BUDAPEST
A Rovatból

Szerencsére kicsi a valószínűsége, hogy alkatrészhiány miatt tényleg leáll a hármas metró

MIndazonáltal nem volt szerencsés az oroszoktól rendelni a korszerűtlen szerelvényeket. Utánanéztünk, lehet-e alkatrészhiány a háború miatt?

Link másolása

A napokban röppent fel a hír, és futott végig a médián, hogy a háborús helyzet miatt lehet, hogy az orosz Metrowagonmash (MVM) nem lesz képes ütemezetten teljesíteni a BKV felé a hármas metró kocsijainak alkatrészellátását.

Sokan már szinte kész tényként kezelték, hogy leállhat a hármas metró. Nem kell hosszan részleteznem, hogy ez milyen bonyodalmat jelentene a budapesti közlekedésben, közvetve kihatna az egész ország gazdasági állapotára is.

De mennyire kell félnünk ettől? Megkérdeztem a BKV illetékeseit is, akik írásos kérdéseimre, írásban válaszoltak. Ezenkívül a Metróért Egyesület részéről Bíró Endrével beszélgettem, ő személyesen állt rendelkezésemre.

A budapesti M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderre két cég nyújtott be pályázatot: az orosz Metrowagonmash és ukrán leányvállalatán keresztül az észt Skinest Rail. A pályázat elbírálása során a az észt cég kedvezőbb ajánlatát kizárták, emiatt a Skinest Rail jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz és panasszal élt az Európai Bizottság felé is.

A BKV Zrt. ezért nem köthette meg tervezett időpontban a szerződést az orosz nyertessel, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság végzése nyomán erre végül mégis lehetőség nyílt. Az eljárásban a BKV több dokumentummal is bizonyította, hogy a 3-as metró szerelvényei rossz állapotban vannak, a testület pedig megállapította a kiemelkedően fontos közérdek védelmének szükségességét. Az eljárásban nyertes Metrowagonmash Nyrt. 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végezte el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év. Az észt fél szerint a BKV úgy hirdette ki a pályázatot, hogy tisztában volt vele: a műszaki leírás félreérthető. Az oroszok gyors teljesítése és felújításba (minimális szereppel) bevont Dunakeszi Járműjavítóval szemben az észt ajánlat nemcsak kilencmilliárddal olcsóbb volt, de korszerűbb, továbbá 5 évvel hosszabb garanciát ígért.

A 2017-ben megérkezett első felújított metróvonatokkal gyakorta technikai problémák adódtak, amiért 800 millió forintos kötbért követel a BKK a Metrowagonmash-tól.

forrás: K-Monitor adatbázis

A BKV válasza

A BKV szerint jelentős alkatrészkészlet átadása is szerepelt a felújítási szerződésben.

Ennek megfelelően a raktárban rendelkezésre állnak tartalék alkatrészek, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése. Folyamatosan kapcsolatban állnak az orosz féllel, mindazonáltal a BKV Zrt. folyamatosan vizsgálja és keresi a hazai és egyéb beszerzési és szállítási lehetőségeket.

Levelük végén megjegyezték még, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy az M3 vonal forgalma folyamatosan fenntartható legyen, jelenleg nem látják annak veszélyét, hogy ne állna rendelkezésre megfelelő számban forgalomba adható metrószerelvény.

Eddig a hivatalos közlés. Sajnálatosan nem volt lehetőség egy személyes beszélgetésre, így esélyem sem volt a spontán beszélgetés során adódó, menet közben megfogalmazódó kérdéseimet feltenni. Ezért tehát a Metróért Egyesülethez fordultam, akik évek óta sokat foglalkoznak a témával.

Metróért Egyesület

Bíró Endre:

– Ma a világon sehol nincsen olyan vállalat, ahol a raktárkészletek korlátlanul rendelkezésre állnak. Sőt, a világtendencia az, hogy minél kevesebb alkatrészt raktározzanak helyben, és az alkatrészellátás folyamatos megszervezésével biztosítsák az ellátást. Ha ezt figyelembe vesszük, szerintem három hónapnál nem hosszabb az az idő, ameddig alkatrészutánpótlás nélkül a metró zavartalan működése biztosítható. Azt a BKV sem tagadja, hogy korlátlanul nem áll rendelkezésére alkatrész raktáron.

– Van olyan információ az orosz fél felől, hogy nem folytatja az együttműködést a BKV-val, vagy akár arról, hogy a szerződéses kötelezettségének nem tud vagy nem kíván eleget tenni?

– Ilyen információnk nincsen. Sőt, tudomásom szerint a gyártó azt próbálta megerősíteni, hogy nem áll fenn ilyen veszély,

de azt gondolom, hogy háborús időszakban fel kell készülni arra, hogy előállhat egy vis maior helyzet.

De ha csak arra gondolok, hogy a szállítási idő is megnövekedhet, mivel Ukrajnán keresztül a továbbiakban nem tud szállítani az orosz fél, hogy amíg ez a háború tart, számolnunk kell nehézségekkel.

– Pótolhatóak esetleg ezek az alkatrészek alternatív forrásból?

– Szerencsére sok olyan alkatrész van, amelyeket eredetileg sem az oroszok gyártottak. Elég sok ilyen elem van. Japán, német, spanyol egységek vannak, például. Azt gondolom, hogy nem várható nagyobb probléma.

Ahol gond lehet, azok a kifejezetten ennek a járműnek tervezett és gyártott alkatrészek, ezeket Oroszországban készítik. De itt is lehetséges utángyártott alkatrészeket keresni vagy gyártatni. Ez viszont nem egyszerű.

A gyártáshoz szükséges tervek megszerzése, a speciális szerszámok elkészítése, ha még önmagában nem lenne nagy feladat, mivel tömegközlekedési eszközről van szó, a biztonsági ellenőrzések, az így gyártott alkatrészek engedélyeztetése nagy kihívás.

– Akkor mégsem akkora a baj. De mégis, mennyi üzemképes kocsi alatt kerül veszélybe az üzemeltetés?

– Abban a „szerencsés” helyzetben vagyunk, hogy a felújítás miatt nem kell annyi szerelvényt futtatni, amennyi a teljes vonalra szükséges lenne. Ebben tehát van valamennyi tartalék. Ennek fényében azt gondolom, hogy három hónap áthidalható. De persze ez csak egy becslés. Azonban, ha elhúzódik a háború, akkor, ahogy mondtam, elképzelhető, hogy gondok lesznek, és akkor fokozatosan leépülhet a rendszer. De nem győzöm hangsúlyozni, hogy én is, mint minden normális ember reménykedem, hogy nem lesznek ilyen gondok.

– Van-e felelőssége valakinek a kialakult helyzetért?

– A magánvéleményem az, hogy igen. Egy meglehetősen rossz döntés volt annak idején ezeknek a járműveknek a beszerzése. Nem azt mondom, hogy 2015-16 táján, amikor ez a döntés megszületett, akkor lehetett előre tudni, hogy bekövetkezik egy orosz-ukrán háború.

De egy EU-n kívüli országból ilyen nagy értékű járműparkot beszerezni több kockázatot rejt magában, mint amennyit szabad lett volna felvállalni.

Mondok egy példát: a BKV-nak van egy, megítélésem szerint jogos követelése a gyártóval szemben. Minőségi problémák, késedelmes szállítás miatt. Tíz-tizenkét milliárd forintos követelés.

Ez a jelentős követelés is a levegőben lóg a mai napig. Tehát ez egy kockázatos szerződés volt.

– Annak van realitása, hogy ezt a rizikós járműparkot lecserélhessük?

– Kizártnak tartom.

– Tehát ezekkel együtt kell élnünk harminc-negyven évig?

– Hogy meddig bírják ezek a szerelvények, azt nem tudom.

A mai áron számolva ez egy százmilliárd körüli kiadás lenne, amire nyilván nincsen fedezet.

Ráadásul, a covid-válság miatt nem úgy működik, hogy megrendelem a harminchét szerelvényt, amennyi erre a vonalra szükséges, hanem ennek az átfutási ideje legalább két-három év lenne a legrövidebb idő, a közbeszerzés és a szerződéskötés után.

– Tehát a jelenlegi válságos időszakot ezekkel a kocsikkal kell kibekkelnünk.

– Azt gondolom, hogy igen. Most már, bár nem vagyok közgazdász, de azt gondolom, hogy országos szinten óriási gazdasági kárt okozna, ha ezeket a kocsikat kikukáznánk. Ennek talán úgy lett volna realitása, és ez persze csak feltételezés, hogy akkor lehetett volna szerződést bontani az orosz gyártóval, amikor a leszállítás után nagyon rövid időn belül kiderültek a minőségi problémák, és megállapodni vele kártérítésben. Továbbá abban, hogy kárenyhítésként, az új járműbeszerzés végéig itt tartja a járműveit. De erről a lehetőségről már lekéstünk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Kerékpáros felvonulás lesz Budapesten, hídlezárásra és forgalomkorlátozásokra kell számítani szombaton
Délután 3 órától időszakosan lezárják többek között a Ferenc körutat, a Petőfi hidat, a József Attila utcát és az Andrássy utat is.

Link másolása

Kerékpáros felvonulás miatt ideiglenes forgalomkorlátozások lesznek szombat délután Budapesten - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK).

A tájékoztatás szerint

15 órától 20 óráig szakaszosan és időszakosan lezárják a Soó Rezső sétány - Räde Károly sétány - Borbás Vince sétány - Üllői út - Ferenc körút - Petőfi híd - Egyetemisták parkja - Egry József utca - Valdemar és Nina Langlet rakpart - Raoul Wallenberg rakpart - Friedrich Born rakpart - Döbrentei tér - Attila út - Alagút utca - Alagút - Clark Ádám tér - Széchenyi Lánchíd - Széchenyi István tér - József Attila utca - Andrássy út - Hősök tere - Olof Palme sétány - Zichy Mihály út - Napozórét útvonal egyes szakaszait.

Az érintett rakpartokat, az Attila utat, az Alagút utcát, az Alagutat és a Lánchidat időszakosan teljes szélességében lezárják.

A hétvégére a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség hirdetett meg szezonnyitó kerékpárosbarát hétvégét, amihez több mint 80 vendéglátóhely, szálláshely és látványosság csatlakozott. A rendezvény egyik ötletgazdája korábban azt mondta: az április 22-i Föld napjához kapcsolódva célul tűzték ki, hogy ezen a hétvégén „körbetekerjék a Földet”, azaz együttesen 40 075 kilométert tegyenek meg biciklin.

A játékhoz egy okostelefonnal és egy kerékpárral bárki csatlakozhat a Kerékpárosbarát alkalmazáson keresztül.

via MTI


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Megszólalt a vízművek a csőtörésről, ami megbénította Mátyásföldet: egy 75 éves vezeték tört el
Egy 1949-ben fektetett vezeték adta meg magát, de eltört mellette egy kisebb, lakossági ellátó vezeték is. A környéken lakók szükségkútról vihetnek vizet.

Link másolása

Egy 1949-ben fektetett, 60 centiméter átmérőjű vezeték törése miatt kellett hétfőn reggel lezárni a XVI. kerületi Veres Péter utcát – közölte a Fővárosi Vízművek. A csőtörésről mi is beszámoltunk már: a Sárgarózsa utca és a Thököly utca között az úttestet is elmosta a víz, a közlekedést pedig teljesen felborult.

A nagy átmérőjű vízvezeték törése nem okozott vízhiányt, ám eltört egy mellette futó kisebb, 150 mm-es lakossági ellátó vezeték is

– teszi hozzá a Vízművek. A kisebb vezeték javításáig a Veres Péter utca 1. és 29. között kell vízhiánnyal számolnia az ott élőknek. Kovács Péter polgármester erről azt írta Facebook-oldalán:

„Mintegy 100 fogyasztó maradt vízellátás nélkül, ezért számukra jelenleg a Farkashida utca 2-4. előtt szükségkút segíti a vízvételi lehetőséget.”

Jelenleg a víz szivattyúzása, a hiba feltárása és a munkagödör kialakítása folyik a Vízművek szerint. Ezt követően kerülhet sor a sérült vezetékek cseréjére, majd az útburkolat javítására. A munka akár a hétvégéig is elhúzódhat: a hibajavítást nehezítheti és lassíthatja, hogy több közművezeték is húzódok az út alatt, ami más közszolgáltatókkal való egyeztetést és együttműködést is szükségessé tehet.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk