hirdetés
napraforgo17.jpg

Ilyen utcából csak egyetlen egy van Budapesten - ez az egyik legvagányabb hely

A Napraforgó utcai Bauhaus telepen jártunk.
My Secret Budapest Instagram - szmo.hu
2018. szeptember 30.


hirdetés

Nagy kontrasztot jelentett annak idején a modern építészet megjelenése a korábbi historizáló, vagy éppen szecessziós stílust képviselő kor után.

Ugyancsak nagy kontraszt volt a Bauhaus házak megjelenése, és a Napraforgó utcai telep kialakítása Magyarországon például a neobarokk házakkal szemben. Nem ment könnyen a Bauhaus és általában az avantgard elfogadtatása.

Azokat az építészeket azonban, akik megtervezék a Napraforgó utca családi házait, nem befolyásolta és nem is tántorította el a kritika vagy éppen a fanyalgás. Ennek köszönhető, hogy 1931-ben felépült ez az egyedülálló hely, amelyről néhány éve már írtunk. 2015 óta a legnagyobb változás az volt, hogy a sarki házat, amit Gerlóczy Gedeon tervezett, az önkormányzat eladta, az új tulajdonos pedig felújíttatta, bár nem egészen az eredeti tervek alapján – erre bizonyíték a beépítés a korábban nyitott emeleti teraszon.

A Hosszúlépés, járunk? sétáján amit a Kutatók Éjszakájához kapcsolódva szerveztek, megtudtuk, hogy a budapesti Bauhaus telepnek kettős célja volt.

Az egyik: megmutatni, milyen a modern építészet. A másik pedig az, hogy a hatóság számára is nyilvánvalóvá tegyék: nem kell hatalmas telek ahhoz, hogy élhető, modern lakóházakat lehessen építeni.

hirdetés

A legfurcsább a Bauhaus telep házaiban talán az, hogy a négyszobás lakások akkor nem számítottak nagynak a nagy belmagasságú, hatalmas polgári lakásokhoz képest.

„A Fővárosi Közmunkák Tanácsa 1930. július elején »a családi házak építésének előmozdítása és támogatása céljából« engedélyezte a száz négyszögöles telkek kialakítását. Kikötötték azonban, hogy a telekterületnek maximum 25 százaléka építhető be kettő-négyszobás egylakásos házzal, melléképület nem létesíthető, a házak elhelyezésénél meg kell tartani a telekhatártól mért háromméteres távolságot, a szabadon maradt területek kertészeti kiképzése kötelező, a kerítéseknek egységesen áttörteknek kell lenniük, maximum 80 centiméter magas lábazattal.”

Rengeteg dologban különböznek a régi, polgári lakásoktól, historizáló villáktól és családi házaktól a kísérleti Bauhaus telep épületei. Többek közt abban, hogy letisztult geometrikus formákat alkalmaznak, tereik tiszták, átláthatók.

Az ablakok és párkányok jószerivel dísztelenek, itt-ott az ablakrácson lehet látni egyszerű motívumokat. Az erkélyek nem csupán homlokzati díszek, hanem használható terek, csakúgy, mint a bauhaus családi házakra jellemző nagy teraszok.

Rendszerint lapostetősek az épületek; az építészek pedig szerették ívesen lezárni a szigorúan négyszögű házakat. A Napraforgó utcai a lakásoknál azt figyeltem meg, hogy a gondos tervezésnek köszönhetően több oldalról is kapnak fényt, jóval világosabbak, mint a régi polgári lakások némelyike.

A kerítések pálcás kialakításúak, egyszerűek, és még a kandelábereket is úgy tervezték, hogy illeszkedjenek a környezetbe. Ezek közül néhány még most is látható az utcában.

"Néhány héttel ezelőtt kinn a Pasaréti-út oldalában megnyílt egy kiállítás: házak bemutatása. Egy vállalkozó cég egész utcányi villát épített fel s azokat együttesen bemutatta a közönségnek. Az utca a napraforgóról kapta a nevét s a név ezúttal szimbolikus. A modern házak hatalmas ablakai a Nap éltető sugarait várják, bárhonnan jöjjön is az, úgy vannak építve, hogy befogadhassák. Napfény és levegő, egyszerűség és tisztaság, praktikum és mindezekből folyó egészség kell a mai embernek. A Napraforgó utca házai, melyek felépítésében a mai magyar építésztársadalom színe-java működött közre, a nagyvárosi ember természet- és saját otthon utáni sóvárgását akarják kielégíteni, jól és olcsón. Ezt a nemes munkát nem érheti gáncs még akkor sem, ha valakinek nem szívügye az új stílusú építészet."

Genthon István, Napkelet.

Imádom a Bauhaus épületeket. Nagyon szeretem bennük azt, amit a Hossszúlépés mérnök végzettségű előadója is kiemelt: praktikus és mégis szép a téralakítás, mindennek megvan a maga helye, mindennek megvan a maga funkciója, és megfelel a modern életmód igényeinek.

Apropó, igények. A Napraforgó utcai házak érdekessége az, hogy még cselédszobával épültek, mint a régi polgári lakások.

Az igazán stílusos résztvevők az 5-ös busszal jöttek, és a modern építészet gyöngyszemétől, a Pasaréti tértől érkeztek a Napraforgó utcába.

Az 5-ös járat 1927-ben indult, a mai Széchenyi tértől a Marczibányi térig közlekedett, majd 1930-ban a 12-es jelzésű busszal összevonták, és így már a Városligettől Pasarétig járt.

Páratlan szabadtéri kiállítás lett mára a Napraforgó utcából. Egyedisége abban rejlik, hogy addig nem sok modern ház épült, hogy mintaként szolgált később a budai Bauhaus villákhoz, és abban, hogy ez az egyetlen ilyen utca Budapesten. És egész Magyarországon.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
arpadhid.jpg

Átnevezik az Árpád híd metróállomást

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint ez nagyon rossz ötlet: nyílt levélben kérik a fővárost, hogy gondolják át a dolgot.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

A Közlekedő Tömeg információi szerint idén januárban ismét új nevet kap egy nagyobb csomópont, ezúttal az Árpád híd metróállomás veszíti el jól megszokott elnevezését. A csomópont január végétől a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.

A Facebook posztban az egyesület kijelenti, hogy ellenzi az átnevezést, és arra kéri az érintetteket, hogy még a bevezetés előtt álljanak el tőle.

A Közlekedő Tömeg szerint Budapest csomópontjainak neve az elmúlt időben „egyfajta sajátos játszótérré alakult”, és úgy érvelnek: „Milyen városközpont az, amelyik 4 kilométerre van a város tényleges központjától? Milyen félreértésekhez vezethez ez angolul?”

Az egyesület azt javasolja a posztjában, hogy a pusztán politikai indíttatásból végrehajtott névváltoztatások helyett gyűjtsék össze a ténylegesen szerencsétlenül elnevezett csomópontokat, és ezeket egy csomagban változtassák meg.

„Amikor az is fél évbe telik, hogy a városban lévő térképek utólagosan lekövessék az M3 metrópótlás következő fázisát, ezek a zavaró, ad-hoc átnevezések pazarlóak és indokolatlan többletmunkát rónak az egyébként is leterhelt közlekedési dolgozókra” – írták a bejegyzésben.

hirdetés

Közlekedő Tömeg

Újabb átnevezés Budapesten Ferencváros vasútállomás - Málenkij Robo... t emlékhely, Szent Gellért tér - Műegyetem M, Semmelweis Klinikák M... És a lista nem ér véget. Információink szerint január végén újabb fővárosi közlekedési csomópont veszíti el megszokott nevét: az Árpád híd metróállomás ezentúl a Göncz Árpád városközpont metróállomás nevet viseli majd.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
repter-2.jpg

Vége a bádogkarámnak: új utasmóló nyílt Ferihegyen a fapados járatok utasainak

Az épületben pihenő- és várótér, étel- és italvásárlási lehetőség, mosdóblokkok és dohányzóterasz is van.
MTI, fotók: Kovács Tamás - szmo.hu
2020. január 15.


hirdetés

Átadták a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólóját szerdán, ahol a diszkont légitársaságok utasai kényelmesen várakozhatnak, amíg beszállhatnak repülőgépeikbe. Ezzel egy időben az eddigi, kényelmetlen "bádogvárost" pedig elkezdi lebontani a repülőtér üzemeltetője.

A diszkont utasok kiszolgálásának eddigi minősége az "emberi méltóságot sértette", ennél többet érdemelt Budapest, amely Európa légiközlekedésében fontos ponttá vált - mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondása szerint a repülőtér üzemeltetőjével komoly csatákat vívtak, de ennek most meglett a "gyümölcse".

A fél év alatt felépített, 5500 négyzetméteres, egyszintes, hűtött-fűtött épületben a pihenő- és várótér mellett étel- és italvásárlási lehetőség is lesz, három nagy kapacitású mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz is szolgálja majd az utasok kényelmét.

A tesztüzem után az új épület január 17-étől szolgálja ki a forgalmat, a régi épület bontását azonnal megkezdik, hogy a most átadott épület további bővítését is elindíthassák. Ennek részeként a terület 11.500 négyzetméterre nő és a most meglévő 6 kapu mellé további két gyalogos és hat, buszos beszállításra is alkalmas kaput építenek fel. A beruházás teljes költsége 8,3 milliárd forint, amelyet a Budapest Airport kizárólag saját erőből finanszíroz.

Fürjes Balázs elmondta, januárban elkészül a gyorsforgalmi út fejlesztésének tanulmánya, amelyet a fővárosi közfejlesztések tanácsa elé visznek, ha megállapodnak a fejlesztési irányokról, akkor megkezdődhet a tervezés.

hirdetés

A gyorsvasúttal kapcsolatban azt mondta, érvényes építési engedéllyel rendelkeznek, de a projekt csak uniós forrással együtt valósítható meg, ebben pedig még van tennivaló.

Gerhard Schröder, a Budapest Airport elnöke hangsúlyozta: a repülőtér nem tud fejlődni Budapest nélkül, és ez fordítva is igaz, ezért is működnek együtt, és fejlesztik a kiszolgáló létesítményeket. A forgalom új rekordot ért el, 16,2 millió utast kezeltek, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
arenaplaza.jpg

Másfélszeresére bővítenék az Aréna Plazát

Így már nem a Westend, hanem ez lenne a legnagyobb budapesti pláza.
Illusztráció: Google Street View - szmo.hu
2020. január 16.


hirdetés

Engedélykérelmet adott be a Symmetry Arena Ingatlankezelő Kft. az Aréna Mall bővítésére – írja a HVG.hu.

Az Aréna Plazáról nemrég átkeresztelt bevásárlóközpont jelenleg 42 ezer négyzetméteres alapterületű, a tervek szerint azonban ennek másfélszeresére bővítenék. Ha ez megvalósul, azzal a Westendet megelőzve a legnagyobb budapesti plázává válna.

Az eddigiekhez egy 18 ezer négyzetméteres új részt építenének hozzá. Ebben egy kétszintes mélygarázs is helyet kapna, 500 parkolóhellyel. Emellett természetesen újabb boltok, éttermek, valamint egy edzőterem is lesz az új részben.

Ha megkapják az engedélyt, 2020 második felében indulhat az építkezés.

A pláza átnevezéséről korábban itt írtunk:

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:






hirdetés
schoch-villa-hegedus-voros-gellerthegy-mysecretbudapest-4.jpg

Olaszországi várkastély ihlette a legendás épületet a Gellérthegyen

Az impozáns villa ikerpárja soha nem készülhetett el, mert közben kitört a háború, az építtető pedig tönkrement.
My Secret Budapest - szmo.hu
2020. január 11.


hirdetés

Érdekes ingatlanhirdetésre bukkantam a napokban, ami azért izgalmas számomra, mert nemrég jártam a benne szereplő épületnél.

A Gellérthegyben, az Orom utcában álló, várkastélyra emlékeztető ház impozáns, kétszintes lakását lehet megvásárolni - ha éppen van rá 2 millió euród.

A környék és a villa valóban szép, ráadásul ez egy Budapest egyik legendás épülete. Mikor, kinek és miért épült? Kik voltak híres lakói?

Egykor szőlőskertek sora húzódott a Gellérthegyen, ám az 1870-es években a filoxérajárvány tönkretette a tőkéket. Ezután nem mindenhol telepítették újra a szőlőket. A megüresedő telkeket elkezdték felvásárolni.

hirdetés

De nem csak szőlőskertek eltűnése miatt szabadultak fel területek a Gellérthegyen. Amikor a katonaság a XIX. század végén kivonult a Citadellából, a környéke felszabadult, és különféle tervek születtek a terület parkosításáról, illetve villanegyeddé alakításáról.

Schoch Frigyes mérnök is telkeket vásárolt a Gellérthegyen, a Citadella alatt. 1902-ben ért véget világkörüli útja. amelynek során állítólag egy genovai dombon látott, márványborítású vár ragadta meg a képzeletét.

Annyira megtetszett neki az épület, hogy egy ahhoz hasonlót álmodott a Gellérthegyre. A Schoch-villaként, vörös villaként és Hegedűs-villaként is emlegetett ház eredetileg hatalmas ikervilla lett volna.

A bal oldali épület 1913 és 1914 között készült el K. Császár Ferenc tervei szerint. A költségek miatt a márványról lemondtak, vörös klinkertéglával borították.

Az építkezés. Fotó: Schoch Frigyes, forrás: Fortepan

Az építkezés. Fotó: Schoch Frigyes, forrás: Fortepan

A villa az 1940-es években. Forrás: Fortepan

Idilli kép a Gellérthegyről. Forrás: Fortepan

A jobb oldalra szánt villa soha nem készült el. Közben ugyanis kitört az első világháború, majd Schoch Frigyes tönkrement. 1924-ben meghalt, a vörös villa pedig a Hestia Házépítő Rt. kezelésébe került.

Leghíresebb lakója dr. Hegedűs Lóránt, a Teleki- és a Bethlen-kormány egykori pénzügyminisztere volt, ezért is hívják Hegedűs-villának.

1926-ban költözött a villa első emeleti lakásába. Édesanyja Jókai Mór unokahúga, Jókai Jolán volt, apja Hegedűs Sándor politikus. Hegedűs Lóránt 1920-ban a párizsi béketárgyaláson az Apponyi Albert vezette magyar delegáció tagja volt.

Budapest 1944-45-ös ostroma alatt a ház megmaradt - a szomszédos telken épült századfordulós villa vált romossá az alábbi képen látható gyönyörű kerítésével együtt, így az ma már nem látható.

A Schoch-villa vagy Hegedűs-villa az ostrom előtt, a szomszéd ház kerítésével. Forrás: Fortepan

A környék Budapest ostroma után. Forrás: Fortepan

A villa 1960 körül. Forrás: Fortepan

A Hegedűs-villa néhány évvel ezelőtt arról lett nevezetes, hogy egy időben Andy Vajnának volt itt lakása, illetve arról, hogy időnként halálfejes lobogó lengett rajta.

Most kissé elhagyatottnak tűnik...


hirdetés
KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!