TECH
A Rovatból

Saját börtönébe zárt szörnyeteg az elektromos Maserati - Kipróbáltuk a Grecale Folgore-t

550 lóerős, légrugós monstrumként hozza a luxust és a sportosságot, de vajon képes-e túllépni az elektromos autók hatótáv-korlátain? Kipróbáltuk, mit ad a hétköznapokra ez a modern szörnyeteg.
Varga Vencel - szmo.hu
2024. december 23.



Egy Maserati hangja még egy nem különösebb autórajongó esetében is hidegrázós élmény – ez a tapasztalat pedig majdnem mindenkire igaz, ahol egy V8, vagy esetleg egy hathengeres verzió „felsír”, ott az ember akaratlanul is felkapja a fejét. A jelenlegi EU-s szabályozások, illetve a Maserati saját stratégiája mellett viszont a hang helyett egy másmilyen szörnyet szült az élet, ez pedig nem más, mint a Grecale Folgore, az egyik első, teljesen elektromos meghajtású Maserati. De mit tud adni ez egy átlagos, hétköznapi felhasználónak?

Szóval a Grecale Folgore egy első és hátsó tengelyre is villanymotort helyező, négykerekes hajtású SUV, amely 550 lóerővel bír, ehhez pedig társul a 820 Nm-nyi nyomaték is, amely egy rendkívül erős ígéretnek tűnik elsőre.

220 km/óra a végsebessége, picivel több, mint 4 másodperc felett gyorsul százra, amely egy közel két és fél tonnás monstrumtól egészen szépnek nevezhető.

Amit még szabad szemmel is észre lehet venni, azok a hatdugattyús féknyergek az autó elején, bár a lassításokat a villanymotorral éri el a legtöbbször (na meg ha kedvesen vezetjük az autót, ugye). Mind a négy kerék szintszabályzós légrugós, ez mondjuk amiatt sem baj, hiszen V6-os testvéréhez képest ez a kiadás közel fél tonnával nehezebb is.

Külsőre igencsak terveztem gyönyörködni egy Maseratiban, hát ehelyett inkább egy igazán visszafogott autóval találkoztam: „de hát ez egy Ford Puma” – mondom elsőre, ami nyilvánvalóan sértő megjegyzés, és persze nem is igaz. A 21 colos felnik egészen tekintélyt parancsolóan néznek ki, és igazán kedves a gyártóktól az első kerekek felett közvetlen a három kis kitüremkedés, amely a nem villanymotoros társaknál a dugattyúk számát jelzi, a Grecale Folgore esetében nem kell V6-ot keresnünk. A maszk és a hűtőrács a széles oszlopokkal szerintem kifejezetten unalmasan néz ki, bár egy SUV esetében nem is tudom, hogy tudnék-e bármilyen márkatárstól felhozni igazán markáns példát.

Ellenben hátulról baromian dögös, nincs kamukipufogó, egyszerűen jó érzés lehet ezzel egy Lidl parkolóban virítani a gyerekekkel – ha már úgyis az „átlag felhasználó” szemszögével keressük a valóságot.

Amikor beültem, és megpillantottam a belsőt, egyszerre lettem szerelmes és csalódott is – a marhabőr borítás az utastérben pontosan olyan luxusérzetet ad, mint amilyen már csak elolvasni is ezt, az újrahasznosított műszálas szövetülésekbe pedig kényelmesebb beülni, mint az otthoni kanapén heverészni. „Itt el is aludhatnék” – gondolom én, és valóban, az ülések minden irányból állíthatóak, erre végtelen gomb áll a rendelkezésünkre, plusz a középkonzolon is lehet varázsolni még a beállítások között.

A középkonzol a személyes halálom, főleg, hogy drága olasz barátaink a váltókapcsolót is a két kijelző közé helyezték el: állandóan kerestem egy kart, amivel lehet váltani, aztán egyes helyzetekben pedig ment a „mikro-matekozás”, hogy akkor melyik gombot is kell nyomnom, hogy biztosan jó irányba haladjak. Érthetetlen, szerintem a vezetési folyamatot bőven lassítja a gombos megoldás, mindenesetre ez ebben így van, ezt kell megszeretni.

A konzolon "mindent is" lehet állítani, ami szintén az átlag (feltehetően jómódú) felhasználónak az összes egóját képes kiszolgálni:

a digitális órának az alakját is lehet változtatni, de azt is lehet nézegetni, hogy éppen gázt adunk-e, vagy fékezünk (ezt személy szerint egyáltalán nem értem, miért jó), illetve még G-erőmérőt is lehet állítani, ha valakit éppen mondjuk a Pilisben ragadna el a vadászpilóta-érzés.

A Sonus Faber hangrendszer egyébként több díjat is bezsebelt, ez pedig egyáltalán nem a véletlen műve: én végtelenül hisztis tudok lenni erre, de ilyen kristálytiszta hangzást még egy autóban sem tapasztaltam.

A középkonzolnak egyetlen hibája van, hogy a teljes játszóház-érzés miatt annyi különböző funkcióval találkozunk, hogyha az embernek vezetés közben jut eszébe, hogy valamit átállítana, célszerű lehúzódni, vagy reménykedni egy dugóban, ugyanis mindenre van egy külön gomb. Véleményem szerint ez abban a tekintetben nem szerencsés, hogy a „gyors cél elérése” miatt az útról elvett tekintet bőven tud balesetveszélyes helyzeteket okozni. A végtelen funkció- és lehetőségtengerbe mindenesetre nekem sikerült belebambulni.

A műszerfal is kedvünk szerint állítható, itt is mindent lehet nézni, plusz a head-up display is segítségünkre van ebben. Egy Maseratiban jutottam el oda, hogy egyáltalán nem idegesít a látványa, egyáltalán nem zavaró, tök jó hatása van.

Most, hogy kigyönyörködtük magunkat mindenben, eljutunk a vezetéshez, ami városban, városi közlekedésben nulla élményt ad. Az elektromos autók világa pedig igencsak a városi léttel forrt egybe, így tökre vártam azt, hogy majd történik valami lehengerlő, de hiába. Igaz, valahol jó érzés egy ilyen autóban „észrevétlennek” lenni az utakon. Szűk, budai utcákon, ha véletlenül a gyereket vinnénk suliba – vagy egyéb elvetemült hétköznapi ötleteink támadnának – szépen kanyarodik az egyébként majdnem 5 méteres autó. A széleit kifejezetten nehéz elsőre érezni, igyekeztem városban hímes tojásként vigyázni rá.

Négy külön vezetési mód közül választhatunk, a GT mód talán a legkényelmesebb, kedvesen gyorsul az autó, és egy hosszabb vezetés esetén szerintem ebben a legjobb élmény menni vele. Választhatunk egy Maximum Range nevű módot, ami talán egy eco-szinonimaként is felfogható, megáldották egy „off-road” funkcióval, aminek gyanúsan a legkevesebb hasznát veszi az ember.

Na, de mi másért adnánk 53 millió forintot egy autóért, ha nem akarnánk rendesen meghajtani néhanap?

Hát persze, hogy létezik a sport mód is!

A GT-ről felváltva, a gázpedál állásán nem változtatva, mintha egy másik autóban ülnénk, belenyomódunk az ülésbe, és előkerül a Maserati-érzés. A kanyarokban is hihetetlenül jól marad íven nagyobb sebességnél is, az egyenesekben pedig elfelejtjük teljesen, hogy egy igazi monstrumban ülünk. Gyermeki felnevetések kísérik az élményt, amit ez az autó tud nyújtani, egészen a fékezésig. Felírni nem biztos, hogy felírható egy ekkora SUV esetében, említeni viszont meg kell, hogy fékezésnél kifejezetten darabosan és lomhán viselkedik az autó alattunk. Nyilván két és fél tonnát 130-ról nem olyan fékezni, mint mondjuk egy sokkal könnyebb kiadást, csak a bennünk lévő önjelölt Peter Solberg szarvát töri le a valóság.

Egyenletes vezetésnél az ember semmit nem érez az útból, a rosszabb minőségű utakon semmi nem tűnik fel ebből az utastérben, a légrugók szinte mindent elnyelnek.

A vezetés során egyetlen kifejezetten idegesítő dologgal találkoztam: a vezetési módok változtatását követően a csatlakoztatott telefon, az azzal egybekötött térkép funkciók eltűnnek, a Maserati pedig öntörvényűen vált a saját térkép alkalmazására (ahol persze nem írja, hogy merre kell menni), így mindig manuálisan kell visszalépegetni a Carplay – ezzel egyben a Waze-funkcióra. Minden egyéb asszisztens kikapcsolható, felelőtlen sávváltásnál és sávtartásnál pontosan azzal az idegesítő hanggal tud „veszekedni” velünk a Maserati, ami miatt kettővel jobban odafigyelünk.

A Grecale Folgore valóban egy szörnyeteg: egy olyan szörnyeteg, amiben a Maserati, a sportautó és a luxusérzés bőven benne van. Ez az autó menni akar, ez az autó kimenne a világból, és ilyenkor csap szembe a valóság: a villanymotor hatótávolsága és a vezetési élmény közül csak egyet választhatunk.

Bár 410–420 kilométert is lehet(ne) menni vele, a kövérebb gázadások ezt azonnal limitálják. Egy Budapest–Esztergom–Budapest lendületesebb, de nem hülyegyerekes vezetési körben simán el tudjuk használni a töltöttség több mint háromnegyedét, és erősen gyanakodni kezdek arra is, hogy Debrecenig autókat előzgetve, megálló és plusz töltés nélkül nem is biztos, hogy odaérnénk.

Amekkora élményt tud adni egy ilyen autó, amit az ember már csak „elvből is” hajtana, ugyanakkora csalódást okoz, és erős szorongást is az, hogy milyen gyorsan tud fogyni az akku, több esetben egyenletes, és visszafogott vezetés mellett is.

A valódi hatótáv nagyjából 300 kilométer környékén mozoghat, ami nem biztos, hogy jó egy ilyen erős autó esetében, hiszen amikor a műszerfal azt írja, hogy most bizony az összes newtonméter a szolgálatunkban van, akkor nem a hatótávon és a következő töltési lehetőségen szeretne gondolkozni a felhasználó.

Ezen a ponton jön a kérdés, hogy akkor mégis kinek készül igazán ez az autó? 54 millió forintot adunk egy olyan kocsiért, amelynek legnagyobb sebe saját börtöne – elektromos autóból találunk olcsóbbat, még SUV-k tekintetében is 30 milliós különbségeket látunk egy BYD-hoz képest, ahol jobb hatótávot is ígérnek, így a városi, dugóban araszolós, elektromos autók tekintetében egyedül a luxusérzetről kell lemondanunk (amilyen áldozatra egy kisebb pesti lakás árát spórolva LEHET, hogy képesek lennénk). Maserati élményben pedig a 60 km/óra fölött többet is ki lehet hozni valamivel talán olcsóbban a Trofeóból, ahol a V6 hangját is megkaphatjuk.

A Maserati Grecale Folgore egy olyan autó, amivel bármikor szerelembe lehet esni, hiszen mindene megvan, amit csak akarunk vezetési élményben, hátra pedig családot, barátokat, bármit be lehet pakolni kényelmesen. Pontosan emiatt hosszútávon sokszor törhet össze a szívünk, ahol le kell mondani nagyobb túrákról, vagy a Maseratikhoz tartozó száguldás csodájáról.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
125 milliárd forint kártérítést kell fizetnie a Teslának, mert az egyik autójuk miatt meghalt egy fiatal lány
Az áldozatot több mint húsz méterre repítette a hatalmas erejű ütközés. A bíróság szerint a Tesla felelőtlensége is hozzájárult a tragédiához.
Malinovszki András / Fotó: Josh/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. augusztus 01.



A Tesla 329 millió dollár kártérítést fizet az áldozatok családjainak – erről döntött a bíróság a Miamiban tartott tárgyaláson. A per egy 2019-es floridai autóbaleset miatt indult, amelyben egy 22 éves nő életét vesztette, egy másik ember pedig súlyosan megsérült – írja a CNBC.

A tragikus eset Key Largóban történt. George McGee egy részben önvezető funkcióval ellátott Tesla modellt vezetett, amikor elejtette a mobiltelefonját. Fel akarta venni az autó padlójáról, abban a hitben, hogy az Autopilot rendszer automatikusan megáll majd, ha akadályt észlel.

Ez azonban nem történt meg.

Az autó közel 100 km/órás sebességgel hajtott át egy kereszteződésen, majd egy parkoló autónak ütközött. A parkoló jármű mellett álló fiatal nő a helyszínen meghalt. Testét több mint húsz méterre találták meg.

A nő barátja túlélte a balesetet, de súlyos sérüléseket szenvedett: több csontja eltört, agysérülést kapott, és az eset mentálisan is megviselte.

„A Tesla az Autopilot-rendszert kizárólag autópályákra tervezte, mégsem korlátozta a kocsijaik felhasználóit abban, hogy máshol is használják azt, sőt Elon Musk azt mondta, hogy az önvezető modelljeik jobbak az embereknél. A Tesla a hibás technológiájával tesztpályát csinált a közutakból” – fogalmazott az áldozatok családját képviselő ügyvéd, Brett Schreiber.

A Tesla eddig nem reagált a bíróság ítéletére.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

TECH
A Rovatból
3 leggyakoribb digitális csalási kísérlet 2025-ben, amiről azt hiszed, veled nem történhet meg
Ha már veled is előfordult, hogy valamire kattintottál, amire nem kellett volna, akkor azért, ha még eddig sosem vertek át az online csalók, akkor azért - olvasd el cikkünket, hogy mindig résen lehess!


Egy kamu SMS, egy ismerősnek tűnő Marketplace-hirdetés, egy gyanús telefonhívás – mindenki hallott már ezekről. Mégis, a Mastercard friss kutatása szerint

a magyar lakosság 46%-a nem tudja biztosan megkülönböztetni a csaló üzeneteket a valódiaktól.

És ami még aggasztóbb: a legtöbben úgy gondolják, velük ez biztosan nem fordulhat elő. Pedig dehogynem. Nézzük, melyek most a leggyakoribb digitális átverési formák, és hogyan védekezhetünk ellenük!

1. Csomagküldős csalások – „Csomagja érkezett, kattintson ide!”

Te is találkoztál már olyan SMS-sel, amiben arról értesítenek, hogy csomagot kapsz, és egy linkre kell kattintanod, hogy megtudd a részleteket? Nos, sokszor pont ez a csapda. A csalók ilyenkor hamis oldalra irányítanak, ahol adatokat csalnak ki, vagy rosszindulatú programot telepítenek a telefonunkra.

Miért működik még mindig?

A gyorsaságra játszanak. Rohanunk, várunk egy csomagot – és már kattintunk is.

A Mastercard kutatása szerint a lakosság 60%-a találkozott már SMS-es adathalászattal, de a gyakorlatban sokan mégsem tudják kiszúrni a hamis üzeneteket.

Tipp: Ne kattintsunk automatikusan! Ha csomagot várunk, inkább az eredeti applikációban vagy a hivatalos weboldalon nézzünk utána. Ha mégis megnéznénk magunknak azt a felületet, ahová az SMS irányít, legyünk résen, mi a weboldal címe, nincs-e benne valami turpisság – például nem .hu-ra végződik a domainnév, vagy az adott szolgáltató nevétől kicsit eltér a cégnév.

2. Marketplace csalások – „Nagyon érdeklődöm, küldje a bankkártyaadatokat!”

Online piactereken is aktívak a csalók. Gyakori trükk, hogy vásárlást színlelnek, majd „a fizetéshez” kérnek kártyaadatokat, vagy hamis linket küldenek. Ugyanilyen veszélyes a fordított helyzet is: a csaló népszerű, valójában nem létező termékeket hirdet meg, és a gyanútlan vevőtől próbál pénzt vagy kártyaadatot kicsalni.

Pedig fontos tudni: aki fizetni akar nekünk, annak nincs szüksége a kártyaadatainkra – legfeljebb a bankszámlaszámunkra.

Vásárlóként pedig mindig legyünk óvatosak, ha valaki előre utalást kér, vagy gyanúsan nyomul.

Miért működik még mindig?

A bizalomra építenek. Ha valaki segítőkésznek, kedvesnek tűnik, kevésbé vagyunk óvatosak. A Mastercard adatai szerint a 18–29 évesek 90,5%-a tartja magát „nehezen átverhetőnek” – mégis ők teljesítettek a leggyengébben a biztonsági teszteken.

Tipp: Soha ne osszunk meg bankkártyaadatot chatben, és ne hagyjuk el a piactér hivatalos felületét. Vásárlóként is legyünk gyanakvóak, ha előre utalást kérnek, vagy ha túl olcsón kínálnak valamit: ilyenkor inkább kérjünk referenciát, értékeléseket, és ne féljünk visszalépni az üzlettől.

3. Telefonos csalások – „A banktól hívom, gyanús tranzakciót észleltünk”

A legijesztőbb talán, amikor „a banktól” hívnak, és azonnali adatellenőrzést kérnek. Sajnos sokan ilyenkor bepánikolnak és együttműködnek.

Miért működik még mindig?

A csalók a félelemre építenek. Ha azt halljuk, hogy a pénzünk veszélyben van, hajlamosak vagyunk gyorsan cselekedni.

A Mastercard kutatásában szereplők 70%-a tudta, hogy a bank sosem kér telefonon kártyaadatot – de a rendőrségi adatok szerint mégis sokan estek már ilyen csalás áldozatául.

Tipp: Tegyük le a telefont, és hívjuk vissza a bankot a hivatalos ügyfélszolgálat számán! Figyeljünk arra is, hogy a hívó fél száma sokszor hamisítva jelenik meg a kijelzőn, akár a bank hivatalos számának látszatát keltve. Ezért soha ne bízzunk meg egy bejövő hívás számában, hanem mindig mi kezdeményezzük a visszahívást a bank honlapján, kártyánkon vagy hivatalos applikációban található elérhetőségen keresztül.

Miért fontos erről beszélni?

A csalók egyre ügyesebbek, és egyre többen dolgoznak csapatban – miközben mi sokszor egyedül vagyunk az online térben. Ezért indult el a Mastercard által is támogatott KiberPajzs program, ami az állami és piaci szereplők összefogásával segíti az edukációt, frissíti a figyelmeztetéseket, és erősíti a közös védekezést.A Mastercard szakértői szerint az online biztonság nem csak technológia kérdése: a tudatosság a legfontosabb fegyverünk. Ha megtanuljuk felismerni a kockázatokat, sokkal kisebb eséllyel válunk áldozattá.A Mastercard friss kutatása a magyar fogyasztók és vállalkozások digitális biztonságtudatosságát vizsgálta. A felmérés célja az volt, hogy feltérképezze, mennyire ismerjük fel a leggyakoribb online fenyegetéseket, és hol vannak a legnagyobb tudáshiányok. Az eredmények segítenek megérteni, mely területeken van szükség edukációra, és milyen megoldásokkal lehet hatékonyan erősíteni a védekezést.

További részletekért kattints ide.

+1 aranyszabály: Ha valami túl szép, hogy igaz legyen – az valószínűleg nem igaz

Legyen szó csomagról, vásárlásról vagy telefonhívásról: álljunk meg egy pillanatra, gondoljuk végig, és ne féljünk utánajárni az információknak! A biztonság nem a technológiával kezdődik, hanem velünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
Rúgott egyet a kispályásokon az Instagram: ezer követő alatt ugrik az élőzés lehetősége
A közösségi oldal szigorított a szabályain. Már csak nyilvános fiókkal lehet élőzni, de akinek nincs meg az 1000 követő, az is hiába próbálkozik, letiltja a rendszer.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. augusztus 04.



Az Instagram mostantól csak azoknak engedi az élőzést, akiknek legalább ezer követőjük van, és nyilvános a fiókjuk – írja a TechCrunch. Az oldal értesülését a Meta is megerősítette, így hivatalossá vált: bár korábban bárki élőzhetett, függetlenül attól, hogy hány követője volt, vagy hogy privát vagy nyilvános fiókot használt, mostantól nagyot fordul a világ azokkal, akik rendszeresen kihasználták ezt a lehetőséget.

A változás azokat a kisebb tartalomgyártókat érinti, akik nem érik el az 1000 követős határt, valamint azokat a felhasználókat, akik csak a barátaikkal élőztek, önmaguk szórakoztatására.

Aki úgy próbál élő adást indítani (mert a gomb persze látható marad), hogy nem teljesíti az új feltételeket, értesítést kap azzal a szöveggel, hogy: „A fiókod már nem jogosult a Live használatára. A funkció használatára vonatkozó követelményeket megváltoztattuk.”

A felhasználók körében valószínűleg nem túl népszerű a változás, aminek az okai egyelőre nem ismertek: a Meta csak annyit közölt, hogy „a cél az élő adások nézői élményének javítása”.

Az viszont tény, hogy ezzel a húzással az Instagram máris jobban hasonlít a TikTokra, ahol szintén legalább 1000 követő kell az élőzéshez. A YouTube egyébként ennél jóval szerényebb számmal is beéri: náluk elég 50 feliratkozó a Live funkció eléréséhez.

Ami pedig az élmény javítását illeti: a módosítás valóban korlátozza majd az alacsonyabb minőségű adásokat, hiszen a bővülő közönséggel rendelkező tartalomgyártók gondosabban készítenek videókat, mint a kezdők.

A TechCrunch hozzáfűzi: az élő közvetítések biztosítása sokba kerül a szolgáltatónak – a Meta ezért dönthetett úgy, hogy nem támogatja tovább azokat az adásokat, amelyeket csak kevesen néznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
Az AI-láz futószalagon termeli a dollármilliárdosokat – Példátlan vagyonokat halmoznak fel
Az új technológiai forradalom nyomán gombamód szaporodó AI-startupok soha nem látott ütemben növekednek. A mesterséges intelligencia példátlan tempóban duzzasztja a magánvagyonokat és formálja át a gazdasági erőviszonyokat.


A mesterséges intelligenciával foglalkozó startupok látványos térnyerése az elmúlt néhány évben gyorsult fel igazán. Szakértők szerint a fordulópontot a ChatGPT 2022-es megjelenése jelentette, hiszen a nyelvi modell új lendületet adott az AI-fejlesztéseknek. A befektetők özönlenek az AI-szektorba, aminek az lett az eredménye, hogy rekordütemben szaporodnak az ágazat startupjai.

A CB Insights üzleti analitikai cég adatai szerint világszerte már 498 úgynevezett „unikornis” (azaz legalább egymilliárd dollárra értékelt) AI-magánvállalat létezik, és ezek összesített értéke 2,7 billió dollárra rúg.

Az utóbbi időszak felfutása különösen látványos: a közel félezer unikornis közül százat 2023-ban vagy később alapítottak, ami jól példázza, hogy egy-két év leforgása alatt milyen ugrásszerű növekedés indult el. A tőkebefektetések ugyancsak ezt a tendenciát tükrözik – mutat rá az FDi Intelligence, megjegyezve, hogy 2024-ben az összes kockázati tőkebefektetés több mint fele AI-fókuszú vállalatokhoz került, miközben egyéb szektorok visszaesést szenvedtek el, vagy jobb esetben csak stagnáltak, esetleg csak kismértékben növekedtek. A trend elég egyértelmű: az AI a startup-ökoszisztéma megállíthatatlannak tűnő motorja lett.

A legsikeresebb AI-cégek 1-2 év alatt megsokszorozták az értéküket

A mesterséges intelligencia őrület számos startupot szült, de akad köztük néhány igazán figyelemreméltó sikertörténet, ami, ha nem a szemünk előtt zajlik, talán el sem hisszük. A legismertebb és valószínűleg legnagyobb ilyen az OpenAI sztorija. A vállalat a ChatGPT 2022-es kiadásával lényegében berobbantotta az AI-bummot, és ezzel nyilván maga is jól járt: a Reuters szerint 2025 első hat hónapjában megduplázta a bevételeit, és az év végére várhatóan eléri a 20 milliárd dollárt. Ezzel – és az időközben 700 milliósra duzzadt havi aktív felhasználói létszámmal, valamint a Microsoft támogatásával – a cég piaci értékelése az egekbe szökött. Amíg 2023-ban még 30 milliárd dollárt ért, 2025 tavaszán már kb. 300 milliárdot, de vannak olyan elemzők is, akik 500 milliárd dollárról beszélnek.

Ennyire nem kimagasló, de azért elég látványos növekedést produkált az Anthropic is, amit sokan az OpenAI egyik legnagyobb kihívójaként tartanak számon. A cég a Claude nevű nagy nyelvi modell fejlesztésével vált ismertté, és a biztonságos AI-fejlesztés zászlóvivőjeként aposztrofálja magát, amivel vastagon vonzza a tőkebefektetéseket. 2023 márciusában 60 milliárd dollárra értékelték a vállalatot, pár hónappal később viszont már 170 milliárdra – emlékeztet a CNBC.  Az értéknövekedés hajtóereje ez esetben az a piaci várakozás, hogy az Anthropic technológiája kulcsszerepet kaphat a jövő AI-fejlesztéseiben, különösen a biztonságos és etikus mesterséges intelligencia területén.

A Safe Superintelligence (SSI) ugyancsak reflektorfénybe került, de ez valamennyire az OpenAI keltette hullámoknak köszönhető, ugyanis a ChatGPT kiadó cég egykori főkutatója, Ilya Sutskever alapította, 2024-ben. Az SSI kifejezett célja, hogy – a vállalat nevéhez hűen – biztonságos szuperintelligenciát fejlesszen. A startup pár hónap alatt hihetetlen mennyiségű tőkét vont be: előbb egy, majd további kétmilliárd dollárt. A TechCrunch azt írja, hogy a cég értékelése már az első tőkebevonások megjelenése nyomán 32 milliárd dollárra ugrott – annak ellenére, hogy egyelőre sem kész terméket, sem bevételt nem tud felmutatni. Az SSI tehát a tipikus esete annak, amikor a befektetők pusztán a csapat kivételes tehetségében bízva nyitják ki a pénztárcájukat.

A leglátványosabb sikerek sorából nem szabad kihagyni a három éve alapított Anysphere-t, ami a Cursor kódíró asszisztenssel lett világhírű. Az egyik legkeresettebb AI-szolgáltatás révén ez a startup a leggyorsabban növekvő vállalat a szektorban: 2025 első néhány hónapjában 9,9 milliárd dollárra nőtt az értéke, és a bevételnövekedés aránya is példa nélküli, hiszen idén várhatóan meghaladja majd az 500 millió dollárt. A cég értéke ennek megfelelően száguld: a júniusi befektetési kör után már 18–20 milliárd dollárra becsülték, azaz hetek alatt közel kétszeresére nőtt.

Ugyancsak említést érdemel az OpenAI volt technológiai igazgatója, Mira Murati (a fenti képen balra) által alapított Thinking Machines Lab. Bár a 2023-ban életre hívott vállalkozás még nem rendelkezik termékkel és bevételt sem termel, történelmet írt: kétmilliárd dolláros indulótőkét sikerült bevonnia, ami minden idők legnagyobb magvető befektetése, így a céget szinte azonnal 12 milliárd dollárra árazta be a piac. A példátlan tőkebevonás hátterében – Murati személyes elismertsége mellett – az a várakozás áll, hogy a Thinking Machines Lab a jövő egyik meghatározó AI-fejlesztőjévé válhat. A befektetők lényegében ezt a reményt finanszírozták meg, példátlanul bőkezűen.

Nemcsak a cégek, a magánvagyonok is duzzadnak

Az AI-startupok valósággal gyártják a milliárdosokat: 2023-ban és 2024-ben több tucat új név jelent meg a toplistákon, kifejezetten a mesterséges intelligencia felívelésének köszönhetően. A Bloomberg becslései szerint az AI-szektor már 2023 márciusáig kitermelt legalább 15 új milliárdost, akiknek az együttes nettó vagyona elérte a 38 milliárd dollárt. A Forbes 2025-ös világranglistáján ugyancsak 15 olyan új név szerepelt, akik kifejezetten az AI-technológiának köszönhetően váltak vagyonossá.

A legújabb AI-milliárdosok közé tartozik az Anthropic társalapító-vezérigazgatója, Dario Amodei, a fentebb írt Mira Murati, a Scale AI-t életre hívó Alexandr Wang, a kínai DeepSeeket vezető Liang Wenfeng, valamint a Love and Deepspace nevű AI-alapú randi-szimulációs játékot alkotó Yao Runhao.

Figyelemre méltó, hogy az újonnan meggazdagodott AI-elit jelentős része meglepően fiatal. Az iparág dinamizmusát jelzi, hogy sokan közülük a húszas-harmincas éveikben járnak, ami a korábbi generációk tech-moguljainál fiatalabb korosztály.

Köztük is rekorder lehet Michael Truell, az Anysphere 25 éves alapító-vezérigazgatója, aki az egyik, ha nem a legfiatalabb technológiai selfmade milliárdos. Mira Murati szintén fiatalon, a 30-as évei elején alapította meg a saját AI-cégét, míg Lucy Guo, a Scale AI társalapítója 1994-ben született, és 30 évesen lett milliárdos. Érdekes, hogy a 37 éves Yao Runhao vagy a 40 éves Liang Wenfeng már idősebb újoncnak számítanak az exkluzív klubban.

Az AI új milliárdos generációja tehát fiatalabb, mint a korábbi tech-óriásoké. Sokuk pályája alig néhány éve indult, de az AI-forradalom kapaszkodósávján gyorsítva hihetetlen tempóban gazdagodnak. Ettől függetlenül persze vannak idősebb, tapasztaltabb szereplők is – például a nagy techcégek élén álló veteránok, akik szintén profitálnak az AI hullámából –, de a hangsúly a fiatal alapítókon van, akik új ötletekkel és kockázatvállalással robognak előre.

Az AI-bumm viszont nemcsak azért egyedülálló, hogy sok új vagyonos embert teremt, hanem azért is, mert ezek a vagyonok irdatlan gyorsasággal nőnek.

Andrew McAfee, az MIT vezető kutatója úgy fogalmazott, „az elmúlt több mint száz év adatait nézve soha nem láttunk ekkora és ilyen gyorsan keletkező vagyont.” Ezt a kijelentést számos konkrét példa támasztja alá. A startupok értékelései néhány hónap leforgása alatt többszöröződnek, aminek az lesz a vége, hogy az AI-cégek némelyike pár éven belül Google- vagy Amazon-méretűre duzzad, holott ezeknek az óriásoknak évtizedekig tartott, mire felépítették a birodalmaikat.

Ez a sikertörténet viszont nemcsak a befektetőket és a tulajdonosokat gazdagítja, hanem a személyes jövedelmeket is. Az AI-szektorban tapasztalható munkaerőpiaci verseny miatt a legkeresettebb mérnökök és szakemberek fizetése rövid idő alatt az egekbe szökött – olyannyira, hogy sokan közülük néhány év alatt multimilliomossá váltak, ami bérből élő emberek esetében több mint szokatlan fejlemény.

Emellett a részvényopciók és részesedések gyors felértékelődése olyan „értékpapírvagyonokat” hoz létre, amelyek révén a startupok alapítói és korai befektetői egyik napról a másikra a világ leggazdagabb emberei közé emelkedhetnek.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy ezeknek a vagyonoknak a jelentős része nem likvid. Vállalati részvények formájában léteznek csupán, vagyis amíg a cég nem kerül tőzsdére vagy nem ad el részesedést, addig az újdonsült milliárdosok nem feltétlenül férnek hozzá számottevő pénzhez – legfeljebb másodlagos részvényeladások (befektetői vagy alapítói zárt körben értékesített részesedések), részvényfedezetű hitelek (még el nem adott részvények ellenében felvett kölcsönök) vagy fúziók, felvásárlások és más részesedés-eladások révén. A vagyonrobbanásuk üteme ettől függetlenül meghökkentő. A piaci megfigyelők úgy látják, hogy hasonló tempójú gazdagodásokra legfeljebb az 1990-es évek dotkomláza idején volt példa, de az AI-őrületből fakadó vagyongyarapodás valószínűleg azt is felülmúlja majd.

De mégis: hogy kereshetnek ennyi pénzt?

Az AI-vagyonok több forrásból táplálkoznak. Őrületes összegeket hoznak egyrészt a startupértékelések, amelyek növekedésével az alapítók és a korai befektetők részesedése is egyre többet ér, másrészt ott vannak a már tőzsdén jegyzett cégek, amelyek a részvényárfolyam megugrásával duzzasztják a tulajdonosok pénztárcáját. Utóbbi csoport abszolút bajnoka valószínűleg a mesterséges intelligencia műveletekhez szükséges grafikus chipeket gyártó Nvidia. A vállalat összértéke 2023-ban lépte át az egybillió dollárt, de azóta is töretlenül száguld, és jelenleg már 4,43 billió dollárt, vagyis kétszer annyit ér, mint a fent írt 498 unikornis vállalat együttvéve.

Összehasonlításképpen: Magyarország 2024-es GDP-je 223 milliárd dollár volt, ami az Nvidia értékének csupán öt százaléka, tehát ez a vállalat jelenleg akkora értéket képvisel, amennyit a magyar gazdaság kb. húsz év alatt lenne képes összekotorni.

Ennek megfelelően az Nvidiát igazgató Jensen Huang mára a világ tíz leggazdagabb embere közé tartozik, 150 milliárd dollár feletti becsült vagyonnal. Tanulságos, hogy ő egyedül 4-5-ször annyi pénz felett rendelkezik, mint a Bloomberg listájára felkerült 15 új AI-milliárdos összesen. Mindebből jól látszik, hogy az AI iránti befektetői lelkesedés a nagyvállalati szektorban is dollár-százmilliárdokat teremt, amiből a cégtulajdonosok és részvényesek óriási összegeket profitálnak.

De a szektor nemcsak a cégek értéknövekedése nyomán termel ki szupergazdagokat, hiszen létrehozott olyan új vállalkozásokat is, amelyek velük együtt szárnyalnak. Ilyenek például az infrastruktúra-szolgáltatók és a beszállítók, ugyanis az AI-láz életben tartásához hatalmas infrastruktúra-fejlesztésekre: adatközpontokra, felhőszolgáltatásokra, speciális hardverekre van szükség. Ennek megfelelően azok a vállalkozások, amelyek az AI hátterét biztosítják, szintén jól profitálnak. Egyik jeles képviselőjük a CoreWeave startup, amely GPU-alapú számítási felhőkapacitást nyújt AI-modellek futtatásához, vagy ott vannak a nagy felhőszolgáltatók (Amazon AWS, Microsoft Azure, Google Cloud), amelyek szintén az AI-igények miatt hajtanak végre óriási beruházásokat. Az ezekből fakadó bevételek tovább növelik az anyacégek értékét, így az AI-infrastruktúra építői a virágzó ökoszisztéma csendes haszonélvezői közé tartoznak, és az ide áramló pénzek végső soron magánvagyonokba vándorolnak – vezeti le az AInvest.

Ahogy fentebb írtuk: a magasan fizetett AI-szakemberek és mérnökök ugyancsak gazdagodnak, hiszen csillagászati fizetésekkel és részvénycsomagokkal versengenek értük a vállalatok.  A szakma krémje az AI-láz nyomán néhány év alatt jelentős vagyonra tehetett szert. Ismert tény, hogy egyes tapasztalt AI-kutatók éves kompenzációja (bér + részvény) az egymillió dollárt is meghaladhatja, sőt, extrémebb esetekben, amikor például az OpenAI vagy a Google egy-egy vezető AI-szakértőjéről beszélünk, a juttatások elérhetik a tízmillió dolláros nagyságrendet.

Ezek az összegek messze felülmúlják a hagyományos szoftveripari béreket, és így új milliomosréteget hoznak létre.

A példákból kitűnik, hogy az AI a vagyonteremtés számos új csatornájának adott teret, a startupok értéknövekedésétől a tőzsdei árfolyamok emelkedésén át a magas bérekig. Ez a komplex hatásrendszer magyarázza azt, hogy az AI forradalma nyomán hogyan tudott lezajlani ekkora magánvagyon-halmozódás, ennyire rövid idő alatt.

Az AI-megoldások közül egyébként a legtöbb pénz jelenleg a generatív AI-ban és az azt kiszolgáló infrastruktúrában van. A befektetők egyszerre akarnak részesedni a nagy áttörést hozó modellekből és biztosra menni az ezeket támogató technológiákban, illetve nem akarnak lemaradni a gyakorlati AI-alkalmazások következő hullámáról sem. Ez a hármas (alapmodellek – infrastruktúra – alkalmazások) együtt alkotja a mostani AI-pénzáramlás magját.

Befelé forduló piac ez, nem részesednek sokan a nagy összegekből

Érdekes, hogy a legtöbb olyan AI-céget, amely az utóbbi évek során vált ismertté, hiába keressük a világ részvénypiacain, vagyis nem tudunk tőlük értékpapírt vásárolni, hogy akár hétköznapi kisbefektetőként nekünk is leessen pár morzsa az asztalról. De vajon miért nem lépnek tőzsdére ezek a cégek, ahogy a dotkom-lufi idején tették a tech-vállalatok? A válasz az új finanszírozási környezetben rejlik: a magántőke bősége manapság lehetővé teszi, hogy egy sikeres AI-cég hosszabb ideig zártkörű maradjon, anélkül, hogy nyilvános részvénykibocsátásból kellene pénzhez jutnia. Ez valóban ellentétes a 90-es évek technológiai vállalatainak gyakorlatával, hiszen a dotkom-érában sokan már fejlődésük korai szakaszában tőzsdére mentek, hiszen a nyilvános piacokról akartak tőkét bevonni.

Ezzel szemben a mai AI-startupok akár évekig (vagy egyáltalán) nem mennek a tőzsdére, mivel nincs rá égető szükségük.

Szinte korlátlan mennyiségű magánforrás áll rendelkezésükre: a kockázati és növekedési tőkealapok, a nagyvállalati befektetők, az állami szuverén alapok, valamint a tehetős magánbefektetők is sorban állnak, hogy részesedést vehessenek ígéretes AI-cégekben. A startupok ezáltal megtehetik, hogy magánkézben maradva gyűjtsék be a működésükhöz és terjeszkedésükhöz szükséges százmilliókat vagy milliárdokat, elkerülve a nyilvános piacokkal járó kötelezettségeket és kockázatokat.

Ezen túlmenően az is fontos szempont lehet, hogy a nyilvános tőzsdei jelenlét szabályozási és átláthatósági feladatokkal jár, miközben egy zártkörű cég kevesebb információt köteles megosztani magáról, rugalmasabban hozhat meg döntéseket, és elkerüli a negyedéves profitelvárások nyomását. Mivel sok AI-startup még kísérleti fázisban van – ezért jelentős veszteségekkel vagy bevétel nélkül működik – előnyös lehet számukra a privát környezet, és koncentrálhatnak a hosszabb távú céljaikra, anélkül, hogy a részvényesek árgus szemekkel figyelnék minden lépésüket.

Az AI-cégek tehát azért maradnak tovább magánkézben, mert megtehetik: a befektetők házhoz mennek, öntik befelé a tőkét, így nincs szükség a tőzsdei finanszírozásra, ráadásul a privát státusz megőrzésével az alapítók nagyobb kontrollt gyakorolhatnak a cégük felett, elkerülhetik a korai kiszállást, és kivárhatják, amíg a vállalat valóban megérik egy tőzsdei debütálásra.

Hogyan kezelik a vagyonukat az AI-ból meggazdagodott emberek?

Az új AI-milliárdosok és -multimilliomosok hirtelen jött vagyona felveti a kérdést: mit kezdenek ezek az emberek a pénzükkel, hogyan fektetik be, és mire költik? A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan visszaforgatják a vagyonukat a technológiai szektorba, ahol komfortosan mozognak. Gyakori, hogy angyalbefektetőként vagy kockázati tőkésként szállnak be mások induló projektjeibe – gyakran ugyanabban a körben, ahonnan ők maguk is jöttek.

A mai AI-elit tagjai jellemzően más AI-startupokat finanszíroznak – legyen szó korábbi munkatársaik új ötleteiről vagy a sajátjukhoz hasonló profilú cégekről. Ez részben szolidaritás és érdeklődés kérdése (hisznek az AI jövőjében, és szívesen támogatnak új innovációkat), részben pedig tudatos diverzifikáció: több különböző AI-projektből részesedve csökkentik annak kockázatát, hogy minden vagyonukat egy lapra tegyék fel.

Az NDTV példaként említi azt, hogy több OpenAI-veterán magánbefektetőként támogat új AI-cégeket, míg a Scale AI-val meggazdagodó Lucy Guo új startupot indított ahelyett, hogy passzívan üldögélne a pénzén – pedig 1,25 milliárd dollárból vígan megtehetné. Ez a jelenség, a „vagyon újrateremtése” jellemző az AI-közösségre: a gazdaggá vált alapítók gyakran válnak mentorrá és befektetővé a következő generáció számára, ezzel is tovább pörgetve az iparág fejlődését.

Ha belegondolunk, elég érdekes fordulat ez: az ifjú gazdagokról – pláne Magyarországon – azt feltételeznénk, hogy hivalkodó módon luxuscikkekbe, például ékszerekbe, drága ruhákba és autókba vagy jachtokba ölik a pénzt, de az AI-milliárdosok közül sokan meglepően visszafogott életmódot folytatnak.

Lucy Guo például azt nyilatkozta, hogy nem szeret pazarolni: továbbra is olcsó ruhákat hord és egy használt Honda Civic-kel jár. „Úgy teszek, mintha szegény lennék, hogy gazdag maradjak” – mondta.

Az ingatlanvásárlásnak ugyanakkor sokan nem tudnak ellenállni, de ezt is elsősorban az a gondolat vezérli, hogy az ingatlan stabil, értékálló befektetés. San Franciscóban például tavaly rekordszámú 20 millió dollár feletti luxuslakást adtak el – a Sotheby’s elemzése szerint főként az AI-bummból meggazdagodott vásárlóknak. A Szilícium-völgyben szintén felpörögtek olyan negyedek (pl. Atherton, Palo Alto), amelyek néhány éve még stagnáltak, viszont az AI-hatás miatt újra élénkül a kereslet a csúcskategóriás ingatlanok iránt, míg a Bloomberg riportja szerint Los Angeles, New York, London ingatlanpiacán is felbukkantak vásárlóként az AI-milliárdosok.

A dotkom-érás elődeikhez képest fontos különbség még, hogy a mai fiatal techgazdagok gyakran nemesebb értékrendnek rendelik alá a vagyonukat: sokan és sokat költenek filantróp projektekre, például klímavédelmi vagy oktatási célokra.


Link másolása
KÖVESS MINKET: