TECH

Újabb világ-összeesküvés, avagy miért lett fizetős a Facebook???? - Amit erről tudni érdemes

A Meta-EU-meccs ezzel még nem futott le teljesen. Lehet, hogy az lesz a vége, hogy itt nem fog tovább működni se az Insta, se a Fb, egyszerűen nem lesz elérhető a szolgáltatás. Persze, lehet az is, hogy valahogy mégis megegyeznek majd.

Link másolása

Felszántotta a magyar Facebook-felhasználók körében a netet, hogy fizetős lesz/lett a Facebook, valamint az ezzel kapcsolatos különféle konteók is terjedni kezdtek. Szinte megdöbbentő, mekkora az információhiány, a tanácstalanság, a pánik és a düh ennek kapcsán. Nézzük meg, melyek ezzel kapcsolatban az előzmények, a legfontosabb tények.

1. Az Európai Unió, illetve annak adatvédelmi hatósága a nyáron mintegy 150 milliárd forintnyi (!) büntetést szabott ki a Facebookot és az Instagramot birtokló Metára a felhasználók adatainak nem megfelelő kezelése, illetve azok nem elégséges védelme miatt. Továbbá előírta, hogy a felhasználók adatait célzott hirdetések elhelyezése érdekében nem tárolhatja és nem használhatja fel. Ha mégis, akkor be kell szüntetnie a tevékenységét az Európai Unióban.

2. A Meta válaszul kitalálta, hogy minden egyes felhasználótól engedélyt kér erre (vagyis hogy tárolhassa és felhasználhassa az adatait célzott reklámozás céljából). Aki pedig erre nem ad engedélyt, annak felkínálja az előfizetés lehetőségét: így egyáltalán nem tárolják és használják fel az illető adatait, hiszen nem is kap egyáltalán reklámokat.

3. A Meta ennek megfelelően most minden egyes felhasználót az EU területén megkérdez, hogy szeretne-e előfizetni. Aki azt választja, hogy nem, ezzel engedélyt ad a vállalatnak arra, hogy felhasználja és tárolja az adatait a továbbiakban is, ahogy eddig.

Mit is jelent ez?

A Facebook és az Insta (ahogy egyébként a Youtube és más hasonló oldalak is) úgy működik, hogy minden felhasználójáról személyre szóló adatokat gyűjt. Olyasmikre kell gondolni, mint pl. hogy földrajzilag hol használja (leginkább) a netet; milyen korosztályba tartozik; milyen napszak(ok)ban használja jellemzően a Fb-ot/Instát; a lájkolási szokásai alapján, vagy például az alapján, hogy milyen posztokat néz több ideig (tehát valószínűleg szívesen), és melyeket meg kevés ideig (tehát valószínűleg nem szívesen) várhatóan milyen termékek/szolgáltatások érdekelhetik stb.

Ezek alapján a minden egyes felhasználóról egyedileg gyűjtött és tárolt adatokból kiindulva pedig targetált - célzott -, másképpen szólva személyre szabott hirdetéseket jelenít meg a felhasználóknak. Tehát pl., ha te sokszor facebookozol hajnali háromkor is, kaphatsz például gyógynövényes altatóról hirdetéseket, de kaphatsz energiaitalról is vagy kávéról, hogy fenn tudj maradni.

Ha felnőtt férfi vagy, kaphatsz erotikus oldalakról hirdetéseket, ha felnőtt nő vagy, kaphatsz konyhai eszközökről vagy kozmetikumokról hirdetéseket, ha több spiri csoportban vagy tag, elvonulásokról és hangfürdőkről szóló hirdetésből jóval több lesz a faladon, és így tovább.

A Fb/Insta üzleti modellje ezen alapul: te ingyen használod, cserébe eltűröd, hogy ők az adataid értékesítsék a hirdetőknek és célzott reklámokat kapj az arcodba. Ez neked azért jó, mert a világ - és Magyarország - még mindig messze a legnépszerűbb és legjobb közösségi oldalát, ahol messze a legtöbb ismerősöd is jelen van, ingyen használhatod. Nekik pedig azért, mert ezzel a módszerrel óriási pénzeket akaszthatnak le a kisebb, de főleg a nagyobb hirdetőkről, akiknek még így is nagyon megéri, mert ennyire jól sehol másutt nem tudják a célcsoportjaikat becélozni a reklámjaikkal. Tehát nekünk van egy ingyenes, de reklámokkal teli Fb-unk, plusz kereskednek az adatainkkal, Mark Zuckerberg pedig degeszre keresi magát rajtunk és egyre és egyre csak gazdagabb.

Ebbe a levesbe köpött most bele az EU, Marknak és a Fb-nak egyébként eszébe nem jutott volna bevezetni az előfizetés lehetőségét. Most kénytelenek voltak, mert így, aki nem azt választja, egyúttal azzal, amiket ilyenkor kipipál és leokéz, azokat a felhasználói szerződéseket meg ilyesféle dokumentumokat is jóváhagyja hivatalosan, amelyekkel a Metát jogilag felhatalmazza, hogy nyugodtan tárolja csak és használja fel reklámértékesítés céljából az adatait.

Tehát ha te előfizetsz, az adataid teljes biztonságban vannak, és nem látsz több reklámot (ezt az EU adatvédelmi hatósága is garantálja innentől). Ha nem fizetsz elő, akkor engedélyt adsz rá, hogy minden menjen tovább ugyanúgy, ahogy az elmúlt években mindig is ment. Ennyi a történet, nem több.

Illetve annyival több, hogy a Meta-EU-meccs ezzel még nem futott le teljesen. Az EU ugyanis a jelek szerint nem teljesen elégedett ezzel a megoldással, az adatvédelmi hatóság ugyanis arra kötelezte az írországi hasonló szervet (az az illetékes, ugyanis az EU-ban a Meta helyi vállalata Írországban van bejegyezve), hogy teljesen tiltsa meg a fent leírt módon történő adattárolást és -kezelést a Metának. Magyarán az EU azt akarja elérni, hogy a Meta itt egyáltalán ne tároljon és használjon fel ilyen adatokat a felhasználókról, és ne is kereskedjen velük. Mondjuk ennek szinte biztos, hogy az lenne a vége, hogy akkor itt nem fog tovább működni se az Insta, se a Fb, egyszerűen nem lesz elérhető a szolgáltatás. Persze, lehet, hogy valahogy mégis megegyeznek majd, ez egyelőre még nem világos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
Mi az adathalászat és hogyan védekezz ellene?
A csalók sokféleképpen támadnak és akár jelentős anyagi károkat okozhatnak, de a módszereik megismerésével könnyebben elkerülheted a visszaéléseket. Mutatunk pár tippet!

Link másolása

A gyanútlan embert a digitális térben legalább annyi veszély fenyegeti, mint a valós világban. Többen utaznak az adatainkra, mint arról sejtelmünk lenne, és olyan információink is értékesek lehetnek valakinek, amelyekről nem is gondolnánk. Az adathalászatra egész iparág épült, de a veszély nagy részét némi odafigyeléssel elkerülhetjük.

Az adathalászat problémaköre már nagyjából az internet elterjedésével egy időben megjelent, hiszen az 1990-es évek közepétől már létező jelenségnek számított. Ezek a korai támadások azért lehettek sikeresek, mert addig teljesen ismeretlennek számítottak a felhasználók számára. Az adathalászat mind a mai napig élő probléma maradt, és immár több mint 20 éve élnek vele az internetes csalók. Ami nem könnyíti meg a dolgunkat az az, hogy a csalások elkövetői egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése és a körültekintő viselkedés az online térben.

Mi az adathalászat?

Az adathalászat olyan támadás, amely során megkísérlik ellopni a felhasználó pénzét vagy identitását: ráveszik, hogy feltárja személyes adatait – például a hitelkártya számát, banki adatait vagy jelszavait – olyan webhelyeken, amelyek szabályosnak látszanak.

Az adathalász kísérletek, csalások célja, hogy az elkövetők különböző cégekre hivatkozva olyan adatokat csaljanak ki gyanútlan személyektől, amelyeket felhasználva hozzáférhetnek a csalás elszenvedőjének pénzéhez, ezzel akár súlyos anyagi károkat is okozhatnak áldozatuknak.

Mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?

- A számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatait (nevét, születési helyét, idejét stb.),

- az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót,

- biztonsági kódot, jelszót vagy

- a bankkártya adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja).

Hogyan zajlik az adathalászat?

Az egyik leggyakoribb adathalász-technika egy bank vagy közüzemi szolgáltató, az utóbbi időben csomagküldő szolgálat megszemélyesítése e-mailben, amivel ráveszik a felhasználót arra, hogy egy hamis – az e-mailben található vagy mellékletként küldött – adatlapot töltsön ki, vagy látogasson meg egy weboldalt, amely a belépéshez kéri a fiókjának adatait vagy a belépéshez szükséges hitelesítő adatokat. Napjainkban a támadók kifinomult módszereket vegyítenek, a linkeket és a hamis oldalakat nagyon hasonlóvá teszik a törvényes hasonmásukhoz. A lopott információkat rendszerint arra használják, hogy kiürítsék az áldozatok bankszámláit vagy eladják adataikat az interneten. Hasonló támadások végezhetők telefonhívásokkal csakúgy, mint SMS-üzenetekkel, de a közösségi médiában és a Google keresésnél is figyelni kell, nehogy olyan oldalra kattintsunk, ami veszélyes lehet.

FOXPOST-os tanácsok az adathalász csalások megelőzésére

Sajnos az elmúlt hónapokban a FOXPOST is áldozatul esett a fent említett adathalászat különböző formáinak! A FOXPOST nevében küldött e-mailben, üzenetben és telefonon is próbálkoznak a csalók, felhasználóik banki adatait megszerezni. Az adathalász csalásokat legjobban úgy tudod megelőzni, ha ismered a FOXPOST folyamatait. Legyél tudatos, ne hagyd magad átverni!

Ha nem vagy biztos abban, hogyan tudod használni a szolgáltatásukat, látogass el honlapjukra erre a linkre kattintva és találd meg a válaszokat kérdéseidre, hogy ne kelljen várnod se futárra, se egyéb segítségre!

Mik az árulkodó jelek?

Gyanús link

Mindig ellenőrizd az oldalakra mutató linkeket, vagy ha megnyitsz egy oldalt, akkor a felső sávban ellenőrizd az url-t.

Ha nem az van a link vagy url végén, hogy …..foxpost.hu, hanem bármi egyéb van az utolsó pont előtt, mint önmagában a "foxpost" szó ÉS az utolsó "." (pont) után más, mint hu, akkor az csaló (!) link. Csak a foxpost.hu!

Az eladott terméked árát nem kell begyűjtened!

A csalók egyik megtévesztése, hogy azt hitetik el veled, hogy a neked érkező eladási árat be kell gyűjtened. Egy link segítségével egy tökéletesen klónozott banki bejelentkező felületre terelnek, ami teljesen úgy néz ki, mint a valódi banki felület belépőoldala. Itt megtévesztően arra ösztönöznek, hogy banki adataidat megadd és ezzel téged becsapva meg is szerzik a te valós banki belépő adataidat. Ne dőlj be nekik, ne add meg belépő adataidat! Hagyd el az oldalt!

Ha online piactereken adsz el valamit, az alábbi három úton érkezhet meg hozzád a vételár:

- A vevő átutalja a saját számládra a vételárat

- A vevő utánvéttel fizeti ki a vételárat

- Az egyik online piactér esetében a piactér felületén keresztül történik a pénzmozgás

A FOXPOST nem folyik bele az adásvételi folyamatba!

Az online piactereken a FOXPOST egy közvetített szolgáltatás, tehát csak a szállítást intézi neked. Gyanúsnak kell lennie, ha egy olyan oldalon, ami úgy néz ki, mintha a FOXPOST oldala lenne (de valójában ez az oldal csaló klónozása és ha fent megnézed, az url sincsen rendben, hiszen biztosan áll még valami a foxpost.hu után) a pénzed átvételére, begyűjtésére vagy a vásárlás megerősítésére akarnak rávenni. Ilyen funkciókat az igazi FOXPOST oldalakon nem találsz!

A visszaélések megelőzése érdekében, ha eladsz valamit online felületeken, kérj előre utalást és miután megérkezett bankszámládra az összeg, te magad indítsd a FOXPOST csomagfeladást.

Legyél nagyon körültekintő, figyelj oda a részletekre, most már te is felismered a csalásra utaló gyanús jeleket! További hasznos tippeket gyűjtöttek neked össze ide kattintva az aloldalukon, olvasd el ezeket is!

Amikre figyelj még!

A következőkben felsorolunk néhány tanácsot, melyek segíthetnek felismerni az adathalász üzenetet.

Általános vagy baráti köszöntés – Amennyiben egy üzenet nélkülözi a személyességet (pl.: „Tisztelt Ügyfelünk”) és alakiságot, akkor valószínűleg ott valami nem stimmel.

Személyes információkra vonatkozó kérés – Az adathalászok sűrűn alkalmazzák ezt a technikát, de a bankok, pénzintézetek és a legtöbb internetes szolgáltatás rendszerint kerüli.

Szegényes nyelvi eszközök – Az elütések, helyesírási hibák és szokatlan kifejezések gyakori jellemzői a hamisítványoknak (de ezek bármelyikének hiánya nem bizonyítéka a törvényességnek).

Váratlan levelezés – A kéretlen megkeresés egy banktól vagy internetes szolgáltatótól nagyon szokatlan és ezért gyanús.

A sürgetés bármely formája – Az adathalász üzenetek gyakran próbálnak rávenni a gyors és kevésbé megfontolt cselekvésre.

Egy visszautasíthatatlan ajánlat? – Ha egy üzenet túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor biztosan nem is az.

Gyanús cím – Tényleg küldhet e-mailt egy amerikai vagy német bank kínai címről?

A személyes adatok megszerzésének, és az azokkal való visszaélésnek ez a módja nem lesz kevésbé népszerű a közeli jövőben, sőt - azért különösen fontos, hogy legyen róla fogalmunk, és ne érjen minket váratlanul. Internetezz körültekintően!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

TECH
Videón, ahogy kicsomagolnak és beüzemelnek egy 137 milliárd forintot érő litográfiai gépet
A holland ASML cég által gyártott, körülbelül 150 tonnás csúcsgép teljes és sikeres telepítésén összesen 250 mérnök dolgozik majd fél évig.

Link másolása

Látványos videót tett közzé az Intel chipgyártó vállalat arról, hogyan érkezett meg az oregoni gyárukba a holland ASML cég által gyártott, 380 millió dolláros (mintegy 137 milliárd forintot érő) High-NA litográfiai gép – írja a HVG.

A körülbelül 150 tonnás litográfiai gép teljes telepítése 250 ASML- és Intel-mérnök fél évi munkája nyomán készül majd el. Az ASML a múlt év végén kezdte meg az első nagy NA-értékkel rendelkező extrém ultraibolya (EUV) litográfiai rendszerének leszállítását az Intelnek. Az NA a Numerical Aperture, azaz a numerikus apertúra rövidítése. Ez az érték mutatja meg, hogy a rendszer mennyire képes a fényt fókuszálni. Minél magasabb ez a szám, annál kisebb chipek készíthetők.

Az Intel közzétett egy videót, amely bemutatja a gép telepítését az oregoni Hillsboro melletti gyárába. Az ASML Twinscan EXE:5000 High-NA EUV nevű litográfiai gépet tartalmazó konténert egy teherszállító repülőgép vitte Hollandiából az oregoni Portlandbe, az összeszerelése után a teljes telepítése és kalibrálása pedig még hónapokig tart majd.

Az ASML gépe 8 nm-es felbontásban képes nyomtatni, jelentősen javítva a jelenleg használt Low-NA EUV szkennerek teljesítményét, amelyek egyetlen expozícióval 13 nm-re korlátozódnak. A mostani fejlesztés lehetővé teszi olyan tranzisztorok építését, amelyek a jelenleginél körülbelül 1,7-szer kisebbek, ami majdnem háromszoros tranzisztorsűrűséget jelenthet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Mi az adathalászat és hogyan védekezz ellene?
A csalók sokféleképpen támadnak és akár jelentős anyagi károkat okozhatnak, de a módszereik megismerésével könnyebben elkerülheted a visszaéléseket. Mutatunk pár tippet!

Link másolása

A gyanútlan embert a digitális térben legalább annyi veszély fenyegeti, mint a valós világban. Többen utaznak az adatainkra, mint arról sejtelmünk lenne, és olyan információink is értékesek lehetnek valakinek, amelyekről nem is gondolnánk. Az adathalászatra egész iparág épült, de a veszély nagy részét némi odafigyeléssel elkerülhetjük.

Az adathalászat problémaköre már nagyjából az internet elterjedésével egy időben megjelent, hiszen az 1990-es évek közepétől már létező jelenségnek számított. Ezek a korai támadások azért lehettek sikeresek, mert addig teljesen ismeretlennek számítottak a felhasználók számára. Az adathalászat mind a mai napig élő probléma maradt, és immár több mint 20 éve élnek vele az internetes csalók. Ami nem könnyíti meg a dolgunkat az az, hogy a csalások elkövetői egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése és a körültekintő viselkedés az online térben.

Mi az adathalászat?

Az adathalászat olyan támadás, amely során megkísérlik ellopni a felhasználó pénzét vagy identitását: ráveszik, hogy feltárja személyes adatait – például a hitelkártya számát, banki adatait vagy jelszavait – olyan webhelyeken, amelyek szabályosnak látszanak.

Az adathalász kísérletek, csalások célja, hogy az elkövetők különböző cégekre hivatkozva olyan adatokat csaljanak ki gyanútlan személyektől, amelyeket felhasználva hozzáférhetnek a csalás elszenvedőjének pénzéhez, ezzel akár súlyos anyagi károkat is okozhatnak áldozatuknak.

Mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?

- A számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatait (nevét, születési helyét, idejét stb.),

- az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót,

- biztonsági kódot, jelszót vagy

- a bankkártya adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja).

Hogyan zajlik az adathalászat?

Az egyik leggyakoribb adathalász-technika egy bank vagy közüzemi szolgáltató, az utóbbi időben csomagküldő szolgálat megszemélyesítése e-mailben, amivel ráveszik a felhasználót arra, hogy egy hamis – az e-mailben található vagy mellékletként küldött – adatlapot töltsön ki, vagy látogasson meg egy weboldalt, amely a belépéshez kéri a fiókjának adatait vagy a belépéshez szükséges hitelesítő adatokat. Napjainkban a támadók kifinomult módszereket vegyítenek, a linkeket és a hamis oldalakat nagyon hasonlóvá teszik a törvényes hasonmásukhoz. A lopott információkat rendszerint arra használják, hogy kiürítsék az áldozatok bankszámláit vagy eladják adataikat az interneten. Hasonló támadások végezhetők telefonhívásokkal csakúgy, mint SMS-üzenetekkel, de a közösségi médiában és a Google keresésnél is figyelni kell, nehogy olyan oldalra kattintsunk, ami veszélyes lehet.

FOXPOST-os tanácsok az adathalász csalások megelőzésére

Sajnos az elmúlt hónapokban a FOXPOST is áldozatul esett a fent említett adathalászat különböző formáinak! A FOXPOST nevében küldött e-mailben, üzenetben és telefonon is próbálkoznak a csalók, felhasználóik banki adatait megszerezni. Az adathalász csalásokat legjobban úgy tudod megelőzni, ha ismered a FOXPOST folyamatait. Legyél tudatos, ne hagyd magad átverni!

Ha nem vagy biztos abban, hogyan tudod használni a szolgáltatásukat, látogass el honlapjukra erre a linkre kattintva és találd meg a válaszokat kérdéseidre, hogy ne kelljen várnod se futárra, se egyéb segítségre!

Mik az árulkodó jelek?

Gyanús link

Mindig ellenőrizd az oldalakra mutató linkeket, vagy ha megnyitsz egy oldalt, akkor a felső sávban ellenőrizd az url-t.

Ha nem az van a link vagy url végén, hogy …..foxpost.hu, hanem bármi egyéb van az utolsó pont előtt, mint önmagában a "foxpost" szó ÉS az utolsó "." (pont) után más, mint hu, akkor az csaló (!) link. Csak a foxpost.hu!

Az eladott terméked árát nem kell begyűjtened!

A csalók egyik megtévesztése, hogy azt hitetik el veled, hogy a neked érkező eladási árat be kell gyűjtened. Egy link segítségével egy tökéletesen klónozott banki bejelentkező felületre terelnek, ami teljesen úgy néz ki, mint a valódi banki felület belépőoldala. Itt megtévesztően arra ösztönöznek, hogy banki adataidat megadd és ezzel téged becsapva meg is szerzik a te valós banki belépő adataidat. Ne dőlj be nekik, ne add meg belépő adataidat! Hagyd el az oldalt!

Ha online piactereken adsz el valamit, az alábbi három úton érkezhet meg hozzád a vételár:

- A vevő átutalja a saját számládra a vételárat

- A vevő utánvéttel fizeti ki a vételárat

- Az egyik online piactér esetében a piactér felületén keresztül történik a pénzmozgás

A FOXPOST nem folyik bele az adásvételi folyamatba!

Az online piactereken a FOXPOST egy közvetített szolgáltatás, tehát csak a szállítást intézi neked. Gyanúsnak kell lennie, ha egy olyan oldalon, ami úgy néz ki, mintha a FOXPOST oldala lenne (de valójában ez az oldal csaló klónozása és ha fent megnézed, az url sincsen rendben, hiszen biztosan áll még valami a foxpost.hu után) a pénzed átvételére, begyűjtésére vagy a vásárlás megerősítésére akarnak rávenni. Ilyen funkciókat az igazi FOXPOST oldalakon nem találsz!

A visszaélések megelőzése érdekében, ha eladsz valamit online felületeken, kérj előre utalást és miután megérkezett bankszámládra az összeg, te magad indítsd a FOXPOST csomagfeladást.

Legyél nagyon körültekintő, figyelj oda a részletekre, most már te is felismered a csalásra utaló gyanús jeleket! További hasznos tippeket gyűjtöttek neked össze ide kattintva az aloldalukon, olvasd el ezeket is!

Amikre figyelj még!

A következőkben felsorolunk néhány tanácsot, melyek segíthetnek felismerni az adathalász üzenetet.

Általános vagy baráti köszöntés – Amennyiben egy üzenet nélkülözi a személyességet (pl.: „Tisztelt Ügyfelünk”) és alakiságot, akkor valószínűleg ott valami nem stimmel.

Személyes információkra vonatkozó kérés – Az adathalászok sűrűn alkalmazzák ezt a technikát, de a bankok, pénzintézetek és a legtöbb internetes szolgáltatás rendszerint kerüli.

Szegényes nyelvi eszközök – Az elütések, helyesírási hibák és szokatlan kifejezések gyakori jellemzői a hamisítványoknak (de ezek bármelyikének hiánya nem bizonyítéka a törvényességnek).

Váratlan levelezés – A kéretlen megkeresés egy banktól vagy internetes szolgáltatótól nagyon szokatlan és ezért gyanús.

A sürgetés bármely formája – Az adathalász üzenetek gyakran próbálnak rávenni a gyors és kevésbé megfontolt cselekvésre.

Egy visszautasíthatatlan ajánlat? – Ha egy üzenet túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor biztosan nem is az.

Gyanús cím – Tényleg küldhet e-mailt egy amerikai vagy német bank kínai címről?

A személyes adatok megszerzésének, és az azokkal való visszaélésnek ez a módja nem lesz kevésbé népszerű a közeli jövőben, sőt - azért különösen fontos, hogy legyen róla fogalmunk, és ne érjen minket váratlanul. Internetezz körültekintően!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
Itt a 10 leggyakoribb jelszó – ha te is ezt használod, sürgősen cseréld le!
Úgy tűnik, sokan még mindig szívfájdalom nélkül beillesztik az 1-es, a 2-es és 3-as számot a jelszavaikba, és az is jellemző, hogy a leggyakoribb általában nem érik el az ajánlott nyolc karakteres hosszúságot.

Link másolása

A Cybernews nyomozócsoportja kiadta a „leggyakrabban használt” jelszavakat, amelyek még mindig használatban vannak – és némelyikük meglepően régi darab. Úgy tűnik, sokan még mindig szívfájdalom nélkül beillesztik az 1-es, a 2-es és 3-as számot a jelszavaikba és – sajnos – az is jellemző, hogy a leggyakoribb jelszavak általában nem érik el az ajánlott nyolc karakteres hosszúságot.

„Ha figyelembe vesszük, hogy hány különböző jelszót kell naponta használnod, érthető, hogy egyszerű jelszavakat használunk, vagy mindenhez ugyanazt” – mondta Jason Wise adatvédelmi szakértő, valamelyest védelmébe véve a felhasználókat.

A nyomozócsoport összesen 15 212 645 925 jelszót gyűjtött össze, ezek közül 2 217 015 490 volt egyedi. Mindenki döntse el, hogy ez sok vagy kevés. A szakemberek azt mondják, „ha valaki a 2024-ben egyik leggyakoribb jelszót vagy az ebben az útmutatóban említett bármely változatát használja, ideje megváltoztatnia".

A szakértői csapat azt is felfedte, hogy az emberek mit választanak rendszeresen jelszavakként. A legnépszerűbbek a kedvenc sportcsapatok, városok, ételek és még a kedvelt káromkodások is elférnek egy-egy jelszóban.

A hackerek elleni védekezés érdekében a szakértők azt tanácsolják, hogy senki ne használjon semmit, ami önmagára, például az életkorára utalhat. Azt is javasolják, hogy

használjunk jelszógenerátort: ezek az eszközök egyedi, 12 karakterből álló jelszavakat hozhatnak létre, amelyek számokat, speciális karaktereket, valamint kis- és nagybetűket is tartalmaznak.

A Scientific American jelentése szerint 62 billiószor nehezebb feltörni egy 12 karakterből álló jelszót, mint egy hat karakterből álló jelszót.

A Security.org szerint

a jelszó-feltörés által érintett felhasználók 61%-a ismerte el, hogy 2023-ban nyolc karakternél rövidebb jelszavai voltak.

Ezenkívül a jelszavaknak csak 64%-a volt 8-11 karakter hosszú. A szakértők még arra figyelmeztetnek, hogy az erős jelszó mellett fontos lenne például a többtényezős hitelesítés, ha valóban biztosra akarunk menni – írta cikkében az unliad.com.

A 2024-es év leggyakrabban használt jelszavainak listája nem sokat változott 2023 óta, a legtöbb jelszó továbbra is a napi rutin része.

Íme, a top 10-es lista:

  1. 123456
  2. 123456789
  3. qwerty
  4. password
  5. 12345
  6. qwerty123
  7. 1q2w3e
  8. 12345678
  9. 111111
  10. 1234567890


Link másolása
KÖVESS MINKET: