BUDAPEST
A Rovatból

Csak idő kérdése, és örökre eltűnnek az autók a pesti rakpartról? A Valyo ezért dolgozik

A korábban a Szabihidat is szervező egyesület 13 éve tűzte ki célul, hogy közelebb hozza a Dunát a városlakókhoz. Idei fő projektjükről, a pesti rakpart forgalom előli elzárásáról beszélgettünk velük, és megkérdeztük a Magyar Autóklubot is.


Bár az autósok ezt nem feltétlenül fogadták annyira lelkesen, mint a gyalogosok, sokak szerint az idei nyár egyik legnépszerűbb és egyben legmenőbb kiülős helye Budapesten a Jane Haining rakparton volt. A Lánchíd és az Erzsébet híd közötti szakaszt július közepétől egy hónapon át teljesen lezárták a forgalom elől, előtte és utána – a tervek szerint egészen október 23-ig – pedig hétvégente vehetik birtokba a városlakók.

Autók helyett színes utcabútorok lepték el az úttestet és a Dunáig tartó sávot, amelyek minden este tömve voltak emberekkel. Emellett igazi kuriózumként megnyitották a 2-es villamos vágányai alatt húzódó viaduktot is, aminek létezését a nagy többség még csak nem is sejtette eddig.

A vízparton üldögélés és iszogatás mellett rengeteg program is várta a látogatókat, köztük számos olyan, ami egészen szürreálisnak hatott ebben a környezetben.

Többek között bicikliszerelő workshopon, filmvetítéseken, tánc- és jógaórákon, kerekasztal-beszélgetéseken és vegán grillezésen is részt lehetett venni, a Fekete Zaj fesztivál szervezői akusztikus koncertekkel készültek, több más DJ mellett pedig az underground igazi legendája, Palotai is zenélt.

Luxus, hogy itt autók mennek

Az egész programsorozatot a Valyo Egyesület álmodta meg és koordinálta, akik már 2010 óta dolgoznak azért, hogy a budapesti Duna-part élhetőbbé tételével összekapcsolják a várost és a folyót.

„Kézzelfogható példákon keresztül szeretnénk megmutatni, milyen sokféle módon használhatjuk ki a part adottságait” – mondja a két alapító, Lohász Cili és Tömör Miklós, akikkel az egyesület újbudai, közösségi térként is funkciónáló bázisán ültünk le beszélgetni.

Egészen kicsiben indultak: legelőször egy kacsakődobó bajnokságot hirdettek meg, de legnagyobb meglepetésükre már erre is több mint százan jöttek el. Innentől nem volt megállás, 2011-ben elkezdtek köztéri bútorokat gyártani, valamint művészek bevonásával megalkottak egy 15 állomásos tanösvényt a Duna budapesti szakasza mentén, az A38 Hajótól a Margitszigetig.

Ennek kapcsán tüzetesen megismerték a fővárosi partszakaszt, így jutottak arra az elhatározásra, hogy a pesti rakpartra érdemes fókuszálniuk. Szakmai körökben ugyanis már akkor konszenzus volt abban, hogy hosszú távon ennek kell majd átalakulnia, mivel luxus, hogy itt autók mennek.

„A pesti rakpart autóforgalmát ki tudja váltani a Kiskörút, a Nagykörút, a Hungária körút és az M0-s is, a budai oldalon viszont egyelőre semmilyen alternatíva nincs, ezért jóval nehezebb lenne közlekedni a kiiktatása esetén” – indokolja Tömör Miklós.

A körülmények szerencsés együttállása folytán tavaly az utóbbit is ki tudták próbálni: a Lánchíd felújítása idején fővárosi felkérésre egy hónapig szerveztek oda programokat, és rá kellett jönniük, hogy sokkal kellemesebb, mivel ott jóval több árnyék van. A realitások talaján maradva egyelőre mégis a pesti oldalra fókuszálnak.

Tömör Miklós és Lohász Cili

Az elmúlt bő tíz évben több projektjük is megvalósult ezen a szakaszon: 2012 és 2014 között három szezont élt meg a Valyo Part a Lánchíd lábánál, ahol több száz négyzetméteren székeket és asztalokat, vendéglátást, koncerteket és egyéb kulturális programokat kínáltak. Utána a Pontoon működött ott, majd a híddal együtt ez is építési területté vált.

Indultak a RakPark fantázianevű pályázaton is, ahol egy komplex koncepciót dolgoztak ki arról, hogyan hasznosítánák a rakpart pesti szakaszát a Parlamenttől a Bálnáig. Ennek egy nagyon kicsi részét tudták megmutatni idén a Jane Haining rakparton, de a teljes terv sokkal összetettebb: többek között burkolatcsere és fasorok kialakítása is része lenne.

Korábban is megcsinálták már a nyár legmenőbb helyét, aztán ráépült egy stadion

Közben a Római parti ellenállást is szervezték hat éven keresztül, 2013-tól 2019-ig: tüntetésekkel, közösségszervezéssel léptek fel a tervezett mobilgát ellen, és végül ez lett az egyetlen olyan kiemelt kormányzati beruházás, ami nem valósult meg.

Létesült viszont helyette egy szabadstrand, amit máig az egyik legnagyobb sikerüknek tartanak: először 2019-ben nyílt meg egyetlen napos tesztüzemre, 1973 óta akkor lehetett először legálisan fürdeni a Dunában.

„A ‘60-as években óriási evezős- és úszóélet volt a Római parton, de az iparosodás hatására annyira szennyezett lett a víz, hogy be kellett tiltani mindent. Utána lassanként megépültek Budapest körül a szennyvíztisztító telepek, ezek hatására elkezdett tisztulni a folyó vize. Végül 2019-ben készültek olyan mérések, amelyek kimutatták, hogy ismét alkalmas akár fürdésre is. Nagy siker, hogy 2021-ben önkormányzati szervezésben nyílt meg újra, és azóta is üzemel, idén már két hónapon át” – meséli Lohász Cili.

A Valyo-hoz kötődik a grillezőhelyek építése is a Gellért-fürdő sokak által „hajléktalan-jacuzzinak” nevezett kifolyójánál. Ezekből aztán más partszakaszokra is jutott, mára már 8 darab van belőlük, mindegyik óriási népszerűségnek örvend. Hamarosan újabb kettőt adnak át a Margitszigeten és a Vizafogó-lakótelepnél, ezzel 10-re nő majd a számuk.

Egyik legsikeresebb projektjük a Szabihíd volt: ez eredetileg tőlük függetlenül, teljesen önszerveződő kezdeményezésként indult, amikor 2016 nyarán a budai fonódó villamos építése miatt két hónapig le volt zárva a Szabadság híd. Az emberek pedig felfedezték maguknak és a város legmenőbb piknikezős-kiülős helyévé tették. Akkora sikere volt, hogy a következő évben a Valyo már célzottan kezdeményezte a folytatást az akkor még fideszes városvezetésnél.

„Az persze egyértelmű volt, hogy teljes nyárra nem fogják ismét lezárni a hidat, ezért kezdettől fogva a hétvégék mellett kampányoltunk. Ekkor ugyanis annyira alacsony ott a forgalom, hogy komolyabb fennakadás nélkül ki lehet iktatni” – mondja Cili.

Felhúztak rá egy 4-5 hónapos, egymásra épülő médiakampányt, ami nagyon jól sikerült: több ezren töltötték ki a kérdőívüket, a végére pedig tulajdonképpen már mindenki készpénznek vette, hogy ismét le lesz zárva a híd. Végül az akkori főpolgármester, Tarlós István se tudott ellenállni a társadalmi nyomásnak, és engedélyezte a hétvégi lezárást.

„A helyzetnek külön pikantériát adott, hogy ezzel egy időben a Római part ügyében folyamatos vitában álltunk Tarlóssal, a híd lezárása kapcsán mégis engednie kellett. Óriási siker volt ez nekünk, és magát a projektet is imádták az emberek” – fogalmaz Miklós. Utána még két szezonban töltötték meg programokkal a hétvégékre lezárt hidat, a projektnek a járvány kirobbanása vetett véget.

Ezzel párhuzamosan, 2018-ban Valyo Kikötő néven megcsinálták az akkori nyár legizgalmasabb kiülős helyét, az éppen most zárult atlétikai vb stadionjának helyén. A helyszínt már évekkel korábban is próbálták megszerezni, végül egyetlen szezonra jártak sikerrel, mielőtt elkezdődött az építkezés.

2019. március 15-én még tartottak egy nyitó- és egyben záróbulit, amire a rossz idő ellenére is közel kétezren látogattak ki. Nem sokkal később már a munkagépeké volt a terület.

Kicsit még segített is a Covid

Mivel Karácsony Gergely programjában szerepelt a Duna-part felszabadítása, a győzelme után sok civil szervezet bekopogott az új főpolgármesterhez, köztük a Valyo is. A kezdetek kissé döcögősek voltak, ma viszont már szinte minden, a folyópartot érintő kérdésben kikérik a véleményüket.

2020 elején kezdték el tervezni, hogy az Antall József rakparton, a Margit híd és a Lánchíd közötti szakaszon bútorokat helyezzenek el, aszfaltfestést, sportprogramokat és hasonlókat szervezzenek. Márciusban viszont beütött a járvány, és az egészet félre kellett tenni.

„A főváros először úgy reagált, hogy lezárta a Margit-szigetet, de amint elkezdtek jönni az hírek arról, hogy más európai nagyvárosokban ezzel pont ellentétes a trend, lassan ők is kapcsoltak, és onnantól már bátorították, hogy az emberek egy tágas területen a szabad levegőn lehessenek. Ennek szellemében nyitották meg a rakpartot is hétvégente, a Covid farvizén sokkal simábban átment ez a kezdeményezés, mint amiben mi reménykedtünk” – mondja Cili.

A hétvégi lezárások őszig tartottak, erre még nem igazán csatlakoztak rá, 2021-ben viszont már igen: növényekkel, napozóágyakkal, tollaspályával, piknikasztalokkal és aszfaltfestéssel dobták fel a Parlament és a Lánchíd közötti szakaszt.

A tavalyi budai kitérő után idén visszatértek a pesti oldalra, a nagy újításuk az volt, hogy az útpálya és a Duna-part közti szakaszt is berendezték napernyőkkel, bútorokkal, grillezőhellyel. Ezzel szerették volna megmutatni, hogy akkor is lehet használni a rakpartot, ha nincs lezárva a forgalom elől – persze nem olyan kellemes, de délutánonként így is nagyon sokan vannak ott.

„Alapelvünk, hogy bárki hozhat programot, mindössze egy űrlapot kell kitöltenie hozzá. Mi ebben csak közvetítők vagyunk, segítjük a megvalósítást és a promóciót, de tartalommal nektek kell megtölteni. Minden elszállt ötlet jöhet: volt már görkoriverseny, masszázs, coach-kitelepülés is. Olyan fura dolgok jutnak az emberek eszébe amelyekről magunktól biztosan nem gondolnánk, hogy működnek ezen a helyszínen” – teszi hozzá Miklós.

Fotók innentől a cikk végéig: Nagy Bogi

Csak vurstli ne legyen belőle

A két alapító mellett – akik egész évben ezzel foglalkoznak – a szezon idején még négyen dolgoznak a belső stábban, valamint rengeteg önkéntesük is van, aki hosszabb-rövidebb időt szán erre. A projekt költségeit a Főváros állja, emellett pályázati forrásokra is támaszkodnak.

Jövőre szeretnék az idei koncepciót továbbvinni, a hosszú távú céljuk pedig az, hogy teljesen megszűnjön a rakparton az autóforgalom, és egy parkként funkcionáló köztér jöjjön létre a helyén. Ezzel kapcsolatban eléggé optimisták, szerintük csak idő kérdése a dolog.

„Nem azonnal, de mondjuk 4-5 éven belül jó eséllyel meg fog történni. Fontos momentum, hogy tavaly ősszel 17 civil szervezet, köztük a Magyar Autóklub és az Országos Taxiszövetség közös nyilatkozatot írt alá a rakpart fejlesztéséről. Ennek lényege, hogy hosszú távon, megfelelő körültekintéssel támogatják a rakpart autómentessé tételét” – mondja Cili.

Miklós szerint bármerre nézünk Európában, mindenhol azt a példát látjuk, hogy a köztereket sokkal intenzívebben használják a közlekedésen túl minden másra. A Duna-part pedig nemcsak Budapest, hanem egész Magyarország egyik legikonikusabb helye, ehhez képest jelenleg alig lehet közelférkőzni hozzá, ami nonszensz.

Szeretnék tágítani a kereteket térben és időben is, hogy mire napirendre kerül az állandó megnyitás, már bőven legyenek tapasztalataik. A terjeszkedés leginkább erőforrás kérdése, ötletük rengeteg van.

Azt sem engedték még el teljesen, hogy az október 23-i szezonzáró előtt hétközben is legyen még egy egybefüggő lezárt időszak. Már csak azért is jó lenne ez, mert így tesztelni tudnák, milyen hatással van a város forgalmára élesben, vagyis a nyári szabadságok és iskolaszünet végeztével a rakpart kiiktatása.

„Szerintünk hatalmas növekedési potenciál van még ebben az egészben. Most kiraktunk összesen 60 darab bútort, székekkel együtt 160-at, de este 8-kor gyakorlatilag mindegyik foglalt. Úgy tűnik, a fővárosnak is fontos a projekt, szóval abszolút bizakodóak vagyunk” – teszi hozzá Miklós.

A vendéglátósok is sokkal szívesebben települnek már ki a rakpartra, mint a korábbi években, mivel a hatalmas érdeklődés megnyugtatta őket. Azt ugyanakkor a szervezők nagyon fontosnak tartják, hogy véletlenül se az anyagi haszonszerzés kerüljön túlsúlyba, és a helyi lakosoknak és a turistáknak is szerethető helyek legyenek itt

„Nem szeretnénk, ha ez az egész egyfajta vurstlivá válna, ahol az idelátogatók lehúzása a fő cél, mint például a Váci utcában.”

A Magyar Autóklub tartja magát a 17 szervezet által aláírt nyilatkozathoz

Megkértük a szervezetet, hogy kommentálják részletesebben a pesti rakpart teljes autómentesítésének tervét. Válaszként a fentebb említett nyilatkozat meghatározó elemeit idézték nekünk, ezt az alábbiakban szó szerint közöljük:

„A pesti alsó rakpart Budapest egyik legmeghatározóbb, ikonikus helyszíne, a világörökség része. Fejlesztése kiemelkedő jelentőségű mind az itt élők, mind az ide látogatók szempontjából. A pesti alsó rakpartot megújító közterületi fejlesztés lehetőséget ad arra, hogy a jelen kihívásaira, így a klímaváltozás hatásaira is reflektáló, színvonalasabb kialakítás jöhessen létre.

A fejlesztésnek – tekintettel a város adottságaira – megalapozottnak és megtervezettnek kell lennie, ami szolgálja a város által kitűzött célokat, ugyanakkor partnerségben születik meg a budapestiekkel, valamint az érintett civil érdekvédelmi és szakmai szervezetekkel.”

„A Fővárosi Önkormányzat a Partnerekkel közösen kidolgozandó mérési sztenderdek alapján monitoring rendszert állít fel a további tesztidőszakok eredményeinek értékelésére.”

„A Fővárosi Önkormányzat a pesti alsó rakpart felújításának teljes programjának második szakaszát, kifejezetten ideértve azoknak a szakaszoknak a megvalósítását, ami a pesti alsó rakpart közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét érinti, akkor indítja el, ha a tesztidőszakok alatt látott forgalmi tapasztalatok és valamennyi forgalmi tényező, tekintettel a közlekedési hálózat egészére igazolják a közlekedési hálózat működőképességét, ezzel lehetővé téve a pesti alsó rakpart átmenő és tranzithálózatból való kiemelésének megvalósítását.”

A Fővárosi Önkormányzat ismert célja a közösségi közlekedés, az aktív és mikromobilitási forgalom arányának növelése párhuzamosan az egyéni gépjárműforgalom arányának csökkentésével. Ugyanakkor cél, hogy a jövőbeli kisebb egyéni gépjármű forgalom, kisebb mértékű torlódások mellett valósulhasson meg. Ezáltal azok az egyéni gépjárművel megtett utazások, amelyek nem válthatóak ki fenntartható közlekedési móddal, a jelenlegi körülmények és lehetőségek romlása nélkül történhessenek meg.

Jelenleg még csak a monitoring rendszer közös kidolgozásánál és elfogadásánál tartunk, így a megállapodás szerinti tesztidőszak még meg sem kezdődhetett, azaz koraiak azok a médiában szárnyra kapott állítások, miszerint a kedvező tapasztalatok alapján a nyitás/zárás folytatódik – tették hozzá.

A Magyar Autóklub vonatkozó álláspontját 14 pontban foglalta össze, amit bár a Lánchíd forgalmával kapcsolatban állítottak össze, valamennyi környezettudatos struktúraváltás követelményrendszerét megfogalmazza.

(A rakpartot legközelebb szeptember 9-10-én nyitják meg, az aktuális programokat itt találod.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Nyugdíjasok, figyelem! Februártól új szabályokkal utazhatnak a BKK járatain – mutatjuk a részleteket!
Februártól komoly változások jönnek a budapesti tömegközlekedésben. A nyugdíjasoknak is új szabályokhoz kell igazodniuk.


Átalakítja a BKK 2025-ben a jegy- és bérletrendszert – derül ki a társaság honlapjáról. Mint írják, kivezetnek egy sor bérlettípust, hogy az utasok igényeihez alkalmazkodjanak.

A nyugdíjasok számára megszűntek a negyedéves és a kedvezményes éves Budapest-bérletek. Mostantól csak havi bérlettel utazhatnak, amelyhez szükség van egy nyugdíjas bérletigazolványra. Ezt a dokumentumot a BKK ügyfélcentrumaiban lehet kiváltani. Az igényléshez igazolványképet és érvényes személyazonosító okmányt kell bemutatni. Az igazolvány tíz évig érvényes.

A 65 év felettiek továbbra is díjmentesen utazhatnak a BKK, a MÁV, a HÉV és a Volánbusz meghatározott járatain.

A 65 év alatti nyugdíjasoknak azonban kizárólag a kedvezményes havi bérlet maradt, amely jelenleg 3300 forintba kerül havonta. Ahogy a Blikk kiemeli, akik távolabbi utazásokra is igénybe veszik a közlekedést, választhatják a Pest- vagy országbérletet is, amelyek ára 945 és 1890 forint.

A változások nemcsak a nyugdíjasokat érintik: a diákoknak is alkalmazkodniuk kell az új szabályokhoz, mivel megszűnnek a félhavi, negyedéves, szemeszterre szóló és kedvezményes éves bérletek. A Budapest csoportos 24 órás jegy sem lesz elérhető, ahogy a kutya- és kerékpárbérletek is kikerülnek a rendszerből.

Ugyanakkor jó hír, hogy érvényes bérlettel mostantól ingyen szállítható kutya és kerékpár a BKK, a MÁV, a HÉV és a Volánbusz járatain.

A MOL Bubi közbringa-szolgáltatásban is jelentős változások jönnek. Az éves bérletet megszüntetik, helyette féléves bérletet vezetnek be 6500 forintért. A havibérlet ára 1500 forintra nő, a percdíj pedig 50 forintra változik. A bankkártya-regisztrációs díjat 100 forintra csökkentik, amit az első bérlés alkalmával jóváírnak. Emellett a BKK három új Bubi-állomást épít 2025-ben, így az év végére összesen 220 kerékpárfelvevő-hely lesz Budapesten.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
Márciustól éjjel is nyitva tart a Világ Legszebb Kávéháza
Az éjszakai étlap inkább italos és hideg ételes kínálatból áll majd. 130 éves a New York Kávéház.


Újabb mérföldkőhöz érkezett a világ legszebb kávéházaként számontartott 130 éves New York Café. Az Erzsébet körúti ikonikus létesítmény (a korábbi teszt után)

március elsejétől éjszakai nyitvatartással és éjszakai kínálattal várja vendégeit: csütörtöktől vasárnapig, éjféltől még több embernek kívánnak lehetőséget adni Budapest ikonikus kávéházának zavartalan élvezetére.

Az éjszakai nyitvatartás lehetőséget ad arra, hogy a vendégek elkerüljék a hosszú várakozást és nyugodt, exkluzív körülmények között élvezzék a kávéház varázsát.

Az ünnepi időszakra eső tesztüzemet a Világ Legszebb Kávéházának 130. évfordulós eseményén jelentették be a létesítmény vezetői, hozzátéve, hogy ha az elképzeléseik pozitív visszajelzést kapnak a közönség részéről, akkor az igényeknek megfelelően márciustól rendszeres lesz az éjszakai nyitvatartás. A próbaidőszak meghozta a feltett kérdésekre a válaszokat: a vendégek nagy örömmel foglalták el a kávéházi asztalokat éjfél után is.

Szabó Csaba, a New York Kávéház általános igazgatója, egyben Eventrend Group partner elmondta: a tapasztalatok szerint az esti aktív programokhoz kapcsolódott a New York éjszakai látogatása, főként csütörtökön, pénteken, szombaton és vasárnap telt meg a kávéház. A vendégek inkább italt fogyasztottak, mint kávét, úgynevezett „falatkás” kísérővel, de a süteményekre is kíváncsiak voltak. Vagyis ennek megfelelően

az éjszakai étlap inkább ital és hideg ételes kínálatból áll majd.

A hangulat elmaradhatatlan része a zene is, most kipróbálták a lounge, chill out hangulatot, de kicsit ritmusosabb zenék is elhangzottak, a közönség ez utóbbira tette le a voksát. Ennek megfelelően az éjszakai nyitvatartás idején bárzongorista szórakoztatja majd a közönséget, gyorsabb ritmusú, élvezetes slágerek előadásával.

A kávéház éjszakai hangulathoz illeszkedő díszvilágítást kap és El Asmodáj, a homlokzaton található fáklyatartó démon életnagyságú figurája is beköltözik, hogy fotók kedvelt résztvevője legyen. Ezen kívül különleges szelfipontokat is kijelölnek, amelyek tökéletes helyszínt biztosítanak az emlékezetes képekhez.

A legendás anekdota szerint a kávéház megnyitásakor Molnár Ferenc úgy kívánta, hogy a hely soha ne zárjon be, ezért a kulcsokat a Dunába vetette. Most, 130 évvel később ez az álom ismét teljesül az éjszakai nyitvatartással. A kávéház tavaly novemberben ünnepelt 130. évfordulójára egy új, különleges minitortával készült: a sárgabarack és csokoládé ízek kombinációjából összeállított alkotást is kérhetik a vendégek.

A New Yorkban naponta 2500-3000 vendéget szolgálnak ki, ez évente 1 millió feletti vendégszámot jelent.

Ez a nem mindennapi kihívás hatalmas szervezettséget kíván. Az Eventrend Group kötelékébe tartozó, a New York Café üzemeltetését végző CER Kft. csapata elkötelezett abban, hogy a legnagyobb professzionalizmussal lássa el ezt a büszkeségre okot adó feladatot.

Az Eventrend Group több mint három évtizednyi tapasztalattal rendelkezik kávéházak, éttermek, szállodák üzemeltetésében, valamint rendezvényszervezésben. A cégcsoporthoz jelenleg 31 projekt tartozik, mely egységekben mintegy 1100 munkavállaló dolgozik. Az Eventrend Grouphoz kötődik mintegy 20 gasztronómiai vállalkozás, többek között a Gundel Étterem, a New York Kávéház, a Centrál Kávéház, a Spoon the boat, a Főőrség Kávéház, a Városliget Café, a Séf Asztala, a Symbol, a Groupama Aréna vagy a Müpa catering szolgáltatása, emellett 24 budapesti rendezvényhelyszínen 79 egyedi rendezvényterem értékesítése is. A cégcsoport nettó árbevétele 2024-ben elérte a 25 milliárd forintot.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Fotók: Mintha csipkével borították volna be a tájat, ilyen a Normafa téli hangulatban
A sétány, mintha egy karácsonyi film megelevenedett képkockája lett volna, az ágak pedig úgy festettek, mintha szorgos kezek kézimunkázták volna rá a díszítést.
Demecs Norbi - szmo.hu
2025. január 22.



Mintha fent lennénk messze, északon vagy éppen egy karácsonyi mesekönyv lapjain - varázslatos téli táj fogadja a kirándulókat a hóval, zúzmarával borított Normafán, mutatjuk friss fotóinkat!

Budapest egyik legkedveltebb szabadidős célpontja a Budai-hegyekben fekvő Normafa, ahol a fiatalabb és idősebb korosztály is talál kedvére való kikapcsolódási lehetőséget. Sokan sétálnak és túráznak is, egyesek nordic walking botokkal érkeznek, mások futnak vagy kerékpároznak. Megint mások piknikeznek, labdáznak vagy fotóznak, de az egész kicsiknek is kiváló célpont, hiszen babakocsival is elérhető, a nagyobb gyermekek számára pedig szuper játszóterek kínálnak élményeket.

Ez a sokak által kedvelt és látogatott budapesti régió most varázslatos téli ruhába bújt: hótakaró és vastag zúzmararéteg borít mindent.

A lebilincselő januári táj nappal is csodálatos, ám mivel a Normafán kifejezetten jó a közvilágítás, így este sem maradt élmények nélkül az, aki kedveli az efféle misztikus hangulatot.

Mi most a hófehér, zúzmarás táj esti szépségéről hoztunk egy képgalériát.

Képgaléria: Normafa téli hangulatban

Mintha valamely fagyos, távoli országban jártunk volna, olyan hatást keltett esti látogatásunk a Normafán. A kirándulóhely közösségi közlekedéssel és autóval egyaránt jól megközelíthető, és mivel a Normafa Síház és a János-hegy között végig van közvilágítás, így akkor is igen látványos, ha leszáll az est - kiváltképp ilyenkor, télvíz idején. A sétány, mintha valamely karácsonyi film megelevenedett képkockája lett volna, az ágak pedig úgy festettek, mintha hosszadalmas, de szorgos, precíz munkával horgolt csipketerítő borítaná őket. Egyszerűen mesebeli látvány volt!

Képgaléria: Ilyen volt a hólepte természet

A csodás környezetre még az esti órákban, 21.00-22.00 óra között is sokan voltak kíváncsiak: a sétálók és fotósok mellett sífutók és szánkózok is kihasználták a téli adottságokat. A Szent Anna-rét hóágyúzott szakasza pedig reflektorfényben biztosította az esti szánkózók vagy síelők/snowboard-osok élményeit - persze azok számára, akiknek felvonó nélkül is kedvük támadt a téli sportok gyakorlásához.

Bár a téli táj lenyűgöző - ezt bizonyítja képgalériánk is - mindig tartsuk szem előtt a téli szabadidős tevékenységek szabályait: felkészültségük, ruházatunk és a fagyos, jeges természetben eltöltött idő esetében is fokozottan figyeljünk az időjárás és a terepviszonyok körülményeire.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Téves riasztás miatt nem járt egy órán át a 2-es metró kedd reggel
Fél nyolc körül érkezett a bejelentés, miszerint füstjelenséget észleltek a 2-es metró Déli pályaudvari állomásán.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. január 21.



Újra a teljes vonalon jár a 2-es metró, írja az MTI a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közlése alapján.

Kedd reggel közölték, hogy meghibásodás miatt a metró a Deák Ferenc tér és a Déli pályaudvar között nem járt,

a kimaradt szakaszon pótlóbusszal lehetett utazni, de a busz nem érintette a Kossuth Lajos tér és a Batthyány tér megállót.

A BKK később tudatta, hogy kedden fél nyolc körül érkezett a bejelentés, miszerint füstjelenséget észleltek a 2-es metró Déli pályaudvari állomásán. Munkatársaik a Katasztrófavédelem szakembereivel átvizsgálták a helyszínt, de tűz nyomát nem találták, így a forgalom a lehető legrövidebb időn belül újraindulhatott.

A vélt tűzeset miatt a metrószerelvények helyett csaknem egy órán át pótló autóbuszok közlekedtek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: