmas térhatású sztereoképeket a Magyar Nemzeti Galériában.

Link másolása

Képeslapfotókon és térhatású képeken keresztül a századfordulós Budapestre csöppenhetsz a Fortepan és a Magyar Nemzeti Galéria közös tárlatán. Budapest 150. születésnapja alkalmából rendezett különleges fotókiállításon ráadásul a főváros utcaképeinek múltját és jelenét is összehasonlíthatod.

Megnéztük a Budapest: Az első aranykor című kiállítást. Mutatjuk mi vár rád!

Ha te is órákra el tudsz veszni a Fortepant böngészve, akkor ezen a kiállításon úgy fogod érezni magad, mint kisgyerek a cukorka boltban. A részletgazdag képeslapfotókon Budapest legszebb, legikonikusabb helyszíneit láthatod viszont korabeli állapotukban. Ráadásul minden fotó mellett olvashatsz valami érdekességet az adott helyszíntől. Egy különleges berendezéssel pedig megnézheted Schoch Frigyes egyedi térhatású sztereofotóit is a fiatal metropoliszról.

Megtalált képeslapfotók

A Fortepan digitális fotóarchívum csapata a drezdai Deutsche Fotothek digitális fotóarchívumában bukkant rá több tucat jó minőségű fotónegatívra, amik Budapest látképeit, helyszíneit, épületeit ábrázolják.

A felvételek itthon sem voltak ismeretlenek, eddig azonban csak kis méretű korabeli képeslapokon láthattuk őket, amiket a német Brück & Sohn kiadót készített. A megtalált felvételek azonban olyan magas felbontásúak, hogy minden apró részlet kivehető rajtuk sokszoros nagyítással is. A páratlan értékű fotónegatívokon tökéletesen látszanak az utcarészletek, emberek, járművek, sőt feliratok is.

A kiállítás ezekből a képekből mutat be egy válogatást.

A tárlat négy nagyobb egységből áll. A Budapest a csúcson nevű szekcióban a főváros századfordulós fejlődési ívét ismerhettük meg. Itt nagyrészt olyan helyszínek fotóit láthattuk, amelyek a Monarchia óta nem sokat változtak.

Minden részletgazdag felvétel alatt megnézhettük a készre retusálás és színezett képeslapot is.

Az előkerült fotónegatívoknak köszönhetően minden korábbinál jobb minőségben vehetjük szemügyre az apró részleteket is. Nagyon vicces volt például a Gül Baba türbéjéről készült fotón megfigyelni, hogy a képeslapról már bizony levágták a száradó ruhákat.

A második szekcióban megismerhettük a Brück & Sohn képeslap kiadót és a képeslapkészítés technikáját is.

Brück & Sohn kiadót

Brück & Sohn cég 33 333 fajta képeslapot adott ki, köztük mintegy 500 jelenítette meg Budapest különböző pontjait. Ezeket a képeket adta el a család a drezdai Deutsche Fotothek archívumnak, ahol a Fortepan rábukkant. A kiadó annyira sikeres volt, hogy még az NDK idején sem merték államosítani, így hét nemzedéken át az 1793-as alapítástól a 2019-es bezárásig végig a Brück család kezében maradhatott.

A szekcióban bepillantást nyertünk a fekete-fehér fotók retusálásának és színezésének rejtelmeibe is. Megtudtuk, hogy a helyszíneket olykor a jobb összhatás érdekében növényzettel vagy járókelőkkel egészítették ki.

Az eget általában eltüntették, hogy odaférjenek az üzenetek. A hosszúcímzésű lapok idejében ugyanis az üres hátlapra csakis a címzés kerülhetett.

Bakikat is láttunk. A Brück & Sohn kiadó székhelye 700 kilométerre fekszik Budapesttől, és az itt dolgozók valószínűleg sosem jártak Budapesten. Ez lehet az oka annak, hogy az alábbi látkép tükörfordítva került a nyomdába, és így is készült belőle képeslap.

A német nyomdászok gyakran a színezéskor is csak saját fantáziájukra hagyatkozhattak. A kiállítás egyik különlegessége, hogy néhány fotó alatt nem csak a 20. században színezett képeslapot láthattuk, hanem a mesterséges intelligencia által színkevert változatot is.

Érdekes volt összehasonlítási, hogy az AI vagy a német retusálók színei állnak-e közelebb a valósághoz.

Az AI nem találta el például a Nyugati pályaudvar üvegezését.

A kiállítás egyik legérdekesebb szekciója Schoch Frigyes híres sztereofotóit 3D-ben is bemutatja.

Schoch Frigyes, a svájci származású, jómódú építési vállalkozó a korszak legaktívabb sztereofotósa volt. 1900 körül vásárolt egy sztereokamerát, amellyel Erdélytől Budapesten és az Adriáig sok különleges életképet, panorámafelvételt és képsorozatot készített. Egyedi térhatású fényképein privát nézőpontból láthattuk a világvárossá növő Budapestet.

Sztereofotók

A sztereofotók lényege, hogy valójában két azonos kép készül egymás mellé, két egymástól 6,5 centiméterre lévő kameralencse segítségével. Megfelelő sztereonéző eszköz segítségével a két kép egyetlen térhatású, háromdimenziós képpé olvad össze.

A 19. században ilyen szórakoztató eszköz volt a Kaiser-panoráma, amely moziszerű képnézővel volt felszerelve.

A kiállításon a Kaiser-panorámához hasonló berendezéssel néztük meg a térhatású sztereoképeket, akárcsak a századforduló polgárai.

A tárlat Egykor és most című, utolsó egységében a főváros látványos változásai tárultak a szemünk elé. A képpárokat egy bő évszázadnyi időkülönbséggel fotózták: a felső képeken a Brück & Sohn századeleji fotóit, az alsókon pedig a Fortepan jelenkori felvételeit csodálhattuk meg.

Megdöbbentő volt felfedezni, milyen sok helyszín átalakult át, vagy semmisült meg mára a háborús pusztításban.

Erre gyönyörű példa a régi Erzsébet híd. Illetve itt tudtam meg azt is, hogy ahol ma a kedvenc Sisi szobrom ül, ott egykor szökőkút csobogott.

A kiállítást neked ajánljuk, ha rajongsz a századfordulós Budapestért, vagy érdekelnek a 19. századi képeslap készítés kulisszatitkai. A képeslapok és sztereofotók nézegetése közben te is bele fogsz merülni a főváros aranykorába.

A Budapest: Az első aranykor című kiállítást 2024. február 18-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Galéria honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk