A Rovatból

Mi hozná meg a kedvem, hogy még egy gyereket szüljek?

Az utóbbi években állandó téma, hogy fogy a nemzet, több gyerek kell, magyar nőbe magyar babát. Hoztak is az ügy érdekében mindenféle intézkedéseket az adókedvezménytől kezdve a CSOK-on át a GYED extráig, most is zajlik egy családbarát nemzeti konzultáció.

Link másolása

Már korábban is gondolkoztam azon, mi kéne ahhoz, hogy még egy gyereket szüljek, és ezzel segítsek megakadályozni vagy legalább lassítani a népesség fogyását. Mert szép dolognak tűnik ez a sok támogatás, de valahogy egyiktől sem lett több kedvem egy harmadikat is a világra hozni.

Gyereket vállalni ugyanis egyáltalán nem csak pénz kérdése. Legalábbis nekem nem pénzben kifejezhető támogatásra lenne szükségem.

Hanem milyenekre? Összeszedtem, íme:

Nyilván jó lenne, ha el tudnám felejteni a legutóbbi várandósságaim alatt a terhespatológián meg a gyermekágyi osztályon szerzett epikus tapasztalatokat. Például azt, amikor az újszülöttemet az aranyóra után elvitték tőlem az ilyenkor szokásos orvosi vizsgálatokra, és 13 órán át(!) nem kaphattam vissza. Hogy miért?

Mert hazánk egyik legjobban felszerelt szülészetén nem volt non stop gyerekorvos, és mire az én gyerekemet délután hat körül felvitték, addigra már az aznap ügyeletes doki elment.

Így több mint fél napig nem kezdhettem el szoptatni, gondozni a saját gyerekemet, mert hiába mentem oda a csecsemősökhöz egyre türelmetlenebbül, visszapattantam róluk, hogy addig nem adhatják ki a babát, amíg gyerekorvos nem látta.

Persze a hazai egészségügyi (v)iszonyok nem csak ezekkel az emlékekkel hatnak pusztítóan a gyerekvállalási kedvemre. Hanem például azzal, hogy a láztól izzadó, bágyadt kicsikéimmel minden alkalommal alsó hangon másfél órát kell várnom a rendelőben, hogy sorra kerüljünk, mert a kevés a gyermekorvosra túl sok beteg jut. Mondjuk így várakozás közben bónusz esélyt kapunk arra, összeszedjünk egy újabb nyavalyát, szóval sosem töltjük ott az időnket hiába.

Akkor igen jól jönne az is, ha valahogy a gyerekek körüli logisztikában kicsit besegítenének. Mert a férjem hiába kiváló apa, ha reggel fél hétkor el kell indulnia, hogy fél 8-kor már a munkahelyén blokkolhasson, és bár viszonylag korán végez, a délutáni csúcsforgalom miatt reménytelen, hogy fél hat előtt ismét a kerületbe érjen. Így a gyerekek ide-oda hurcolászása teljesen rám marad, ezért már alapból úgy kelek fel, mint aki reggelenként csatába indul.

Mert minden koránkelés, trükk, felkészülés és egyéb igyekezet ellenére a reggelek szinte mindig ámokfutássá válnak – és ehhez már két gyerek is bőven elég.

Ezeken a reggeleken olyan magas a stressz miatt kortizol szintem, hogy minden alkalommal hálát rebegek az égieknek, hogy sérülés nélkül érünk A-ból B-be. Épp ezért – a gyerekeivel sokat autózó szülőként – örömmel venném, ha kicsit megértőbb lenne a többi sofőr legalább az ovi és a suli környékén, és nem dudálna le, amikor mondjuk a lányomat próbálom minél gyorsabban kiműteni a gyerekülésből, amit ugye csak úgy tudok megtenni, hogy kinyitom a kocsi ajtaját. Hú, igen, kicsit belóg az útra, és picit ki kell kerülni emiatt a kocsit, de azért jólesne, ha az ötpontos biztonsági övvel és az anorákba passzírozott gyerekkel vívott küzdelmemhez kicsit több együttérzést kapnék.

Persze vihetném őket autó helyett tömegközlekedve is, de ilyet könnyedén csak az jelent ki, aki még nem próbált reggelenként legalább két kisgyereket legalább két tök különböző helyre busszal késés nélkül leszállítani.

Ha már a gyerekhurcolászásnál tartunk, komoly segítség lenne az is, ha nem kéne minden délután a munkámat felfüggesztve rohanni a gyerekekért, hogy odaérjek értük időben. Másra ebben sem számíthatok: a mamának nincs kocsija, a férjem pedig csak nagy ritkán tud beugrani. Szóval szinte minden hétköznap el kell indulnom fél négykor, hogy összeszedjem a kis borjaimat.

És pontosan tudom, hogy már az is kiváltság, hogy ezt megtehetem. De kifejezetten emiatt váltam szabadúszóvá.

A vállalkozói életmód kiszámíthatatlanabb, de azt lehetővé teszi, hogy a gyerekek így mindennap csak a „normál” nyolc órát töltsék az adott intézményben, és nem kell még az ügyeleti időszakban is ott lenniük. Normál munkavállaló szülőként ezt sem a munkaidő és sem a távolság miatt nem tudnám összehozni.

Persze az igazi az lenne, ha egy megbízható személy hordaná naponta a gyerekeket – legalább haza. Én nyernék minden nap egy-két plusz munkaórát, a család meg egy kisimultabb, többet kereső anyát. Namármost egy jó bébiszitter óradíja egy ilyen feladatra alsóhangon 2500 forint, azaz havonta legalább 50 ezer pluszkiadás lenne – tehát nem fedezné például az a havi 35 ezer forint sem, amit a két gyerek után adókedvezményként kapunk. Persze lehetne más megoldás is. Pécsett például már működik egy nagyszerű, családbarát, ingyenes szolgáltatás, a gyerektaxi, ahol a dolgozó szülők 4-14 éves gyerekeit szállítják haza vagy különféle foglalkozásokra szakértő kísérővel.

Apropó, munka! Áldás a szülőknek a rövidített munkaidő lehetősége – ha az valóban azt jelenti, hogy kevesebbet kell ott lenniük. Nekem ez sajnos csak vállalkozóként megy, munkavállalóként nem sikerült megvalósítani. Ugyanis amikor visszamentem dolgozni, hiába választottam a részmunkaidőt, ebből sajnos csak a hat órának megfelelő bér jött össze. Sosem indulhattam el időben, úgy nyúlt az a hat óra, mintha gumiból lenne. A bölcsiben a rám egyre kétségbeesettebben váró gyerekemé viszont nem volt abból…

És végül a kedvencem, a szabadságok és a szünetek aránytalansága. Amíg bölcsis, ovis a gyerek, ez még nem vészes. Azt a nyári négy hetet meg az évi öt nevelésmentes napot ki lehet bekkelni. A dolog akkor válik érdekessé, amikor a gyerek iskolás lesz.

Ott van ugye őszi, téli, tavaszi és nyári szünet – együtt minimum 14 hét. Legalább hetven munkanap. Lehet sakkozni, ki hogyan oldja meg ennyi időre a gyermeke(i) elhelyezését.

Persze előnyben vannak a bevállalós nagyszülőkkel megtámogatott családok, akiknél akár hetekig is héderelhet(nek) a gyerek(ek). Mi nem számíthatunk ilyen segítségre, és nem is nagyon tudom, mi lesz nyáron, amikor először kell szembenéznünk ezzel a helyzettel. Persze vihetem táborba (alsó hangon 25 ezer egy hét), meg önkormányzati napközibe vagy minek hívják, de lássuk be, az nem valami ideális, hogy fél szezonra belökjem a gyerekem valahová, ahol lehet, hogy senkit nem ismer. Ha meg heteken át itthon van, akkor addig én sem tudok dolgozni, pénzt keresni.

A férjem szabijából még a fél szünet sem jön ki.

Meg hát kéne együtt is lenni, nem csak felváltva őrizni az utódainkat, amíg a másik dolgozik. Szóval talányos.

Mi tenné tehát kicsit vonzóbbá a több gyerek vállalását a saját tapasztalataim szerint?

• A „másállapot” a szülészeteken.

• A több gyermekorvos, és az, hogy egy-egy orvosnak kevesebb gyereket kelljen ellátnia.

• A nem csak papíron, hanem a valóságban is rugalmas vagy/és részmunkaidő.

• Az államilag támogatott bébiszitter-szolgálat, iskolabusz vagy gyerektaxi.

• Az államilag támogatott, színvonalas és gyerekbarát ügyeleti rendszer – különösen a nyári szünet idejére.

Ennyi. Nem is olyan sok, igaz? Persze lehetne még ezer más dologról is beszélni, de nem akarok telhetetlen lenni. Ha első körben ezeken lehetne érdemben változtatni, igen hálás lennék. Az országot mondjuk nem szülném tele, de legalább több kedvem lenne hozzá, az biztos.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: A fideszeseket Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják az Európai Parlamentben
A politikus szerint a Fidesz képviselői csak felveszik a pár száz milliós fizetést, és egyébként semmit nem csinálnak. Azt mondja, érdemes összehasonlítani, milyen emberek vannak pártja EP-listáján, és kik alkotják a Fideszét.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Magyar Péter szerint március 15-én és április 6-án már bebizonyította mozgalma, hogy vannak vidéki támogatói és nem csak egy „belpesti médiahekkről” van szó. Szerinte a vidéken élőket többek között őszinteséggel lehet megszólítani, nem pedig „lejönni dzsippel és megmondani, hogyan kellene élni”.

A politikustól megtudtuk, hogy 538 jelentkezőből választották ki másfél nap alatt azokat, akik az internetes szavazás után pártja EP-képviselőjelöltjei lehetnek majd.

„Van olyan, aki hat nyelven beszél. (...) Egyedül több nyelven beszél, mint a Fidesz-frakció húsz év alatt az Európai Parlamentben. Ami nem nehéz persze: százszor nulla az nulla, hiszen tudjuk, hogy a legtöbb semmilyen nyelven nem beszél.

Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják őket az Európai Parlamentben, akik felveszik a pár száz milliós fizetést évente és egyébként semmit nem csinálnak.”

Magyar szerint figyeltek a nők arányára, a jelentkezők életkora is fontos szempont volt, ahogy az is, hogy legyen víziójuk.

„Össze kell hasonlítani a Fidesz EP-listáját Deutsch Tamással az élen, meg a mi EP-listánkat. Szerintem ha nem is a pártokról beszélünk, akkor elég könnyű eldönteni, hogy az ember kire szavaz”

– tette hozzá Magyar Péter.

A teljes beszélgetést és a békési országjáróról készült beszámolót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Eljön az ember közéjük és nem lejön egy dzsippel, és megmondja, hogyan kéne élni
Elkísértük Magyar Pétert vidékre, az országjárása első állomására. Egy résztvevő azt mondta, utoljára ilyen zizegés a rendszerváltás környékén volt Békés megyében.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

„Olyan bebetonozott dolgok vannak az országban, amit egy úgymond friss erőnek kell valamilyen szinten megoldani” – mondta lapunknak Magyar Péter Békés megyei országjáró rendezvényének egyik résztvevője. A férfi szerint két éve az ellenzéki összefogás nem működött.

Két másik résztvevő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „teljesen elkopott az ellenzék”. Szerintük „utoljára ilyen zizegés a rendszerváltáskor volt itt Békésben”.

„Én MZP-s vagyok, de mindenki szimpatikus, aki Orbánt le akarja váltani” – mondta a rendezvényre lányával érkező nő. A tinédzser lapunknak úgy fogalmazott: nagyon reménykedik abban, hogy Magyar változást tud hozni az országnak.

„Meggyőzött minket. Aki itt van, szerintem annak a nagy részét meggyőzte”

– jelentette ki a gyűlés végén egy férfi.

A politikus orzságjárásának első állomásáról készült beszámolónkat itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk