BUDAPEST
A Rovatból

110 éves Budapest egyik különleges gyöngyszeme, Wekerletelep

Atyja, Wekerle Sándor pedig 170 éve született.
My Secret Budapest - szmo.hu
2018. november 14.


Link másolása

Ha csak egyszer is alaposabban szemügyre vetted Budapest térképét, bizonyára te is kiszúrtad Kispesten a szinte szabályos négyzet formájú Wekerletelepet a szintén szabályos négyzet alakú, nagy térrel a közepén. Budapest egyik egyedülálló negyede, ez kisváros a nagyvárosban gondos tervezés eredményeként született 110 évvel ezelőtt. Aki pedig megálmodta, és szorgalmazta a létrejöttét, Wekerle Sándor miniszterelnök, 170 évvel ezelőtt, 1848. november 14-én született.

Wekerletelep is kiváló, egyedi koncepció mentén, profi tervezők és építészek munkája révén, egységes műalkotásként jött létre, mint később a kísérleti Bauhaus telep a pasaréti Napraforgó utcában.

Wekerle Sándor még pénzügyminiszterként kezdeményezte, hogy külön negyed épüljön munkások számára. A kiegyezés, majd Budapest létrejötte után, és az ipar, a vendéglátás, a szolgáltatások, a sajtó stb. fejlődésének eredményeként ugyanis a lakók száma folyamatosan nőtt, ennek is köszönhető a számos építkezés és a város jelenlegi arculatát meghatározó számtalan átalakítás a 19. század végén: a Nagykörút vagy az Andrássy út létrejötte, a Városliget rendezése, a Nagyboldogasszony-templom átépítése és a Halászbástya kialakítása, illetve a lakónegyedek, például Tisztviselőtelep tudatos létrehozása.

A Wekerléről készült légifotó a Civertan Stúdió munkája - forrás: Wikipédia

Fleischl Róbert építész javasolta azt, hogy a munkástelep kertvárosi jellegű legyen, mivel a leendő lakói között sokan kistelepüésről érkeztek, illetve kertes házban vagy éppen parasztházban nőttek fel, ehhez a környezethez szoktak hozzá. A kormány pályázatot írt ki a negyed tervezésére, és a nyertes építészek a kertvárosi koncepciónak a jegyében háromféle épülettípust terveztek: családi házakat (ikerházakat, vagy sorházakat), bérházakat (úgynevezett csoportosított lakóházakat) és egyedülállók számára úgynevezett garzonházakat.

Az építészek vezetője Kós Károly volt, aki egyébként a munkáiban zseniálisan ötvözte a szecesszióval és modern építészeti elemekkel a magyar népművészet motívumait és az erdélyi népi építészet elemeit. 1913-tól pedig Tornallyay Zoltán vezette az építkezést Wekerlén (amíg el nem vitték katonának az első világháború kitörése után.)

Wekerletelep így egyszerre idézi fel bennünk a mézeskalács-házakat, az erdélyi épületeket, a mesebeli házikókat és Budapest szecessziós és art deco épületeit.

Bár a negyedet szerették volna 1915 körül befejezni, a közben kitört első világháború ezt megakadályozta. Az ide tervezett villamosvonal sem épült ki. Betett a projektnek a két háború közt a gazdasági válság is. "A telep történelmében két tömeges kilakoltatás is volt. Az egyik1921-ben, amikor felmondtak azoknak, akik nem álltak állami cégnélalkalmazásban (aki magángyár munkása volt vagy akit a munkáltatója elbocsátottvagy aki hosszabb ideig katona volt). A második az 1930-as években a gazdaságiválság idején, amikor a bérhátralékok miatt mondtak fel a lakóknak, ekkor sokmunkásnak nem tudott munkát adni az állam" - írja Szabóné Kamarás Csilla építőmérnök a Wekerléről szóló tanulmányában.

"Wekerle már nem a régi. Már nem olyan szép, mint volt" - állítja egy ismerősöm, aki itt született. "Régen sokkal jobb volt, rendezettebbek voltak a házak. Nem raktak ki rájuk légkondikat, nem vágtak rajtuk szabálytalanul ablakokat, nem nyomták agyon a bejáratot ronda, hullámpalával borított tetővel. Sok idegen költözött be, és ők nem törődtek az előírással, meg az épülete eredeti állapotával" - kesergett.

A Wekerlei Társaskör hitvallása

A telepet olyan emberek tervezték, akik ismerték a világot. S a világ rendjét vitték bele elképzeléseikbe. A telep, a házak, az ablakok arányai ezt a szemléletmódot tükrözik. Tiszta gondolat van az utcák, a fák, a kertek tervei mögött. Talán még a madárfüttyöt is tudatosan tervezték! Minden lakás része egy háznak. A ház az utca része, az utca a telep része. Mi magunk is a telep részei vagyunk!

Akik megálmodták, tudatosan szerény eszközöket használtak. És kitaláltak még valamit! Ön is láthatja: a házak hasonlóak de különbözőek is. Itt mindenki úgy őrizheti meg egyéniségét, különbözhet a többitől, hogy azért az egység része marad. Hát ez az, ami a biztonságot adja. Bächer Iván így fogalmazta ezt meg:

„Ez egy jó hely. Már a kezdete is jó volt. Kitalálták, megtervezték, előkészítették, megszervezték és megcsinálták. Jól.”

Látom én is, hogy még szebb lehetne például falfirkák nélkül, vagy rég tönkrement feliratokat leszednék. Gyönyörűbb volna, ha minden házat felújítanána, kifestenének, az épületeken az oda nem illő elemeket korhűre cserélnék. De Wekerle még így is ámulatba ejtő és megnyugtató. Még így is Budapest egyik gyöngyszeme.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A kormány lemondott több mint egymilliárd forint uniós pénzről, amit a Nyugati pályaudvar átépítésére kaptak
A tervek szerint az Eiffel-csarnok alá vitték volna a vágányokat, az így felszabaduló részen pedig közösségi teret alakítottak volna ki. Lázár János azonban közbelépett.

Link másolása

Lázár János beruházási miniszter javaslatára azonnali hatállyal

felmondott egy tavaly októberben aláírt 2,8 millió eurós (1,1 milliárd forint) összegű uniós támogatási szerződést a kabinet

- írja a Népszava.

A lap megjegyzi, hogy a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat alapvetően az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására történő benyújtásáról szól, de az utolsó pontjában az is szerepel, hogy Magyarország a szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedések keretében felmond egy Európai Bizottsággal korábban megkötött Támogatási Megállapodást is.

A Népszava információi szerint a Nyugati pályaudvar környezetének megújítására, kapacitásbővítésére, valamint további tervezési feladatainak elvégzésére még tavaly a Vitézy Dávid vezette - azóta megszűnt - Budapest Fejlesztési Központ és a jogutódja a Lázár János felügyelete alá tartozó Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) által elnyert uniós forrásról van szó.

Az már korábban kiderült, hogy a spórolás legnagyobb vesztese Budapest lesz. Folyamatosan állítják le a projektjeit az iskoláktól a hídakig.

A Nyugati Pályaudvar újjászületését célzó terv 2,5 milliárd forint összértékű projekthez az állami forráson kívül ugyanis az EU-tól pályázati úton 2,8 millió eurót, azaz körülbelül 1,1 milliárd forint forrást nyert el a BFK jogutódjaként az NKK.

A felújítástól többek között a metróállomás integrálását várták, valamint a vágányokat a műemléki védettségű Eiffel-csarnok alá vitték volna, az így felszabaduló teret pedig közösségi célokra nyitották volna meg. Lehetőség nyílt volna a belváros további zöldítésére, a környéken egy új, parkosított városrészt alakítottak volna ki.

A brit építészirodával meg is kezdődtek a részleteket tisztázó tárgyalások, de a tervezői szerződést már nem tudta aláírni a BFK, mivel Lázár János előbb átnevezte, majd minisztériumába olvasztotta a céget.

Korábban mi is bemutattuk a terveket:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Így ünnepelt Budapest utcáin a tömeg szilveszter éjjelén
A fővárosban a Covid-éveket leszámítva mindig jó nagy tömeg ünnepelte az új évet, éjjel sem volt ez másképp. Sok ember, dudaszó, tűzijáték, petárdák, színes és hangos kavalkád volt az utcákon.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Szilveszteri hangulatban Budapest - már kora este elárasztották a belvárosi utcákat az ünneplők
Hangos dudaszó, színes parókák, konfetti, és egyre nagyobb tömeg - ezt találtuk Budapest utcáin néhány órával éjfél előtt. Mutatjuk a képeket.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Videó: Koncertteremmé alakult a Deák téri metróállomás az átadás előtt
A metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. Most te is bepillanthatsz a különleges eseménybe.

Link másolása

Január 23-án átadják a fővárosi közlekedőknek az M3-as metró Deák téri, valamint a Ferenciek tere állomásokat.

Ám a közlekedés megindulása előtt a metró vezetése egy zártkörű állomásavató koncerttel szerette volna megköszönni mindazok munkáját, akik részesei voltak a megújulásnak. A koncertről az Énbudapestem készített felvételt.

Az M3-as metró felújítása újabb szakaszához érkezik:

január 23-án megnyitják a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomásokat az utasforgalom előtt

– írta a Budapesti Közlekedési Központ.

Az átadás után Kőbánya-Kispesttől már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, így Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró. A Deák Ferenc tér és a Göncz Árpád városközpont között továbbra is pótlóbusz közlekedik, a Nagyvárad téren pedig az állomás felújítása miatt továbbra sem állnak meg a szerelvények.

Az M3-as metró felújítása 2017 őszén a vonal északi szakaszán kezdődött. A felújítás 2023 második negyedévében fejeződik be, várhatóan március közepétől már a teljes vonalon jár a metró, május közepétől pedig az utolsóként felújított Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is használhatják az utasok – ígéri a BKK.

A koncertről szóló anyagot EZEN A LINKEN lehet megnézni.


Link másolása
KÖVESS MINKET: