SZEMPONT
A Rovatból

„Azt gondolták, ezt is le tudják nyeletni az emberekkel” – Holoda Attila az elszabaduló rezsiárakról

Az energetikai szakember szerint a mostani döntés kapkodva született, és nem a családok negyedét, hanem inkább a felét érinti hátrányosan. Az állam viszont a brutális áfa-bevételek miatt jól jár vele.


– Tegnap óta másképp tekintünk a rezsicsökkentésre? Mégis, mennyit fizetünk majd? Szó volt 210 kW áramról és 140 m3 gázról havonta, mint amennyi a magyar családok átlagos fogyasztása. De akiket mi megkérdeztünk, szinte mindenki azt mondta, hogy ennyinél biztosan magasabb a fogyasztása.

– Ezek átlagos értékek. Valószínűleg a kormány megkérdezte az Energiahivatalt, a klasszikus kapkodással felhívhatták, hogy „mondjatok egy átlagos értéket”, és mondtak. Azt viszont elfelejtették, hogy ebben benne vannak a nyaralók, hétvégi házak is, ahol jellemzően nagyon alacsony a fogyasztás. Ez nagyon csalóka így. Ami ebből kijön, az nem az átlagos család fogyasztása, hanem a fogyasztási helyek átlaga.

Egy család fogyasztása ennél sokkal magasabb.

Hiába mondta Gulyás Gergely, hogy a családok háromnegyede ebbe beletartozik, a valóság az, hogy nem a családok, hanem a fogyasztási helyek háromnegyedéről beszélünk. Az én tíz évvel ezelőtti kalkulációim alapján egy normál család átlagfogyasztása éves szinten az nagyjából 3 ezer köbméter körül volt akkor a gáz esetében, és 5900 kWh körül az áram esetében (vagyis havonta 250 köbméter gáz és 490 kWh áram). Ez azonban tíz évvel ezelőtti medián érték, azóta jóval több elektromos kütyüt használunk, és például sok helyre szereltek fel klímát is. Szóval ez mára ennél magasabb lehet, érdemes lenne egy medián értéket nézni, ami nem tévesztendő össze a számtani középpel.

– Lehet, hogy ezeken az értékeken még korrigálnak?

– Nem jellemző erre a kormányra. De azért remélem, hogy újraszámolják, mert ilyen még nem fordult elő, hogy egyik napról a másikra ennyi emberrel közlik - Gulyás Gergely szerint a családok negyedével, szerintem több mint a felével - hogy holnaptól jóval többet fizetsz. Egy többsávos rendszernek lenne értelme, ahol az egészen keveset fogyasztók élvezik a legnagyobb védelmet, megakadályozandó az energiaszegénységet.

A piaci árat jellemzően a nagyfogyasztók, az ipar alakítja. A világon sehol sincsen, hogy a lakossági fogyasztás árát az rángatja, hogy éppen mennyi áramot vesz az ipar. Ez mindenhol szabályozott terület, amit szociális és fogyasztási alapon osztanak fel sávokra.

– Németh Szilárd csinált egy kalkulációt...

– Ugyan már. Adtak a kezébe egy papírt, amit megpróbált felolvasni.

– Hogy például 7000 Ft rezsicsökkentett áram teljes áron olyan 50 ezer Ft lenne...

– Igen, ismerem. Ennek annyi köze van a valósághoz, mint azoknak a kötelező kiírásoknak, amit kilenc-tíz éve látunk a számláinkon, hogy mennyit spóroltunk a rezsicsökkentéssel...

– Ott feltűnően alacsony számok szerepelnek ahhoz képest, ami Németh Szilárd szerint a piaci ár.

– Ha igaz lenne, amit csekkekre írtak, akkor annak vissza kellene köszönni a most beharangozott számokban. De ebből is látszik, hogy már akkor is hazudtak. A csekkeken lévő számokat úgy kalkulálták, mintha az árak megrekedtek volna a 2012. december 31-i szinten, ami a világon nincs. Németh Szilárdék pedig úgy számolhattak most, hogy a számlán szereplő összeg egészére rávetítették a piaci árat.

Ami azért hamis, mert amit a lakosság fizet, abban még benne van a rendszerhasználati díj, a rendelkezésre állási díj, meg sok egyéb más költség, aminek az összege nagyjából duplája az elfogyasztott energiának, tehát nem lehet az egészet egyben felszorozni.

Ez az ár egy humbug, amit mondtak. A szolgáltató egyéb költségeit nem szorozhatjuk fel, ki mondta azt, hogy annak is emelkedik az ára? Ebből is látszik, hogy csomó ember nagyon komoly arccal olvas fel olyan dolgokat, amikről gőze nincsen.

– De tegnap óta komoly pánikban vannak emberek, kétségbe vannak esve, hogy hogyan fizetik ki az energiaszámláikat. Ha ezek a bemondott számok nem is valósak, minek az ijesztgetés? Ha én kormány lennék, attól biztos tartózkodnék, hogy feleslegesen kétségbeesésbe kergessem a lakosságot.

– Egyelőre reális számokat nem tudok mondani. Azért is, mert nem jött ki semmi releváns szám. Vélhetően sok ember töri a fejét most az Energiahivatalban, hogy mennyi is az annyi.

Biztos, hogy nem azok a számok köszönnek vissza, amit Németh Szilárd mondott.

Az is biztos, hogy a 144 köbméterig továbbra is a csökkentett áron kapja mindenki a gázt. De van itt egy csomó kérdés. Például mikortól hatályos? Ha valakinek többlete lesz, de az éves leolvasása csak ősszel lesz, mikor csinálta a többletet? Augusztus előtt, vagy után?

– Végszámlát kellene csinálni?

– Ez is érdekes kérdés. Egyelőre nincs válasz rá. De az is, hogy mi van, ha több generáció él együtt? Az hány család? Hol van ott a fogyasztási határ? Mi van a társasházak közös fogyasztásánál? Ott ki fizeti a többletet? És egyáltalán, hogy számolják el? Ezeket át sem gondolták?

Klasszikus, politikusok által hozott előkészítetlen, kapkodó döntés. Egy ilyen lépést legalább egy hónapos előkészítésnek kellene megelőznie, tanulmányokkal, vizsgálatokkal.

Amikor bejelentik, akkor már tudni kell a részleteket, nem annak kellene lenni, hogy most itt mi ketten tűnődünk azon, hogy hogy is lesz, mint is lesz.

– Pedig a kormány állítólag mindent mér, szondáz, modellez...

– Most egyszerűen nem volt idő ilyesmire. Olyan rossz lett a helyzet, olyan borzalmas lett a külkereskedelmi mérleg hiánya is, hogy már nem tudnak vele mit kezdeni. Most döbbenhettek rá, hogy most kellene majd fizetni a következő gázszámlát az MVM-hez tartozó CEEnergy Zrt-nek, ami az oroszoktól veszi a gázt, és nincs pénz. Nincs annyi forgótőkéje már a cégnek. De még a választások után is folytatódott a pénzszórás, például a boszniai kkv-knak is kiment 36 milliárd forint.

Ezt viszont, ami most van, talán nem is merték mérni, mert egy ilyen szondázás is kiszivárog. Így hát belevágtak ebbe a saját hamis társadalomképük alapján. Azt gondolták, ezt is le tudják nyeletni az emberekkel.

Elég ránézni néhány fideszes oldalra, ahol a döbbenet és a kijózanodás hangja most érte utol az ottani híveket.

– A Portfolio arról írt, hogy az áram esetében egyáltalán nem lenne szükség emelésre, mert a paksi atomerőmű a teljes magyar lakossági energiaszükségletet fedezi. Miért kell akkor világpiaci áron adni azt, ami hazai, és az előállítása jóval olcsóbb, mint a világpiaci ár?

– Nyilván üzleti megfontolásból. Ezt tudom elképzelni. Az olcsó áramot eladják a világpiacon jó drágán, abból kompenzálják a rezsicsökkentett gáz miatti veszteségeket.

– Hol vannak ilyenkor a magyar családok?

– A rosszul szigetelt lakásaikban, házaikban. Holott már 2015-ben érkezett az Európai Uniótól pénz a lakossági épületek energiahatékonyságának növelésére. De akkor kiállt Lázár János, és azt mondta, hogy bár ez a pénz a lakosságnak jött, de nem adják oda, majd a lakosság kap kedvezményes banki konstrukciót helyette. De a lakosság nem nagyon élt ezzel, mert a rezsicsökkentéssel folyamatosan azt sulykolták, hogy nincs miért aggódni, van olcsó energia. És kinevették a németeket, akik takarékoskodtak. Pedig ez óriási lehetőség lett volna, hogy a kapott pénzből a rászorulóknak felmérjék a házát, szigetelést tegyenek rá, nyílászárókat cseréljenek, és

most nem állna itt rengeteg ember olyan ingatlanokkal, ahonnan az energia 40 százaléka veszendőbe megy.

Magyarországon, ahol nagy az energiaszegénység, egyben óriási a pazarlás. Most nem tudnak ezek az emberek egyik napról a másikra korszerűsíteni, ráadásul ha valóban horribilis energia számlákat kell fizessenek, végképp nem lesz miből. A rezsi eddig is elvitte egy átlagos család költségvetésének 16-18 százalékát. Most ez felmegy 35-40 százalékra, majdnem a felére. Nyugat-Európában 6-8 százalékról most felment 11-12 százalékra. Mert ők sokkal, négyszer-ötször többet keresnek, mint a magyarok. És itt? Mire jut így? Semmire. Ócska ruhákban járnak majd. Nagyon átgondolatlan volt ez az egész. Amikor majd megjönnek az első számlák, elkezdődik a kapkodás, hogy fizessék ki, és majd kölcsön jön kölcsön hátán, aminek a végén elárverezik a házakat.

– Nem volt koncepció?

– Dehogynem. Ennek az országnak volt egy energiastratégiája, 2011-ben és 2020-ban is elfogadtak ilyet. De nem történt semmi előrelépés. Sőt. A függőségünk csak tovább erősödött, holott infrastrukturálisan kiépítettünk kapcsolatokat majd’ minden irányba.

– És mi lesz azokkal, akiknél vagy nem volt gáz, vagy simán azt gondolták, hogy az elektromos fűtés tisztább és ezért vállalták a némileg drágább költségeket?

– Ezt eleve össze kellett volna vonni. Tehát ahol nincsen gáz, ott dupla annyiből gazdálkodhattak volna, hiszen a fűtést is ebből oldják meg. És lehetett volna sávosan emelni, vagy eleve nem ilyen durván, de mondjuk 20-30, esetleg 50 százalékot, az is már durva, de nem annyira, mint amiről most szó van. De arra már jó, hogy elgondolkozzon a fogyasztó, hogyan tud takarékoskodni? Persze meg kellett volna támogatni pályázatokkal, támogatásokkal, de ennek a kormánynak már nincs pénze, hiszen a világ minden pénzét elköltötte magára, a futballistáktól a stadionokon át mindenre.

– Jó. Pénz nincs. Lehetne még valahogy segíteni?

– Például, ahogy a távhő áfája csak öt százalék, most talán a többi energiahordozó áfáját is lehetne csökkenteni. De akkor persze az állam nem járna annyira jól. Hiszen a megemelt energiaárak brutális áfa bevételt jelentenek a költségvetésnek. Itt végül mindenki rosszul jár, csak az állam jár jól.

– Hadvezérek, stratégák nem vagyunk, de mit várhatunk? Meddig tart ez a magas energiaár?

– Nehéz kérdés. De az biztos, hogy ha holnap vége lenne a háborúnak, attól az árak nem mennek vissza.

Európa még egyszer nem követi el azt a hibát, hogy egy ilyen irracionális diktátor kezébe teszi a sorsát és zsarolhatóvá válik.

A máshonnan érkező energiahordozók viszont drágábbak, a technológia, ami szükséges, szintén drága, és ráadásul ki is kell építeni. Tartósan be kell rendezkednünk a magasabb energiaárakra. A 2020 előtti árak már soha többé nem jönnek vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település is van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET: